Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Je kunt dat gronden op je geloof in de beloften van God.
Dat klinkt een beetje clichéïg, eerlijk gezegd. Wat bedoel je daar nu concreet mee?
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door edward »

Marnix schreef:ja, een soort voorafspiegeling daarvan. Maar daarmee is niet alles hetzelfde gebleven na het leven en sterven en opstaan van Jezus Christus. Wij herdenken niet de verlossing uit Egypte, maar dat waar het heen wijst, de verlossing van de slavernij van de zonde. En daarop heeft het eten van ongezuurd brood geen toegevoegde waarde.
Het ongezuurde brood kan niet rijzen, het rijzen staat voor het zuurdesem, de zonde, de opgeblazenheid, de trots, het groter willen lijken dan we zijn enz.
Vandaar dat ongezuurd brood een mooi, passender symbool zou zijn...denk ik.
Laatst gewijzigd door edward op 04 apr 2011, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mara »

Gisteren nog gelezen in BhP:
ds Kievit heeft het in zijn stukjes over H.A. alleen over mensen die een mishagen aan zichzelf hebben.
Opdat wij vastelijk zouden geloven dat wij tot dit genadeverbond behoren...
Wie is er onder ulieden die de Heere vreest ? Die naar de stem van Zijn Knecht hoort ? Als hij in duisternis wandelt en geen licht heeft ? Dat hij betrouwe op de Naam des Heeren en steune op zijn God !
... en in Hem deel hebben aan de verlossing uit de macht van de slavernij van de satan en van de duisternis, en indachtig blijven dat Hij Zijn bloed voor ons heeft vergoten tot vergeving van onze zonden - zo hebben wij alle grond om moed te vatten, dewijl wij tot zulk een genade toetreden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door henriët »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Je kunt dat gronden op je geloof in de beloften van God.
Dat klinkt een beetje clichéïg, eerlijk gezegd. Wat bedoel je daar nu concreet mee?
Ik zou dat ook graag concreet zien ja..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Schemerlichtje »

Ik lees in het boekje 'Ik voor u'(meditaties rondom het Heilig Avondmaal), het volgende:

Gods Woord leert ons dat de goddelozen aan de voeten van Christus gezet moeten worden, en niet aan Zijn tafel (psalm 110:1)

Zelfbeproeving is nodig, omdat God ons ook zal onderzoeken. De droevige vraag was immers:'Vriend, hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aanhebbende? (Matth 22:12)

Zelfonderzoek is bovendien nodig vanwege de verkeerde vrees die Gods kinderen geneigd zijn in hun hart te voeden. Die verkeerde vrees doet hen bedrukt naar de tafel des HEEREN gaan. Evenals degenen die geen genade hebben door het nalaten van de beproeving zich wat aanmatigen, zo zijn zij die wel genade hebben maar zich niet goed beproeven, geneigd te wanhopen. Velen van Gods kinderen kijken naar zichzelf door de zwarte bril van de vrees. Zij vrezen dat Christus geen gestalte in hen heeft verkregen. Zij vrezen dat zij geen recht hebben op de belofte. Deze vrees in hun hart veroorzaakt tranen in de ogen (..) terwijl zij wellicht zouden ontdekken dat zij genade hebben (...) Zij dorsten naar de genademiddelen

Er is niets meer vertroostend dan de kracht van Christus' bloed
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Schemerlichtje »

En een stukje verderop (jaja, zeer aanbevolen!!):

Mijn geliefde vrienden, u staat op het punt binnenkort een van de plechtigste handelingen van uw leven te verrichten. U die voor de eerste keer naar de tafel des HEEREN komt, belijdt daarmee voor mensen, engelen en duivelen dat u Chrisuts tot uw gerechtigehid en sterkte kiest. U die vaker aan de tafel des HEEREN hebt gezeten, komt uw verbintenis vernieuwen dat u des HEEREN bent.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door refo »

Is dat een beetje te rijmen met het volgende?:

Vr.66. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt .
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Is dat een beetje te rijmen met het volgende?:

Vr.66. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt .
ja.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door edward »

Fjodor schreef:
refo schreef:Is dat een beetje te rijmen met het volgende?:

Vr.66. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt .
ja.
Zijn de sacramenten dus genademiddelen?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Fjodor »

edward schreef:
Fjodor schreef:
refo schreef:Is dat een beetje te rijmen met het volgende?:

Vr.66. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt .
ja.
Zijn de sacramenten dus genademiddelen?
Dat heb ik nergens gelezen.
Waar zie je dat staan?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door edward »

Fjodor schreef:
edward schreef:
Fjodor schreef:
refo schreef:Is dat een beetje te rijmen met het volgende?:

Vr.66. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt .
ja.
Zijn de sacramenten dus genademiddelen?
Dat heb ik nergens gelezen.
Waar zie je dat staan?
Je moet het anders wel een paar keer overlezen, om er niet uit op te maken dat de sacramenten dan geen verzegeling van Godswege inhouden tot zaligheid.
maar goed, dat zal aan mij liggen.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Fjodor »

edward schreef: Je moet het anders wel een paar keer overlezen, om er niet uit op te maken dat de sacramenten dan geen verzegeling van Godswege inhouden tot zaligheid.
maar goed, dat zal aan mij liggen.
Ik begrijp je punt echt niet..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door jvdg »

Ik vraag me wel eens af, hoe de bediening van het sacrament van het Heilig Avondmaal er uit zou zien als wij het zonder de belijdenisgeschriften en het formulier wat daarop betrekking heeft, zouden doen in deze 21e eeuw.
Ik poneer dit niet als provocerend, maar ben wel nieuwsgierig naar jullie reactie hierop.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Fjodor »

jvdg schreef:Ik vraag me wel eens af, hoe de bediening van het sacrament van het Heilig Avondmaal er uit zou zien als wij het zonder de belijdenisgeschriften en het formulier wat daarop betrekking heeft, zouden doen in deze 21e eeuw.
Ik poneer dit niet als provocerend, maar ben wel nieuwsgierig naar jullie reactie hierop.
Ik ben helemaal geen tegenstander van het avondmaalsformulier, eerder een voorstander.
Ook niet van de belijdenisgeschriften.
Ik pleit (in het andere topic) enkel voor een wat andere, helderdere, omgang met dingen als belijdenisgeschriften.
Hoe het zou zijn als we het zonder zouden doen: dat ligt eraan wat ervoor terugkomt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door edward »

jvdg schreef:Ik vraag me wel eens af, hoe de bediening van het sacrament van het Heilig Avondmaal er uit zou zien als wij het zonder de belijdenisgeschriften en het formulier wat daarop betrekking heeft, zouden doen in deze 21e eeuw.
Ik poneer dit niet als provocerend, maar ben wel nieuwsgierig naar jullie reactie hierop.
Vind je niet dat de bijbel voldoende duidelijk en begrijpelijk beschrijft waar de viering over gaat? Daar hoeft (en mag) volgens mij niets aan toegevoegd worden.
In Op 3:20 zegt Jezus ZELF nog eens in alle eenvoud hoe het zit.
Oh, en laten we er vers 19 ook gelijk even bij pakken, (voor de passieveren onder ons.)
Eerlijk gezegd vind ik de 3FvE vaak moeilijker te begrijpen dan de Schrift zelf.
Plaats reactie