Netanyahoe en de confrontatie

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

Bureaucraat schreef:
Bert Mulder schreef:
Jezus is God, dus die niet in Jezus geloofd, geloofd niet in de God van de Bijbel, en is een ongelovige.
---knip--- Deze Schriftkritiek is niet toegestaan; mvg Tib
Voor de duidelijkheid, de zogenaamd 'gelovige' joden die niet in Christus geloven, gaan voor eeuwig verloren zolang ze zich niet waarlijk tot God bekeren.
---knip--- Deze Schriftkritiek is niet toegestaan; mvg Tib
Zo spreekt de Schrift hierover:

Johannes 14:6
Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader dan door Mij.




Matthéüs 13:15
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.

Markus 4:12
Opdat zij ziende zien en niet bemerken, en horende horen en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd bekeren en hun de zonden vergeven worden.


Ik vraag me af, wat doe je eigenlijk hier op een RefoForum????

Je dwaalleer, je loochening van Christus en de Heilige Schrift is hier namelijk niet gewenst!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder schreef:Ik vraag me af, wat doe je eigenlijk hier op een RefoForum????

Je dwaalleer, je loochening van Christus en de Heilige Schrift is hier namelijk niet gewenst!
Dit is een discussieforum, daar mogen we elkaar bevragen met als grondslag de Heilige Schrift.

Om Bureaucraat zo af te branden dat lijkt wat, maar schiet zijn doel voorbij. Zo gaan we denk ik niet met elkaar om.

De verhouding Israël en de gemeente en als wij daarbij ook nog de volkeren bij betrekken kunnen we niet in een pennestreek duidelijk maken, ook Bureaucraat niet, zijn intentie is duidelijk hij probeert te verstaan wat Paulus onder Israël verstaat.
Het is juist goed Gereformeerd om terug te gaan naar de Schrift, dwars door allerlei menselijke leerstellingen heen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

Toeschouwer schreef:
Bert Mulder schreef:Ik vraag me af, wat doe je eigenlijk hier op een RefoForum????

Je dwaalleer, je loochening van Christus en de Heilige Schrift is hier namelijk niet gewenst!
Dit is een discussieforum, daar mogen we elkaar bevragen met als grondslag de Heilige Schrift.

Om Bureaucraat zo af te branden dat lijkt wat, maar schiet zijn doel voorbij. Zo gaan we denk ik niet met elkaar om.

De verhouding Israël en de gemeente en als wij daarbij ook nog de volkeren bij betrekken kunnen we niet in een pennestreek duidelijk maken, ook Bureaucraat niet, zijn intentie is duidelijk hij probeert te verstaan wat Paulus onder Israël verstaat.
Het is juist goed Gereformeerd om terug te gaan naar de Schrift, dwars door allerlei menselijke leerstellingen heen.
En dat is juist waartegen ik hier ageer, dat hij NIET naar de Schrift luisteren wilt, en meent dat er zaligheid BUITEN Christus om te vinden is.

En dat is NIET gewenste discussie op een Reformatisch Forum.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Jacobse schreef:wat je schrijft is niet meer dan een - niet onderbouwde- uitlating, en is ook zeer onreformatorich.
Ik citeer een deel uit het formulier om het Heilig Avondmaal te bedienen:
"want wij komen niet tot dit Avondmaal om daamede te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn,maar integendeel,, aangezien wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken,zo bekennen wij daarmede dat wij midden in de dood liggen".
Dat geldt voor mij en voor jou.
Dat de HEERE nochtans de handen naar ons uitstrekt, is een eeuwig wonder.
Voor vanavond is dit als reactie genoeg.
Vriendelijke groet,
Thomas
Thomas, kun je ook serieus ergens op ingaan?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

hoe kan iemand een aan hem/haarzelf gestelde indringende Bijbelse vraag proberen te ontgaan? Door in plaats van een eerlijk antwoord te geven, te willen volstaan met een honende of neerbuigende vraag bij de ander te gaan neerleggen.
Die afleidingsmanoeuvre zo niet vluchtweg, wordt afgewezen.
Vriendelijke groet, van Thomas.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Jacobse schreef:hoe kan iemand een aan hem/haarzelf gestelde indringende Bijbelse vraag proberen te ontgaan? Door in plaats van een eerlijk antwoord te geven, te willen volstaan met een honende of neerbuigende vraag bij de ander te gaan neerleggen.
Die afleidingsmanoeuvre zo niet vluchtweg, wordt afgewezen.
Vriendelijke groet, van Thomas.
Je hebt je eigen denkpatroon, Thomas
Geeft eerst eens antwoord op al mijn vragen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Wat een heerlijke discussie. :soupir
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door memento »

Moderator opmerking

Geen persoonlijke aanvallen, anders gaan er bannetjes vallen, en gaat deze topic op slot.

Uw Moderator
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

In het bovenstaande is o.m. gesproken over een letterlijke of een vergeestelijkende uitleg van bepaalde Bijbelpassages. Als argument ten gunste van het laatste zijn twee voorbeelden ingebracht; kortheidshalve hier aangeduid als Elia/Johannes de Doper en als het levende water bij Jezus/de Samaritaanse vrouw.
Elia en Johannes de Doper.
Elia is levend ten hemel opgenomen, en is samen met Mozes gezien door de HEERE en door Petrus, Johannes en Jakobus, op de berg der verheerlijking ( vermoedelijk de Tabor ), waar Mozes en Elia spraken met de HEERE over ZIJN lijden en sterven dat HIJ zou gaan volbrengen te Jeruzalem. Inzake Johannes de Doper profeteert zijn vader, Lukas 1 vers 17, dat hij zal uitgaan vóór Christus, in de geest en de kracht van Elia. Johannes de Doper, Johannes hoofdstuk 1,volstaat daartegenover met zich te noemen slechts de stem van een die roept in de woestijn; maar de HEERE ZELF in Mattheüs 11 vers 14 zegt: "...hij is Elia die komen zou ".
Dit zijn de feiten ten aanzien van Johannes de Doper, door de HEERE genoemd als de persoon die Israël verwacht(te) als heraut voor en van de Messias.
De Samaritaanse vrouw en het levende water. Zij kwam wel naar de Jacobsbron, maar had vermoedelijk nog niet geput toen de HEERE haar aansprak. Uit dien hoofde had de HEERE daar geen water in stoffelijke zin in ZIJN handen. Bij spreken over het water dat HIJ zou geven, zal het niet om water kunnen gaan dat HIJ dan eerst van de Samaritaanse zou hebben moeten ontvangen. Het gaat ook niet over water in stoffelijke zin; de HEERE spreekt", Johannes 3 vers 14, van water dat bij de persoon aan wie HIJ het geeft, "zal in hem worden tot een fotein van water dat springt ten eeuwigen leve ". Het gaat dan ook louter en uitsluitend om een geestelijk betekenis en wat voor een: de Christus, in het gesprek met de Samaritaanse zegt Jezus dienaangaande, vers 26: IK DIE met u spreek, BEN het.
Beide genoemde situaties zijn helder. het gaat bij beide niet over iets waarbij of waarin een keuze zou kunnen bestaan, daarin bestaande dat het letterlijk dan wel geestelijk zou kunnen worden uitgelegd, dan wel letterlijk plus geestelijk. Het eerste voorbeeld betreft ( alleen ) iets letterlijks, het tweede ( alleen ) iets geestelijks.
Maar indien elders, bij een Bijbeltekst, wel een dergelijke keuze zou bestaan, is dat "aldaar" dan een argument, een valide argument, - en op welke grond dan - om te menen dat een zodanige mogelijke keuze bij dat aldaar, daarom ook op andere plaatsen in de BIJBEL, en op welke grond in concreto dan voor enige specifieke Bijkbeltekst, ook het geval zou kunnen of mogen laat staan moeten zijn ? Neen toch.
Vriendelijke groet,
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:In het bovenstaande is o.m. gesproken over een letterlijke of een vergeestelijkende uitleg van bepaalde Bijbelpassages. Als argument ten gunste van het laatste zijn twee voorbeelden ingebracht; kortheidshalve hier aangeduid als Elia/Johannes de Doper en als het levende water bij Jezus/de Samaritaanse vrouw.
Elia en Johannes de Doper.
Elia is levend ten hemel opgenomen, en is samen met Mozes gezien door de HEERE en door Petrus, Johannes en Jakobus, op de berg der verheerlijking ( vermoedelijk de Tabor ), waar Mozes en Elia spraken met de HEERE over ZIJN lijden en sterven dat HIJ zou gaan volbrengen te Jeruzalem. Inzake Johannes de Doper profeteert zijn vader, Lukas 1 vers 17, dat hij zal uitgaan vóór Christus, in de geest en de kracht van Elia. Johannes de Doper, Johannes hoofdstuk 1,volstaat daartegenover met zich te noemen slechts de stem van een die roept in de woestijn; maar de HEERE ZELF in Mattheüs 11 vers 14 zegt: "...hij is Elia die komen zou ".
Dit zijn de feiten ten aanzien van Johannes de Doper, door de HEERE genoemd als de persoon die Israël verwacht(te) als heraut voor en van de Messias.
Jezus noemt Johannes de Doper 'Elia'. Hij 'vergeestelijkt' dus, interpreteert anders dan wij zouden verwachten. Daar gaat het om. Want dat is wat het NT steeds doet: het OT interpreteren. En dan mogen wij geen blokkade opwerpen door te zeggen: nee, maar zo en zo moet het gebeuren. Het NT is de uitlegger van het OT, niet onze ideeën over wat nu wel of geen 'letterlijke' vervulling is.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

In Maleachi 4 vers 5 spreekt GOD "zie IK zend u de profeet Elia voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt.".De engel Gabriël spreekt tot Zacharias, Lucas 1 vers 17, dat Johannes de Doper vóór Christus zal uitgaan in de geest en de kracht van Elia.Terwijl onze HEERE zegt, zoals reesd geciteerd uit Mattheüs 11 vers 14; hij is de Elia die komen zou.
Dat zijn de feiten, de werkelijkheid, en daar gaat het in dat Bijbelgedeelte ook om. Want onze HEER vraagt heel nadrukkelijk om dat en om HEM ook daarin te geloven, met de woorden er bij : ."..en indien gij het wilt aanvaarden ". Daar is niets vergeestelijks aan of aan te verdedigen, anders dan dat het zou kunnen afdoen aan wat de HEERE er mee wil zeggen.
In het stukje hierboven is ook ingegaan op het louter geestelijke bedoelde van en door CHRISTUS bij het water bij het gesprek met de Samaritaanse vrouw.
In beide gevallen is er geen doel of mogelijkheid dat het een keuze tussen geestelijk/letterlijk dan wel geestelijk + letterlijk zou zijn; want waar zou dat dan nader wel uit blijken en door gegrond worden? En indien al, op grond waarvan zou dan enigerlei keuze of mogelijkheid bij A ook kunnen of mogen of moeten gelden voor B ?
Het gaat er naar ik mag hopen ons allen om dat GODS WOORD tot zijn recht komt, tot luister van HEM DIE te prijzen is tot in eeuwigheid? Laten we daarin ZIJN WOORD laten spreken; niets anders; want ieder van ons meent, mijzelf voorop, is algeheel zonder belang.
Vriendelijke groet,Thomas
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

Thomas, kun je gewoon de vragen beantwoorden, inplaats van er om heen te draaien?

Een gewoon ja/nee zal voldoen, of dat H20 was...

En was Johannes een reincarnatie van Elia, ja of nee?
Bert Mulder schreef:
En Thomas, dat levende water, was dat H20, of was dat geestelijk water?

En Johannes de Doper, was dat een reincarnatie van Elia, of was dat een mens die kwam in de kracht van, en zoals Elia?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

Beste Bert,
Elia was levend ten hemel opgenomen, en nergens is in de BIJBEL de gedachte te vinden aan reïncarnatie of daaraan dat Elia alsnog de hemelse heerlijkheid zou verlaten om weer op aarde te komen om hier op aarde weer te gaan leven en werken als profeet. Maar Israël verwacht(te) wel een heraut vóór de Koning kwam. En daarvan zegt onze HEERE dat Johannes de Doper DE ELIA is die komen zou; de Elia die Israël verwacht(te).
Inzake het levend water bij de bron te Sichem is bovenstaand overduidelijk beargumenteerd dat het niet om een stoffelijke zaak ging of ook maar zou kunnen gaan.
Het is toch niet nodig om dit -nogmaals-toe te lichten.
Graag nu antwoord op mijn vragen: als Paulus in Romeinen 11 spreekt van heidenen tegenover joden en van beider heil door God, en als ( bijvoorbeeld, naast Ezechiël en Jesaja ) Jeremia spreekt van de genade alsnog van God voor de joden en dat HIJ dat zal laten zien aan de volken rondom als ze teruggebracht zijn naar Israël, kan en mag of moet zelfs, dat anders uitgelegd worden dan zoals het er staat? Op grond waarvan dan? Heeft Paulus daar onwaarheid gesproken, zijn de profetieën leugens, is de HEERE in ZIJN WOORD niet betrouwbaar? Waar blijkt dat dan uit; te beginnen met en vanuit die hoofdstukken zelf uiteraard. Op grond waarvan bestaat de bevoegdheid om dat zo te denken, en zodoende in discrediet te brengen; en wat zijn de bewijsgronden? En met welk doel en met welke beoogde uitkomst wordt die visie zo ingenomen en verdedigd? Graag een Bijbels antwoord, en niet er om heen draaien.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

Jacobse schreef:Beste Bert,
Elia was levend ten hemel opgenomen, en nergens is in de BIJBEL de gedachte te vinden aan reïncarnatie of daaraan dat Elia alsnog de hemelse heerlijkheid zou verlaten om weer op aarde te komen om hier op aarde weer te gaan leven en werken als profeet. Maar Israël verwacht(te) wel een heraut vóór de Koning kwam. En daarvan zegt onze HEERE dat Johannes de Doper DE ELIA is die komen zou; de Elia die Israël verwacht(te).
Inzake het levend water bij de bron te Sichem is bovenstaand overduidelijk beargumenteerd dat het niet om een stoffelijke zaak ging of ook maar zou kunnen gaan.
Het is toch niet nodig om dit -nogmaals-toe te lichten.
Graag nu antwoord op mijn vragen: als Paulus in Romeinen 11 spreekt van heidenen tegenover joden en van beider heil door God, en als ( bijvoorbeeld, naast Ezechiël en Jesaja ) Jeremia spreekt van de genade alsnog van God voor de joden en dat HIJ dat zal laten zien aan de volken rondom als ze teruggebracht zijn naar Israël, kan en mag of moet zelfs, dat anders uitgelegd worden dan zoals het er staat? Op grond waarvan dan? Heeft Paulus daar onwaarheid gesproken, zijn de profetieën leugens, is de HEERE in ZIJN WOORD niet betrouwbaar? Waar blijkt dat dan uit; te beginnen met en vanuit die hoofdstukken zelf uiteraard. Op grond waarvan bestaat de bevoegdheid om dat zo te denken, en zodoende in discrediet te brengen; en wat zijn de bewijsgronden? En met welk doel en met welke beoogde uitkomst wordt die visie zo ingenomen en verdedigd? Graag een Bijbels antwoord, en niet er om heen draaien.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Mijn antwoord over Rom. 11 kun je elders hier op dit forum vinden. Om het even vlug samen te vatten, beloofd God inderdaad dat de volheid der joden ook zalig zullen worden, zoveel als er uitverkoren zijn tot het eeuwige leven. Er staat nooit en te nimmer in de Schrift dat alle joden, hoofd voor hoofd, zelfs op een bepaald punt in tijd zalig worden zullen. Lees en vergelijk ook met Galaten 3.

Nog geen antwoord op MIJN vragen dus... Wordt je er niet duizelig van Thomas?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

Galaten 3 gaat niet over de joden als zodanig; het gaat daar over en tegen de daar heersende gedachte niet alleen dat men via jood te worden alleen naar Christus zou kunnen komen maar oo dat er verdienstemogelijkheid/behoudenis zou liggen in het gaan onderhouden van joodse wetten en voorschriften.
Nu terug naar mijn vragen. het gegeven antwoord is slechts ten dele, het beperkt zich tot één deeltje van Romeinen 11.Graag dus ook -eerst-antwoord op de andere gestelde vragen.
En voor wat betreft Romeinen 11: als God de bedekking ( die HIJ ZELF gelegd heeft, vers 8 ) wegneemt, en het gaqat daar om de joden en om niemand anders, zal-
vers 26, en nu dan maar in hoofdletters-"GANS Israël behouden worden";
vers 32 idem: "" om Zich OVER HEN ALLEN te ontfermen ".
Zeker wel een collectieve bekering van de joden, door Hem en door HEM alleen, als HIJ ZICH aan hen openbaart als DE MESSIAS.
Dank voor je welgemeende raad, maar wie zich aan de Schrift houdt, vaart geen verkeerde route, en raakt de weg niet kwijt, zulks in tegenstelling tot hen die - het moge verhoed worden en blijven - niet in het licht van wat psalm 119 vers 105 zegt en aanbeveelt menen te kunnen wandelen.
Met vriendelijke groet, Thomas
Gesloten