Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Delftenaar »

De boodschap heb ik opgepikt, maar dat was in dit kader de pointe niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Ambtenaar »

Delftenaar schreef: Even een simpel voorbeeld: enkele maanden na terugkomst uit Israël ging de preek in mijn gemeente over een koning (dacht Hizkia) die op God vertrouwde terwijl de vijand al bij Engedi was.
Het is een eind lopen van Ein Gedi naar Jeruzalem. Bovendien ook nog over zeer geaccidenteerd terrein.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

Refo schrijft dienaangaande op 14 maart om 09.59 uur : zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans geloofd zullen hebben.
Indien hij of zij daarmede bedoelt te zeggen dat men heel wel tot het geloof in de Heere kan komen en daarbij kan blijven, zonder in Israel te zijn geweest, dan zal dat zeker zo kunnen zijn. Niettemin, als men daar is waar HIJ was, komen de Bijbelse dingen vaak dichterbij en gaan wellicht meer leven.
Overigens, lijkt het gebruik door Refo van de tekst uit Johannes 20 vers 29 over en voor wat hij schrijft, bepaald bijzonder.
De Heere spreekt in die geciteerde tekst tegen de discipel Thomas, die niet klaar kwam met zijn verdriet over het gemis van de Heere, en toen de Heere mocht ontmoeten, Die in Zijn opstandingsheerlijkheid recht toe recht aan tot het hart van Thomas sprak, waar Thomas dienovereenkomstig beleed: mijn Heere en mijn God.
En dan zegt de Heere: omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt ge geloofd; zalig zijn die niet gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.
Dat ziet op en geldt voor een ieder van ons; wij hebben de Heere niet gezien zoals Thomas, wij mogen en kunnen evenwel volledig vertrouwen op Hem en Zijn woord Die ja en amen is, en wij allen en ieder mens, wij zullen Hem zien in Zijn opstandingsheerlijkheid, op zijn laatst als Hij naar Zijn woord zal weerkomen met grote kracht en heerlijkheid.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Roos2017 »

Jacobse schreef:Refo schrijft dienaangaande op 14 maart om 09.59 uur : zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans geloofd zullen hebben.
Indien hij of zij daarmede bedoelt te zeggen dat men heel wel tot het geloof in de Heere kan komen en daarbij kan blijven, zonder in Israel te zijn geweest, dan zal dat zeker zo kunnen zijn. Niettemin, als men daar is waar HIJ was, komen de Bijbelse dingen vaak dichterbij en gaan wellicht meer leven.
Je zal het vast wel goed bedoelen, Jacobse, maar zo gaat een reis naar Israel wel een beetje op een hadj lijken (reis naar Mekka voor moslims).
Ik deel je mening niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door eilander »

Roos2017 schreef:
Jacobse schreef:Refo schrijft dienaangaande op 14 maart om 09.59 uur : zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans geloofd zullen hebben.
Indien hij of zij daarmede bedoelt te zeggen dat men heel wel tot het geloof in de Heere kan komen en daarbij kan blijven, zonder in Israel te zijn geweest, dan zal dat zeker zo kunnen zijn. Niettemin, als men daar is waar HIJ was, komen de Bijbelse dingen vaak dichterbij en gaan wellicht meer leven.
Je zal het vast wel goed bedoelen, Jacobse, maar zo gaat een reis naar Israel wel een beetje op een hadj lijken (reis naar Mekka voor moslims).
Ik deel je mening niet.
Dat vind ik nogal overdreven, eerlijk gezegd. Een hadj is in principe verplicht, uitzonderingen daar gelaten. Jacobse schrijft alleen dat het kan helpen om de Bijbelse dingen dichterbij te laten komen, niet dat het een voorwaarde of hulpmiddel is tot het geloof.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Roos2017 »

eilander schreef:
Roos2017 schreef:
Jacobse schreef:Refo schrijft dienaangaande op 14 maart om 09.59 uur : zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans geloofd zullen hebben.
Indien hij of zij daarmede bedoelt te zeggen dat men heel wel tot het geloof in de Heere kan komen en daarbij kan blijven, zonder in Israel te zijn geweest, dan zal dat zeker zo kunnen zijn. Niettemin, als men daar is waar HIJ was, komen de Bijbelse dingen vaak dichterbij en gaan wellicht meer leven.
Je zal het vast wel goed bedoelen, Jacobse, maar zo gaat een reis naar Israel wel een beetje op een hadj lijken (reis naar Mekka voor moslims).
Ik deel je mening niet.
Dat vind ik nogal overdreven, eerlijk gezegd. Een hadj is in principe verplicht, uitzonderingen daar gelaten. Jacobse schrijft alleen dat het kan helpen om de Bijbelse dingen dichterbij te laten komen, niet dat het een voorwaarde of hulpmiddel is tot het geloof.
Mijn opmerking was voornamelijk bedoeld vanwege het vetgedrukte gedeelte.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

Wat de Heere daar zei tegen Thomas, en over Thomas heen naar ieder van ons: "zalig zijn zij die ( MIJ, TJ ) niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben ", is voor een ieder van bijzonder grote verticale waarde; het gaat om de eeuwige dingen en om de behoudenis.
Dan past het daar weinig of niet bij, om een zo belangrijk woord ook te willen bezigen en gebruiken voor slechts horizontale aangelegenheden, zoals het wel of niet enigerlei bezoek brengen aan enig land.
Overigens, een bezoek aan het heilige land kan voor iemand uitstijgen boven het alleen kennis nemen van de bijzonderheden nieuw en oud in dat land, en dat zijn er in Israel vele. Het kan ook de Bijbelse dingen dichterbij brengen, en indien dat zo is, dan is het een extra reden om dankbaar te zijn, ook voor een reis naar en in Israel.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jeremiah »

refo schreef:Zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
Wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Roos2017 »

Jacobse schreef: Overigens, een bezoek aan het heilige land kan voor iemand uitstijgen boven het alleen kennis nemen van de bijzonderheden nieuw en oud in dat land, en dat zijn er in Israel vele. Het kan ook de Bijbelse dingen dichterbij brengen...
Ik ben benieuwd wat je hiermee bedoeld. Kan je wat voorbeelden geven?
Overigens zou ik niet spreken van "heilig land", maar "beloofde land". Land op zich is niet heilig, nooit geweest.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

bovenstaand een vraag naar enkele voorbeelden waar een bezoek aan Israel de Bijbelse dingen mogelijkerwijs dichterbij kan brengen.
Zulke voorbeelden zijn hierboven ook reeds gemeld; om er enkele te noemen: de Hof van Getsemane op de Olijfberg, waar de Heere bad of de drinkbeker aan Hem voorbij mocht gaan; de doopplaats aan de Jordaan waar de Heere gedoopt werd terwijl Johannes de Doper daar sprak: zie het Lam van God dat de zonden der wereld wegdroeg; de berg Tabor, de berg van de Transfiguratie, waar Mozes en Elia spraken met de Heere over Zijn nabije lijden en sterven in Jerusalem.
Het beloofde land; die belofte is vervuld toen Israel bij Jericho de Jordaan overstak en het land introk.
En wat de grond betreft: daar bij Jericho sprak de Heere tot Jozua: want de plaats waar gij op staat is heilig land, Jozua 5 vers 15; Zacharia 2 vers 12: de Heere zal Juda op de heilige bodem als Zijn erfdeel in bezit nemen; de bergen van Moria: Psalm 87 vers 1: God ' s stichting ligt op heilige bergen; Psalm 48 vers 2: Zijn heilige berg; ziie ook onder meer Jesaja 11 vers 9, 27 vers 13, 56 verzen 7 en 13, 65 vers 11; Jerusalem, de heilige stad: onder meer Nehemia 11 vers 1, Openbaring 21 vers 2 en 10, Openbaring 22 vers 19.
De bewoording: het heilige land, is daarmede algeheel in overeenstemming.
Het is ook, dit ter zijde, in die zin beter om van het heilige land te spreken, omdat de staat/het land Israel niet het hele Bijbelse land omvat waar onze Heere was. En voorts, de bewoording : het heilige land, is bekend en normaal in het spraakgebruik.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door J.C. Philpot »

Roos2017 schreef:Overigens zou ik niet spreken van "heilig land", maar "beloofde land". Land op zich is niet heilig, nooit geweest.
Hoewel Israel volgens mij niet het heilige land word genoemd in de bijbel, word Jeruzalem wel de heilige stad genoemd. Mattheüs 27:53 - en na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen.

Overigens staat In Zacharia 2:12 - Dan zal de HEERE Juda erven voor Zijn deel, in het heilige land, en Hij zal Jeruzalem nog verkiezen. Als je dat ziet als het fysieke land zou dit een verwijzing kunnen zijn.

Toevoeging: Ik zie dat hier al op gereageerd was door Jacobse.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie