Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door helma »

Joannah schreef:
Wilhelm schreef:Ik.
Maar ik heb me gestoord aan de commercieele uitbuiting. Graag zou ik er nog eens heengaan, maar ik besef wel heel goed dat je door een Israelreis niet geestelijker wordt. Het is leuk , aardig , leerzaam iig voor je beeldvorming maar meer niet. Wij hebben het geopenbaard Woord en moeten uitkijken voor onze eigen bedevaartsplaatsen.
Er is net zo veel commerciele uitbuiting als waar je zelf aan toegeeft.
Niemand hoeft t-shirts te kopen of iets dergelijks.EN van een vliegreis naar canada of een bootreis naar Schotland word je ook niet geestelijker.Er zit echter nog heel wat tussen emotionele onbewogenheid en "Jerusalem Syndrome".

misschien is het net als met sommige andere dingen; je kan er aan lijden zonder dat je er zelf erg in hebt :huhu
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

Ook ik ben er geweest, laatstelijk nog in april/mei 2010; en ik hoop dit jaar zeker nog een keer of wat te gaan. Niet zo verwonderlijk als men weet dat een van de beide dochters van mijn echtgenote en mij, in Jerusalem woont.
Israël is een prachtig land reeds qua natuur; werkelijk alles is er in dat opzicht.
Maar vooral is het toch het land waar onze Heer was, waar Hij op Golgotha het offer volbracht als Hogepriester ( brief aan de Hebreeën ), en waar Hij zal weerkeren in heerlijkheid, ik denk: waar anders dan op de Olijfberg ( Zacharia ). Jerusalem, met daarbij het Kedrondal en de Olijfberg, en erbij ook Bethlehem, is een geweldige stad. HIJ was daar!
Jerusalem, het oude Jerusalem, gelegen op de berg Moria; psalm 68 zegt er van: deze berg heb IK begeerd, om er eeuwig te wonen. Ezechiël sluit zijn profetie af met, na gesproken te hebben over de herbouw van de (derde ) tempel, te zeggen dat de naam van de stad voortaan zal zijn: de Heere is aldaar.
Zijn in Jerusalem, is het reeds zien wat staat te gaan gebeuren! Jerusalem dat ik bemin, we treden uwe poorten in; daar STAAN o Godsstad onze voeten.
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:Ook ik ben er geweest, laatstelijk nog in april/mei 2010; en ik hoop dit jaar zeker nog een keer of wat te gaan. Niet zo verwonderlijk als men weet dat een van de beide dochters van mijn echtgenote en mij, in Jerusalem woont.
Israël is een prachtig land reeds qua natuur; werkelijk alles is er in dat opzicht.
Maar vooral is het toch het land waar onze Heer was, waar Hij op Golgotha het offer volbracht als Hogepriester ( brief aan de Hebreeën ), en waar Hij zal weerkeren in heerlijkheid, ik denk: waar anders dan op de Olijfberg ( Zacharia ). Jerusalem, met daarbij het Kedrondal en de Olijfberg, en erbij ook Bethlehem, is een geweldige stad. HIJ was daar!
Jerusalem, het oude Jerusalem, gelegen op de berg Moria; psalm 68 zegt er van: deze berg heb IK begeerd, om er eeuwig te wonen. Ezechiël sluit zijn profetie af met, na gesproken te hebben over de herbouw van de (derde ) tempel, te zeggen dat de naam van de stad voortaan zal zijn: de Heere is aldaar.
Zijn in Jerusalem, is het reeds zien wat staat te gaan gebeuren! Jerusalem dat ik bemin, we treden uwe poorten in; daar STAAN o Godsstad onze voeten.
Thomas
Luk17:20-24 En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

Afgewezen schreef:
Jacobse schreef:Ook ik ben er geweest, laatstelijk nog in april/mei 2010; en ik hoop dit jaar zeker nog een keer of wat te gaan. Niet zo verwonderlijk als men weet dat een van de beide dochters van mijn echtgenote en mij, in Jerusalem woont.
Israël is een prachtig land reeds qua natuur; werkelijk alles is er in dat opzicht.
Maar vooral is het toch het land waar onze Heer was, waar Hij op Golgotha het offer volbracht als Hogepriester ( brief aan de Hebreeën ), en waar Hij zal weerkeren in heerlijkheid, ik denk: waar anders dan op de Olijfberg ( Zacharia ). Jerusalem, met daarbij het Kedrondal en de Olijfberg, en erbij ook Bethlehem, is een geweldige stad. HIJ was daar!
Jerusalem, het oude Jerusalem, gelegen op de berg Moria; psalm 68 zegt er van: deze berg heb IK begeerd, om er eeuwig te wonen. Ezechiël sluit zijn profetie af met, na gesproken te hebben over de herbouw van de (derde ) tempel, te zeggen dat de naam van de stad voortaan zal zijn: de Heere is aldaar.
Zijn in Jerusalem, is het reeds zien wat staat te gaan gebeuren! Jerusalem dat ik bemin, we treden uwe poorten in; daar STAAN o Godsstad onze voeten.
Thomas
Luk17:20-24 En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
De Heere geeft hier aan dat het gaat naar en aankomt op de dag van Zijn wederkomst, Mattheús 24 vers 30:... zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemls, met grote kracht en heerlijkheid. Paulus, in de brief aan de Romeinen,hoofdstuk 8 vers 19, en volgende, zegt dienovereenkomstig dat de ganse schepping in barensnood is en met reikhalzend verlangen wacht op het openbaar worden van Gods zonen. Paulus, in de eerste brief aan de Thessalonicenzen, hoofdstuk 4 vers 17 en 18, zegt verder dat op de Grote Morgen de gelovigen in Christus de Heere tegemoet gaan in de lucht: en zo zullen wij altoos met de Heere wezen", vertroost elkander met deze woorden. " De Confessio Belgica eindigt dan ook met te zeggen dat we de dag van de wederkomst van de Heere verwachten met groot verlangen.
Dan, bij Zijn wederkomst, niet eerder,is Gods koninkrijk aanwezig; Zacharia 14 vers 9: en de Heere zal koning worden over de ganse aarde; te dien dage zal de Heere De Enige zijn, en Zijn Naam De Enige.
Thomas
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Terri »

Vrienden van ons zijn net terug van enkele maanden Israël, maar de Israëliërs zijn erg nerveus, ze verwachten deze zomer grote problemen, zo niet oorlog!
Althans dat is wat zij zoal hoorden in de wandelgangen.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

Terri schreef:Vrienden van ons zijn net terug van enkele maanden Israël, maar de Israëliërs zijn erg nerveus, ze verwachten deze zomer grote problemen, zo niet oorlog!
Althans dat is wat zij zoal hoorden in de wandelgangen.
Dat behoeft niet te verbazen.
De verwerkelijking van hetgeen staat in Zacharia hoofdstuk 12 is, naar het zich laat aanzien,heel nabij.
Wie zou, samen met hen,die dagen niet vrezend tegemoet zien? Al zal de einduitkomst, de wederkomst van onze Heere, al dat leed doen veranderen ( en doen vergeten ) in onvoorstelbare vreugde en dankbaarheid vanwege Zijn komen.
Thomas
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Gian »

Luk 17 gaat over de dagen in die tijd. Lees vs 25 maar.
Het koninkrijk is nu verborgen tot de wederoprichting van alle dingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door ChristenConservatief »

Wat is er anders aan Israël t.o.v. Saoedi-Arabië, Noord-Korea, Amerika, Nigeria, Duitsland, Friesland of Ierland ?

Ik heb het idee dat veel mensen een verkeerde emotie bij Israël koesteren. Alsof dat een ''heilig land'' is. Je vind er niets meer wat te maken heeft met het christelijk geloof, omdat het christelijk geloof draait om de God van de hele wereld, zelfs van het hele heelal, en om je eigen hart. Israël is een land met een seculiere regering, seculiere mensen, moslims en joden, net als hier (ook al is de verdeling anders). Ook staan er wat monumenten, die herinneren aan gebeurtenissen aan de Bijbel, maar wat koop je daar voor als christen ? Ik moet altijd denken aan Luther die naar Rome ging, ook een ''heilige plek'' want Petrus is daar gekruisigd. We weten hoe hij terug reisde naar Duitsland.

Wat niet wegneemt dat Israël, evenals Cyprus en Libanon, zonder meer een prachtig land is, waar, net als in Tibet en Koerdistan, veel politiek rumoer is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Terri »

ChristenConservatief schreef:Wat is er anders aan Israël t.o.v. Saoedi-Arabië, Noord-Korea, Amerika, Nigeria, Duitsland, Friesland of Ierland ?

Ik heb het idee dat veel mensen een verkeerde emotie bij Israël koesteren. Alsof dat een ''heilig land'' is. Je vind er niets meer wat te maken heeft met het christelijk geloof, omdat het christelijk geloof draait om de God van de hele wereld, zelfs van het hele heelal, en om je eigen hart. Israël is een land met een seculiere regering, seculiere mensen, moslims en joden, net als hier (ook al is de verdeling anders). Ook staan er wat monumenten, die herinneren aan gebeurtenissen aan de Bijbel, maar wat koop je daar voor als christen ? Ik moet altijd denken aan Luther die naar Rome ging, ook een ''heilige plek'' want Petrus is daar gekruisigd. We weten hoe hij terug reisde naar Duitsland.

Wat niet wegneemt dat Israël, evenals Cyprus en Libanon, zonder meer een prachtig land is, waar, net als in Tibet en Koerdistan, veel politiek rumoer is.

Nou, ik durf voorzichtig te opperen dat er omtrent dat "gewone Israël" nog heel wat staat beschreven in de Bijbel dat nog niet vervuld is.
Maar dat blijft toch een steeds terugkerende discussie, dus misschien ben ik nu te nuchter;
"de tijd zal het leren".
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door ChristenConservatief »

Terri schreef:
ChristenConservatief schreef:Wat is er anders aan Israël t.o.v. Saoedi-Arabië, Noord-Korea, Amerika, Nigeria, Duitsland, Friesland of Ierland ?

Ik heb het idee dat veel mensen een verkeerde emotie bij Israël koesteren. Alsof dat een ''heilig land'' is. Je vind er niets meer wat te maken heeft met het christelijk geloof, omdat het christelijk geloof draait om de God van de hele wereld, zelfs van het hele heelal, en om je eigen hart. Israël is een land met een seculiere regering, seculiere mensen, moslims en joden, net als hier (ook al is de verdeling anders). Ook staan er wat monumenten, die herinneren aan gebeurtenissen aan de Bijbel, maar wat koop je daar voor als christen ? Ik moet altijd denken aan Luther die naar Rome ging, ook een ''heilige plek'' want Petrus is daar gekruisigd. We weten hoe hij terug reisde naar Duitsland.

Wat niet wegneemt dat Israël, evenals Cyprus en Libanon, zonder meer een prachtig land is, waar, net als in Tibet en Koerdistan, veel politiek rumoer is.

Nou, ik durf voorzichtig te opperen dat er omtrent dat "gewone Israël" nog heel wat staat beschreven in de Bijbel dat nog niet vervuld is.
Maar dat blijft toch een steeds terugkerende discussie, dus misschien ben ik nu te nuchter;
"de tijd zal het leren".
Voor de Joden staan er flink wat beloften. Dat is waar. Maar wat hebben we daarmee te maken ?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

Gian schreef:Luk 17 gaat over de dagen in die tijd. Lees vs 25 maar.
Het koninkrijk is nu verborgen tot de wederoprichting van alle dingen.
Lukas 17 gaat over de wederkomst van de Heere. Vers 24, waarin wordt beschreven hoe Hij komt- zoals de bliksen weerlicht van het oosten tot het westen - vinden we terug in Mathheüs 24 vers 27. Mattheüs gaat in dat hoofdstuk 24 verder:
vers 29: de machten der hemelen zullen wankelen
vers 30: alle stammen der aarde..zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid
vers 31: en Hij zal Zijn engelen uitzenden, en die zullen Zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken van het ene uiterste der hemelen tot het andere.
Mattheüs 24 vers 30 is evenzo terug te vinden in Lukas 21 vanaf vers 27. Vers 28 voegt daar vol troost en verwachting aan toe:..wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt U op en heft Uw hoofden omhoog, want Uw verlossing genaakt.
Het gaat hier om De Grote Morgen, dat de Heere weerkomt in heerlijkheid.
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:
Afgewezen schreef:
Jacobse schreef:Ook ik ben er geweest, laatstelijk nog in april/mei 2010; en ik hoop dit jaar zeker nog een keer of wat te gaan. Niet zo verwonderlijk als men weet dat een van de beide dochters van mijn echtgenote en mij, in Jerusalem woont.
Israël is een prachtig land reeds qua natuur; werkelijk alles is er in dat opzicht.
Maar vooral is het toch het land waar onze Heer was, waar Hij op Golgotha het offer volbracht als Hogepriester ( brief aan de Hebreeën ), en waar Hij zal weerkeren in heerlijkheid, ik denk: waar anders dan op de Olijfberg ( Zacharia ). Jerusalem, met daarbij het Kedrondal en de Olijfberg, en erbij ook Bethlehem, is een geweldige stad. HIJ was daar!
Jerusalem, het oude Jerusalem, gelegen op de berg Moria; psalm 68 zegt er van: deze berg heb IK begeerd, om er eeuwig te wonen. Ezechiël sluit zijn profetie af met, na gesproken te hebben over de herbouw van de (derde ) tempel, te zeggen dat de naam van de stad voortaan zal zijn: de Heere is aldaar.
Zijn in Jerusalem, is het reeds zien wat staat te gaan gebeuren! Jerusalem dat ik bemin, we treden uwe poorten in; daar STAAN o Godsstad onze voeten.
Thomas
Luk17:20-24 En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
De Heere geeft hier aan dat het gaat naar en aankomt op de dag van Zijn wederkomst, Mattheús 24 vers 30:... zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemls, met grote kracht en heerlijkheid
... en dat we dus níét onze blik moeten richten op bijv. het Midden-Oosten, om te zien of dáár soms grote dingen zullen gebeuren.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

Afgewezen schreef:
Jacobse schreef:
Afgewezen schreef:
Jacobse schreef:Ook ik ben er geweest, laatstelijk nog in april/mei 2010; en ik hoop dit jaar zeker nog een keer of wat te gaan. Niet zo verwonderlijk als men weet dat een van de beide dochters van mijn echtgenote en mij, in Jerusalem woont.
Israël is een prachtig land reeds qua natuur; werkelijk alles is er in dat opzicht.
Maar vooral is het toch het land waar onze Heer was, waar Hij op Golgotha het offer volbracht als Hogepriester ( brief aan de Hebreeën ), en waar Hij zal weerkeren in heerlijkheid, ik denk: waar anders dan op de Olijfberg ( Zacharia ). Jerusalem, met daarbij het Kedrondal en de Olijfberg, en erbij ook Bethlehem, is een geweldige stad. HIJ was daar!
Jerusalem, het oude Jerusalem, gelegen op de berg Moria; psalm 68 zegt er van: deze berg heb IK begeerd, om er eeuwig te wonen. Ezechiël sluit zijn profetie af met, na gesproken te hebben over de herbouw van de (derde ) tempel, te zeggen dat de naam van de stad voortaan zal zijn: de Heere is aldaar.
Zijn in Jerusalem, is het reeds zien wat staat te gaan gebeuren! Jerusalem dat ik bemin, we treden uwe poorten in; daar STAAN o Godsstad onze voeten.
Thomas
Luk17:20-24 En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
De Heere geeft hier aan dat het gaat naar en aankomt op de dag van Zijn wederkomst, Mattheús 24 vers 30:... zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemls, met grote kracht en heerlijkheid
... en dat we dus níét onze blik moeten richten op bijv. het Midden-Oosten, om te zien of dáár soms grote dingen zullen gebeuren.
De engelen zeiden, toen de Heere was opgenomen vanaf de Olijfberg:
deze Jezus zal op dezelfde wijze weerkomen als gij Hem ten hemel hebt zien varen.
En dat de Olijfberg daarbij een belangrijke rol blijft spelen, is te lezen in Zacharia 14 vers 4, waar omtrent de wederkomst van de Heere staat geschreven, dat Zijn voeten te dien dage zullen staan op de Olijfberg. Over de ( derde ) Tempel spreekt Ezechiël vanaf hoofdstuk 40, waar zou die anders zijn dan te Jerusalem. Jesaja 2 en Micha 4 verwoorden dat de Heere Zelf daar zal zijn, en dat de volken zullen optrekken - vers 3 - naar het huis van de God van Jakob, opdat HIJ -de Heere - ons lere aangaande Zijn wegen en opdat wij Zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de Wet uitgaan en des Heeren Woord uit Jerusalem.
Jerusalem is uiterst belangrijk.
Daar gaat het om, daar richt de boze zich tegen, tegen het Koningschap van de Heere over de hele wereld ( Zacharia 14 vers 9 )vanuit Jerusalem, de stad die de Heere begeerd heeft, Psalm 68 vers 17: waarlijk, de Heere zal er voor eeuwig wonen.
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Afgewezen »

Dus Jezus heeft Zich vergist...?
De engel heeft het helemaal niet over een topografische plaats gehad. Wel over de wijze waarop.
En zelfs als Jezus wederkomt op de Olijfberg, dan nog is het nú niet aan ons om krampachtig de gebeurtenissen in het M-O te volgen en dit in verband te brengen met Jezus' wederkomst.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Gabrielle »

Afgewezen schreef:Dus Jezus heeft Zich vergist...?
De engel heeft het helemaal niet over een topografische plaats gehad. Wel over de wijze waarop.
En zelfs als Jezus wederkomt op de Olijfberg, dan nog is het nú niet aan ons om krampachtig de gebeurtenissen in het M-O te volgen en dit in verband te brengen met Jezus' wederkomst.

lees de kleine profeten er maar eens op na.
wij moeten juist opmerkzaam zijn en als we profetien in vervulling zien gaan, dat opmerken en ons verblijden.
Juist Israel, waar de hele wereld zich aan zal stoten, zal het toneel zijn van Zijn terugkomst.
(dat dachten de discipelen al, toen Jezus Jeruzalem binnen reed, zij dachten dat het al zo ver was, dat Jezus als Koning zou regeren.....zij waren goed op de hoogte van de profetien)
Het voert te ver om hier diep op in te gaan, er is genoeg materiaal over te vinden, maar Jezus zelf heeft gezegd dat we op de tekenen van de tijd moeten letten.
Ben blij dat het niet meer zo lang zal duren.
Maranatha !
Plaats reactie