Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door J.C. Philpot »

Ik las zojuist dit artikel in de nieuwsbrief van Dirk van Genderen:
Inmiddels zijn er naar schatting de afgelopen weken en maanden al ongeveer 25.000 Joodse inwoners van Oekraïne naar Israel gevlucht. Israel houdt er rekening mee dat er de komende tijd nog wel 100.000 bij kunnen komen. Een aanzienlijk deel van hen zal direct het Israëlische staatsburgerschap ontvangen.
Afgelopen zondag kwamen met één vlucht honderd Oekraïense Joodse weeskinderen aan in Israel. Ze werden welkom geheten door de Israëlische premier Naftali Bennett, zijn vrouw Gilat en verschillende ministers. Bennett zei tegen hen: ‘Jullie zijn nu veilig, jullie hebben een veilige plek bereikt.’
Afgelopen dinsdag zijn 54 bussen met Joodse vluchtelingen uit heel Oekraïne naar de grens gekomen, op weg naar Moldavië, Roemenië en Polen, waar ze worden gehuisvest in vluchtelingenkampen totdat ze worden geholpen bij hun verdere vertrek naar West- en Centraal-Europa of worden geplaatst op chartervluchten naar Israël.
Dwars door deze oorlog heen brengt God Zijn volk thuis is hun Joodse thuisland.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. A. Lagendijk uit Onstwedde heeft de volgende gedachte over de huidige situatie in de Oekraïne. Ik blijf het een interessante gedachte vinden, al ben ik terughoudend in het maken van conclusies.
Ds. A. Lagendijk, Onstwedde schreef:
Meditatie uit Jeremia 16:16

Misschien kent u het project ‘ Breng de Joden thuis’ van Christenen voor Israël. Hun medewerker Koen Carlier woonde jarenlang in Oekraïne. Hij nodigde Joodse mensen uit om terug te gaan naar het Beloofde Land, hun land van herkomst. Als ze daarmee instemden, dan maakte hij de reispapieren in orde en bracht hen met een busje naar het vliegveld in Kiev, vanwaar de Israëlische vliegmaatschappij El Al hen naar het vliegveld Ben Goerion in Tel Aviv bracht, om een nieuwe toekomst op te bouwen. Duizenden Joodse mensen maakten “ Aliya” en keerden middels de tweede Exodus terug naar het Sieraadland ( Daniël 11: 16, 41) onder Gods zegenende handen, waarvan Hij zegt: “ Dat is Mijn land”.( Leviticus 25:23). Dat zegt Hij van geen enkel ander land op deze aarde, hoewel Hem de hele aarde als Schepper en Onderhouder en Bedenker rechtmatig toebehoort. Carlier behoort tot “de vissers”, zoals verwoord in Jeremia 16:16. Daar zegt de God van het oude Verbondsvolk Israël: “Zie, Ik ontbied vele vissers, luidt het Woord des Heeren, die hen- onder andere de Joden in Oekraïne- zullen opvissen”.

Wat machtig, als je jezelf ‘ ontdekt’ in een eeuwenoude profetie en vaststelt: ‘ dat gaat over mij’. Dan wordt Gods Woord levend en actueel. Mocht u dat al ontdekken, wat Vader in Zijn Liefdesbrief tot u en over u zegt? “en daarna zal Ik vele jagers ontbieden, die hen zullen opjagen van elke berg en elke heuvel en uit de rotskloven; want Mijn ogen zijn op al hun wegen, deze zijn voor Mij niet verborgen en hun ongerechtigheid is voor Mijn ogen niet bedekt” (vers 16b en 17). Eind februari is het Russische leger Oekraïne binnengevallen. Velen zijn gevlucht. Zullen de meer dan honderdduizend Oekraïense Joden, die nog niet geëmigreerd zijn naar het land van Vader, nu besluiten om terug te gaan naar Jeruzalem, naar de stad van de grote Koning, de Heere Jezus Christus? (Zacharia 14:16/ 9:9-10/ 6:12-13).

In ditzelfde hoofdstuk 16 waarin de vissers en de jagers worden aangekondigd, staat geschreven: “ Daarom, zie, de dagen komen, luidt het Woord des Heeren, dat niet meer gezegd zal worden: Zo waar de Heere leeft, die de Israëlieten uit het land Egypte heeft gebracht ( de eerste Exodus 13:17-22),maar veeleer: Zo waar de Heere leeft, die de Israëlieten heeft doen optrekken uit het Noorderland en uit al de landen, waarheen Hij hen verdreven had; ja Ik zal hen terugbrengen in het land, dat Ik hun vaderen gegeven had” (vers 14 en 15). Ja, u leest het goed: het gaat hier over de tweede Exodus, die in het Noorderland in 1989 begonnen is, na de val van de Berlijnse Muur en de Sovjet-Unie en het Warschau-pact (Jesaja 43:4-8).

De president van Rusland probeert te “ lijmen”, wat de Heere der heerscharen (De Heere van de hemelse engelenlegioenen) in antwoord op gebed, verbroken heeft. En we weten het van “gebroken oortjes van porseleinen kopjes”. Lijmen helpt niet! De breuk blijft zichtbaar en is onherstelbaar. Als wij er een kaart van Israël bijnemen en van daaruit kijken naar het Noorden, dan zien we boven Turkije, Oekraïne, dat “Grensland” betekent. Boeiend hè, dat wat de profeet Jeremia in 600 voor Chr. mocht doorgeven, dat dat nu 26 eeuwen (2600 jaar) later!, in onze tijd vervuld wordt en tot werkelijkheid wordt gemaakt. Daaruit mogen we weten, hoe donker en verwarrend de tijd ook is, de Almachtige God heeft alles en iedereen -ook de jagers- in Zijn hand. Hem ontgaat niets en niemand. Wij zijn getuigen van de tweede Exodus en als wij aan Christenen voor Israël in Nijkerk een gift overmaken voor dit diaconale project, dan zijn we ook nog deelgenoten.

De tijd van de jagers is aangebroken! De Russische president heeft het startsein gegeven tot een oorlog tegen het Noorderland. Wat zeg ik, hij? Nee, de God van Israël heeft hem als jager ontboden. De president is natuurlijk wel verantwoordelijk voor zijn eigen agressie en voor de mensen, die dodelijk geraakt worden.

De tijd van de jagers is aangebroken. Dat kan maar één ding betekenen, dat Jezus’ wederkomst dichtbij is! Zijn wij er klaar voor? Is uw paspoort voor de hemel getekend met Zijn dierbaar, kostbaar bloed, dat Hij reddend vergoot aan Golgotha’ s kruis?

Ieder uur, iedere stap brengt ons nader
bij de grens van leven en dood.
Heeft de Heiland uw paspoort getekend
met Zijn bloed, dat Hij reddend vergoot?

Gij kunt zelf de tol niet betalen.
Zilver en goud verliest daar zijn macht.
Slechts het kruis in uw paspoort geeft toegáng
Tot het land, waar de Heiland u wacht.

Het is nu het uur der beslissing.
Bij de grens begint het gericht.
O, geloof in de Heiland uw Redder.
En Hij voert u naar het eeuwige licht.

Nog is het tijd, de Heer geeft gena,
De toegang is vrij door Golgotha.
Jezus ging voor, Hij wacht aan de grens.
Is uw paspoort getekend, o mens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:Het is inderdaad een interessante gedachte. In 2014 waren er zo'n 360,000–400,000 Joden woonachtig in (de) Oekraine.

Jeremia 16
14 Daarom, ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat er niet meer zal gezegd worden: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls uit Egypteland heeft opgevoerd!
15 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls heeft opgevoerd uit het land van het noorden, en uit al de landen waarhenen Hij hen gedreven had! want Ik zal hen wederbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.
16 Ziet, Ik zal zenden tot veel vissers, spreekt de HEERE, die zullen hen vissen; en daarna zal Ik zenden tot veel jagers, die zullen hen jagen, van op allen berg, en van op allen heuvel, ja, uit de kloven der steenrotsen.


Zou nu de tijd van de jagers gekomen zijn, om hen uit Oekraine te jagen naar het beloofde land?
Charles Lee Feinberg zegt dat "de verwijzing naar 'alle landen' laat zien dat de profeet een herstel voorspelde van een algemene verstrooiing na de ballingschap."
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Lies »

Ja. Een interessante gedachte. Dat wij mogen meemaken dat profetieën worden vervuld. Dat jagers bezig zijn. Ik ben 73 en wist als kind al dat er een Europa zou komen. En dat heb ik meegemaakt. Alleen het aantal landen klopt nog niet. En nu dat er zoveel Joden terug gaan naar Israël. We hebben de zesdaagse oorlog meegemaakt. Maar er komt nog een oorlog waarbij veel landen zich tegen Israël zullen keren en denken dat ze de Joden wel kunnen verdrijven. Maar God beschermt Zijn volk.
Plaats reactie