Israël - Hezbollah

Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Israël - Hezbollah

Bericht door Vincent »

Naar mijn inzicht is de huidige war on terrorism zoals door Israël wordt gevoerd, volkomen rechtmatig.

Verder ben ik van mening, dat het Europese standpunt mbt Israël, zeer verwerpelijk is. Men neme als voorbeeld de schandalige reactie van Frankrijk op de huidige escalatie.


Laten we Israël in het gebed niet vergeten! God, verlos Israël, verlos het van al zijn angsten (ps. 25: 22).
Dathenum

Re: Israël - Hezbollah

Bericht door Dathenum »

Laten we Israël in het gebed niet vergeten! God, verlos Israël, verlos het van al zijn angsten (ps. 25: 22).
Helemaal mee eens, een goede oproep! Bidt om den vrede van Jeruzalem (psalm 122:6a, waarbij we niet moeten vergeten dat werkelijke vrede alleen kan komen door de erkenning van de Messias.

Wat betreft de actualiteit, ik heb zojuist een Israelisch journaal bekeken (engelstalig). De laatste uitzending is te bekijken, de volgende uitzending is zondag weer (ivm de sabbat).
http://www.israelnationaltv.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

hmm, natuurlijk met de laatste zin eens.
Maar het lijkt wel wat buiten proportioneel om tegenover twee gegijzelde soldaten tientallen dode burgers (waaronder kinderen) te stellen. Zelfverdediging oke, ook het aanvallen als je zelf aangevallen wordt. Maar doe in ieder geval je best om burgerslachtoffers te vermijden en als ze daar hun best al voor doen, dan zijn ze er niet zo goed in.
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

parsifal schreef:hmm, natuurlijk met de laatste zin eens.
Maar het lijkt wel wat buiten proportioneel om tegenover twee gegijzelde soldaten tientallen dode burgers (waaronder kinderen) te stellen. Zelfverdediging oke, ook het aanvallen als je zelf aangevallen wordt. Maar doe in ieder geval je best om burgerslachtoffers te vermijden en als ze daar hun best al voor doen, dan zijn ze er niet zo goed in.
Vanavond op Nova was iemand van het CIDI die vertelde dat het erom gaat dat de militairen zien dat een aanval op hen erg serieus wordt genomen. Stel dat Israel niet zo zou reageren, dan zouden de militairen zich ongemakkelijker gaan voelen en minder actief worden. Dat is voor Israel funest.

In feite weet Hezbollah dit en wellicht zit Iran hierachter om een enorme escalatie uit te lokken. Laten we het niet hopen.....

Inderdaad: bid voor Israel. Alhoewel God zelf voor zijn oogappel zal zorgen. Dat heeft hij in het verleden vaker laten zien.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

parsifal schreef:hmm, natuurlijk met de laatste zin eens.
Maar het lijkt wel wat buiten proportioneel om tegenover twee gegijzelde soldaten tientallen dode burgers (waaronder kinderen) te stellen. Zelfverdediging oke, ook het aanvallen als je zelf aangevallen wordt. Maar doe in ieder geval je best om burgerslachtoffers te vermijden en als ze daar hun best al voor doen, dan zijn ze er niet zo goed in.
Wat is buiten proportioneel als er jaren lang een dreiging is van raketaanvallen? Als er naast het [krachteloze weliswaar] Libanese regeringsleger een terroristenleger de baas speelt in het grensgebied wat maar één doel heeft en dat is de vernietiging van de staat Israël. Als dat stelletje terroristen, wanneer er maar een schijn is van rust, gelijk begint met ontvoeren en neerschieten van dienstplichtige soldaten? Vanavond op 'met het oog op morgen' een geëmotioneerde inwoner van Tel Aviv gehoord, dan praat je niet meer over buiten proportioneel.
Laten we naast gebed ook daadwerkelijk hulp verlenen. Het Gironummer van de Nederlandse afdeling van Magen David Adom [Het Israëlische Rode Kruis] 3649483
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik maak me ernstig zorgen over de situatie in Israël en het hele Midden-Oosten. Maar ik zou dat niet willen koppelen aan uitspraken als: 'Bid om de vrede van Jeruzalem' en 'God zal Zijn oogappel wel bewaren'.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:Ik maak me ernstig zorgen over de situatie in Israël en het hele Midden-Oosten. Maar ik zou dat niet willen koppelen aan uitspraken als: 'Bid om de vrede van Jeruzalem' en 'God zal Zijn oogappel wel bewaren'.
want....?
haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Bericht door haaf »

Afgewezen schreef:Ik maak me ernstig zorgen over de situatie in Israël en het hele Midden-Oosten. Maar ik zou dat niet willen koppelen aan uitspraken als: 'Bid om de vrede van Jeruzalem' en 'God zal Zijn oogappel wel bewaren'.
Ik denk dat we niet alleen daarom moeten bidden maar vooral om de Ware Vrede in Israël.
Afgewezen schreef: 'God zal Zijn oogappel wel bewaren'.
Ik denk dat het in het verleden wel meermalen gebleken is dat de Heere nog steeds voor Zijn volk zorgt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:Ik maak me ernstig zorgen over de situatie in Israël en het hele Midden-Oosten. Maar ik zou dat niet willen koppelen aan uitspraken als: 'Bid om de vrede van Jeruzalem' en 'God zal Zijn oogappel wel bewaren'.
want....?
Nou, laten we hier geen Israël-discussie beginnen. Maar ik wilde wel even een tegengeluid geven.
Voor een onderbouwing van mijn mening verwijs ik je naar de verschillende Israël-topics bij de rubriek 'Theologie - Algemeen'.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Duuk schreef:
parsifal schreef:hmm, natuurlijk met de laatste zin eens.
Maar het lijkt wel wat buiten proportioneel om tegenover twee gegijzelde soldaten tientallen dode burgers (waaronder kinderen) te stellen. Zelfverdediging oke, ook het aanvallen als je zelf aangevallen wordt. Maar doe in ieder geval je best om burgerslachtoffers te vermijden en als ze daar hun best al voor doen, dan zijn ze er niet zo goed in.
Vanavond op Nova was iemand van het CIDI die vertelde dat het erom gaat dat de militairen zien dat een aanval op hen erg serieus wordt genomen. Stel dat Israel niet zo zou reageren, dan zouden de militairen zich ongemakkelijker gaan voelen en minder actief worden. Dat is voor Israel funest.

In feite weet Hezbollah dit en wellicht zit Iran hierachter om een enorme escalatie uit te lokken. Laten we het niet hopen.....

Inderdaad: bid voor Israel. Alhoewel God zelf voor zijn oogappel zal zorgen. Dat heeft hij in het verleden vaker laten zien.
Politiek begrijp ik het ook wel. Ik zie alleen de libanese burgers en kinderen ook als mensen en als er veel doden onder hen vallen is dat ook een ramp. In een oorlog kun je niet voorkomen dat militairen of strijders sneuvelen. Maar tientallen doden onder burgers is veel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:Ik maak me ernstig zorgen over de situatie in Israël en het hele Midden-Oosten. Maar ik zou dat niet willen koppelen aan uitspraken als: 'Bid om de vrede van Jeruzalem' en 'God zal Zijn oogappel wel bewaren'.
want....?
Nou, laten we hier geen Israël-discussie beginnen. Maar ik wilde wel even een tegengeluid geven.
Voor een onderbouwing van mijn mening verwijs ik je naar de verschillende Israël-topics bij de rubriek 'Theologie - Algemeen'.
Sorry, de rubriek 'Theologie - Dogma en belijdenis'.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:
Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:Ik maak me ernstig zorgen over de situatie in Israël en het hele Midden-Oosten. Maar ik zou dat niet willen koppelen aan uitspraken als: 'Bid om de vrede van Jeruzalem' en 'God zal Zijn oogappel wel bewaren'.
want....?
Nou, laten we hier geen Israël-discussie beginnen. Maar ik wilde wel even een tegengeluid geven.
Voor een onderbouwing van mijn mening verwijs ik je naar de verschillende Israël-topics bij de rubriek 'Theologie - Algemeen'.
Sorry, de rubriek 'Theologie - Dogma en belijdenis'.
pff, heb me net een ons gezocht...
en ook daar kan ik niks vinden.

misschien kun je mee een link geven of toch gewoon een antwoord formuleren in plaats van mij van het kastje naar de muur te sturen....
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Eppie schreef:
parsifal schreef:hmm, natuurlijk met de laatste zin eens.
Maar het lijkt wel wat buiten proportioneel om tegenover twee gegijzelde soldaten tientallen dode burgers (waaronder kinderen) te stellen. Zelfverdediging oke, ook het aanvallen als je zelf aangevallen wordt. Maar doe in ieder geval je best om burgerslachtoffers te vermijden en als ze daar hun best al voor doen, dan zijn ze er niet zo goed in.
Wat is buiten proportioneel als er jaren lang een dreiging is van raketaanvallen? Als er naast het [krachteloze weliswaar] Libanese regeringsleger een terroristenleger de baas speelt in het grensgebied wat maar één doel heeft en dat is de vernietiging van de staat Israël. Als dat stelletje terroristen, wanneer er maar een schijn is van rust, gelijk begint met ontvoeren en neerschieten van dienstplichtige soldaten? Vanavond op 'met het oog op morgen' een geëmotioneerde inwoner van Tel Aviv gehoord, dan praat je niet meer over buiten proportioneel.
Laten we naast gebed ook daadwerkelijk hulp verlenen. Het Gironummer van de Nederlandse afdeling van Magen David Adom [Het Israëlische Rode Kruis] 3649483
Feit blijft dat Israel op de ontvoering van twee soldaten reageert met het doden van tientallen burgers. Dat is vast niet hun bedoeling, maar wel een te voorzien effect van de bombardementen. Israel kiest ervoor te bombarderen in de wetenschap dat er onschuldigen zullen sterven. Dat vind ik problematisch, zacht gezegd.

Natuurlijk erken ik dat Hezbollah deze crisis is begonnen, en dat Israel al gedurende zijn hele bestaan rekening moet houden met een mogelijke vernietiging. Maar het enorme krachtsverschil tussen Israel en de Palestijnen (cq. Hamas en Hezbollah) maken dat de Palestijnen momenteel niet in staat zijn Israel in zijn voortbestaan te bedreigen. Terwijl Israel bij wijze van spreken op elk willekeurig moment in staat is om alle Palestijnen te doden of te verdrijven. Dat feit zou ervoor moeten zorgen dat Israel geen onnodig geweld gebruikt.

Overigens ben ik het eens met de oproep te bidden voor Israel. Maar vergeet ook niet te bidden voor de Arabische volkeren rondom Israel; en vooral voor de christenen onder hen. Ik ken een christelijke Arabier uit Libanon; ik weet niet hoe hij zich nu voelt...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Feit blijft dat Israel op de ontvoering van twee soldaten reageert met het doden van tientallen burgers. Dat is vast niet hun bedoeling, maar wel een te voorzien effect van de bombardementen. Israel kiest ervoor te bombarderen in de wetenschap dat er onschuldigen zullen sterven. Dat vind ik problematisch, zacht gezegd.
Ik heb hier ook moeite mee.

Maar anderszijds, in het OT was het heel gewoon dat er in oorlogstijd burgers werden uitgemoord.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Feit blijft dat Israel op de ontvoering van twee soldaten reageert met het doden van tientallen burgers. Dat is vast niet hun bedoeling, maar wel een te voorzien effect van de bombardementen. Israel kiest ervoor te bombarderen in de wetenschap dat er onschuldigen zullen sterven. Dat vind ik problematisch, zacht gezegd.
De verantwoording daarvan ligt bij de Libanese overheid. De taak van de Israelische overheid is het beschermen van de Israelische burgers, en wat dat betreft hebben zij het recht (zelfs de plicht) om dat ook met hand en tand te toen.
Plaats reactie