Palestijnse christenen

blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Palestijnse christenen

Bericht door blijmoedig »

Onlangs las ik het Open Doors boek Een leger van licht, geschreven door Anne van der Bijl en Al Janssen. In dit boek worden de hoogte- en dieptepunten beschreven van de kleine christelijke kerk onder de Palestijnen in Palestina. Een vergeten groep. Wij hebben het altijd over de Joden en de Palestijnen (c.q. Arabieren), maar vergeten daarbij wel eens dat wij ook christelijke broeders en zuster hebben onder de Palestijnen. Die zich moeten staande houden tegen druk van Joodse zijde (het zijn per slot van rekening Palestijnen), maar ook tegen druk van binnenuit (als Palestijnse christen word je toch al snel gezien als verrader of on-pattriotisch). Laten we hen gedenken en voor hen bidden dat zij staande mogen blijven in de moeilijke situatie waarin zij geplaatst zijn. Maar ook dat zij een licht mogen zijn in het land dat wordt verscheurd door twisten. En dat de muren van argwaan tussen de Messiasbelijdende Joden en de Palestijnse christenen steeds meer zullen worden afgebroken.

Ik wil sowieso oproepen om de christelijke kerk in de Arabische wereld te gedenken, die het moeilijker heeft dan wij in ons vrije Nederland ooit zullen kunnen voorstellen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Palestijnse christenen

Bericht door huisman »

blijmoedig schreef:Onlangs las ik het Open Doors boek Een leger van licht, geschreven door Anne van der Bijl en Al Janssen. In dit boek worden de hoogte- en dieptepunten beschreven van de kleine christelijke kerk onder de Palestijnen in Palestina. Een vergeten groep. Wij hebben het altijd over de Joden en de Palestijnen (c.q. Arabieren), maar vergeten daarbij wel eens dat wij ook christelijke broeders en zuster hebben onder de Palestijnen. Die zich moeten staande houden tegen druk van Joodse zijde (het zijn per slot van rekening Palestijnen), maar ook tegen druk van binnenuit (als Palestijnse christen word je toch al snel gezien als verrader of on-pattriotisch). Laten we hen gedenken en voor hen bidden dat zij staande mogen blijven in de moeilijke situatie waarin zij geplaatst zijn. Maar ook dat zij een licht mogen zijn in het land dat wordt verscheurd door twisten. En dat de muren van argwaan tussen de Messiasbelijdende Joden en de Palestijnse christenen steeds meer zal worden afgebroken.

Ik wil sowieso oproepen om de christelijke kerk in de Arabische wereld te gedenken, die het moeilijker heeft dan wij in ons vrije Nederland ooit zullen kunnen voorstellen.
Als je Arabische wereld veranderd in Islamitische wereld ben ik het helemaal met je eens. De Christenen in de Islamitische republieken die ontstaan zijn naar de val van de Sovjet Unie hebben het erg moeilijk. Eén voorbeeld.
Religie
De overgrote meerderheid van de Oezbeekse bevolking hangt de soennitisch islamitische religie aan. Voor het kleine aantal christenen is het leven in Oezbekistan niet gemakkelijk. In 2006 is er een nieuwe wet in het land gekomen: op het bezit van meer dan één Bijbel per persoon staat een boete van $ 2000-6000. Op verspreiding van traktaten en andere christelijke lectuur staat 3-8 jaar gevangenisstraf. Kerkdiensten zijn illegaal; voorgangers lopen het risico beboet of gearresteerd te worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Palestijnse christenen

Bericht door blijmoedig »

huisman schreef:Als je Arabische wereld veranderd in Islamitische wereld ben ik het helemaal met je eens. De Christenen in de Islamitische republieken die ontstaan zijn naar de val van de Sovjet Unie hebben het erg moeilijk. Eén voorbeeld.
Religie
De overgrote meerderheid van de Oezbeekse bevolking hangt de soennitisch islamitische religie aan. Voor het kleine aantal christenen is het leven in Oezbekistan niet gemakkelijk. In 2006 is er een nieuwe wet in het land gekomen: op het bezit van meer dan één Bijbel per persoon staat een boete van $ 2000-6000. Op verspreiding van traktaten en andere christelijke lectuur staat 3-8 jaar gevangenisstraf. Kerkdiensten zijn illegaal; voorgangers lopen het risico beboet of gearresteerd te worden.
Ja inderdaad, zeg maar de islamtische wereld. Die is inderdaad groter dan alleen de Arabische landen. En hetzelfde geldt voor de vervolgde christenen in de (voormalig) communistische landen als Noord-Korea en Laos.

In dit verband kan ik nog wijzen op het gratis maandblaadje dat wordt uitgegeven door Open Doors (www.opendoors.nl), waarin het wel en wee (veel 'wee', soms ook 'wel') van de Vervolgde Kerk wordt belicht. Wat helpt om onze broeders en zusters in hun moeilijke omstandigheden niet te vergeten.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Joannah »

de Irakse christenen zijn ook bijna allemaal hun land uitgejaagd en omgebracht.(en wij keken ernaar en deden NIETS, integendeel we stuurden nog wat Koran's richting Afghanistan, terwijl onze regering als een mak hondje achter Bush aanliep die Irak's opgejaagde christenen ook heeft veroorzaakt en ze niet helpt.
Onder Saddam Hoessein hadden ze het goed.
Wist je trouwens al dat er een Islam informatie Centre en een moskee komt te staan op Ground Zero?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Gian »

Wat in de regel christelijk en palestijns heet, is grieks ortodox en antisemitisch.
Laatst gewijzigd door Gian op 29 mei 2010, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Marie-Henriëtte »

Gian verklaar je nader.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Palestijnse christenen

Bericht door helma »

Joannah schreef:de Irakse christenen zijn ook bijna allemaal hun land uitgejaagd en omgebracht.(en wij keken ernaar en deden NIETS, integendeel we stuurden nog wat Koran's richting Afghanistan, terwijl onze regering als een mak hondje achter Bush aanliep die Irak's opgejaagde christenen ook heeft veroorzaakt en ze niet helpt.
Onder Saddam Hoessein hadden ze het goed.
Wist je trouwens al dat er een Islam informatie Centre en een moskee komt te staan op Ground Zero?

ik heb moeite met je formulering van dingen

en de beste stuurlui staan nog altijd aan wal...
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Josephus »

Gian schreef:Wat in de regel christelijk en palestijns heet, is grieks ortodox en antisemitisch.
De Grieks-Orthodoxe Kerk valt gewoon onder het christendom.

En dat Palestijnse christenen soms wat moeite hebben met Joden c.q. Israëli's, kun je ze volgens mij niet heel erg kwalijk nemen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Gian »

Josephus schreef:
Gian schreef:Wat in de regel christelijk en palestijns heet, is grieks ortodox en antisemitisch.
De Grieks-Orthodoxe Kerk valt gewoon onder het christendom.

En dat Palestijnse christenen soms wat moeite hebben met Joden c.q. Israëli's, kun je ze volgens mij niet heel erg kwalijk nemen.
Dat neem ik ze wel want dat hebben ze aan zichzelf te danken. Of zijn we de Kairos affaire al weer vergeten?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Palestijnse christenen

Bericht door blijmoedig »

Gian schreef:
Josephus schreef:
Gian schreef:Wat in de regel christelijk en palestijns heet, is grieks ortodox en antisemitisch.
De Grieks-Orthodoxe Kerk valt gewoon onder het christendom.

En dat Palestijnse christenen soms wat moeite hebben met Joden c.q. Israëli's, kun je ze volgens mij niet heel erg kwalijk nemen.
Dat neem ik ze wel want dat hebben ze aan zichzelf te danken. Of zijn we de Kairos affaire al weer vergeten?
Volgens mij ontgaat jou de strekking van deze topic :quoi
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Gian »

blijmoedig schreef:
Gian schreef:
Josephus schreef:
Gian schreef:Wat in de regel christelijk en palestijns heet, is grieks ortodox en antisemitisch.
De Grieks-Orthodoxe Kerk valt gewoon onder het christendom.

En dat Palestijnse christenen soms wat moeite hebben met Joden c.q. Israëli's, kun je ze volgens mij niet heel erg kwalijk nemen.
Dat neem ik ze wel want dat hebben ze aan zichzelf te danken. Of zijn we de Kairos affaire al weer vergeten?
Volgens mij ontgaat jou de strekking van deze topic :quoi
Nee hoor, ik hoop alleen dat de term Palestijnse christenen genuanceerd wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Palestijnse christenen

Bericht door blijmoedig »

Gian schreef: Nee hoor, ik hoop alleen dat de term Palestijnse christenen genuanceerd wordt.
Ik geloof niet dat ik je begrijp. Wat ik wel weet, dat deze topic bedoeld is ter bemoediging van onze broeders en zusters in Palestina. Niet om er een politiek verhaal van te maken.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Gian »

Prima als je ze wil bemoedigen. Ik doe daar niet aan mee, en snap ook niet waarom de propalestijnse Anne vd Bijl daar zo actief is.
Bovendien neem ik de Open-doors verhalen niet meer serieus omdat die geregeld niet kloppen. Helaas.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Palestijnse christenen

Bericht door blijmoedig »

Gian schreef:Prima als je ze wil bemoedigen. Ik doe daar niet aan mee, en snap ook niet waarom de propalestijnse Anne vd Bijl daar zo actief is.
Bovendien neem ik de Open-doors verhalen niet meer serieus omdat die geregeld niet kloppen. Helaas.
Het klinkt alsof je er grondig studie van hebt gemaakt ;( Ik vind het in ieder geval jammer dat je zo zuur reageert. En ik vind dat je met je opmerkingen het werk van meer dan 50 jaar Open Doors en Anne van der Bijl ernstig te kort doet. Ik kan alleen maar zeggen dat het behoren tot de christelijke kerk niet is voorbehouden aan nette, witte kerkmensen in het Westen. Maar dat we ook christenen vinden in bevolkingsgroepen die we, vanuit onze luie stoel in Nederland, gemakshalve volledig als 'fout' zouden willen bestempelen. En deze broeders en zusters hebben onze steun nodig. Juist onze steun nodig.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Toeschouwer »

Gian schreef:
Josephus schreef:
Gian schreef:Wat in de regel christelijk en palestijns heet, is grieks ortodox en antisemitisch.
De Grieks-Orthodoxe Kerk valt gewoon onder het christendom.

En dat Palestijnse christenen soms wat moeite hebben met Joden c.q. Israëli's, kun je ze volgens mij niet heel erg kwalijk nemen.
Dat neem ik ze wel want dat hebben ze aan zichzelf te danken. Of zijn we de Kairos affaire al weer vergeten?
Zo juist in de Waarheidsvriend gelezen. CDA'ers, CU'ers en SGP'ers op werkbezoek in Israël.
We spreken met Knessetleden en topambtenaren van diverse ministeries. Daar wijst een lutherse theologe ons erop dat het Kairosdocument, dat eind december in Utrecht is gepresenteerd en dat binnen de PKN veel stof deed opwaaien, niet is geschreven door leidinggevende Palestijnse christenen, zoals beweerd, maar door christenen die volledig de Palestijnse zaak aanhangen...
Als dit waar is dan is mijn vertrouwen in de top van de kerk (waar ik lid van ben) gedaald tot onder het minimum.
Dit even naar aanleiding van de Kairos affaire.

Ik ken twee Palestijnse predikanten die wel van mening zijn dat alleen via Israël het Koninkrijk gestalte zal krijgen in deze wereld, zij wonen resp. in Rama en Bethlehem.
Verder zijn de meeste 'Palestijnse' christenen vaak anti-semistisch. Zij hebben daardoor er ook geen oog voor dat zonder Israël het rijk van vrede en gerechtigheid niet manifest kan worden. Trouwens daar hebben niet alleen Arabische christenen geen oog voor.
Plaats reactie