Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Ben je het eens of oneens met de stelling? Graag keuze in topic toelichten.

Eens
12
40%
Oneens
18
60%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

http://www.templeinstitute.org/new_copper_laver.htm

Het koperen wasvat is klaar. Scroll naar onderen voor diverse foto's van het wasvat in aanbouw.
Dit wordt ook de tempel waar de antichrist komt te wonen om te regeren.
Vooralsnog maar voor een paar jaar.

De derde tempel, beschreven in Zacharia 40 tm 47 wordt de nieuwe tempel voor het vrederijk. Dit zal een kale tempel zijn met alleen een houten altaar. We kunnen die tempel nog niet maken omdat we een belangrijke maat niet hebben. Die is ons met reden onthouden. Christus zelf zal die maat geven omdat het de tempel van Christus zelf zal worden.

Ook wordt momenteel de muziek gecomponeerd voor de tempeldienst.
http://www.manna-vandaag.nl/?post=4064
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:http://www.templeinstitute.org/new_copper_laver.htm

Het koperen wasvat is klaar. Scroll naar onderen voor diverse foto's van het wasvat in aanbouw.
Dit wordt ook de tempel waar de antichrist komt te wonen om te regeren.
Vooralsnog maar voor een paar jaar.

De derde tempel, beschreven in Zacharia 40 tm 47 wordt de nieuwe tempel voor het vrederijk. Dit zal een kale tempel zijn met alleen een houten altaar. We kunnen die tempel nog niet maken omdat we een belangrijke maat niet hebben. Die is ons met reden onthouden. Christus zelf zal die maat geven omdat het de tempel van Christus zelf zal worden.

Ook wordt momenteel de muziek gecomponeerd voor de tempeldienst.
http://www.manna-vandaag.nl/?post=4064
Als je dit toch geloofd, Gian dan negeer je toch het nieuwe testament!
Als de Heere Jezus zegt "breek deze Tempel af en Ik zal Hem in drie dagen wederopbouwen" meende Hij wat Hij zei!
Acht je het werk van Christus dan niet volmaakt en volkomen door nu een tempel uit de tijd van de schaduwen te verwachten?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Ik post iets over een tempel die de joden zullen bouwen. Ik post ook iets over een andere tempel beschreven in Ezechiel.
De antichrist zal in de laatste jaarweek zitten in de tempel. Ik geloof niet dat dat de tempel uit Ezechiel zal zijn, daarom is het nagenoeg zeker dat er nog een tempel zal worden gebouwd voor de antichrist.
In welke tempel zal de antichrist anders zitten? Of dacht je nog steeds dat de paus de antichrist is?
Nogmaals, bestudeer Ezechiel vanaf hfdst 40 eens. Daar zal Christus in het vrederijk herdacht worden zoals wij dat nu doen met het avondmaal. Daar zal Christus aanbeden worden door alle volken, elk jaar. Micha 4
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door eilander »

Alexander, je spreekt over Brakel die op dit punt niet Bijbels is, over Boston en Ryle die op dit punt dwalen en het lijkt erop dat je het boekje van Luther (over de Joden en hun leugens) wilt verdedigen!

Hmm, ik weet wel dat mensen nooit het einde van alle tegenspraak kunnen zijn, maar je moet dan wel van goeden huize komen om je stellingen goed te verdedigen.

Voorop gesteld: ik ben het helemaal met je eens dat de Bijbel de (enige) bron moet zijn. Ik ga dus geen oudvaders verdedigen ofzo. Ook die mensen hadden zeker hun dwalingen. Als het gaat om standpunten over bekering en terugkeer van de Joden naar Israël, zijn er dan volgens jou wel heel veel Nadere Reformatoren en Puriteinen die dwaalden!

Toch wil ik dit nog even aanhalen: ds. JC Philpot maakt in een preek over Hosea 2 vers 13 en 14 de volgende opmerkingen: "Dat wil zeggen dat de profetieën van het OT meestentijds, zo niet over het algemeen, een drievoudige verklaring behoeven: 1. Een letterlijke en geschiedkundige (...) 2. Een geestelijke en bevindelijke (...) 3. Een toekomstige of profetische (...)"

In lijn hiermee bestrijd ik dus helemaal niet dat de Bijbel spreekt over een geestelijk Israël. Ik denk ook nog dat dit het belangrijkste gegevens is, dus geen overdreven belangstelling voor het natuurlijke Israël (en zeker niet een alles-maar-goed-praten van wat met in Israël nu doet).

Toch neemt dit denk ik niet weg dat God een bijzondere weg met het natuurlijke volk Israël en dat er nog onvervulde beloften zijn. Op mijn eerdere posting over Rom. 11, waarin ik probeer aan te tonen dat het wel degelijk over het natuurlijke Israël gaat, kwam niet echt respons. Prima als je het er niet mee eens ben, maar dan wel weerleggen graag.

Nog even over de terugkeer naar Israël: Ik denk dat dit een vervulling is van de profetie uit bijvoorbeeld Amos 9:14 en 15: En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israël wenden (...) En Ik zal hen in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de Heere uw God.
(Wanneer is dit eerder vervuld??)
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Eilander schreef;Nog even over de terugkeer naar Israël: Ik denk dat dit een vervulling is van de profetie uit bijvoorbeeld Amos 9:14 en 15: En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israël wenden (...) En Ik zal hen in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de Heere uw God.
(Wanneer is dit eerder vervuld??)
Petrus zegt we hebben een profetie die zeer vast is, het is een licht op ons pad en gij doet wel erop te letten, totdat de Morgerster in uwe harten opga.
De profetie is allereesrt ervoor om mensen tot Christus te brengen. Amos 9:14-15 gaat er ook over.
Het centrale thema van het evangelie, is dat we verlost worden van onze zonden, er is één weg tot die zaligheid.
Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd; Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen; ja, ook de wederhorigen om bij U te wonen, o HEERE God!
Geloofd zij de Heere; dag bij dag overlaadt Hij ons. Die God is onze Zaligheid. Sela.
De gevangenis is de dood het gevolg van de zonde, Christus heeft ons uit die gevangenis verlost.
Zitten de joden op een bepaalde manier gevangen, anders dan de volken, nee je kunt hooguit zeggen dat ze in ballingschap waren of zijn. En al komen ze weer in hun letterlijk land dan worden ze door de dood er weer uitgerukt.
Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.

Want hij verwachtte de stad, die fondamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.
Abraham heeft nooit een voet grond in het beloofde land gehad, behalve het graf van Sara. Maar hij verwachten een beter dat is een hemels vaderland, in dat hemels vaderland zal hij nooit meer uitgerukt worden, maar eeuwig met God zijn.
Dat is onze hoop in het evangelie, maar net zo goed voor al de joden die nog eenmaal op dezelfde manier tot geloof komen, door op de profetie te letten totdat de Morgenster in ons hart is opgegaan.
Zo is in Jezus Christus deze belofte vervuld. Wanneer Jezus Christus u vrijgemaakt zal hebben zult ge waarlijk vrij zijn!
Sorry dat ik niet op het andere uit Rom 11 gereageert heb zal vanavond als ik tijd heb nog even kijken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:Alexander, je spreekt over Brakel die op dit punt niet Bijbels is, over Boston en Ryle die op dit punt dwalen en het lijkt erop dat je het boekje van Luther (over de Joden en hun leugens) wilt verdedigen!

Hmm, ik weet wel dat mensen nooit het einde van alle tegenspraak kunnen zijn, maar je moet dan wel van goeden huize komen om je stellingen goed te verdedigen.
Dit geldt dan evengoed voor Calvijn, die wel heel gemakkelijk terzijde wordt geschoven. ;)
Voorop gesteld: ik ben het helemaal met je eens dat de Bijbel de (enige) bron moet zijn. Ik ga dus geen oudvaders verdedigen ofzo. Ook die mensen hadden zeker hun dwalingen. Als het gaat om standpunten over bekering en terugkeer van de Joden naar Israël, zijn er dan volgens jou wel heel veel Nadere Reformatoren en Puriteinen die dwaalden!
Of Calvijn dwaalde....
Toch neemt dit denk ik niet weg dat God een bijzondere weg met het natuurlijke volk Israël en dat er nog onvervulde beloften zijn. Op mijn eerdere posting over Rom. 11, waarin ik probeer aan te tonen dat het wel degelijk over het natuurlijke Israël gaat, kwam niet echt respons. Prima als je het er niet mee eens ben, maar dan wel weerleggen graag.
Er is zeker een bijzondere weg voor het natuurlijke volk Israël en die wordt ons inderdaad in Romeinen 11 gewezen.
Jezus heeft gezegd dat het Koninkrijk van hen weggenomen zal worden. Dat is ook gebeurd, maar dat is niet het laatste. Er is een weg voor Israël, namelijk via de gemeente, die hen tot jaloersheid moet verwekken. Zó, door het geloof in Christus, door het zich voegen bij de gemeente (geënt worden in de oude stam), wordt Israël zalig.
En dan kun je twisten over de vraag of geheel Israël hier nu betekent: alle gelovige Israëlieten óf, waar veel voor te zeggen valt, het gelovige Israël plus de gelovige heidenen.
Nog even over de terugkeer naar Israël: Ik denk dat dit een vervulling is van de profetie uit bijvoorbeeld Amos 9:14 en 15: En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israël wenden (...) En Ik zal hen in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de Heere uw God.
(Wanneer is dit eerder vervuld??)
De terugkeerprofetieën worden vervuld wanneer iemand tot bekering komt. Dat klinkt heel kort door de bocht, maar het is toch precies wat het NT ons leert. Bekering voor Israël (zie Rom. 9:27), maar zo ook 'terugkeer' voor een ieder die als balling buiten God zwerft.
Opvallend is overigens dat de voorgaande verzen uit Amos 9, vs 12 en 13, in Handelingen 15 worden geciteerd. In de vestiging en uitbreiding van de gemeente zullen wij dus de vervulling van de profetieën hebben te zoeken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:Er is zeker een bijzondere weg voor het natuurlijke volk Israël en die wordt ons inderdaad in Romeinen 11 gewezen.
(...) De terugkeerprofetieën worden vervuld wanneer iemand tot bekering komt. Dat klinkt heel kort door de bocht, maar het is toch precies wat het NT ons leert. Bekering voor Israël (zie Rom. 9:27), maar zo ook 'terugkeer' voor een ieder die als balling buiten God zwerft.
Opvallend is overigens dat de voorgaande verzen uit Amos 9, vs 12 en 13, in Handelingen 15 worden geciteerd. In de vestiging en uitbreiding van de gemeente zullen wij dus de vervulling van de profetieën hebben te zoeken.
Begrijp ik je goed als je zegt dat beide betekenissen dus waar zijn? Dus én geestelijke terugkeer én natuurlijke terugkeer. Dan zijn we het helemaal eens. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat in Rom. 9 tm 11 het soms over het natuurlijke Israël gaat en soms over het geestelijke Israël. Wél is het m.i. zo dat wat voor het natuurlijke geldt, ook voor het geestelijke van toepassing is.
Laat er geen misverstand over bestaan dat ik van mening ben dat de Joden alleen zalig kunnen worden door Christus! Er is geen andere weg!

En verder: natuurlijk heb je mij mat gezet als het gaat over Calvijn; dwaalde die dan? Dat is eigenlijk wat ik stel, en dat vind ik nogal wat. Ik kom daar niet helemaal uit. Wel is het zo dat Luther op dit punt toch wel degelijk te eenzijdig was (alleen geestelijke uitleg, de Joden in het natuurlijke moesten tegengestaan worden).
Zou het zo kunnen zijn dat in de Reformatie de aandacht vooral uitging naar de leer van de rechtvaardiging door het geloof alleen, tegenover de leer van de RK? En dat een onderwerp als Israël niet zo aan bod kwamen?

Ik blijf het wonderlijk vinden dat iemand als McCheyne zoveel hoop had voor het natuurlijk volk van de Joden, terwijl er op dat moment helemaal niets van te zien was (dat is geloof). Wij kunnen in ieder geval zien dat het land totaal veranderd is en dat heel veel Joden daarnaar zijn teruggekeerd. En dat zou geen betekenis hebben? Ik voor mij kan dat niet geloven.

Ik vind iemands visie op Israël belangrijk. Maar niet zó belangrijk dat je zaligheid ermee staat of valt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

De letterlijke uitleg gaat voor de geestelijke.
Met eilander ben ik het eens dat er veel geestelijke lessen te vinden zijn in gebeurtenissen of profetieen.
Daarom hoeft het niet of letterlijk, of geestelijk te zijn, maar is de bijbel idd zo rijk dat er van beide sprake kan zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
Afgewezen schreef:Er is zeker een bijzondere weg voor het natuurlijke volk Israël en die wordt ons inderdaad in Romeinen 11 gewezen.
(...) De terugkeerprofetieën worden vervuld wanneer iemand tot bekering komt. Dat klinkt heel kort door de bocht, maar het is toch precies wat het NT ons leert. Bekering voor Israël (zie Rom. 9:27), maar zo ook 'terugkeer' voor een ieder die als balling buiten God zwerft.
Opvallend is overigens dat de voorgaande verzen uit Amos 9, vs 12 en 13, in Handelingen 15 worden geciteerd. In de vestiging en uitbreiding van de gemeente zullen wij dus de vervulling van de profetieën hebben te zoeken.
Begrijp ik je goed als je zegt dat beide betekenissen dus waar zijn? Dus én geestelijke terugkeer én natuurlijke terugkeer. Dan zijn we het helemaal eens.
Nee, dat bedoel ik niet. De terugkeerprofetieën hebben volgens het NT een geestelijke vervulling.
De Heere Jezus wijst er met nadruk ook op dat het aardse Jeruzalem straks geen speciale functie meer zal hebben en in Hebreeën en Openbaring lezen we over een ander Jeruzalem.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat in Rom. 9 tm 11 het soms over het natuurlijke Israël gaat en soms over het geestelijke Israël. Wél is het m.i. zo dat wat voor het natuurlijke geldt, ook voor het geestelijke van toepassing is.
Toch zeg je dat iets te snel. Het gaat in Rom. 9-11 over het natuurlijke Israël, dat is waar. Maar Paulus maakt in vs. 26 een 'geheimenis' bekend. En hij voegt het woord geheel aan Israël toe.
Dat daarmee natuurlijk nooit iedere Israëliet, hoofd voor hoofd, mee bedoeld kan zijn, daarover zijn we het wel eens. Maar er staat toch maar geheel.
Het zou dus heel goed kunnen dat Paulus in een andere richting wijst (het geheimenis): er zál een geheel Israël zijn, maar dan zo dat (de gelovige 'rest' van) het natuurlijke Israel zal worden uitgebouwd met de gelovigen uit de heidenen.
Laat er geen misverstand over bestaan dat ik van mening ben dat de Joden alleen zalig kunnen worden door Christus! Er is geen andere weg!
Dat is het idd. het belangrijkste. Maar we moeten ons als gelovigen uit de heidenen ook niet (de beloften van) het OT laten afnemen!
En verder: natuurlijk heb je mij mat gezet als het gaat over Calvijn; dwaalde die dan? Dat is eigenlijk wat ik stel, en dat vind ik nogal wat. Ik kom daar niet helemaal uit. Wel is het zo dat Luther op dit punt toch wel degelijk te eenzijdig was (alleen geestelijke uitleg, de Joden in het natuurlijke moesten tegengestaan worden).
Zou het zo kunnen zijn dat in de Reformatie de aandacht vooral uitging naar de leer van de rechtvaardiging door het geloof alleen, tegenover de leer van de RK? En dat een onderwerp als Israël niet zo aan bod kwam?

Calvijn heeft er in elk geval wel over nagedacht. Maar ik denk dat AlexanderCD wel een punt heeft, als hij erop wijst dat de puriteinen bij Joodse geleerden te rade gingen. Ik las toevallig een recensie over de verklaring van Patrick, Polus en Wells, en daarin werd ook gezegd dat deze verklaring zo bijzonder is omdat de schrijvers de Joodse commentaren zo graag raadpleegden!
Tja, dan begeef je je natuurlijk wel op glad ijs.
Ik blijf het wonderlijk vinden dat iemand als McCheyne zoveel hoop had voor het natuurlijk volk van de Joden, terwijl er op dat moment helemaal niets van te zien was (dat is geloof). Wij kunnen in ieder geval zien dat het land totaal veranderd is en dat heel veel Joden daarnaar zijn teruggekeerd. En dat zou geen betekenis hebben? Ik voor mij kan dat niet geloven.
Ik kan mij dat wel voorstellen. Maar dat het wél betekenis heeft, kan ik mij eigenlijk nog slechter voorstellen. Dan zou de heilshistorie een beweging terug maken, richting het oude verbond. Je ziet hoe consequent chiliasten hierin zijn: compleet met een nieuwe tempel en offers. Ja, tot die consequentie moet je wel komen, strikt doorgeredeneerd.
Ik vind iemands visie op Israël belangrijk. Maar niet zó belangrijk dat je zaligheid ermee staat of valt.
Ik ook niet. Maar als je niet oppast, lees je op een gegeven moment wél een andere Bijbel. En dat is toch schadelijk voor ons geloof.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 24 okt 2008, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Ik vind iemands visie op Israël belangrijk. Maar niet zó belangrijk dat je zaligheid ermee staat of valt.
Het is idd niet zo dat je zaligheid ermee staat of valt, daar zorgt God zelf voor.
Toch ben ik ervan overtuigd dat het natuurlijke Israël op dit moment één van de grootste of de grootste afleiders is van het geloof waarin Jezus Christus centraal hoort te staan.
Eén ding staat voor mij vast de duivel wil niets liever dan dat we van Christus weggeleid zullen worden, als hij daar het natuurlijke Israël voor kan gebruiken dan twijfelt de satan echt geen moment.
Want er is maar één weg tot zaligheid en dat is niet het natuurlijke volk Israël.
Wat Luther betreft, als je zijn boekje de Joden en hun leugens leest, dan vind je eigenlijk hetzelfde wat de bijbel ook schrijft, op een paar uitspraken na die we nu niet meer doen, toen was men grof.
Vergeet Gods oordeel beschreven in Deuteronomium niet, lees dat maar eens na.
Ten diepste wil Luther ook alleen maar bekering voor de Joden, het is geen rassenhaat, maar een bewogen hart voor de jood

Deut. 28
Daarentegen zal het geschieden, indien gij de stem des Heeren, uws Gods, niet zult gehoorzaam zijn, om waar te nemen, dat gij doet al Zijn geboden en Zijn inzettingen, die ik u heden gebiede; zo zullen al deze vloeken over u komen, en u treffen.

Vervloekt zult gij zijn in de stad, en vervloekt zult gij zijn in het veld.

Vervloekt zal zijn uw korf, en uw baktrog.

Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks, en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw klein vee.

Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.

De Heere zal onder u zenden den vloek, de verstoring en het verderf, in alles, waaraan gij uw hand slaat, dat gij doen zult; totdat gij verdelgd wordt, en totdat gij haastelijk omkomt, vanwege de boosheid uwer werken, waarmede gij Mij verlaten hebt.

De Heere zal u de pestilentie doen aankleven, totdat Hij u verdoe van het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven.
In de tijd van Boston, toen kon men die luxe van twee uitleggingen nog permitteren, nu niet meer!
Er wordt in veel groepen geroepen kijkt naar Israël daar vind de vervulling plaats, eens op die weg waarin Israël telkens op het netvlies komt wordt het moeilijk de ware betekenis te vinden.

het is zwaarder om de dingen afteleren dan te leren.
Bovendien de natuurlijke mens zal altijd zien wat voor ogen is.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Alexander, je post is bizar.

Wat Luther geschreven heeft;
1. Synagogen en Joodse scholen moeten in brand gestoken worden.
2. Huizen van Joden moeten afgebroken en verwoest worden.
3. Joodse gebedsboeken moeten afgenomen worden.
4. Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden ooit nog iemand het Joodse geloof te leren.
5. Sieraden en geld van de Joden moet afgenomen worden.
6. Joden mogen zich niet meer op straat vertonen.
7. Joden moeten opgepakt worden en in werkkampen gestopt worden.

Hitler heeft dankbaar gebruik gemaakt van Luthers theologie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door eilander »

Alexander CD schreef:Wat Luther betreft, als je zijn boekje de Joden en hun leugens leest, dan vind je eigenlijk hetzelfde wat de bijbel ook schrijft, op een paar uitspraken na die we nu niet meer doen, toen was men grof.
Vergeet Gods oordeel beschreven in Deuteronomium niet, lees dat maar eens na.
Ten diepste wil Luther ook alleen maar bekering voor de Joden, het is geen rassenhaat, maar een bewogen hart voor de jood
Alexander, ik kan het niet anders zien dan dat je nu enorm dóórslaat. Je blijft erop hameren dat Israël niet de weg der zaligheid is, alsof ik dat zou beweren.
Je citeert de helft van Deuteronomium, want precies dezelfde tekst maar dan in zegeningen staat er ook nog!
Bovendien, het kan toch niet zo zijn dat je deze vloeken nu weer wél op het volk van de Joden betrekt?
Om over het verdedigen van Luther maar te zwijgen, zie post van Gian.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

eilander schreef:
Alexander CD schreef:Wat Luther betreft, als je zijn boekje de Joden en hun leugens leest, dan vind je eigenlijk hetzelfde wat de bijbel ook schrijft, op een paar uitspraken na die we nu niet meer doen, toen was men grof.
Vergeet Gods oordeel beschreven in Deuteronomium niet, lees dat maar eens na.
Ten diepste wil Luther ook alleen maar bekering voor de Joden, het is geen rassenhaat, maar een bewogen hart voor de jood
Alexander, ik kan het niet anders zien dan dat je nu enorm dóórslaat. Je blijft erop hameren dat Israël niet de weg der zaligheid is, alsof ik dat zou beweren.
Je citeert de helft van Deuteronomium, want precies dezelfde tekst maar dan in zegeningen staat er ook nog!
Bovendien, het kan toch niet zo zijn dat je deze vloeken nu weer wél op het volk van de Joden betrekt?
Om over het verdedigen van Luther maar te zwijgen, zie post van Gian.
Eén VRAAG, heb je weleens de Talmoed gelezen wat voor vreselijke dingen daar over de Here Jezus in staan, en dan noem ik Zijn volgelingen niet eens
Begin er niet eens aan want je wordt misselijk!!!
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:Alexander, je post is bizar.

Wat Luther geschreven heeft;
1. Synagogen en Joodse scholen moeten in brand gestoken worden.
2. Huizen van Joden moeten afgebroken en verwoest worden.
3. Joodse gebedsboeken moeten afgenomen worden.
4. Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden ooit nog iemand het Joodse geloof te leren.
5. Sieraden en geld van de Joden moet afgenomen worden.
6. Joden mogen zich niet meer op straat vertonen.
7. Joden moeten opgepakt worden en in werkkampen gestopt worden.

Hitler heeft dankbaar gebruik gemaakt van Luthers theologie.
Hitler heeft daar nooit gebruikt van gemaakt alleen misbruik!
Ik, persoonlijk had deze zinnen weggelaten, maar ik heb Luther hoog, en voor het grootste gedeelte heb ik het boek gelezen en kan niet anders zeggen dat hoewel Luther een hekel had aan de Joodse leer toch een liefde voor de Jood had.
De Joden zijn van het begin af vijanden van het evangelie geweest en ze zijn het nog steeds, de orthodoxe Joden zijn tegen ieder vorm van evangeliesatie. Er spreekt duidelijk een hoop uit, dat de joden uit Luthers dagen het zo moeilijk zouden krijgen dat ze de grootste Schat zouden vinden.
En dat gun ik ook iedere Jood, Jezus ook hun Messias!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door eilander »

Alexander CD schreef: Eén VRAAG, heb je weleens de Talmoed gelezen wat voor vreselijke dingen daar over de Here Jezus in staan, en dan noem ik Zijn volgelingen niet eens
Begin er niet eens aan want je wordt misselijk!!!
Ik zal je advies opvolgen en de Talmoed niet lezen.
Maarre... wil je uitleggen wat je met deze opmerking bedoelt?
Plaats reactie