Wat is 'bevinding'?
Geplaatst: 17 nov 2010, 12:41
Ik ben heel benieuwd naar al jullie gedachten bij het woord 'bevinding'! Wat is dat eigenlijk?
je zou bijna denken dat het gesponsord is. Kan nooit uit, zo'n dik boek voor zo weinig geld. En dan hebben we het alleen nog maar over de kwantiteit.refo schreef:Daar heeft Ds CG Vreugdenhil pas een boek over laten verschijnen.
Normaal verwijs ik niet graag naar boeken. Maar hier maak ik graag een uitzondering. En het is niet eens duur.
Als ik het aanbeveel wordt het verdacht dus ik verwijs alleen maar.Hendrikus schreef:je zou bijna denken dat het gesponsord is. Kan nooit uit, zo'n dik boek voor zo weinig geld. En dan hebben we het alleen nog maar over de kwantiteit.refo schreef:Daar heeft Ds CG Vreugdenhil pas een boek over laten verschijnen.
Normaal verwijs ik niet graag naar boeken. Maar hier maak ik graag een uitzondering. En het is niet eens duur.
Zeer aanbevolen!
bevindelijken doen niet aan sinterklaasrefo schreef:Als ik het aanbeveel wordt het verdacht dus ik verwijs alleen maar.Hendrikus schreef:je zou bijna denken dat het gesponsord is. Kan nooit uit, zo'n dik boek voor zo weinig geld. En dan hebben we het alleen nog maar over de kwantiteit.refo schreef:Daar heeft Ds CG Vreugdenhil pas een boek over laten verschijnen.
Normaal verwijs ik niet graag naar boeken. Maar hier maak ik graag een uitzondering. En het is niet eens duur.
Zeer aanbevolen!
Maar als iemand niets weet te vragen voor sinterklaas is dit een goede tip.
Ook om te geven trouwens.
Het woord bevinding komt in de SV slechts eenmaal voor en wel in Rom 5:4. Het Griekse woord dat vertaald is door bevinding, betekent: toetsen, keuren of op de proef stellen. Het gaat om iets dat de toets heeft doorstaan en waar en betrouwbaar is gebleken. De apostel leert dat de hoop op de heerlijkheid de gelovigen zelfs doet roemen in de verdrukking. De verdrukking werpt in het leven van de gelovigen gezegende vruchten af. Het leert de christen lijdzaamheid, dat is: het kruis en de smaad om Christus wil geduldig dragen. De lijdzaamheid brengt op haar beurt bevinding met zich mee. Letterlijk wil dit zeggen, dat de beproefde christen en de beproefde beloften van God de test hebben doorstaan. De christen heeft de proef doorstaan en Gods Woord is betrouwbaar gebleken. Deze bevinding bewerkt de hoop en de hoop stelt niet teleur, omdat de liefde van God door de Heilige Geest in het hart is uitgestort.
Ellende, verlossing en dankbaarheid zijn alzo dedrie stukken, die gekend moeten worden om welgetroost zalig te leven en te sterven. Deze kennis is meer dan een bloot weten, dat wij ellendig zijn, dat er verlossing in Christus is en dat het Gode toekomst Hem met danbaarheid te eren. Dat weten wij allen wel uit Gods woord. De Heere zegt het zo nadrukkelijk in Jer. 3:13: ´´Alleenlijk ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen de Heere uw God hebt overtreden´´ En in Romeinen 3:9en10: betuigt de apostel: ´´Want wij hebbewn tevoren beschuldigd, beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn, gelijk geschreven is: Daar is niemand rechtvaardig, ook niet één. Van de verlossing in Christus spreekt schier elke bladzijde van Gods Woord. Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was. En dat die verlossing tot danbaarheid noopt, wie onzer weet niet wat in Psalm 116 geschreven is: ´´Ik zal U offeren een offerande van dankzegging en de Naam des Heeren aanroepen´´ ´´Offert Gode dank en betaalt de Allerhoogste uw gelofte´´ zo lezen wij in Psalm 50. Maar al weten wij nu allen wel dat deze drie stukken in Gods Woord vermeld, daarmee kennen wij de zaken niet tot onze enige troost en zaligheid. Het kennen, waarvan de onderwijzer spreekt, is de vrucht van de verlichting des Heiligen Geestes in het hart der uitverkorenen. Hij opent der blinden ogen en doet de staat der ellende kennen. O, dan wordt het met zulk een mens gans verloren; dan wordt hem alle rust opgezegd, opdat hij de verlossing in Christus door het geloof verkrijge en de Heere door Zijn eigen werk in hem verheerlijkt worde. Geeft er toch nauwkeurig acht op, dat deze bevindelijke kennis onmisbaar is, om welgetroost te leven en te sterven.
Ik had van jou niet verwacht dat je zou zeggen dat bevinding fantasieën zijn.-DIA- schreef:Tegenwoordig weten we het niet meer. Iedereen heeft er tegenwoordig zo zijn gedachten over.
De oorzaak is het 'dierbaar' worden van de bevinding.
Dit weet ik wel zeker: er wórdt wat afgefantaseerd op dit gebied. En de theologen van formaat doen net zo hard mee.
Maar wat wil men? Hier komt nooit een mens uit met een verduisterd verstand.
Dan wordt het een haast theorie, die gelijk staat aan bijvoorbeeld de evolutietheorie...
Een 'systeem' wordt het ook wel genoemd.
Hoe ze het ook noemen. Maar ze kunnen er toch met hun verstand niet bij, want dat is voor de wijzen en
verstandigen verborgen.
Dat zeg ik ook niet....refo schreef:Ik had van jou niet verwacht dat je zou zeggen dat bevinding fantasieën zijn.-DIA- schreef:Tegenwoordig weten we het niet meer. Iedereen heeft er tegenwoordig zo zijn gedachten over.
De oorzaak is het 'dierbaar' worden van de bevinding.
Dit weet ik wel zeker: er wórdt wat afgefantaseerd op dit gebied. En de theologen van formaat doen net zo hard mee.
Maar wat wil men? Hier komt nooit een mens uit met een verduisterd verstand.
Dan wordt het een haast theorie, die gelijk staat aan bijvoorbeeld de evolutietheorie...
Een 'systeem' wordt het ook wel genoemd.
Hoe ze het ook noemen. Maar ze kunnen er toch met hun verstand niet bij, want dat is voor de wijzen en
verstandigen verborgen.
En wat dominee Kersten betreft: die geeft ook geen antwoord op de topic-vraag.
Dan moet je beter lezen. Het is een mooi stuk. In het stuk van ds. Harinck zitten ook heldere dingen. Bij mij kwam onder het lezen daarvan het woord 'proefondervindelijk' boven.refo schreef:En wat dominee Kersten betreft: die geeft ook geen antwoord op de topic-vraag.
Wat je hier zegt is de taal van deze tijd: mensen, dit is het niet. Echt niet! Het is waar, als God een mens ontdekt aan zijn ellendestaat zal dat niet altijd buiten hetrefo schreef:Nee, dominee Kersten beperkt bevinding tot een bepaald soort ellendegevoel.
Door dit zo te formuleren lijkt een gewone (desnoods lichte) depressie of dip er al sprekend op.
Zijn formulering geeft ook voeding aan de mening dat men bevindelijke kennis kan hebben, wat op zichzelf al een kenmerk van wedergeboorte genoemd wordt, zonder dat Christus gekend wordt. Let op de woordekens 'opdat' in de eennalaatste en deze in de laatste zin.
De mens wordt niet meer opgeroepen om tot God te gaan, maar zijn bevindingen te bestuderen. Geef er nauwkeurig acht op, wordt er namelijk bij gezegd.
Het stukje van ds Harinck is ook niet heel duidelijk. Paulus neemt de verdrukking als uitgangspunt. En daar hebben we weinig mee te maken. Ik heb het idee dat een bepaald soort ellendekennis daarvoor in de plaats is gekomen in de loop der jaren.