Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Ben je het eens of oneens met de stelling? Graag keuze in topic toelichten.

Eens
12
40%
Oneens
18
60%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Klaio schreef:In de meeste profetische boeken staan ook een aantal profetieën gericht aan de volken buiten Israël: aan Egypte, Edom, Moab, Ammon, Tyrus, etc. Deze bevatten zowel heils- als onheilsprofetieën. Mijn vraag was: hoe zijn of worden deze vervuld? Ook in de gemeente?
De heilsprofetieën worden vervuld in de gemeente. In Jesaja 49 bijv. wordt het heil voor Israël geprofeteerd, maar daar wordt óók gezegd: "Het is te gering, dat Gij Mij een Knecht zoudt zijn om op te richten de stammen Jakobs en om weder te brengen de bewaarden in Israël; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der heidenen (de 'gojim'), om Mijn heil te zijn tot aan de einden der aarde."
Dat deze profetie in vervulling is gegaan met de komst van Christus, behoeft uiteraard geen betoog.
Trouwens, Paulus zegt het ook, weer in 2 Korinthe (6), waar hij Jes. 49 aanhaalt: "Want Hij zegt: In den aangename tijd heb ik U verhoord, en in de dag der zaligheid heb ik U geholpen. Zie, nu is het de welaangename tijd, zie, nu is het de dag der zaligheid."
Dit over de heilsprofetieën. Nu over de onheilsprofetieën. Ik zou hier graag als voorbeeld Psalm 2 bij willen betrekken.
In deze Psalm zien we heel duidelijk getekend het woeden van de volken tegen de HEERE en Zijn Gezalfde. Over die Gezalfde wordt gezegd: "Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, de berg Mijner heiligheid."
Hoe het met die volken afloopt, wordt duidelijk in Psalm 2. Ze zullen worden verpletterd "met een ijzeren scepter, Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat".
Vervolgens komt er een oproep tot de koningen om de HEERE te vrezen, en de Zoon te kussen, anders zullen ze vergaan.
Wanneer wij deze Psalm in NT licht bezien, kijken we natuurlijk in de eerste plaats naar Hand 4:27, waar Psalm 2 geciteerd wordt, in betrekking tot Jezus! En dan blijkt dat Herodes en Pilatus hier de volken vertegenwoordigen, die tegen de HEERE en Zijn Gezalfde opstaan.
Wat kunnen wij hieruit nu leren? In de eerste plaats, maar dat wisten we ook eigenlijk al, dat het in Psalm 2 ten diepste over Christus en Zijn rijk gaat. Dat geeft ook een dieptedimensie aan 'de berg Sion', waarvan in Psalm 2 gesproken wordt. Immers, Christus woont niet letterlijk op de berg Sion, nee, Hij troont in het hemels Jeruzalem en daar wacht Hij, tot alle vijanden onder Zijn voeten gelegd zullen zijn.
In de tweede plaats leren we dat de Godevijandige volken, de vijanden van Christus en Zijn gemeente zijn. In dat licht hebben de onheilsprofetieën voor de heidenvolkeren behalve een letterlijke, ook een geestelijke dimensie. In Openbaring blijkt dat ook weer heel duidelijk (de ondergang van Babel).
Natuurlijk valt er oneindig meer over te zeggen, maar ik denk dat deze twee lijnen heel duidelijk en heel Bijbels zijn:
heilsprofetieën - vervulling in de gemeente
onheilsprofetieën - vervulling in de vijanden van Christus en Zijn gemeente
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
Klaio schreef:In de meeste profetische boeken staan ook een aantal profetieën gericht aan de volken buiten Israël: aan Egypte, Edom, Moab, Ammon, Tyrus, etc. Deze bevatten zowel heils- als onheilsprofetieën. Mijn vraag was: hoe zijn of worden deze vervuld? Ook in de gemeente?
De heilsprofetieën worden vervuld in de gemeente. In Jesaja 49 bijv. wordt het heil voor Israël geprofeteerd, maar daar wordt óók gezegd: "Het is te gering, dat Gij Mij een Knecht zoudt zijn om op te richten de stammen Jakobs en om weder te brengen de bewaarden in Israël; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der heidenen (de 'gojim'), om Mijn heil te zijn tot aan de einden der aarde."
Dat deze profetie in vervulling is gegaan met de komst van Christus, behoeft uiteraard geen betoog.
Trouwens, Paulus zegt het ook, weer in 2 Korinthe (6), waar hij Jes. 49 aanhaalt: "Want Hij zegt: In den aangename tijd heb ik U verhoord, en in de dag der zaligheid heb ik U geholpen. Zie, nu is het de welaangename tijd, zie, nu is het de dag der zaligheid."
Dit over de heilsprofetieën. Nu over de onheilsprofetieën. Ik zou hier graag als voorbeeld Psalm 2 bij willen betrekken.
In deze Psalm zien we heel duidelijk getekend het woeden van de volken tegen de HEERE en Zijn Gezalfde. Over die Gezalfde wordt gezegd: "Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, de berg Mijner heiligheid."
Hoe het met die volken afloopt, wordt duidelijk in Psalm 2. Ze zullen worden verpletterd "met een ijzeren scepter, Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat".
Vervolgens komt er een oproep tot de koningen om de HEERE te vrezen, en de Zoon te kussen, anders zullen ze vergaan.
Wanneer wij deze Psalm in NT licht bezien, kijken we natuurlijk in de eerste plaats naar Hand 4:27, waar Psalm 2 geciteerd wordt, in betrekking tot Jezus! En dan blijkt dat Herodes en Pilatus hier de volken vertegenwoordigen, die tegen de HEERE en Zijn Gezalfde opstaan.
Wat kunnen wij hieruit nu leren? In de eerste plaats, maar dat wisten we ook eigenlijk al, dat het in Psalm 2 ten diepste over Christus en Zijn rijk gaat. Dat geeft ook een dieptedimensie aan 'de berg Sion', waarvan in Psalm 2 gesproken wordt. Immers, Christus woont niet letterlijk op de berg Sion, nee, Hij troont in het hemels Jeruzalem en daar wacht Hij, tot alle vijanden onder Zijn voeten gelegd zullen zijn.
In de tweede plaats leren we dat de Godevijandige volken, de vijanden van Christus en Zijn gemeente zijn. In dat licht hebben de onheilsprofetieën voor de heidenvolkeren behalve een letterlijke, ook een geestelijke dimensie. In Openbaring blijkt dat ook weer heel duidelijk (de ondergang van Babel).
Natuurlijk valt er oneindig meer over te zeggen, maar ik denk dat deze twee lijnen heel duidelijk en heel Bijbels zijn:
heilsprofetieën - vervulling in de gemeente
onheilsprofetieën - vervulling in de vijanden van Christus en Zijn gemeente
Ik denk ook dat je hier de oorspronkelijke calvijns/reformatorische interpretatie schetst van de vervulling van de oudtestamentische beloften (lees bijv. de dissertatie van W. van der Greef: "Calvijn en het Oude Testament").

Wel vraag ik me dan af hoe het komt dat deze lijn al zo spoedig na hem verlaten is, met name bij de puriteinen en de nadere reformatoren (vooral Brakel en Van der Groe), die toch op grond van dezelfde oudtestamentische beloften een rijke toekomst voor Israël als volk zagen (zie Graafland: "Het vaste verbond"). Dezelfde toekomstverwachting zien we bij het Reveil en als reactie daarop min of meer de calvijnse visie bij het neocalvinisme van Kuyper c.s.

Maar met name na de holocaust en in het bijzonder na 1948 is toch vrijwel kerkelijk breed deze calvijnse lijn verlaten en is daarop het stempel vervangingstheologie geplakt, waarmee men tot in de Gereformeerde Gemeenten toe niet meer geassocieerd wil worden.

Hoe is dit te verklaren? Hoewel Graafland Calvijns visie in het geheel van zijn theologie evenwichtig vindt, is hij toch van mening dat in de eeuwen na hem "meer en een bijbelser zicht op Israël gekomen is". Terecht?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Klaio schreef:Ik denk ook dat je hier de oorspronkelijke calvijns/reformatorische interpretatie schetst van de vervulling van de oudtestamentische beloften (lees bijv. de dissertatie van W. van der Greef: "Calvijn en het Oude Testament").

Wel vraag ik me dan af hoe het komt dat deze lijn al zo spoedig na hem verlaten is, met name bij de puriteinen en de nadere reformatoren (vooral Brakel en Van der Groe), die toch op grond van dezelfde oudtestamentische beloften een rijke toekomst voor Israël als volk zagen (zie Graafland: "Het vaste verbond"). Dezelfde toekomstverwachting zien we bij het Reveil en als reactie daarop min of meer de calvijnse visie bij het neocalvinisme van Kuyper c.s.

Maar met name na de holocaust en in het bijzonder na 1948 is toch vrijwel kerkelijk breed deze calvijnse lijn verlaten en is daarop het stempel vervangingstheologie geplakt, waarmee men tot in de Gereformeerde Gemeenten toe niet meer geassocieerd wil worden.

Hoe is dit te verklaren? Hoewel Graafland Calvijns visie in het geheel van zijn theologie evenwichtig vindt, is hij toch van mening dat in de eeuwen na hem "meer en een bijbelser zicht op Israël gekomen is". Terecht?
Ik zou al deze vragen niet zomaar kunnen beantwoorden, gesteld al dat daarop een antwoord te geven is. Hoe dan ook, ik ben geen dogmahistoricus. ;)
Ik kan mij overigens voorstellen dat mensen in '1948' een vervulling van de terugkeerprofetieën hebben gezien en daardoor meer oog voor en verwachting voor Israël hebben gekregen. Toch, in het licht van het NT is het m.i. niet mogelijk om aan '1948' een heilshistorische betekenis toe te kennen.
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
Klaio schreef:Ik denk ook dat je hier de oorspronkelijke calvijns/reformatorische interpretatie schetst van de vervulling van de oudtestamentische beloften (lees bijv. de dissertatie van W. van der Greef: "Calvijn en het Oude Testament").

Wel vraag ik me dan af hoe het komt dat deze lijn al zo spoedig na hem verlaten is, met name bij de puriteinen en de nadere reformatoren (vooral Brakel en Van der Groe), die toch op grond van dezelfde oudtestamentische beloften een rijke toekomst voor Israël als volk zagen (zie Graafland: "Het vaste verbond"). Dezelfde toekomstverwachting zien we bij het Reveil en als reactie daarop min of meer de calvijnse visie bij het neocalvinisme van Kuyper c.s.

Maar met name na de holocaust en in het bijzonder na 1948 is toch vrijwel kerkelijk breed deze calvijnse lijn verlaten en is daarop het stempel vervangingstheologie geplakt, waarmee men tot in de Gereformeerde Gemeenten toe niet meer geassocieerd wil worden.

Hoe is dit te verklaren? Hoewel Graafland Calvijns visie in het geheel van zijn theologie evenwichtig vindt, is hij toch van mening dat in de eeuwen na hem "meer en een bijbelser zicht op Israël gekomen is". Terecht?
Ik zou al deze vragen niet zomaar kunnen beantwoorden, gesteld al dat daarop een antwoord te geven is. Hoe dan ook, ik ben geen dogmahistoricus. ;)
Ik kan mij overigens voorstellen dat mensen in '1948' een vervulling van de terugkeerprofetieën hebben gezien en daardoor meer oog en verwachting voor Israël hebben gekregen. Toch, in het licht van het NT is het m.i. niet mogelijk om aan '1948' een heilshistorische betekenis toe te kennen.
Inderdaad, na "1948" is de veranderende theologische houding ten opzichte van de beloften en Israël te "verklaren", maar hoe komt het dat al zo snel na Calvijn Israël weer in beeld kwam, eigenlijk na bijna 1600 jaar (na Vroege Kerk, Middeleeuwen/Rome en Reformatie)!!! "Israël" is dus niet pas opnieuw een issue na 1948, maar al zo'n 350 jaar eerder. Dat intrigeert me.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door elbert »

Klaio schreef:Dus de opvatting die de laatste jaren breed binnen de gereformeerde gezindte ingang heeft gevonden, dat er "nog beloften in het OT openstaan voor het volk Israël", is niet reformatorisch, in ieder geval niet Calvijns?
Het is niet Calvijns, maar of het niet reformatorisch zou zijn, daarover twijfel ik.
Ik heb er zelf geen moeite mee om de stichting van de staat Israel als een wonderlijke gebeurtenis te bestempelen en er Gods hand in te zien.
Ik heb ook niet zoveel moeite met de gedachte dat er in de toekomst een (grote) bekering van joden zal zijn.
Het wordt anders als er tegenwoordig met groot aplomb aan een vorm van bijbeluitleg gedaan die met een absolute zekerheid ons een spoorboekje voorhoudt wat we binnenkort kunnen verwachten: een duizendjarig rijk in Israel compleet met tempeldienst en wat niet al.
Dan denk ik vaak dat de wens de vader van de gedachte is. Want je ziet soms argumenten langskomen die de toets van de kritiek niet kunnen doorstaan. De Bijbel spreekt bovendien heel anders over vervulling van profetie dan wat er tegenwoordig onder verstaan wordt én bovendien zijn er profetieen die aan Israel zijn gedaan die in de gemeente vervuld worden. Bijbelse verwachting is volgens mij daarbij niet dat je alles al tot in detail kunt uittekenen, maar richt zich volgens mij meer op de Persoon die Zijn Woord waar maakt.
Daarom zijn volgens mij de wijze woorden van Herman Witsius (over het duizendjarig rijk) nog steeds actueel: “De uitkomst zal de beste uitlegger zijn van deze duistere profetie”.
Dat lijkt me wel zo nuchter: "Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede (...) nu ken ik ten dele" (1 Kor. 13:12)
Die bescheidenheid mis ik wel eens.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Klaio schreef:Inderdaad, na "1948" is de veranderende theologische houding ten opzichte van de beloften en Israël te "verklaren", maar hoe komt het dat al zo snel na Calvijn Israël weer in beeld kwam, eigenlijk na bijna 1600 jaar (na Vroege Kerk, Middeleeuwen/Rome en Reformatie)!!! "Israël" is dus niet pas opnieuw een issue na 1948, maar al zo'n 350 jaar eerder. Dat intrigeert me.
Misschien heeft het ook te maken met het feit dat het voor ons moeilijk te begrijpen is, dat bepaalde dingen niet letterlijk - zoals wij het ons zouden voorstellen - vervuld zijn, maar in een andere dimensie. Dat men daarom toch ook altijd weer op zoek is gegaan naar een andere uitleg dan die van het NT.
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
Klaio schreef:Inderdaad, na "1948" is de veranderende theologische houding ten opzichte van de beloften en Israël te "verklaren", maar hoe komt het dat al zo snel na Calvijn Israël weer in beeld kwam, eigenlijk na bijna 1600 jaar (na Vroege Kerk, Middeleeuwen/Rome en Reformatie)!!! "Israël" is dus niet pas opnieuw een issue na 1948, maar al zo'n 350 jaar eerder. Dat intrigeert me.
Misschien heeft het ook te maken met het feit dat het voor ons moeilijk te begrijpen is, dat bepaalde dingen niet letterlijk - zoals wij het ons zouden voorstellen - vervuld zijn, maar in een andere dimensie. Dat men daarom toch ook altijd weer op zoek is gegaan naar een andere uitleg dan die van het NT.
Dat zal zeker meetellen, dat zie je de gehele kerk- en dogmageschiedenis door, maar het blijft mij bezighouden waarom zo spoedig na Calvijn/de Reformatie vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie incl. het Puritanisme (die toch wensten te staan in de traditie en het spoor van de Reformatie) opeens weer oog kregen voor wat zij betitelden als "het eigene van Israël", dat toen nog over de gehele wereld verstrooid was, laat staan dat er sprake was van een toekomstige eigen staat.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Klaio schreef:
Wel vraag ik me dan af hoe het komt dat deze lijn al zo spoedig na hem verlaten is, met name bij de puriteinen en de nadere reformatoren (vooral Brakel en Van der Groe), die toch op grond van dezelfde oudtestamentische beloften een rijke toekomst voor Israël als volk zagen (zie Graafland: "Het vaste verbond"). Dezelfde toekomstverwachting zien we bij het Reveil en als reactie daarop min of meer de Calvijnse visie bij het neocalvinisme van Kuyper c.s.
De puriteinen hadden een theologische school en voor het vak Hebreeuws hebben ze een paar rabbijnen aangenomen en daar is het niet bij gebleven.
Deze rabbijnen hadden naast het hebreeuws ook een andere boodschap, het Joodse geloof en de beloften uit het oude testament werden door deze rabbijnen vertaald als zijnde letterlijk voor de Joden.
Daarom vindt je ook twee lijnen terug, een die veel lijkt op de leer van Calvijn en een andere die alle profetieen letterlijk neemt voor het volk Israel, bij Graafland heb ik mij eerst daarover verbaasd in zijn boek “het vaste verbond” een totale omslag van leer.
Je ziet het heel sterk bij mannen als Thomas Boston en JC Ryle als het over Israel gaat worden ze heel anders, vanuit dit puriteins geloof is ook het dispensationalisme ontstaan, zo gaat het vaak met een dwaling het gaat van kwaad tot erger. Darby kwam ook uit de puriteinse hoek vandaar zijn vroomheid. Ik denk weleens dat Luther dit kwaad heeft voorzien en daarom ook het boek de Joden en hun leugens heeft geschreven.
Wat ligt nu de fout?
De bijbel geeft het fundamentele principe aan waarbij de profetie mag worden uitgelegd, daarmee werd geen rekening meer gehouden.
Openbaringen 19:10
Want de getuigenis van Jezus is de geest der profetie!!
De profetie ademt alleen uit wie de Heere Jezus is en wat zijn werk is!!
Daar spreekt ook hand 3 : 24 van:
En ook al de profeten, van Samuel aan, en die daarna gevolgd zijn, zovelen als er hebben gesproken, die hebben ook deze dagen te voren verkondigd.
Alle profeten zegt de bijbel hebben van deze dagen gesproken, wat voor dagen?
De dagen waarin Christus werk centraal staat, de dagen waarin de Geest van Christus mensen tot zaligheid brengt, dat is het centrale doel.
Gods gerechtigheid, dat is Christus Jezus voor ons, zondaren.
Dit is de geest van de profetie, het lijden van Christus, voor ons, daar hebben de profeten over geprofeteerd, het evangelie verkondigd door de Heilige Geest, zegt Petrus hier.
10. Van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied;
11. Onderzoekende, op welken of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en te voren getuigde, het lijden, dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende.
12. Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.
Dit is wat de bijbel ons verteld over profetie en dat is een hele andere boodschap, dan het speculeren over een nationaal herstel van een politiek natie aan de middellandse zee.
Als je bij dit bijbelse principe blijft dan zie dat ook openbaringen vol is van het evangelie, vol van Goddelijke bemoeienis met arme zondaren.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:De puriteinen hadden een theologische school en voor het vak Hebreeuws hebben ze een paar rabbijnen aangenomen en daar is het niet bij gebleven.
Deze rabbijnen hadden naast het hebreeuws ook een andere boodschap, het Joodse geloof en de beloften uit het oude testament werden door deze rabbijnen vertaald als zijnde letterlijk voor de Joden.
Uit welk bron(nen) heb je deze informatie?
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:De puriteinen hadden een theologische school en voor het vak Hebreeuws hebben ze een paar rabbijnen aangenomen en daar is het niet bij gebleven.
Deze rabbijnen hadden naast het hebreeuws ook een andere boodschap, het Joodse geloof en de beloften uit het oude testament werden door deze rabbijnen vertaald als zijnde letterlijk voor de Joden.
Uit welk bron(nen) heb je deze informatie?
Van de Nederlandse Nadere Reformatoren (beter bekend als "de oudvaders") is wel bekend dat zij veel gebruikmaakten van joodse (vaak middeleeuwse) commentaren, die inderdaad en uiteraard een "joodse" uitleg van het OT gaven.
Calvijn kende deze joodse bijbeluitleg ook goed, maar moest er in het algemeen weinig van hebben in tegenstelling dus tot de Nadere Reformatoren, die er wel duidelijk door beïnvloed zijn, ook in hun visie op (de toekomst van) Israël.
Ik ben met Afgewezen benieuwd hoe je erbij komt dat dit ook voor de Puriteinen geldt.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Klaio schreef:
Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:De puriteinen hadden een theologische school en voor het vak Hebreeuws hebben ze een paar rabbijnen aangenomen en daar is het niet bij gebleven.
Deze rabbijnen hadden naast het hebreeuws ook een andere boodschap, het Joodse geloof en de beloften uit het oude testament werden door deze rabbijnen vertaald als zijnde letterlijk voor de Joden.
Uit welk bron(nen) heb je deze informatie?
Van de Nederlandse Nadere Reformatoren (beter bekend als "de oudvaders") is wel bekend dat zij veel gebruikmaakten van joodse (vaak middeleeuwse) commentaren, die inderdaad en uiteraard een "joodse" uitleg van het OT gaven.
Calvijn kende deze joodse bijbeluitleg ook goed, maar moest er in het algemeen weinig van hebben in tegenstelling dus tot de Nadere Reformatoren, die er wel duidelijk door beïnvloed zijn, ook in hun visie op (de toekomst van) Israël.
Ik ben met Afgewezen benieuwd hoe je erbij komt dat dit ook voor de Puriteinen geldt.
Het is algemeen bekend dat grote groepen uit de puriteinen een obsessie hadden voor alles wat Joods was, ze gaven hun kinderen Joodse namen, en toen sommigen naar America emmigreerden vergeleken ze dat met Israël uittocht uit Egypte.
Sommige Puriteinen waren zo doorgeslagen dat ze alleen nog maar in het oude testament lazen.
In het begin was de bijbel heel belangrijk en ze bestudeerden de bijbel zeer grondig, maar om nog betere kennis te krijgen aan de grond tekst van het oude testament hebben ze Rabbies gevraagd en hun uitleggingen gebruikt en aangesteld aan hun theologische school.
Waar vind je dit, op het internet kom je genoeg tegen meestal Engels bijv. op Answers.com
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

http://www.jaapspaans.nl/download/Waaro ... Spaans.pdf

Goed boekje van Jaap Spaans ; Waarom Israel niet zal verdwijnen

Nu online.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Mooi Gian, maar het heeft mijn interesse niet meer.

Maar vertel eens wat spreekt jou daar in aan?
Daar ben ik nou wel weer in geïnteresseerd
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Klaio »

Alexander CD schreef:Mooi Gian, maar het heeft mijn interesse niet meer.

Maar vertel eens wat spreekt jou daar in aan?
Daar ben ik nou wel weer in geïnteresseerd
Ik neem aan dat je niet bedoelt dat Israël je interesse niet meer heeft. Volgens mij kan en mag een christen daar niet ongeïnteresseerd tegenoverstaan.
Wanneer je intussen je standpunt bepaald hebt aangaande de "toekomst van Israël", kan ik mij wel voorstellen dat je geen interesse meer hebt in de vele speculatieve theorieën en beschouwingen daaromtrent. Misschien bedoel je dat!?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Klaio schreef:Ik neem aan dat je niet bedoelt dat Israël je interesse niet meer heeft. Volgens mij kan en mag een christen daar niet ongeïnteresseerd tegenoverstaan.
Wanneer je intussen je standpunt bepaald hebt aangaande de "toekomst van Israël", kan ik mij wel voorstellen dat je geen interesse meer hebt in de vele speculatieve theorieën en beschouwingen daaromtrent. Misschien bedoel je dat!?
Alexander CD schreef:Mooi Gian, maar het heeft mijn interesse niet meer.

Maar vertel eens wat spreekt jou daar in aan?
Daar ben ik nou wel weer in geïnteresseerd
Ik neem aan dat je niet bedoelt dat Israël je interesse niet meer heeft. Volgens mij kan en mag een christen daar niet ongeïnteresseerd tegenoverstaan.
Wanneer je intussen je standpunt bepaald hebt aangaande de "toekomst van Israël", kan ik mij wel voorstellen dat je geen interesse meer hebt in de vele speculatieve theorieën en beschouwingen daaromtrent. Misschien bedoel je dat!?
Waarom heeft Israël de interesse van veel mensen, omdat ze verwachten dat God zo met dit volk zal handelen naar hun eigen speculaties. Op deze manier krijgt Israël voor hen iets, wat Ajax ook voor veel mensen is. als supporter spelen ze toch mee.
God zegt in de bijbel de zichtbare dingen ( de natie Israël) gaan voorbij, maar het onzichtbare ( het geestelijke Israël) dat blijft. Natuurlijk heeft Israël meer mijn interesse als menig ander land omdat het eens Gods volk was en je er vanuit het oude testament zo bekend mee bent.
Maar ik denk dat de meeste christenen die belangstelling hebben voor Israël naar het verkeerde Israël zitten de kijken.
Plaats reactie