theoloog schreef:@ Bart Mulder
Ik weet niet of het mij als baptist wordt toegestaan hierop te reageren.
Maar laat me dit opmerken. Het is uit dit stuk niet duidelijk waarom Baptisten geen oog zouden hebben voor het Verbond. Zij brengen dit alleen anders tot uitdrukking. De predikant die je aanhaalt komt overigens uit de tijd dat het Baptisme in Noord-Nederland zijn opmars maakte. Dat in die begintijd met veel lekenvoorgangers niet altijd bevredigende theologische antwoorden kwamen, is dan ook niet verwonderlijk.
5. De afschuwelijke dwaling van de (ana)baptisten
Het bezwaar van de Baptisten uitgelegd
Tegen de Gereformeerde leer van het verbond,
zoals die in deel één van dit boek is verdedigd, heeft de baptistendominee William Oosterman bezwaar gemaakt. Hij maakt bezwaar namens alle Baptisten, en in het bijzonder namens degenen die zich „Calvinistische Baptisten‟ noemen. Zijn bezwaar als Baptist luidt als volgt.44
Tijdens de Reformatie werden in Nederland tussen de tien en vijftien duizend Baptisten ter dood gebracht door een samenwerking tussen de Rooms Katholieke en Protestantse kerk. Dit was het gevolg van de bewuste weigering om te luisteren naar wat de Baptisten zeiden, terwijl Münster gebruikt werd als voorwendsel om ‘elke Baptist’ te brandmerken als ketter. U geeft een volledig verkeerd beeld van de Baptisten door hen vals te beschuldigen, dezelfde soort beschuldigingen die ertoe geleid hebben dat uw voorouders de Baptisten afgeslacht hebben.
Wat nu volgt zijn citaten van uw bespreking van het verbond en mijn correcties daarop:
1. ‘Dit scheidt het Gereformeerde geloof - het Calvinisme - van alle Baptisten.’
Waar bent u geweest? Zelfs in het huidige handboek van denominaties in Amerika worden de Reformatorische en de Calvinistische Baptisten genoemd als aparte groepen kerken. En wat te denken van Spurgeon, Carey, en de Gospel Standard Churches of England, of de Trinity Pulpit in America?
2. ‘Alle Baptisten dwalen ernstig….Elke Baptist gaat er vanuit dat de kinderen van de gelovigen verloren heidenen buiten de kerk zijn….Er zijn geen kinderen in die kerk.’
Dit is helemaal verkeerd. Als Baptist die gelooft in de totale verdorvenheid (en de andere vier punten van het Calvinisme), geloof ik dat alle kinderen ‘van nature kinderen des toorns zijn, gelijk ook anderen’ zijn (Ef. 2: 1-3), totdat ze levend gemaakt zijn. U belijdt later dat sommige van de door u gedoopte kinderen ‘goddeloos, ongelovig en ongehoorzaam opgroeien en verloren gaan. God is niet hun God.’ Wel als Baptisten, hebben we altijd gelovigen verwelkomd in onze gemeenschap en als LID in onze kerken, ongeacht de leeftijd. Wanneer een kind van vijf jaar oud, belijdt, berouw toont en gelooft dan wordt hij of zij gedoopt en wordt lid. U bent zo ver van de waarheid verwijdert, dat ik veilig kan stellen dat de meeste van de Baptisten gemeenten die ik ken kinderen als lid van de gemeente hebben. In tegenstelling tot uw kerken verwelkomen wij kinderen die geloven in Jezus Christus, zelfs wanneer de ouders niet geloven.
3. ‘Elke Baptistengemeente onthoudt alle kinderen het lidmaatschap.’
Ik ken geen enkele Baptistengemeente die zo handelt. Hoeveel van onze belijdenissen heeft u ooit bestudeerd? Hebt u gehoord van de Belijdenis van 1698, die zo veel lijkt op die van Westminster?
4. ‘ De Baptistengemeente laat de kleine kinderen niet toe om tot Christus te komen, maar verbiedt hen dit.’
Het was in een heel kwade atmosfeer, die door zulke stellingnames wordt geschapen, dat de Gereformeerden in Nederland de Baptisten hebben gedood. We nodigen een ieder die gelooft om zich bij ons te voegen, immers de kerk laat alleen gelovigen toe om deel te hebben aan het lichaam van Christus. Leeftijd is geen barriere, zoals hiervan getuigenis is gegeven door J. Edwards in zijn ‘Vertelling van verrassende bekeringen.’45
5. ‘Naast andere implicaties van deze medogenloze leer….is dat er geen grond is voor enige hoop op uitverkiezing en zaligheid voor kinderen van de gelovigen die sterven als baby of in hun vroege jeugd.’
Wederom verkeerd. Ik zou een dozijn Baptisten kunnen citeren, te beginnen met Surgeon, die de visie aanhangen dat allen die sterven als baby EN OOK DE GEABORTEERDE KINDEREN uitverkoren zijn en in de hemel gekend zijn, onafhankelijk van wie de ouders zijn. De ‘kinder-Baptist’, Dr. Dabney was het op dit punt met Spurgeon eens. Maar welke troost kunt u bieden aan een grievende moeder die een kind verloren heeft wat niet gedoopt was? Dat kind is gestorven als een heiden vanwege het missen van een paar druppels water, en is als een heiden in de hel.
Met de recente opleving van het Calvinisme onder Baptisten, moeten we leren ons te verheugen in de gemeenschappelijke grondslag en ophouden met alle verkeerde interpretaties van elkaar.
Het bezwaar van de baptisten beantwoord.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_c ... ildren.pdf