Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Mister »

Volgens mij zijn we hier iets off-topic geraakt... ;)
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Jacobse schreef:Het citeren van de inhoudsopgave van een boek uit 1983 lijkt niet direct zo zinvol.
Ik zie niet in waarom niet. Omdat het boek veel beschrijft over de wordingsgeschiedenis van verschillende kerken in het Midden-Oosten. Daar kan je dus nog steeds veel waardevolle informatie uithalen.
Het zegt niets over wat er daar geschreven staat, het zal berusten op onderzoek vóór het uitbrengen van het boek derhalve uit het eind van de jaren 70 van de vorige eeuw, en is ook in dat opzicht dertig jaar geleden en daarmede niet actueel.
Zie hiervoor. Moeten we dan ook maar minder waarde gaan hechten aan de werken van de oudvaders van een paar eeuwen geleden? S.v.p. niet met twee maten meten: aan sommige oude werken veel waarde hechten, en andere als achterhaald bestempelen, naar gelang het je zo uit komt.
Het doet ook niets af aan wat er geschreven is over de positie, in moslimlanden, van christenen; en overigens is dat niet weerlegd. Leg de oren ook eens te luisteren leggen bij de christenen in Ramallah en in Bethlehem die daar nog niet zijn weggetrokken; de meerderheid deed dat wel; hoor eens aan wat de Maronieten in hun kloostertje en kerk in oud-Jerusalem zeggen, en de Syrisch-orthodoxen evenzo aldaar, rondom hun domicilie bij wat zij het huis van Marcus noemen; en niet minder bij de Armeniérs aldaar. Ondergetekende was er dit jaar driemaal. En, om niet ver van huis te gaan, spreek eens met de Iraans-Afghaaanse christenen/vluchtelingen/asielzoekers hier in Nederland; zij hebben hier diverse kerkelijke bijeenkomsten al of niet in gemeentevorm in opbouw. Dat geeft een actueel en realistisch beeld. Helaas.
Thomas
Hier kan ik niet meer goed volgen wat je nu precies probeert te zeggen. Ik kan er alleen uit opmaken dat je het op de een of andere manier altijd beter lijkt te weten. Jammer.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door ChristenConservatief »

Fjodor schreef:
jvdg schreef: Ik ben het gevoelsmatig voor de volle 100% met je eens.
Maar ik vraag je vriendelijk om dit standpunt toe te lichten.
Ik kan het niet (meer).
Dat wil ik ook wel proberen.
ChristenConservatief schreef:Ik ben benieuwd hoeveel praktisch resultaat de Joden bereiken met enkel en alleen naïef pacifisme.
Dit is onbijbels koud pragmatische, terwijl de bijbel dat niet is. Het gaat in de bijbel altijd ook om de daad zelf. Helemaal als we bedenken dat CC dit schreef in reactie op het schrijven over het 70 maal 70 maal vergeven. En dat is dan naïef. Christus' woorden zijn naïef volgens CC. Jaja. Het evangelie is een kracht Gods en niet een kracht van mensen.
ChristenConservatief schreef:De mohammedaan zal zich daaraan niet storen, maar met verdubbelde valsheid toeslaan om Israël te veroveren en het volk van de Joden uit te roeien.
Ja, dat denk ik ook.
ChristenConservatief schreef:Tegen de duivelse leer van Mohammed is de Bijbel, het gebed en christelijk pacifisme niet genoeg: er moet, evenals in de dagen van rome's juk hier gestreden worden. Vergeet niet dat het ware geloof terugvechten niet uitsluit.

Dit is een oneigenlijk tegenstelling. Je zet hier vechten tegenover een leer (nl. die van Mohammed). Tegen de leer van Mohammed is de bijbel en gebed zeker genoeg. Ben het er denk ik wel mee eens dat het ware geloof terugvechten niet uitsluit.. Maar dat vind ik echt een moeilijke.
ChristenConservatief schreef:Gustav Adolf, de godvrezende koning van Zweden ging op zijn knieën, maar trok daarna het zwaard en vergoot ook bloed. De Joden zouden dit, zelfs al erkenden zij de Messias, ook gewoon moeten doen.
Het onbijbelse zit 'em volgens mij in het 'gewoon'. Gaat een christen ooit 'gewoon' bloed vergieten? Terwijl hij weet dat we Christus volgen moeten in Zijn lijden, ja zelfs in het lijden als een stemmeloos schaap?

Maarja, het is waar, de overheid draagt het zwaard om de orde te bewaren.
Dat was de essentie van mijn verhaaltje... Je bent het alleen niet eens met het woordje 'gewoon' omdat je bloedvergieten, net als ik overigens (!), helemaal niet gewoon vindt. Zo bedoelde ik dat ook niet. Dat woord had ik weg moeten laten.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Ik las onlangs in de krant dat het Arabisch een verplicht vak wordt op de scholen in Israel. Voor een beter begrip tussen de Joden en hun Arabisch sprekende landgenoten. Zo'n initiatief juich ik nu van harte toe. Een beter wederzijds begrip begint namelijk met communicatie.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jacobse »

blijmoedig schreef:
Jacobse schreef:Het citeren van de inhoudsopgave van een boek uit 1983 lijkt niet direct zo zinvol.
Ik zie niet in waarom niet. Omdat het boek veel beschrijft over de wordingsgeschiedenis van verschillende kerken in het Midden-Oosten. Daar kan je dus nog steeds veel waardevolle informatie uithalen.
Het zegt niets over wat er daar geschreven staat, het zal berusten op onderzoek vóór het uitbrengen van het boek derhalve uit het eind van de jaren 70 van de vorige eeuw, en is ook in dat opzicht dertig jaar geleden en daarmede niet actueel.
Zie hiervoor. Moeten we dan ook maar minder waarde gaan hechten aan de werken van de oudvaders van een paar eeuwen geleden? S.v.p. niet met twee maten meten: aan sommige oude werken veel waarde hechten, en andere als achterhaald bestempelen, naar gelang het je zo uit komt.
Het doet ook niets af aan wat er geschreven is over de positie, in moslimlanden, van christenen; en overigens is dat niet weerlegd. Leg de oren ook eens te luisteren leggen bij de christenen in Ramallah en in Bethlehem die daar nog niet zijn weggetrokken; de meerderheid deed dat wel; hoor eens aan wat de Maronieten in hun kloostertje en kerk in oud-Jerusalem zeggen, en de Syrisch-orthodoxen evenzo aldaar, rondom hun domicilie bij wat zij het huis van Marcus noemen; en niet minder bij de Armeniérs aldaar. Ondergetekende was er dit jaar driemaal. En, om niet ver van huis te gaan, spreek eens met de Iraans-Afghaaanse christenen/vluchtelingen/asielzoekers hier in Nederland; zij hebben hier diverse kerkelijke bijeenkomsten al of niet in gemeentevorm in opbouw. Dat geeft een actueel en realistisch beeld. Helaas.
Thomas
Hier kan ik niet meer goed volgen wat je nu precies probeert te zeggen. Ik kan er alleen uit opmaken dat je het op de een of andere manier altijd beter lijkt te weten. Jammer.
Pas deze twee regels hierboven eerst en vooral op jezelf toe.
Het ging over de huidige positie van christenen in moslimgebieden. Als je daar de inhoudsopgave van een boek uit het begin van de tachtiger jaren bijhaalt, is niet in te zien dat dat zinvol is. En evenmin dat in dat boek mogelijkerwijs historische lijnen staan; al zou dat zo zijn, dan wil dat niet zeggen dat hun, de christenen in de moslimgebieden, daarmee verband houdende vise over Joden juist en gerechtvaardigd zou zijn. Integendeel, meer dan bekend is dat zij in het algemeen voorstanders zijn van de vervangingstheologie, die kortweg Gods beloften aan de Joden ontkent en afneemt, en die geeft aan uitsluitend de Kerk. Daarmede én de Heere tot een leugenaar maakt, met name als Hij zegt- en het gaat daar in dat deel van het hoofdstuk uitsluitend over de Joden- : Romeinen 11 vers 29: want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk; en daarmede het Joodse volk uitgestotene maakt ook van en voor het heil in Christus. Voorts gaat het voorbij aan de situatie van de christenen NU in de moslimgebieden; die is uiterst kwetsbaar, door de moslimsgedragingen tegen hen. Het ontwijken van wat er over is geschreven, berustend op actuele en herhaalde waarneming en gesprekken ter plaatse, geeft aan dat dat of gepasseerd wordt of niet interesseert! Niet verbazend, indien men verblind is in de vervangingstheologie, en voor de onjuistheid daarvan - hoezeer aangetoond - de ogen en de oren sluit. Over " het op de een of andere manier altijd beter lijken te weten "gesproken ! En evenzo :" ik zie niet in waarom niet "; is dat dan de maatstaf?; of is het een erkenning of excuus dat het eigen denken tekort schiet? Hoe dan ook, gegeven werd geen blijmoedige toonzetting; die ook niet direct in overeenstemming lijkt te zijn met het gebod dat Paulus elders geeft, Philippenzen 4 vers 5: Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.
Thomas
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Jacobse schreef:
blijmoedig schreef:
Jacobse schreef:Het citeren van de inhoudsopgave van een boek uit 1983 lijkt niet direct zo zinvol.
Ik zie niet in waarom niet. Omdat het boek veel beschrijft over de wordingsgeschiedenis van verschillende kerken in het Midden-Oosten. Daar kan je dus nog steeds veel waardevolle informatie uithalen.
Het zegt niets over wat er daar geschreven staat, het zal berusten op onderzoek vóór het uitbrengen van het boek derhalve uit het eind van de jaren 70 van de vorige eeuw, en is ook in dat opzicht dertig jaar geleden en daarmede niet actueel.
Zie hiervoor. Moeten we dan ook maar minder waarde gaan hechten aan de werken van de oudvaders van een paar eeuwen geleden? S.v.p. niet met twee maten meten: aan sommige oude werken veel waarde hechten, en andere als achterhaald bestempelen, naar gelang het je zo uit komt.
Het doet ook niets af aan wat er geschreven is over de positie, in moslimlanden, van christenen; en overigens is dat niet weerlegd. Leg de oren ook eens te luisteren leggen bij de christenen in Ramallah en in Bethlehem die daar nog niet zijn weggetrokken; de meerderheid deed dat wel; hoor eens aan wat de Maronieten in hun kloostertje en kerk in oud-Jerusalem zeggen, en de Syrisch-orthodoxen evenzo aldaar, rondom hun domicilie bij wat zij het huis van Marcus noemen; en niet minder bij de Armeniérs aldaar. Ondergetekende was er dit jaar driemaal. En, om niet ver van huis te gaan, spreek eens met de Iraans-Afghaaanse christenen/vluchtelingen/asielzoekers hier in Nederland; zij hebben hier diverse kerkelijke bijeenkomsten al of niet in gemeentevorm in opbouw. Dat geeft een actueel en realistisch beeld. Helaas.
Thomas
Hier kan ik niet meer goed volgen wat je nu precies probeert te zeggen. Ik kan er alleen uit opmaken dat je het op de een of andere manier altijd beter lijkt te weten. Jammer.
Pas deze twee regels hierboven eerst en vooral op jezelf toe.
Het ging over de huidige positie van christenen in moslimgebieden. Als je daar de inhoudsopgave van een boek uit het begin van de tachtiger jaren bijhaalt, is niet in te zien dat dat zinvol is. En evenmin dat in dat boek mogelijkerwijs historische lijnen staan; al zou dat zo zijn, dan wil dat niet zeggen dat hun, de christenen in de moslimgebieden, daarmee verband houdende vise over Joden juist en gerechtvaardigd zou zijn. Integendeel, meer dan bekend is dat zij in het algemeen voorstanders zijn van de vervangingstheologie, die kortweg Gods beloften aan de Joden ontkent en afneemt, en die geeft aan uitsluitend de Kerk. Daarmede én de Heere tot een leugenaar maakt, met name als Hij zegt- en het gaat daar in dat deel van het hoofdstuk uitsluitend over de Joden- : Romeinen 11 vers 29: want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk; en daarmede het Joodse volk uitgestotene maakt ook van en voor het heil in Christus. Voorts gaat het voorbij aan de situatie van de christenen NU in de moslimgebieden; die is uiterst kwetsbaar, door de moslimsgedragingen tegen hen. Het ontwijken van wat er over is geschreven, berustend op actuele en herhaalde waarneming en gesprekken ter plaatse, geeft aan dat dat of gepasseerd wordt of niet interesseert! Niet verbazend, indien men verblind is in de vervangingstheologie, en voor de onjuistheid daarvan - hoezeer aangetoond - de ogen en de oren sluit. Over " het op de een of andere manier altijd beter lijken te weten "gesproken ! En evenzo :" ik zie niet in waarom niet "; is dat dan de maatstaf?; of is het een erkenning of excuus dat het eigen denken tekort schiet? Hoe dan ook, gegeven werd geen blijmoedige toonzetting; die ook niet direct in overeenstemming lijkt te zijn met het gebod dat Paulus elders geeft, Philippenzen 4 vers 5: Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.
Thomas
Hier ga ik niet eens meer serieus op reageren. Ik vind je maar een vervelende, betweterige discussiepartner. Vriendelijk genoeg? :)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door jvdg »

@ blijmoedig.
Ik zou zeggen, stop met deze discussie.
Je laat jezelf éénzijdig informeren.
Daartegen ageren forummers die breder zijn geïnformeerd, dus zullen jouw postings altijd worden ondergraven.
En je kent me al een beetje, terecht.

Jouw opponenten blijven hameren op hetzelfde standpunt, terwijl ze echt niet uit het oog verliezen dat de seculiere/orthodoxe joden grote fouten maken.
Maar probeer vanuit de historie te begrijpen waardoor die fouten zijn gemaakt.
Altijd vervolgd, altijd verdacht en veracht.
Dan is het niet raar dat zo'n volk alles te baat neemt om zichzelf te beschermen.

En besef je wel, dat dit handjevol volkje zich moet verdedigen tegen bijkans de gehele wereld?
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

jvdg schreef:@ blijmoedig. Ik zou zeggen, stop met deze discussie.
Ik zou zeggen, bemoei je met je eigen zaken :)
Je laat jezelf éénzijdig informeren. Daartegen ageren forummers die breder zijn geïnformeerd, dus zullen jouw postings altijd worden ondergraven.
Over arrogantie gesproken.

Ik zou overigens het lezen van het krantje van Christenen voor Israel niet willen duiden als het zijn van breder geinformeerd. Integendeel.
Jouw opponenten blijven hameren op hetzelfde standpunt
Nogal vermoeiend ja.
terwijl ze echt niet uit het oog verliezen dat de seculiere/orthodoxe joden grote fouten maken.
Maar probeer vanuit de historie te begrijpen waardoor die fouten zijn gemaakt.
Altijd vervolgd, altijd verdacht en veracht.
Dan is het niet raar dat zo'n volk alles te baat neemt om zichzelf te beschermen.
En besef je wel, dat dit handjevol volkje zich moet verdedigen tegen bijkans de gehele wereld?
Ik voel me diep geroerd. En zou je willen vragen om niet steeds dit soort valse argumenten in de discussie in te brengen. Alsof ik mij niets om het lot van Israel zou bekommeren. Dat Israel het ontegenzeggelijk zwaar heeft, lijkt mij echter nog geen vrijbrief om alles wat Israel doet met de mantel der liefde te bedekken, en haar lot te verheffen boven het lot van andere volkeren. Aan het eind zullen alle volkeren de Heere loven, niet alleen Israel. Israel neemt wel een bijzondere positie in onder de volkeren, maar is niet beter dan andere volkeren. Uiteindelijk zijn we allen afhankelijk van de genade door het bloed van de Heere Jezus. Dat lijkt me reden om het volk Israel niet tot een soort heilige in zichzelf te verklaren, wat op dit forum een beetje gemeengoed lijkt te zijn.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Joannah »

Breaking news, Palestijnen hebben 4 Israeli's doodgeschoten, waaronder 1 zwangere vrouw, hiervoor worden ze door Hamas hoog geprezen.
Vlak voor de onderhandelingen in Washington,.. toevallig?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jacobse »

blijmoedig schreef:
Jacobse schreef:
blijmoedig schreef:
Jacobse schreef:Het citeren van de inhoudsopgave van een boek uit 1983 lijkt niet direct zo zinvol.
Ik zie niet in waarom niet. Omdat het boek veel beschrijft over de wordingsgeschiedenis van verschillende kerken in het Midden-Oosten. Daar kan je dus nog steeds veel waardevolle informatie uithalen.
Het zegt niets over wat er daar geschreven staat, het zal berusten op onderzoek vóór het uitbrengen van het boek derhalve uit het eind van de jaren 70 van de vorige eeuw, en is ook in dat opzicht dertig jaar geleden en daarmede niet actueel.
Zie hiervoor. Moeten we dan ook maar minder waarde gaan hechten aan de werken van de oudvaders van een paar eeuwen geleden? S.v.p. niet met twee maten meten: aan sommige oude werken veel waarde hechten, en andere als achterhaald bestempelen, naar gelang het je zo uit komt.
Het doet ook niets af aan wat er geschreven is over de positie, in moslimlanden, van christenen; en overigens is dat niet weerlegd. Leg de oren ook eens te luisteren leggen bij de christenen in Ramallah en in Bethlehem die daar nog niet zijn weggetrokken; de meerderheid deed dat wel; hoor eens aan wat de Maronieten in hun kloostertje en kerk in oud-Jerusalem zeggen, en de Syrisch-orthodoxen evenzo aldaar, rondom hun domicilie bij wat zij het huis van Marcus noemen; en niet minder bij de Armeniérs aldaar. Ondergetekende was er dit jaar driemaal. En, om niet ver van huis te gaan, spreek eens met de Iraans-Afghaaanse christenen/vluchtelingen/asielzoekers hier in Nederland; zij hebben hier diverse kerkelijke bijeenkomsten al of niet in gemeentevorm in opbouw. Dat geeft een actueel en realistisch beeld. Helaas.
Thomas
Hier kan ik niet meer goed volgen wat je nu precies probeert te zeggen. Ik kan er alleen uit opmaken dat je het op de een of andere manier altijd beter lijkt te weten. Jammer.
Pas deze twee regels hierboven eerst en vooral op jezelf toe.
Het ging over de huidige positie van christenen in moslimgebieden. Als je daar de inhoudsopgave van een boek uit het begin van de tachtiger jaren bijhaalt, is niet in te zien dat dat zinvol is. En evenmin dat in dat boek mogelijkerwijs historische lijnen staan; al zou dat zo zijn, dan wil dat niet zeggen dat hun, de christenen in de moslimgebieden, daarmee verband houdende vise over Joden juist en gerechtvaardigd zou zijn. Integendeel, meer dan bekend is dat zij in het algemeen voorstanders zijn van de vervangingstheologie, die kortweg Gods beloften aan de Joden ontkent en afneemt, en die geeft aan uitsluitend de Kerk. Daarmede én de Heere tot een leugenaar maakt, met name als Hij zegt- en het gaat daar in dat deel van het hoofdstuk uitsluitend over de Joden- : Romeinen 11 vers 29: want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk; en daarmede het Joodse volk uitgestotene maakt ook van en voor het heil in Christus. Voorts gaat het voorbij aan de situatie van de christenen NU in de moslimgebieden; die is uiterst kwetsbaar, door de moslimsgedragingen tegen hen. Het ontwijken van wat er over is geschreven, berustend op actuele en herhaalde waarneming en gesprekken ter plaatse, geeft aan dat dat of gepasseerd wordt of niet interesseert! Niet verbazend, indien men verblind is in de vervangingstheologie, en voor de onjuistheid daarvan - hoezeer aangetoond - de ogen en de oren sluit. Over " het op de een of andere manier altijd beter lijken te weten "gesproken ! En evenzo :" ik zie niet in waarom niet "; is dat dan de maatstaf?; of is het een erkenning of excuus dat het eigen denken tekort schiet? Hoe dan ook, gegeven werd geen blijmoedige toonzetting; die ook niet direct in overeenstemming lijkt te zijn met het gebod dat Paulus elders geeft, Philippenzen 4 vers 5: Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.
Thomas
Hier ga ik niet eens meer serieus op reageren. Ik vind je maar een vervelende, betweterige discussiepartner. Vriendelijk genoeg? :)
Zo een vermeende beoordeeling is direct een veroordeling van jezelf.
Niet ingaan op argumenten, en dan menen daarbij wel een soort sneer uit te mogen of te kunnen delen, is zakelijk een overduidelijk bewijs dat het bij je aan argumenten ontbreekt en is persoonlijk onterecht want daar ben je niet toe bekwaam en niet toe bevoegd alsmede het is onjuist en onheus. In het menselijke verkeer is dat al hoogst ongepast, en in een refoforum eens te meer.
Thomas.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Auto »

Dit is een laatste waarschuwing, nog 1x een posting direct op de persoon en dit topic gaat dicht!
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Auto schreef:Dit is een laatste waarschuwing, nog 1x een posting direct op de persoon en dit topic gaat dicht!
Het is niet mijn bedoeling om het op de man te spelen. Het is mijn bedoeling om hier een levendige discussie te voeren (wat aardig lukt met inmiddels 400 postings ;)), door eens een ander geluid te laten horen, dan het verhaal dat we via een organisatie als bijvoorbeeld Christenen voor Israel al kennen. Het is dan vervelend om te moeten constateren, dat sommige mensen op dit forum niet goed met andere meningen kunnen omgaan, en deze heel snel overladen met verdenkingen, leeswaarschuwingen, en persoonlijke aanvallen. Alsof zij de waarheid in pacht hebben, en de andersdenkenden maar een stelletje onbelezen boeren zouden zijn, die hier vooral maar hun mond moeten houden. Dat is geen manier van discussieren. Dat is de dood in de pot. En ik weiger daar aan mee te werken. Zolang sommige mensen hier menen dat zij als een soort quasi-profeten God's plannen met Israel of waardan ook maar mee precies kunnen duiden en uitstippelen, daarbij andersdenkenden wegdrukkend en daarmee onrecht doen, zal ik met een ander geluid blijven komen.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jacobse »

blijmoedig schreef:
Auto schreef:Dit is een laatste waarschuwing, nog 1x een posting direct op de persoon en dit topic gaat dicht!
Het is niet mijn bedoeling om het op de man te spelen. Het is mijn bedoeling om hier een levendige discussie te voeren (wat aardig lukt met inmiddels 400 postings ;)), door eens een ander geluid te laten horen, dan het verhaal dat we via een organisatie als bijvoorbeeld Christenen voor Israel al kennen. Het is dan vervelend om te moeten constateren, dat sommige mensen op dit forum niet goed met andere meningen kunnen omgaan, en deze heel snel overladen met verdenkingen, leeswaarschuwingen, en persoonlijke aanvallen. Alsof zij de waarheid in pacht hebben, en de andersdenkenden maar een stelletje onbelezen boeren zouden zijn, die hier vooral maar hun mond moeten houden. Dat is geen manier van discussieren. Dat is de dood in de pot. En ik weiger daar aan mee te werken. Zolang sommige mensen hier menen dat zij als een soort quasi-profeten God's plannen met Israel of waardan ook maar mee precies kunnen duiden en uitstippelen, daarbij andersdenkenden wegdrukkend en daarmee onrecht doen, zal ik met een ander geluid blijven komen.[/quote

In het refoforum is onder meer ter sprake gebracht de studie van Dr.M. van Campen: Gans Israel, Voetiaanse en Coccejaanse visie op de joden gedurende de zeventiende en de achhtiende eeuw, 658 blz, waarin hij beschrijft en citeert de meningen dienaangaande van Voetius, Hoornbeeck,Essenius,Ridderus,Koelman, á Brakel, Hellenbroek, van der GRoe, alsmede Coccejus, Alting, Sibersma,Groenewegen,van Giffen, Vitringa, Lampeen Morachius; met samenvattingen op de blz. 267 e.v. alsmede 565 e.v..Overwegend schrijven en geloven zij in het herstel van Israél als natie en het komen van Israél tot Christus. Het boek moge zijn aanbevolen ter lezing. De oudvaders geloofden sterk in Gods beloften voor Israél. De vervangingstheologie doet dat niet, en ligt zodoende niet in de reformatorische lijn als genoemd. In de reformatorische gezindte is de vervangingstheologie naar het voorkomt in het algemeen ook verlaten, als niet Bijbels. Die vervangingstheologie- Israel heeft bij God afgedaan, alle beloften aan Sion zijn nu alleen voor de kerk - is niet Bijbels, integendeel; en is nauwelijks anders te kenschetsen dan als antisemitisch, met de mogelijke kwalijke gevolgen vandien voor Israél en haar inwoners en voor de Joden in het algemeen. Zodat die tegengesproken en bestreden zal hebben te zijn. Met name binnen een refoforum.
These en mogelijke antithese daarbij wel op niveau en met dienovereenkomstige waardigheid voor de zaak en jegens elkaar. Aan enigerlei andere benadering wordt door mij niet (mee)gewerkt.
Thomas
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Jacobse schreef:In het refoforum is onder meer ter sprake gebracht de studie van Dr.M. van Campen: Gans Israel, Voetiaanse en Coccejaanse visie op de joden gedurende de zeventiende en de achhtiende eeuw, 658 blz, waarin hij beschrijft en citeert de meningen dienaangaande van Voetius, Hoornbeeck,Essenius,Ridderus,Koelman, á Brakel, Hellenbroek, van der GRoe, alsmede Coccejus, Alting, Sibersma,Groenewegen,van Giffen, Vitringa, Lampeen Morachius; met samenvattingen op de blz. 267 e.v. alsmede 565 e.v..Overwegend schrijven en geloven zij in het herstel van Israél als natie en het komen van Israél tot Christus. Het boek moge zijn aanbevolen ter lezing. De oudvaders geloofden sterk in Gods beloften voor Israél. De vervangingstheologie doet dat niet, en ligt zodoende niet in de reformatorische lijn als genoemd. In de reformatorische gezindte is de vervangingstheologie naar het voorkomt in het algemeen ook verlaten, als niet Bijbels. Die vervangingstheologie- Israel heeft bij God afgedaan, alle beloften aan Sion zijn nu alleen voor de kerk - is niet Bijbels, integendeel; en is nauwelijks anders te kenschetsen dan als antisemitisch, met de mogelijke kwalijke gevolgen vandien voor Israél en haar inwoners en voor de Joden in het algemeen. Zodat die tegengesproken en bestreden zal hebben te zijn. Met name binnen een refoforum.
These en mogelijke antithese daarbij wel op niveau en met dienovereenkomstige waardigheid voor de zaak en jegens elkaar. Aan enigerlei andere benadering wordt door mij niet (mee)gewerkt.Thomas
Alsof de oudvaders (bestond Israël als natie toen al?) het einde zouden vormen van alle tegenspraak. Kijk, dat maakt het fris en fruitig discussiëren nou zou moeilijk. Als er alleen maar strak wordt vastgehouden aan bepaalde opvattingen, die te vuur en te zwaar moeten worden verdedigd. Daarbij iedereen neerhalend, die niet in dat straatje te pas komt. Ik heb mij overigens in het geheel niet uit gelaten over de vervangingstheologie. Het gaat dan ook niet aan om dat wel te suggeren, noch om de christenen in het Midden-Oosten zwart te maken of in een bepaald negatief daglicht te plaatsen. Of je het nou leuk vindt of niet, maar de christenen in het Midden-Oosten behoren ook bij de wereldwijde Kerk. In die zin behoren we hen dan ook te steunen. Of in ieder geval begrip te tonen voor de moeilijke situatie waarin zij verkeren. Daar hoeven we de oudvaders niet op na te slaan.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jacobse »

blijmoedig schreef:
Jacobse schreef:In het refoforum is onder meer ter sprake gebracht de studie van Dr.M. van Campen: Gans Israel, Voetiaanse en Coccejaanse visie op de joden gedurende de zeventiende en de achhtiende eeuw, 658 blz, waarin hij beschrijft en citeert de meningen dienaangaande van Voetius, Hoornbeeck,Essenius,Ridderus,Koelman, á Brakel, Hellenbroek, van der GRoe, alsmede Coccejus, Alting, Sibersma,Groenewegen,van Giffen, Vitringa, Lampeen Morachius; met samenvattingen op de blz. 267 e.v. alsmede 565 e.v..Overwegend schrijven en geloven zij in het herstel van Israél als natie en het komen van Israél tot Christus. Het boek moge zijn aanbevolen ter lezing. De oudvaders geloofden sterk in Gods beloften voor Israél. De vervangingstheologie doet dat niet, en ligt zodoende niet in de reformatorische lijn als genoemd. In de reformatorische gezindte is de vervangingstheologie naar het voorkomt in het algemeen ook verlaten, als niet Bijbels. Die vervangingstheologie- Israel heeft bij God afgedaan, alle beloften aan Sion zijn nu alleen voor de kerk - is niet Bijbels, integendeel; en is nauwelijks anders te kenschetsen dan als antisemitisch, met de mogelijke kwalijke gevolgen vandien voor Israél en haar inwoners en voor de Joden in het algemeen. Zodat die tegengesproken en bestreden zal hebben te zijn. Met name binnen een refoforum.
These en mogelijke antithese daarbij wel op niveau en met dienovereenkomstige waardigheid voor de zaak en jegens elkaar. Aan enigerlei andere benadering wordt door mij niet (mee)gewerkt.Thomas
Alsof de oudvaders (bestond Israël als natie toen al?) het einde zouden vormen van alle tegenspraak. Kijk, dat maakt het fris en fruitig discussiëren nou zou moeilijk. Als er alleen maar strak wordt vastgehouden aan bepaalde opvattingen, die te vuur en te zwaar moeten worden verdedigd. Daarbij iedereen neerhalend, die niet in dat straatje te pas komt. Ik heb mij overigens in het geheel niet uit gelaten over de vervangingstheologie. Het gaat dan ook niet aan om dat wel te suggeren, noch om de christenen in het Midden-Oosten zwart te maken of in een bepaald negatief daglicht te plaatsen. Of je het nou leuk vindt of niet, maar de christenen in het Midden-Oosten behoren ook bij de wereldwijde Kerk. In die zin behoren we hen dan ook te steunen. Of in ieder geval begrip te tonen voor de moeilijke situatie waarin zij verkeren. Daar hoeven we de oudvaders niet op na te slaan.
Vanaf de reformatorische oudvaders tot en met de situatie in het grootste deel van de gereformeerde gezindte vandaag, is er eenzelfde lijn voor en over Gods beloften aan Israël. Gods beloften;vanavond lazen we na het eten ( toevallig ? ) Prediker 3, waarin vers 14 staat:" ik heb ingezien dat al wat God doet voor eeuwig is, daaraan kan men niet toedoen en daarvan kan men niet afdoen, en God doet het opdat men voor Zijn aangezicht vreze ". Gods beloften staan niet ter discussie, maar zijn ter aanbidding en ter verheerlijking van Hem.
Over de christenen in het Midden-Oosten, over het medeleven met hen en de hulp aan hen; lees eerst nog eens wat hierboven reeds geschreven staat over actueel en meermalig gebrachte bezoeken aan onder meer de christenen in Ramallah en in Bethlehem, aan die in Jerusalem - Maronieten, Syrisch-orthodoxen, en Armeniërs - en aan de Iraanse-Afghaanse christen-asielzoekers in Nederland.
Thomas
Gesloten