Comité Herleving Gebed voor Israël

Plaats reactie
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door huisman »

Een goede zaak en in de lijn van de verwachting die veel nadere reformatoren en puriteinen voor Israël hadden.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_595294

Het bestuur bestaat uit de volgende personen:
Ds. J.P. Boiten (voorzitter)
Dhr. L. Oudenaarden (secretaris)
Dhr. J. van Dam (penningmeester)
Ds. J.G. van Tilburg
Ev. P. Pols
Ds. N. van der Want
Dhr. J.A. Westerbeke
Dhr. W. Westerbeke
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8914
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door J.C. Philpot »

Een mooi initiatief, wat ik van harte toejuich!

Psalm 122:6 - Bidt om den vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door eilander »

huisman schreef:Een goede zaak en in de lijn van de verwachting die veel nadere reformatoren en puriteinen voor Israël hadden.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_595294
Zeker een goed initiatief. Ik denk dan een citaat van Boston:
Hebt u nog enige liefde tot, of belangstelling voor de kerk, voor het werk van reformatie, de reformatie van ons land, de reformatie van de wereld? Een verlangen en begeerte naar een geestelijke opwekking van het werk dat nu tot stilstand is gekomen? Naar een bloeiende kerkstaat die nu in verval verkeert? Bidt dan om de bekering van de Joden.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door Grace »

Dit is de website: http://hgvi.wordpress.com/about/

Ik ben ook erg blij met dit initiatief.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8914
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door J.C. Philpot »

Een uitgebreider artikel is vanaf vandaag beschikbaar:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_595519
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door Alexander CD »

Het is een verdrietige zaak, bidden op zich is goed voor iedereen.
Men verstaat niet meer wie Gods volk is en WAAROM het Gods volk is.
Men verlaat de geestelijke weg en gaat de natuurlijke weg op.
Men luistert niet naar wat Gods woord werkelijk zegt.

Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Gods volk wordt uit God geboren, niet door bloedlijnen. Dezen houden wel vast aan bloedlijnen.

Het ergste is men verstaat niet wie Christus Jezus is, Hij is DE Israel, men doet Hem tekort, maar Hij geeft Zijn eer niet aan een ander.

Bij God is er geen onderscheidt tussen de rassen,

Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;

Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.



Gods volk kan alleen Gods volk zijn door rechtvaardiging door het Bloed van Christus, daarom is Jezus Christus het enige zaad van Abraham.

Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.Men gaat voorbij aan Christus, door wat men denkt dat natuurlijke Joden zijn, Gods volk te noemen en te denken dat die natuurlijke band deze mensen een recht geeft om bekeerd te worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:Het is een verdrietige zaak, bidden op zich is goed voor iedereen.
Men verstaat niet meer wie Gods volk is en WAAROM het Gods volk is.
Men verlaat de geestelijke weg en gaat de natuurlijke weg op.
Men luistert niet naar wat Gods woord werkelijk zegt.

Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Gods volk wordt uit God geboren, niet door bloedlijnen. Dezen houden wel vast aan bloedlijnen.

Het ergste is men verstaat niet wie Christus Jezus is, Hij is DE Israel, men doet Hem tekort, maar Hij geeft Zijn eer niet aan een ander.

Bij God is er geen onderscheidt tussen de rassen,

Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;

Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.



Gods volk kan alleen Gods volk zijn door rechtvaardiging door het Bloed van Christus, daarom is Jezus Christus het enige zaad van Abraham.

Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.Men gaat voorbij aan Christus, door wat men denkt dat natuurlijke Joden zijn, Gods volk te noemen en te denken dat die natuurlijke band deze mensen een recht geeft om bekeerd te worden.
Als wij de joden Gods volk noemen spreken wij naar Gods eigen Woord en getuigenis. Jammer dat jij daar een blinde vlek voor lijkt te hebben. Er is niemand van dit comité die daarmee zegt dat de joden buiten Christus zalig kunnen worden.
Maar wel dat Gods roeping en verkiezing onberouwelijk zijn t.o.v. Zijn volk Israël.
Romeinen 11 schreef:28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Romeinen 11 schreef:28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Precies, aangaande de uitverkiezing.

De verkoren joden zullen zekerlijk allen zalig worden, en tot het geestelijk zaad van Abraham gerekend worden. Tot dat volk is de kerk van de heidenen toegevoegd, daar ze insgelijks het geestelijk zaad van Abraham zijn.

Maar de verworpenen ook onder de joden zullen met dubbele slagen geslagen worden, net zoals alle verworpenen die zich op het erf van de kerk begeven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef:Als wij de joden Gods volk noemen spreken wij naar Gods eigen Woord en getuigenis. Jammer dat jij daar een blinde vlek voor lijkt te hebben. Er is niemand van dit comité die daarmee zegt dat de joden buiten Christus zalig kunnen worden.
Maar wel dat Gods roeping en verkiezing onberouwelijk zijn t.o.v. Zijn volk Israël.
Sorry, maar ik zeg helemaal niet dat dit comité beweerd dat Joden buiten Christus om zalig worden, maar men weet blijkbaar niet wie Gods volk is en waarom! Huisman je gaat aan al mijn punten voorbij!

Wat betekent volgens jouw Romeinen 11 vers 28 en graag met een paar bewijsteksten.
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door EdgarB »

Laten ze ook bidden voor de moslims in Israel. Wie weet zien ze de moslims ooit het licht en niet de duistere dwaalleer die nu hebben.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
huisman schreef:Als wij de joden Gods volk noemen spreken wij naar Gods eigen Woord en getuigenis. Jammer dat jij daar een blinde vlek voor lijkt te hebben. Er is niemand van dit comité die daarmee zegt dat de joden buiten Christus zalig kunnen worden.
Maar wel dat Gods roeping en verkiezing onberouwelijk zijn t.o.v. Zijn volk Israël.
Sorry, maar ik zeg helemaal niet dat dit comité beweerd dat Joden buiten Christus om zalig worden, maar men weet blijkbaar niet wie Gods volk is en waarom! Huisman je gaat aan al mijn punten voorbij!

Wat betekent volgens jouw Romeinen 11 vers 28 en graag met een paar bewijsteksten.
Dan moet je heel Romeinen 9 t/m 11 lezen. Ik blijf het zeer indringende teksten vinden met een uitleg die moeilijk is maar zeker niet kan leiden tot uitspraken die jij op dit forum doet.
Leestip: Ds C Sonnevelt (GG) Gods weg met Israël. Zestien bijbelstudies over Romeinen 9-11

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door eilander »

@AlexanderCD, ook nu weer nogal forse uitspraken:
- men verlaat de geestelijke weg om de natuurlijke op te gaan
- men verstaat niet wie Christus Jezus is
- men luistert niet naar Gods Woord.

Bovenstaande stellingen betreffen het Comité waar het hier over gaat. Vanuit jouw gedachtengoed kan ik nog wel begrijpen dat je dit zo stelt. Ik vind echter wel dat je te ver gaat, als je zegt:
Men gaat voorbij aan Christus, door wat men denkt dat natuurlijke Joden zijn, Gods volk te noemen en te denken dat die natuurlijke band deze mensen een recht geeft om bekeerd te worden.
Uit welke uiting van het comité leidt je het "recht om bekeerd te worden" af? Dit soort stellingen maakt de discussie niet makkelijker, eerlijk gezegd.

Maar terzake. Gisteren las ik de preek van Thomas Boston over de bekering van de Joden. Hij wees daarin onder andere op Zacharia 12 : 9 en 10.
Er staat dat de Heere de Geest der genade en der gebeden zal uitstorten over het huis Davids en de inwoners van Jeruzalem. En dat zij Hem zullen aanschouwen Die zij doorstoken hebben en over Hem zullen rouwklagen.
Is dit gebeurd met de Pinksterdag? Nee, zegt Boston, want in vers 9 staat dat dit zal gebeuren nadat de Heere de heidenen die tegen Jeruzalem komen zal willen verdelgen. Hij zegt dat de Pinksterdag was voordat de Heere juist Jeruzalem ging verwoesten. Dus is het een tijd die nog aanstaande is.

Maar uiteraard is dit vaak (alleen) geestelijk verklaard, ik weet het. Dan ben ik nog steeds benieuwd hoe je "de beminden om der vaderen wil" geestelijk verklaart.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door Desiree »

EdgarB schreef:Laten ze ook bidden voor de moslims in Israel. Wie weet zien ze de moslims ooit het licht en niet de duistere dwaalleer die nu hebben.
Dit had een reactie van mij kunnen zijn.. Maar ik weet er te weinig van af. Misschien moet ik nog veel leren hierover, maar ik denk dat er mensen op je weg geplaatst worden waar je je bij betrokken voelt en daarvoor de Heere zoekt in het gebed. Ach joh.. ik bid veels te weinig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door Jacobse »

Bovenstaand is gevraagd ( door Alexander ) naar of in verband met Romeinen 11 vers 28 eerste deel, waar omtrent de Joden staat "zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil ". Het zal terugzien naar vers 19: ( er zijn takken weggebroken ) opdat ik als loot geënt zou worden .
Vers 28 heeft echter en niet minder ook een tweede even duidelijk deel: " naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil ". Geliefden, van wie anders dan van de Heere ? Het volgende vers, 29, maakt dat voor zoveel nog verder nodig overduidelijk: "Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk ". Conform Jeremia 31 vers 3, waar het manifest gaat over alleen de Joden: "IK heb u liefgehad met een eeuwige liefde ".
Korte weergave van enkele verzen uit Romeinen 11:
=26:
-een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen
-de Verlosser zal de goddeloosheden van Jakob afwenden
-en dit is Mijn verbond met hen wanneer IK hun zonden wegneem.
=31 laatste deel:
-opdat ook zij thans ontferming zouden vinden
=32:
want God heeft...om Zich over hen allen te ontfermen.
Samengevat: vers 26: "....ALDUS ZAL GANS ISRAËL BEHOUDEN WORDEN ".
Numeri 23 vers 19; "God is geen man dat HIJ liegen zou, of een mensenkind dat HIJ berouw zou hebben ", herhaald door Samuël in 1 Samuël 15 vers 29. Gods beloften zijn onberouwelijk en zijn Ja en Amen.
Jacobse,21 november 2011 AD
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Comité Herleving Gebed voor Israël

Bericht door astroguy »

Een openhartig interview met ds. J.G. van Tilburg op:
http://www.cip.nl/levensverhaal/augustu ... weggegooid
Atze
Plaats reactie