Waar maken we ons druk om?

Dathenum

Bericht door Dathenum »

Gian schreef:Het is jammer dat Abu Mazen is opgestapt. Dit was de man die echt vrede wilde, maar daar zijn eigen volk niet in meekreeg. Hij had Hamas niet onder controle, en kreeg telkens weer te doen met een koppige Sharon, en een net zo koppige Arafat. Israel is zeker de agressor en de staat die al zoveel geflikt heeft, dat ik begrijp dat Iran (en Syrie) staan te springen om Israel aan te vallen.
Zo zijn Israel en palestina de landen waarmee Amerika/het Westen tegenover het midden-oosten staan.
Ik zou het ook niet vreemd vinden als het conflict totaal escaleert.
Israel, het volk van God... Ik vind het moeilijk om voor een land als Israel te bidden als het om deze conflicten gaat.
Dat men Israel aan wil vallen is geen gevolg van wat er in Israel zou gebeuren, maar is enkel jodenhaat. Getuige het feit dat 1 dag na de oprichting van de staat Israel het land al werd aangevallen door 5 arabische staten. Verder doe je inderdaad goed aan om de geschiedenis te bestuderen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Pim schreef:
Gian schreef:Het is jammer dat Abu Mazen is opgestapt. Dit was de man die echt vrede wilde, maar daar zijn eigen volk niet in meekreeg. Hij had Hamas niet onder controle, en kreeg telkens weer te doen met een koppige Sharon, en een net zo koppige Arafat. Israel is zeker de agressor en de staat die al zoveel geflikt heeft, dat ik begrijp dat Iran (en Syrie) staan te springen om Israel aan te vallen.
Zo zijn Israel en palestina de landen waarmee Amerika/het Westen tegenover het midden-oosten staan.
Ik zou het ook niet vreemd vinden als het conflict totaal escaleert.
Israel, het volk van God... Ik vind het moeilijk om voor een land als Israel te bidden als het om deze conflicten gaat.
Ik vraag me af in hoeverre jij je verdiept hebt in de moderne geschiedenis van de staat Israël. Echt bizar om je begrip uit te spreken voor eventuele acties van Iran en Syrië. Kan je je opmerking 'Israël is de agressor' onderbouwen?

Israël heeft de laatste jaren nadrukkelijk gekozen voor een weg van vrede, door het beleid van Sharon (TERUGTREKKING uit de bezette gebieden!) te steunen en door na de ziekte van Sharon ook direct zijn opvolger Ohlmert te kiezen als premier. Is dat geen duidelijk signaal?
En wat doen de Hezbollah en Hamaz? Die beginnen het gedoe weer van voor af aan. Mensen ontvoeren, raketten afschieten vanuit woonwijken, etc. En dat alles met de steun van Iran en Syrië.
-edit- De woorden dat Israel de agressor is neem ik terug. Het conflict is compexer dan ik dacht.

Sharon had uit zichzelf niet snel de gaza strook gaan ontruimen. Iedereen stond perplex toen hij met dat bericht kwam. Alleen onder druk van de VN, en economisch belang (2,5 miljard gekregen) is dit tot stand gekomen.
Verder getuigt de bouw van die muur nou ook niet echt van vertouwen en welwillendheid, integendeel, het zorgde voor iritatie en onbegrip wereldwijd.
Ook mijn begrip voor Iran was kortzichtig, en bij nadere bestudering van de geschiedenis voor '67 is het me meer duidelijk geworden dat hun dreiging meer met anti-semitisme te maken heeft, dan het nastreven van rust en vrede.
Laatst gewijzigd door Gian op 28 jul 2006, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
MBE

Bericht door MBE »

Maar hoe moet het nu met Congo?
Petrus

Bericht door Petrus »

MBE schreef:Maar hoe moet het nu met Congo?
de hele boel omploegen en helemaal van voren af aan beginnen met de opbouw van een nieuw land waarin géén plaats is voor stammenstrijd, krijgsheren etc etc.............o jah, en geen plaats is voor leegroof door de westerese landen
MBE

Bericht door MBE »

Petrus schreef:etc.............o jah, en geen plaats is voor leegroof door de westerese landen
Tja, daar zeg je wat. Ik hoorde gister dat Congo rijk is aan kobalt en koper. Dat daar veel geld mee te verdienen is, maar om het uit de grond te mogen halen moet je flink wat steekpenningen betalen.
De locale bevolking heeft wel werk, maar verdient niets. nog geen 10 eurovent per dag. :cry:
Petrus

Bericht door Petrus »

MBE schreef:Ik hoorde gister dat Congo rijk is aan kobalt en koper.
én zéér rijk aan diamant!!!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Petrus schreef:
MBE schreef:Maar hoe moet het nu met Congo?
o jah, en geen plaats is voor leegroof door de westerese landen
Voor zover het Westen dat niet doet zal China dat gaan doen. Olie in ruil -lees eigenbelang- voor infrastructuur en gezondheidszorg.
In ieder geval slimmer dan de Amerikanen, want geld gaat daar toch naar verkeerde potjes/zakken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie