The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door mayflower »

Joannah schreef:Sinds 1948 heeft God het bewijs gegeven dat Hij de beloftes uit het OT aan zijn volk is gaan nakomen.
God is de regisseur, dus wees niet te bang.
Zolang we als christenen maar onthouden dat we Zijn Heilige Land moeten steunen met Zijn volk als beheerders.
De terug keer naar het land Israel is volgens jullie onvoorwaarlijk, maar dat heeft geen Bijbel fundament, want het Schrift spreekt duidelijk over de voorwaarden die gegeven worden aan het nationaal volk Israel. Vole doen ze niet aan die voorwaarden, dan zal er alleen maar Gods oordeel zijn.

Lev. 18: 24-30
24 Verontreinigt u niet door dit alles, want door dit alles hebben zich verontreinigd de volken die Ik voor u uit wegdrijf. 25 Het land toch werd verontreinigd en Ik vergold daaraan zijn ongerechtigheid, zodat het land zijn inwoners uitspuwde. 26 Gij echter zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen en geen van deze gruwelen doen, noch de geboren Israëliet, noch de vreemdeling die in uw midden vertoeft – 27 want al deze gruwelen deden de lieden van het land, die vóór u waren, zodat het land onrein werd – 28 opdat het land u niet uitspuwe, wanneer gij het verontreinigt, zoals het uitgespuwd heeft het volk, dat vóór u was. 29 Want ieder die iets van al deze gruwelen doet, – degenen, die ze doen, zullen uit het midden van hun volk uitgeroeid worden. 30 Zo zult gij het voorschrift dat Ik u geef, in acht nemen, zodat gij de gruwelijke inzettingen niet doet, die vóór u gedaan werden, opdat gij u daardoor niet verontreinigt. Ik ben de HERE, uw God.

Deutr. 28:15-16, 63-65
15 Maar indien gij niet luistert naar de stem van de HERE, uw God, en niet al zijn geboden en inzettingen, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zullen de volgende vervloekingen alle over u komen en u treffen: 16 Vervloekt zult gij zijn in de stad en vervloekt op het veld/land. 63 Zoals de Here er behagen in had om u wèl te doen en u talrijk te maken, zo zal de HERE er behagen in hebben om u te gronde te richten en te verdelgen; en gij zult weggerukt worden uit het land, dat gij in bezit gaat nemen. 64 De HERE zal u verstrooien onder alle natiën van het ene einde der aarde tot het andere; aldaar zult gij andere goden dienen, die noch gij noch uw vaderen gekend hebben: hout en steen. 65 Gij zult onder die volken geen rust vinden noch een rustplaats voor uw voetzool; de HERE zal u daar een bevend hart geven, ogen vol heimwee en een kwijnende ziel.

Wat als belangrijke voorwaarde heeft, is bekeering, zoals we lezen in Deutr. 20:1-5
Wanneer dan al deze dingen over u komen, de zegen en de vloek, die ik u voorgehouden heb, en gij dit ter harte neemt te midden van al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verdreven heeft, 2 en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel – 3 dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft. 4 Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, de HERE, uw God, zal u vandaar bijeenbrengen en vandaar halen; 5 de HERE, uw God, zal u brengen naar het land, dat uw vaderen bezeten hebben, gij zult het bezitten en Hij zal u weldoen en u talrijker maken dan uw vaderen.

De gehele theologie rondom de terug keer in 1948 heeft totaal niets te maken met vervulde Bijbelse profetie, want men haald wel allerlei verzen waarin gesproken wordt over de lands belofte, maar men gaat voorbij of lees dit los van deze belangrijke voorwaarden, namelijk bekering. Als men de lands belofte zo letterlijk neemt, waarom voorbij gaan aan deze voorwaarden ?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Alexander CD »

Marie-Henriëtte schreef:
Afgewezen schreef:Voor de Joden is er geen andere zaligheid dan voor ons, dus speelt het land Israël in DEZE bedeling geen rol meer.
Israël is tot een erfelijke bezitting gegeven en daaruit voortvloeiend het verbond. HEERE de Getrouwe verbreekt nooit een verbond.
Paulus zegt, zijn Gods beloften vervallen, nu Israël lijkt verloren te gaan, omdat ze Heere Jezus niet hebben aangenomen, nee, Gods beloften zijn niet vervallen, maar je moet Israël anders zien, niet allen zijn Israel die van Israel zijn.
De bijbel zegt God definieert Israel anders dan jullie doen, moet je je mening dan niet bijstellen aan de bijbel?

Doe je Gods woord dan recht? neem je Gods woord dan aan als je je eigen invulling aan Gods volk geeft.

2 petrus 1 : Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;

Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken


In het OT begon God in Jeseja en ook in Zacharia scheiding te maken tussen Israël en Israël, de slachtschapen en de armen onder de schapen, als je niet bestudeerd en niet tot op de rots graaft bouw je ook in de bijbel je huis op zand.
Het NT is er nog veel duidelijker over, enkele gedeelten, niet uit de bloede, alleen van God geboren, niet hij is een jood die het uiterlijk is, niet de natuurlijke kinderen maar de kinderen der beloftenis.
Gij zijt een uitverkoren volk een koninklijk priesterschap, zegt Petrus tegen de kerk, hij herhaald mozes worden.
Paulus zegt nog in Efeze, want er is geen verschil tussen jood en Griek allen zijn één in Christus Jezus.
Maar jullie zeggen eigenlijk, stop, stop, Paulus je hebt het mis; Gods beloften zijn voor de natuurlijke kinderen, kunt de Joden en grieken niet op één lijn zetten. Het is echter een kwestie van Gods woord aannemen of niet.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Gian »

mayflower schreef: De gehele theologie rondom de terug keer in 1948 heeft totaal niets te maken met vervulde Bijbelse profetie, want men haald wel allerlei verzen waarin gesproken wordt over de lands belofte, maar men gaat voorbij of lees dit los van deze belangrijke voorwaarden, namelijk bekering. Als men de lands belofte zo letterlijk neemt, waarom voorbij gaan aan deze voorwaarden ?
Klopt, ze hebben ook nog maar een beginnetje. De grote verdrukking en de komst van Jezus zelf zal nodig zijn om ze tot erkentenis te brengen.

De genoemde beloften zullen daarom ook bij aanvang van het vrederijk pas volledig tot vervulling komen. Dan pas zal Juda en Israel samengevoegd worden (ez 37), en zal het volk volledig teruggebracht worden. Zelfs 1 uit een stad, en 1 uit een geslacht zal teruggebracht worden.

Vooralsnog is het onmogelijk om de voorbereidingen daarvan te ontkennen. Niet alleen het land, ook de vijanden van rondom komen weer terug.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door mayflower »

Gian schreef: Vooralsnog is het onmogelijk om de voorbereidingen daarvan te ontkennen. Niet alleen het land, ook de vijanden van rondom komen weer terug.
Waar we lezen we in het Schrift, dat een onbekeerd en ongelovig rebels volk, die een vals godsbeeld hebben, de Messias verwerpen, vijandig zijn ten aanzien van het evangelie en dus niet het geloof hebben van Abraham recht hebben op het land ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: dus speelt het land Israël in DEZE bedeling geen rol meer.
Nog niet zal je bedoelen. Ik geloof zeker dat de voorbereidingen voor de volgende bedeling in volle gang zijn.

Mt 24:32 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.

Nog geen vruchten nu. Die zullen er straks zeker wezen!
Zoals we op de vijgenboom moeten letten, zo moeten we letten op de tekenen der tijden. We moeten in deze context aan de vijgenboom niet meer gewicht hechten dan Jezus dat Zelf doet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Afgewezen »

Marie-Henriëtte schreef:
Afgewezen schreef:Voor de Joden is er geen andere zaligheid dan voor ons, dus speelt het land Israël in DEZE bedeling geen rol meer.
Israël is tot een erfelijke bezitting gegeven en daaruit voortvloeiend het verbond. HEERE de Getrouwe verbreekt nooit een verbond.
Israël is ooit weggevoerd uit het land.
Dat God de Getrouwe is, hoef je hier niet te onderstrepen. Dat belijd ik net zo goed als jij. Dat God Zijn verbond niet breekt, ook. Maar wij kunnen Gods verbond wél breken. Dat heeft Israël ook gedaan. Met alle consequenties van dien.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door mayflower »

Afgewezen schreef: Dat God Zijn verbond niet breekt, ook. Maar wij kunnen Gods verbond wél breken. Dat heeft Israël ook gedaan. Met alle consequenties van dien.
Helemaal mee eens, vandaar dat het zogenaamd recht op het land Israel, niet onvoorwaarlijk is maar voorwaarlijk zoals we in Lev. 18: 24-30, Deutr. 28:15-16, 63-65 en Deutr. 20:1-5 kunnen lezen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Joannah »

mayflower schreef:
Afgewezen schreef: Dat God Zijn verbond niet breekt, ook. Maar wij kunnen Gods verbond wél breken. Dat heeft Israël ook gedaan. Met alle consequenties van dien.
Helemaal mee eens, vandaar dat het zogenaamd recht op het land Israel, niet onvoorwaarlijk is maar voorwaarlijk zoals we in Lev. 18: 24-30, Deutr. 28:15-16, 63-65 en Deutr. 20:1-5 kunnen lezen.
Maar wij zouden niet moeten oordelen in Gods Plan.
Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk en 1 dag is als 1000 jaar.
De Joden zijn dan ook wel degelijk gestraft, de laatste 2000 jaar.
gelouterd zullen zij worden voordat ze uiteindelijk weer deel mogen zijn van Zijn beloften.
Sinds zij weer in het Land wonen dat God hen beloofd heeft, hebben ze menige oorlog op wonderbaarlijke manier gewonnen, menselijk zelfs onmogelijk!
Laten we daar ontzag voor hebben.
De meest intelligente mens is nog een dwaas in Zijn ogen, laten we ons niet te zelfverzekerd opstellen over hoe en wat en in welk tempo Zijn plan met Zijn volk zich voltrekt.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door mayflower »

Joannah schreef: Sinds zij weer in het Land wonen dat God hen beloofd heeft,.....
Deze belofte is geen onvoorwaarlijk belofte, zoals jij het je voorstelt, want het is nogmaals een voorwaarlijke belofte!
Ik kan geen ene vers vinden, waarin staat dat het volk Israel, als ongelovigen en onbekeerden het land mogen claimen.
Laatst gewijzigd door mayflower op 31 okt 2009, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:
mayflower schreef:
Afgewezen schreef: Dat God Zijn verbond niet breekt, ook. Maar wij kunnen Gods verbond wél breken. Dat heeft Israël ook gedaan. Met alle consequenties van dien.
Helemaal mee eens, vandaar dat het zogenaamd recht op het land Israel, niet onvoorwaarlijk is maar voorwaarlijk zoals we in Lev. 18: 24-30, Deutr. 28:15-16, 63-65 en Deutr. 20:1-5 kunnen lezen.
Maar wij zouden niet moeten oordelen in Gods Plan.
Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk en 1 dag is als 1000 jaar.
De Joden zijn dan ook wel degelijk gestraft, de laatste 2000 jaar.
gelouterd zullen zij worden voordat ze uiteindelijk weer deel mogen zijn van Zijn beloften.
Sinds zij weer in het Land wonen dat God hen beloofd heeft, hebben ze menige oorlog op wonderbaarlijke manier gewonnen, menselijk zelfs onmogelijk!
Laten we daar ontzag voor hebben.
De meest intelligente mens is nog een dwaas in Zijn ogen, laten we ons niet te zelfverzekerd opstellen over hoe en wat en in welk tempo Zijn plan met Zijn volk zich voltrekt.
Als de duidelijkheid van de schrift ons niet past dan pas Gods ondoorgrondelijkheid ons altijd zeer goed.
Hoe wordt iemand gelouterd, alleen door de werking Gods, bekering en geloof in Christus, gelouterd van het kwaad niet doordat ze gestraft zijn, dat is Gods woord niet recht voorstellen.
Dat ze weer in het land aan de middelandse zee wonen heeft misschien wel alleen tot doel om te misleiden.
Gods rijk is een geestelijk rijk, het Jeruzalem wat boven is.
Dat is ook de dwaasheid van degenen die in een duizend jarig rijk geloven, dat een rechtvaardig en Heilig God tussen een zondig volk kan leven en dat het volk dan nog niet vergaat, wat verging het Jesaja dan anders, wee mij !
Als God zegt; niet uit de bloede dan kunnen Gods kinderen die Zijn woord aannemen dat ook aannemen.

Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.

Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend


Geloof je de bijbel van kaft tot kaft? Neem je ook aan wat de bijbel in duidelijke taal zegt? Of hou je vast aan je eigen interpretatie?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:Maar wij zouden niet moeten oordelen in Gods Plan.
Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk en 1 dag is als 1000 jaar.
De Joden zijn dan ook wel degelijk gestraft, de laatste 2000 jaar.
gelouterd zullen zij worden voordat ze uiteindelijk weer deel mogen zijn van Zijn beloften.
Sinds zij weer in het Land wonen dat God hen beloofd heeft, hebben ze menige oorlog op wonderbaarlijke manier gewonnen, menselijk zelfs onmogelijk!
Laten we daar ontzag voor hebben.
De meest intelligente mens is nog een dwaas in Zijn ogen, laten we ons niet te zelfverzekerd opstellen over hoe en wat en in welk tempo Zijn plan met Zijn volk zich voltrekt.
Laten we in alles maar luisteren naar wat Gods Woord ons te zeggen heeft. ;)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Gian »

mayflower schreef: Lev. 18: 24-30
24 Verontreinigt u niet door dit alles, want door dit alles hebben zich verontreinigd de volken die Ik voor u uit wegdrijf. 25 Het land toch werd verontreinigd en Ik vergold daaraan zijn ongerechtigheid, zodat het land zijn inwoners uitspuwde. 26 Gij echter zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen en geen van deze gruwelen doen, noch de geboren Israëliet, noch de vreemdeling die in uw midden vertoeft – 27 want al deze gruwelen deden de lieden van het land, die vóór u waren, zodat het land onrein werd – 28 opdat het land u niet uitspuwe, wanneer gij het verontreinigt, zoals het uitgespuwd heeft het volk, dat vóór u was. 29 Want ieder die iets van al deze gruwelen doet, – degenen, die ze doen, zullen uit het midden van hun volk uitgeroeid worden. 30 Zo zult gij het voorschrift dat Ik u geef, in acht nemen, zodat gij de gruwelijke inzettingen niet doet, die vóór u gedaan werden, opdat gij u daardoor niet verontreinigt. Ik ben de HERE, uw God.

Deutr. 28:15-16, 63-65
15 Maar indien gij niet luistert naar de stem van de HERE, uw God, en niet al zijn geboden en inzettingen, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zullen de volgende vervloekingen alle over u komen en u treffen: 16 Vervloekt zult gij zijn in de stad en vervloekt op het veld/land. 63 Zoals de Here er behagen in had om u wèl te doen en u talrijk te maken, zo zal de HERE er behagen in hebben om u te gronde te richten en te verdelgen; en gij zult weggerukt worden uit het land, dat gij in bezit gaat nemen. 64 De HERE zal u verstrooien onder alle natiën van het ene einde der aarde tot het andere; aldaar zult gij andere goden dienen, die noch gij noch uw vaderen gekend hebben: hout en steen. 65 Gij zult onder die volken geen rust vinden noch een rustplaats voor uw voetzool; de HERE zal u daar een bevend hart geven, ogen vol heimwee en een kwijnende ziel.

Wat als belangrijke voorwaarde heeft, is bekeering, zoals we lezen in Deutr. 20:1-5
Wanneer dan al deze dingen over u komen, de zegen en de vloek, die ik u voorgehouden heb, en gij dit ter harte neemt te midden van al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verdreven heeft, 2 en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel – 3 dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft. 4 Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, de HERE, uw God, zal u vandaar bijeenbrengen en vandaar halen; 5 de HERE, uw God, zal u brengen naar het land, dat uw vaderen bezeten hebben, gij zult het bezitten en Hij zal u weldoen en u talrijker maken dan uw vaderen.

De gehele theologie rondom de terug keer in 1948 heeft totaal niets te maken met vervulde Bijbelse profetie, want men haald wel allerlei verzen waarin gesproken wordt over de lands belofte, maar men gaat voorbij of lees dit los van deze belangrijke voorwaarden, namelijk bekering. Als men de lands belofte zo letterlijk neemt, waarom voorbij gaan aan deze voorwaarden ?
Israel heeft alleen recht op het land als ze de Torah houden. Helemaal mee eens. Omdat ze dat niet deden zijn ze uit het land verjaagd. Niet omdat ze de Heere Jezus verwierpen, maar omdat ze zich niet aan de geboden hielden. Dat was de ultieme voorwaarde voor het verkrijgen van het land.
Toch zie ik de huidige terugkeer als voorbereidend werk van God, hoewel ze er geen recht op hebben. Daarom geloof ik ook dat het oordeel (grote verdrukking) nog zal komen over Israel. Pas bij de openbaring van Jezus zullen ze Hem weer volgen en zal het land weer ten volle hersteld worden. Zal de landbelofte vervuld worden, de stammen weer samengevoegd worden, zal de wet weer gaan gelden en de tempel weer gebouwd worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door memento »

Gian, Joden worden op dezelfde manier zalig als heidenen. Alleen door Christus. Wanneer je dat ontkent, dan mis je de grote heenwijzingen naar Christus, waar het OT mee volstaat.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Gian »

memento schreef:Gian, Joden worden op dezelfde manier zalig als heidenen. Alleen door Christus. Wanneer je dat ontkent, dan mis je de grote heenwijzingen naar Christus, waar het OT mee volstaat.
Het gaat nu even over het recht op het land. Het oude verbond is door het volk Israel verbroken, en wordt pas bij aanvang van het vrederijk vernieuwd. Daarom weet ik niet of de oudtestamentische voorwaarde op het land nog geld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

Bericht door Marie-Henriëtte »

Gian schreef:
memento schreef:Gian, Joden worden op dezelfde manier zalig als heidenen. Alleen door Christus. Wanneer je dat ontkent, dan mis je de grote heenwijzingen naar Christus, waar het OT mee volstaat.
Het gaat nu even over het recht op het land. Het oude verbond is door het volk Israel verbroken, en wordt pas bij aanvang van het vrederijk vernieuwd. Daarom weet ik niet of de oudtestamentische voorwaarde op het land nog geld.
Genoeg voorbeelden uit de Bijbel waarbij een verbond door mensen werd verbroken. Echter God verbrak nooit zijn verbond. Toon maar aan met een Bijbeltekst dat God het verbond om het land Israël heeft verbroken. Ik ben benieuwd.
Plaats reactie