Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Ben je het eens of oneens met de stelling? Graag keuze in topic toelichten.

Eens
12
40%
Oneens
18
60%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ro 8:17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Heb 11:9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.

Rom. 8 zegt dat de heidenen medeerfgenamen van Christus zijn

Heb. 11 heeft het over Izak en Jacob die medeerfgenamen zijn van de belofte

Overigens kan je wel zeggen dat de gelovige heidenen en de oudtestamenstische gelovigen zowel de belofte als het beloofde bezitten. Daarmee erven de kinderen van de gelovige heiden niet automatisch de belofte. Dat gold alleen voor het natuurlijke zaad in de bedeling van het oude verbond, gelovig en ongelovig (waar de besnijdenis ook naar verwees).
Bedankt, Gian. Ik hoop morgen te reageren. Eerst een nachtje slapen. :)
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:Ro 8:17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Heb 11:9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.

Rom. 8 zegt dat de heidenen medeerfgenamen van Christus zijn

Heb. 11 heeft het over Izak en Jacob die medeerfgenamen zijn van de belofte

Overigens kan je wel zeggen dat de gelovige heidenen en de oudtestamenstische gelovigen zowel de belofte als het beloofde bezitten. Daarmee erven de kinderen van de gelovige heiden niet automatisch de belofte. Dat gold alleen voor het natuurlijke zaad in de bedeling van het oude verbond, gelovig en ongelovig (waar de besnijdenis ook naar verwees).
wat is de belofte, dat is het Kind van de belofte, dat is de mogelijkheid weer voor God te kunnen bestaan, door de gerechtigheid van Jezus, daar is het gehele koninkrijk op gefundeerd.
Er is geen andere belofte dan Jezus Christus!
Zonder Jezus (werk) zouden we allemaal verdoemt zijn.
Gods volk is een éénheid zowel uit het oude als nieuwe testament.

hebreen 11
En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen;

Alzo God wat beters over ons voorzien had, opdat zij zonder ons niet zouden volmaakt worden.
Jezus zei, het zal worden één Herder en één kudde. En deze kudde bestaat alleen uit kinderen van de belofte, de natuurlijke kinderen zijn allen verloren.

Rom 9

Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.

Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.

Dat is, niet de kinderen des vleses[/b](natuurlijke kinderen), die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend kinderen van de belofte
je maakt ergens onderscheidt waar het niet is.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ro 8:17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Heb 11:9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.

Rom. 8 zegt dat de heidenen medeerfgenamen van Christus zijn

Heb. 11 heeft het over Izak en Jacob die medeerfgenamen zijn van de belofte
Ik weet niet precies wat je nu wilt zeggen. Is het wat anders om mede-erfgenaam met Christus te zijn dan mede-erfgenaam van de belofte? Dat lijkt mij niet.

2 Kor. 1: 20 Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons.

Gal. 3:16-18 Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw Zade; hetwelk is Christus.
En dit zeg ik: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen.
Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.


Ik kan hieruit niet anders concluderen dan dat Christus, de belofte en de erfenis bij elkaar horen.
Gian schreef:Overigens kan je wel zeggen dat de gelovige heidenen en de oudtestamentische gelovigen zowel de belofte als het beloofde bezitten. Daarmee erven de kinderen van de gelovige heiden niet automatisch de belofte. Dat gold alleen voor het natuurlijke zaad in de bedeling van het oude verbond, gelovig en ongelovig (waar de besnijdenis ook naar verwees).
Ik denk dat de Bijbel ons leert dat er zowel in het OT als in het NT een uitwendige betrekking tot het heil bestaat. Over het OT zijn we het wat dat betreft wel eens. Maar in het NT is het toch niet anders. De brieven staan niet voor niets vol waarschuwingen. Ook Christus Zelf waarschuwt ervoor om geen dode rank te zijn, die zal worden uitgehouwen.
Of het heil in het NT 'automatisch' geldt voor de kinderen is een zaak, die ik nu liever even laat rusten, want dat is weer een onderwerp apart.

Wat je onderscheid betreft tussen de ‘belofte’ en het ‘beloofde’: Ook hier weet ik niet wat je nu precies wilt zeggen, maar opvallend is dat in het NT nog steeds over belofte en beloften wordt gesproken. Zeker is met de komst van Christus in beginsel de vervulling van de OT beloften aangebroken, maar dé belofte van de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde wordt pas vervuld na de wederkomt van Christus (2 Petr. 3). En die belofte geldt toch gelovige Jood en gelovige heiden? Of niet soms?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:Zeker is met de komst van Christus in beginsel de vervulling van de OT beloften aangebroken, maar dé belofte van de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde wordt pas vervuld na de wederkomt van Christus (2 Petr. 3). En die belofte geldt toch gelovige Jood en gelovige heiden? Of niet soms?
De nieuwe hemel en de nieuwe aarde komen er pas over minimaal 1007 jaar. Ik geloof dat dan idd alle onderscheid verdwenen is tussen jood en griek.

Een uitwendige betrekking op het heil voor ongelovigen vind ik niet echt in het Woord. Ik geloof wel dat we als gelovige een belangrijke verantwoording hebben als het om ons nageslacht gaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
De nieuwe hemel en de nieuwe aarde komen er pas over minimaal 1007 jaar. Ik geloof dat dan idd alle onderscheid verdwenen is tussen jood en griek.

Een uitwendige betrekking op het heil voor ongelovigen vind ik niet echt in het Woord. Ik geloof wel dat we als gelovige een belangrijke verantwoording hebben als het om ons nageslacht gaat.
Die dag en ure weten niemand, zelfs de engelen niet....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11396
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Mister »

Waar haal jij die 1007 jaar vandaan, Gian?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door ZWP »

Mister schreef:Waar haal jij die 1007 jaar vandaan, Gian?
2 x 3,5 + 1000 :)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Bert Mulder »

ZWP schreef:
Mister schreef:Waar haal jij die 1007 jaar vandaan, Gian?
2 x 3,5 + 1000 :)

??????


::please
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
ZWP schreef:
Mister schreef:Waar haal jij die 1007 jaar vandaan, Gian?
2 x 3,5 + 1000 :)

??????


::please
De grote verdrukking (7 jaar) plus het duizendjarig rijk.
Optimatus
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:35

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Optimatus »

Gian schreef:Ik ben benieuwd wat Calvijn zou schrijven als hij nog eventjes terug kon komen.
Sinds 1948 is alles veranderd. De wetteloosheid heeft zijn intrede gedaan. Eerst kwam de popmuziek, het begin van de aftakeling van het moraal. Oorlogen en geruchten van zijn toegenomen, natuurrampen zijn in aantal sterk gestegen.
Rusland houdt nucleaire oefeningen in Venezuela (nota bene net onder Amerika!), het wereldwijde economische systeem staat op instorten (kunnen christenen in het nieuwe systeem nog kopen en verkopen?) Het Nieuwe Romeinse rijk is op de afwerking na klaar sinds Sarkozy de Middelandse zee-unie tot realisatie bracht (grenzen oude en nieuwe Rom. rijk zijn nagenoeg hetzelfde) (Rijk van leem en ijzer) en Iran is binnenkort in bezit van kernbommen om Israel te vernietigen. En dat is Amedinejad zeker van plan omdat Israel vernietigd moet worden voor de komst van de 12 imam.

Afijn, wij gaan nog een keertje naar de wegwijs, nemen een glas en doen een plas ;(
Dat ben ik niet met je eens. Oorlogen zijn sinds 1948 niet toegenomen. Voor die tijd waren er ook heel veel oorlogen, alleen die bereikten het nieuws niet, omdat de communicatiemiddelen destijds niet toereikend waren. Tegenwoordig kun je live een oorlog volgen op internet, ten tijde van de postkoets was dat niet het geval. Oorlog als gevolg van popmuziek lijkt me overigens sterk (of ik begrijp je verkeerd). Er is overigens wel een keer een voetbaloorlog geweest, tussen El Salvador en Honduras.

Het Romeinse Rijk had als noordgrens de Rijn en de Donau (de Elbe was gepland, maar Varus en zijn legioenen verkeken zich op een paar woestelingen in het Teutoburger Wald). Scandinavië heeft nooit tot Romeinse Rijk behoord.
Plaats reactie