Melanchthon en de doop

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Bert Mulder »

theoloog schreef:@ Bart Mulder

Ik weet niet of het mij als baptist wordt toegestaan hierop te reageren.

Maar laat me dit opmerken. Het is uit dit stuk niet duidelijk waarom Baptisten geen oog zouden hebben voor het Verbond. Zij brengen dit alleen anders tot uitdrukking. De predikant die je aanhaalt komt overigens uit de tijd dat het Baptisme in Noord-Nederland zijn opmars maakte. Dat in die begintijd met veel lekenvoorgangers niet altijd bevredigende theologische antwoorden kwamen, is dan ook niet verwonderlijk.


5. De afschuwelijke dwaling van de (ana)baptisten

Het bezwaar van de Baptisten uitgelegd

Tegen de Gereformeerde leer van het verbond,
zoals die in deel één van dit boek is verdedigd, heeft de baptistendominee William Oosterman bezwaar gemaakt. Hij maakt bezwaar namens alle Baptisten, en in het bijzonder namens degenen die zich „Calvinistische Baptisten‟ noemen. Zijn bezwaar als Baptist luidt als volgt.44
Tijdens de Reformatie werden in Nederland tussen de tien en vijftien duizend Baptisten ter dood gebracht door een samenwerking tussen de Rooms Katholieke en Protestantse kerk. Dit was het gevolg van de bewuste weigering om te luisteren naar wat de Baptisten zeiden, terwijl Münster gebruikt werd als voorwendsel om ‘elke Baptist’ te brandmerken als ketter. U geeft een volledig verkeerd beeld van de Baptisten door hen vals te beschuldigen, dezelfde soort beschuldigingen die ertoe geleid hebben dat uw voorouders de Baptisten afgeslacht hebben.
Wat nu volgt zijn citaten van uw bespreking van het verbond en mijn correcties daarop:
1. ‘Dit scheidt het Gereformeerde geloof - het Calvinisme - van alle Baptisten.’
Waar bent u geweest? Zelfs in het huidige handboek van denominaties in Amerika worden de Reformatorische en de Calvinistische Baptisten genoemd als aparte groepen kerken. En wat te denken van Spurgeon, Carey, en de Gospel Standard Churches of England, of de Trinity Pulpit in America?
2. ‘Alle Baptisten dwalen ernstig….Elke Baptist gaat er vanuit dat de kinderen van de gelovigen verloren heidenen buiten de kerk zijn….Er zijn geen kinderen in die kerk.’
Dit is helemaal verkeerd. Als Baptist die gelooft in de totale verdorvenheid (en de andere vier punten van het Calvinisme), geloof ik dat alle kinderen ‘van nature kinderen des toorns zijn, gelijk ook anderen’ zijn (Ef. 2: 1-3), totdat ze levend gemaakt zijn. U belijdt later dat sommige van de door u gedoopte kinderen ‘goddeloos, ongelovig en ongehoorzaam opgroeien en verloren gaan. God is niet hun God.’ Wel als Baptisten, hebben we altijd gelovigen verwelkomd in onze gemeenschap en als LID in onze kerken, ongeacht de leeftijd. Wanneer een kind van vijf jaar oud, belijdt, berouw toont en gelooft dan wordt hij of zij gedoopt en wordt lid. U bent zo ver van de waarheid verwijdert, dat ik veilig kan stellen dat de meeste van de Baptisten gemeenten die ik ken kinderen als lid van de gemeente hebben. In tegenstelling tot uw kerken verwelkomen wij kinderen die geloven in Jezus Christus, zelfs wanneer de ouders niet geloven.
3. ‘Elke Baptistengemeente onthoudt alle kinderen het lidmaatschap.’
Ik ken geen enkele Baptistengemeente die zo handelt. Hoeveel van onze belijdenissen heeft u ooit bestudeerd? Hebt u gehoord van de Belijdenis van 1698, die zo veel lijkt op die van Westminster?
4. ‘ De Baptistengemeente laat de kleine kinderen niet toe om tot Christus te komen, maar verbiedt hen dit.’
Het was in een heel kwade atmosfeer, die door zulke stellingnames wordt geschapen, dat de Gereformeerden in Nederland de Baptisten hebben gedood. We nodigen een ieder die gelooft om zich bij ons te voegen, immers de kerk laat alleen gelovigen toe om deel te hebben aan het lichaam van Christus. Leeftijd is geen barriere, zoals hiervan getuigenis is gegeven door J. Edwards in zijn ‘Vertelling van verrassende bekeringen.’45
5. ‘Naast andere implicaties van deze medogenloze leer….is dat er geen grond is voor enige hoop op uitverkiezing en zaligheid voor kinderen van de gelovigen die sterven als baby of in hun vroege jeugd.’
Wederom verkeerd. Ik zou een dozijn Baptisten kunnen citeren, te beginnen met Surgeon, die de visie aanhangen dat allen die sterven als baby EN OOK DE GEABORTEERDE KINDEREN uitverkoren zijn en in de hemel gekend zijn, onafhankelijk van wie de ouders zijn. De ‘kinder-Baptist’, Dr. Dabney was het op dit punt met Spurgeon eens. Maar welke troost kunt u bieden aan een grievende moeder die een kind verloren heeft wat niet gedoopt was? Dat kind is gestorven als een heiden vanwege het missen van een paar druppels water, en is als een heiden in de hel.
Met de recente opleving van het Calvinisme onder Baptisten, moeten we leren ons te verheugen in de gemeenschappelijke grondslag en ophouden met alle verkeerde interpretaties van elkaar.

Het bezwaar van de baptisten beantwoord.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_c ... ildren.pdf
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door parsifal »

Gezien het feit dat baptisten niet hun standpunt mogen verdedigen in deze discussie, lijkt het me niet zinvol om deze discussie te verleggen naar waarom baptisten het mis hebben, maar het lijkt me beter om te focussen op de verschillende visies van kinderdopers zoals Melanchthon.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Gian »

Bert, het is erg makkelijk een leer afschuwelijk te noemen. Ga je daarmee niet ver boven alle christenen staan, die vanuit hun geweten zich niet kunnen vinden in de gereformeerde verbondsopvatting?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
theoloog schreef:@ Bart Mulder

Ik weet niet of het mij als baptist wordt toegestaan hierop te reageren.

Maar laat me dit opmerken. Het is uit dit stuk niet duidelijk waarom Baptisten geen oog zouden hebben voor het Verbond. Zij brengen dit alleen anders tot uitdrukking. De predikant die je aanhaalt komt overigens uit de tijd dat het Baptisme in Noord-Nederland zijn opmars maakte. Dat in die begintijd met veel lekenvoorgangers niet altijd bevredigende theologische antwoorden kwamen, is dan ook niet verwonderlijk.


5. De afschuwelijke dwaling van de (ana)baptisten

Het bezwaar van de Baptisten uitgelegd

Tegen de Gereformeerde leer van het verbond,
zoals die in deel één van dit boek is verdedigd, heeft de baptistendominee William Oosterman bezwaar gemaakt. Hij maakt bezwaar namens alle Baptisten, en in het bijzonder namens degenen die zich „Calvinistische Baptisten‟ noemen. Zijn bezwaar als Baptist luidt als volgt.44
Tijdens de Reformatie werden in Nederland tussen de tien en vijftien duizend Baptisten ter dood gebracht door een samenwerking tussen de Rooms Katholieke en Protestantse kerk. Dit was het gevolg van de bewuste weigering om te luisteren naar wat de Baptisten zeiden, terwijl Münster gebruikt werd als voorwendsel om ‘elke Baptist’ te brandmerken als ketter. U geeft een volledig verkeerd beeld van de Baptisten door hen vals te beschuldigen, dezelfde soort beschuldigingen die ertoe geleid hebben dat uw voorouders de Baptisten afgeslacht hebben.
Wat nu volgt zijn citaten van uw bespreking van het verbond en mijn correcties daarop:
1. ‘Dit scheidt het Gereformeerde geloof - het Calvinisme - van alle Baptisten.’
Waar bent u geweest? Zelfs in het huidige handboek van denominaties in Amerika worden de Reformatorische en de Calvinistische Baptisten genoemd als aparte groepen kerken. En wat te denken van Spurgeon, Carey, en de Gospel Standard Churches of England, of de Trinity Pulpit in America?
2. ‘Alle Baptisten dwalen ernstig….Elke Baptist gaat er vanuit dat de kinderen van de gelovigen verloren heidenen buiten de kerk zijn….Er zijn geen kinderen in die kerk.’
Dit is helemaal verkeerd. Als Baptist die gelooft in de totale verdorvenheid (en de andere vier punten van het Calvinisme), geloof ik dat alle kinderen ‘van nature kinderen des toorns zijn, gelijk ook anderen’ zijn (Ef. 2: 1-3), totdat ze levend gemaakt zijn. U belijdt later dat sommige van de door u gedoopte kinderen ‘goddeloos, ongelovig en ongehoorzaam opgroeien en verloren gaan. God is niet hun God.’ Wel als Baptisten, hebben we altijd gelovigen verwelkomd in onze gemeenschap en als LID in onze kerken, ongeacht de leeftijd. Wanneer een kind van vijf jaar oud, belijdt, berouw toont en gelooft dan wordt hij of zij gedoopt en wordt lid. U bent zo ver van de waarheid verwijdert, dat ik veilig kan stellen dat de meeste van de Baptisten gemeenten die ik ken kinderen als lid van de gemeente hebben. In tegenstelling tot uw kerken verwelkomen wij kinderen die geloven in Jezus Christus, zelfs wanneer de ouders niet geloven.
3. ‘Elke Baptistengemeente onthoudt alle kinderen het lidmaatschap.’
Ik ken geen enkele Baptistengemeente die zo handelt. Hoeveel van onze belijdenissen heeft u ooit bestudeerd? Hebt u gehoord van de Belijdenis van 1698, die zo veel lijkt op die van Westminster?
4. ‘ De Baptistengemeente laat de kleine kinderen niet toe om tot Christus te komen, maar verbiedt hen dit.’
Het was in een heel kwade atmosfeer, die door zulke stellingnames wordt geschapen, dat de Gereformeerden in Nederland de Baptisten hebben gedood. We nodigen een ieder die gelooft om zich bij ons te voegen, immers de kerk laat alleen gelovigen toe om deel te hebben aan het lichaam van Christus. Leeftijd is geen barriere, zoals hiervan getuigenis is gegeven door J. Edwards in zijn ‘Vertelling van verrassende bekeringen.’45
5. ‘Naast andere implicaties van deze medogenloze leer….is dat er geen grond is voor enige hoop op uitverkiezing en zaligheid voor kinderen van de gelovigen die sterven als baby of in hun vroege jeugd.’
Wederom verkeerd. Ik zou een dozijn Baptisten kunnen citeren, te beginnen met Surgeon, die de visie aanhangen dat allen die sterven als baby EN OOK DE GEABORTEERDE KINDEREN uitverkoren zijn en in de hemel gekend zijn, onafhankelijk van wie de ouders zijn. De ‘kinder-Baptist’, Dr. Dabney was het op dit punt met Spurgeon eens. Maar welke troost kunt u bieden aan een grievende moeder die een kind verloren heeft wat niet gedoopt was? Dat kind is gestorven als een heiden vanwege het missen van een paar druppels water, en is als een heiden in de hel.
Met de recente opleving van het Calvinisme onder Baptisten, moeten we leren ons te verheugen in de gemeenschappelijke grondslag en ophouden met alle verkeerde interpretaties van elkaar.

Het bezwaar van de baptisten beantwoord.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_c ... ildren.pdf
Iets afschuwelijk noemen, zonder naar de juiste toedracht en argumenten te luisteren is zeer onverdraagzaam, en niet bevorderlijk.
2 punten.
1. Een zg. wederdoper, ziet zichzelf niet als een wederdoper, maar iemand die nu bewust een belijdenis doet, ipv opgedragen wordt door zijn liefhebbende ouders, als zuigeling.Hij ziet zijn kinderdoop niet als doop, en is dus geen wederdoper, omdat de eerste 'doop' geen waarde voor hem heeft.
2.Als iemand denkt dat een paar druppels water het genademiddel kunnen zijn, spreek je in feite de apostel tegen die zegt dat de besnijdenis (of de vervanging daarvan, de doop) NIETS betekent, maar of we een NIEUWE SCHEPPING zijn geworden.

Graag correctie , wanneer ik dit verkeerd begrepen heb vanuit de Schrift.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door theoloog »

@Bart

Je doet met dit stuk uit America geen enkel recht aan de NL-se situatie. Waar ik op doelde is dat men bij Baptisten oog heeft voor het verbond en dit tot uitdrukking brengt door kinderen op te dragen. Daarmee staan opdragen en kinderdoop op één lijn. Daarmee staan ook belijdenis doen en de volwassendoop op één lijn.

Maar terug naar de visie van Melanchton. Geeft deze visie zoals memento opmerkt inderdaad geen openingen voor de veronderstelde wedergeboorte. Dat punt heb ik nog niet beantwoord gezien, of ik moet het gemist hebben.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: De ‘kinder-Baptist’, Dr. Dabney was het op dit punt met Spurgeon eens. Maar welke troost kunt u bieden aan een grievende moeder die een kind verloren heeft wat niet gedoopt was? Dat kind is gestorven als een heiden vanwege het missen van een paar druppels water, en is als een heiden in de hel.
Met de recente opleving van het Calvinisme onder Baptisten, moeten we leren ons te verheugen in de gemeenschappelijke grondslag en ophouden met alle verkeerde interpretaties van elkaar.
Dat was wat een baptist zei.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Bert Mulder »

theoloog schreef:@Bart

Je doet met dit stuk uit America geen enkel recht aan de NL-se situatie. Waar ik op doelde is dat men bij Baptisten oog heeft voor het verbond en dit tot uitdrukking brengt door kinderen op te dragen. Daarmee staan opdragen en kinderdoop op één lijn. Daarmee staan ook belijdenis doen en de volwassendoop op één lijn.

Maar terug naar de visie van Melanchton. Geeft deze visie zoals memento opmerkt inderdaad geen openingen voor de veronderstelde wedergeboorte. Dat punt heb ik nog niet beantwoord gezien, of ik moet het gemist hebben.
Er is geen Bart hier....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:Bert, het is erg makkelijk een leer afschuwelijk te noemen. Ga je daarmee niet ver boven alle christenen staan, die vanuit hun geweten zich niet kunnen vinden in de gereformeerde verbondsopvatting?
1. het is niet mijn woordkeus....
2. lees het artikel, het hele boek....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Bert Mulder »

theoloog schreef:@Bart

Je doet met dit stuk uit America geen enkel recht aan de NL-se situatie. Waar ik op doelde is dat men bij Baptisten oog heeft voor het verbond en dit tot uitdrukking brengt door kinderen op te dragen. Daarmee staan opdragen en kinderdoop op één lijn. Daarmee staan ook belijdenis doen en de volwassendoop op één lijn.

Maar terug naar de visie van Melanchton. Geeft deze visie zoals memento opmerkt inderdaad geen openingen voor de veronderstelde wedergeboorte. Dat punt heb ik nog niet beantwoord gezien, of ik moet het gemist hebben.
1. En hoe is de situatie anders?
2. Heb je het hele artikel gelezen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Marnix »

Dat zegt hij. Baptisten hebben wel degelijk oog voor het verbond. Ik heb met baptisten hierover gesproken en ze zitten wat betreft verbond, belijdenis etc. voor een groot deel best op dezelfde lijn. Ze plaatsen alleen het teken van de doop op een andere plaats, daar waar wij de openbare geloofsbelijdenis hebben.

Daarnaast was bijvoorbeeld Spurgeon niet iemand die de Bijbel maar een beetje verdraaide maar er biddend in zocht naar Gods wil. Er kan dan op dit punt een verschil in opvatting zijn wat Bijbels juist is (en ik denk dat we moeten uitkijken te denken dat het bij ons allemaal precies klopt en als mensen iets (oprecht) anders zien, zij het wel fout moeten hebben) maar om het dan afschuwelijk te noemen vind ik te ver gaan. Zelfs al hebben ze het mis en wij bij het rechte eind, dan maakt dat hen nog niet minder broeders en zusters. Ze weten zich immers net zo goed als wij helemaal afhankelijk van het offer van Jezus Christus, die ons met God verzoent en heiligt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef: 2. lees het artikel, het hele boek....
Dat hoeft voor mij niet, ik weet wat de gedachten zijn en denk er anders over.
Dan hoef ik het nog niet afschuwelijk te noemen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Gian »

Marnix schreef:Dat zegt hij. Baptisten hebben wel degelijk oog voor het verbond. Ik heb met baptisten hierover gesproken en ze zitten wat betreft verbond, belijdenis etc. voor een groot deel best op dezelfde lijn. Ze plaatsen alleen het teken van de doop op een andere plaats, daar waar wij de openbare geloofsbelijdenis hebben.
Dan heb je het wel over de gereformeerde baptisten of de refobaptist.
Ik weet niet wat de cijfers zijn, maar dat is wel een kleine minderheid in het baptisme.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door theoloog »

Bert Mulder schreef:
theoloog schreef:@Bart

Je doet met dit stuk uit America geen enkel recht aan de NL-se situatie. Waar ik op doelde is dat men bij Baptisten oog heeft voor het verbond en dit tot uitdrukking brengt door kinderen op te dragen. Daarmee staan opdragen en kinderdoop op één lijn. Daarmee staan ook belijdenis doen en de volwassendoop op één lijn.

Maar terug naar de visie van Melanchton. Geeft deze visie zoals memento opmerkt inderdaad geen openingen voor de veronderstelde wedergeboorte. Dat punt heb ik nog niet beantwoord gezien, of ik moet het gemist hebben.
1. En hoe is de situatie anders?
2. Heb je het hele artikel gelezen?
Volgens mij is op dit forum deze discussie niet gewenst. Ik kan mijn baptistenvisie hier niet verdedigen, dus het heeft weinig zin dit voort te zetten. En ja ik heb het hele artikel gelezen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Marnix »

Gian schreef:
Marnix schreef:Dat zegt hij. Baptisten hebben wel degelijk oog voor het verbond. Ik heb met baptisten hierover gesproken en ze zitten wat betreft verbond, belijdenis etc. voor een groot deel best op dezelfde lijn. Ze plaatsen alleen het teken van de doop op een andere plaats, daar waar wij de openbare geloofsbelijdenis hebben.
Dan heb je het wel over de gereformeerde baptisten of de refobaptist.
Ik weet niet wat de cijfers zijn, maar dat is wel een kleine minderheid in het baptisme.
Nee, niet specifiek. Ik heb met "gewone" baptisten (sorry, weet even niet hoe ik het anders moet zeggen) gepraat. Ik heb wel eens van Spurgeon gelezen.... als je met ze doorpraat kom je op een hoop punten toch weer op hetzelfde uit. Ze geloven niet dat kinderen er niet bij horen, dat ze niet bij het verbond horen en dus ook niet gered kunnen worden totdat ze gedoopt worden. Als je kijkt naar vormen en bijv. de invulling van de doop lijkt er een wereld van verschil te zijn. Ga je kijken naar de plaats van Christus en wat dat voor gevolgen van ons en onze kinderen heeft, dan zul je verrassend veel overeenkomsten ontdekken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Melanchthon en de doop

Bericht door Gian »

Marnix schreef:Ze geloven niet dat kinderen er niet bij horen, dat ze niet bij het verbond horen en dus ook niet gered kunnen worden totdat ze gedoopt worden.
Baptisten geloven doorgaans niet in een erfelijk verbondsrecht oid. Kinderen horen bij het Koninkrijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie