Heilig Avondmaal

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:bij ons wordt ook 2 soorten brood geserveerd, gewoon wittebrood, en ook brood zonder gluten...
Iemand die coeliakie heeft, kan behoorlijk ziek worden van een gewoon stukje brood. Maar hoeveel mensen zijn dat in een gemiddelde gemeente en vaak is dat wel bekend toch ?
Ten tijde van de mex griep, was er hier discussie of het nog wel verantwoord was om de beker door te geven en i.p. daarvan iedereen zn weggooibeker te geven. Dit is echter niet doorgegaan, in het vertrouwen dat de Heere hierin zal voorzien. Er is niets gebeurd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door oesterschelpje »

Twee soorten brood?
Ik zou echt niet weten of dat bij ons in de kerk ook zo is.

Maar ik bedenk me nu wel, we hebben leden in de kerk die voor hun alcoholverslaving bepaalde medicatie krijgen.
Zij mogen nooit geen druppel alcohol meer drinken.
Zij kunnen dus ook niet deelnemen aan het avondmaal!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef: De laatste weken hebben wij ontdekt, dat zelfs dominees niet begrijpen dat je witte sokken toch echt alleen aantrekt in de sportzaal of tennisbaan :huhu
huh? niet gewoon onder je spijkerbroek thuis? of waar je ook maar heengaat?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Marco »

oesterschelpje schreef:Twee soorten brood?
Ik zou echt niet weten of dat bij ons in de kerk ook zo is.

Maar ik bedenk me nu wel, we hebben leden in de kerk die voor hun alcoholverslaving bepaalde medicatie krijgen.
Zij mogen nooit geen druppel alcohol meer drinken.
Zij kunnen dus ook niet deelnemen aan het avondmaal!
In onze vorige gemeente was dit ook een probleem. Daar werd de wijn vervangen door druivensap. Niet iedereen was daar echter blij mee, vandaar dat uiteindelijk tijdens de eerste tafels wijn, de laatste druivensap werd geschonken. Konden de personen om wie het ging 'anoniem' aangaan. Probleem ook weer opgelost.

Werkt natuurlijk pas, als er meerdere tafels zijn..
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Hendrikus »

Marco schreef:In onze vorige gemeente was dit ook een probleem. Daar werd de wijn vervangen door druivensap. Niet iedereen was daar echter blij mee, vandaar dat uiteindelijk tijdens de eerste tafels wijn, de laatste druivensap werd geschonken. Konden de personen om wie het ging 'anoniem' aangaan. Probleem ook weer opgelost.

Werkt natuurlijk pas, als er meerdere tafels zijn..
en als men kris kras aangaat...
Bij ons is het de gewoonte dat men per vak aangaat. Stel dat men bij ons die formule zou gebruiken van "laatste tafel alcoholvrij", dan zou het wel heel erg opvallen als iemand normaal altijd links voorin zit en bij de bediening van het avondmaal opeens rechts achterin zou gaan zitten.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Marco schreef:In onze vorige gemeente was dit ook een probleem. Daar werd de wijn vervangen door druivensap. Niet iedereen was daar echter blij mee, vandaar dat uiteindelijk tijdens de eerste tafels wijn, de laatste druivensap werd geschonken. Konden de personen om wie het ging 'anoniem' aangaan. Probleem ook weer opgelost.

Werkt natuurlijk pas, als er meerdere tafels zijn..
en als men kris kras aangaat...
Bij ons is het de gewoonte dat men per vak aangaat. Stel dat men bij ons die formule zou gebruiken van "laatste tafel alcoholvrij", dan zou het wel heel erg opvallen als iemand normaal altijd links voorin zit en bij de bediening van het avondmaal opeens rechts achterin zou gaan zitten.
Ik zou willen waarschuwen tegen een al te "technische" benadering van het Heilig Avondmaal.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door helma »

laat alle dingen met orde geschieden.
Het hoeft niet persé technisch te heten als je die orde wil bevorderen door een soort 'systeem' aan te brengen.
Andere dingen t.g.v. het Avondmaal moeten toch ook geregeld worden?

(ik snap je gevoel wel; maar ik denk dat het echt meer een gevoelskwestie is)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door refo »

Ds K de Gier legde de stukjes brood op een schaaltje en gaf ook dat door.

Toch kun je het sacrament wel 'technisch' benaderen. Het is een zichtbaar maken van het Evangelie.

Daarvoor zijn de volgende zaken nodig:
Eén brood dat gebroken wordt en door allen gegeten wordt.
Eén druivendrank die vloeit en door allen gedronken wordt.

De tafel, de stoelen, de beker of bekertjes, het soort brood en wijn, zijn bijzaken.
Kan iemand niet tegen alcohol: allemaal alcoholvrij. Dat weer wel.
Hetzelfde voor de gluten.
Als er gewaarschuwd wordt voor griep: dan maar even bekertjes.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door edward »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:bij ons wordt ook 2 soorten brood geserveerd, gewoon wittebrood, en ook brood zonder gluten...
Iemand die coeliakie heeft, kan behoorlijk ziek worden van een gewoon stukje brood. Maar hoeveel mensen zijn dat in een gemiddelde gemeente en vaak is dat wel bekend toch ?
Ten tijde van de mex griep, was er hier discussie of het nog wel verantwoord was om de beker door te geven en i.p. daarvan iedereen zn weggooibeker te geven. Dit is echter niet doorgegaan, in het vertrouwen dat de Heere hierin zal voorzien. Er is niets gebeurd.
Waarom word er eigenlijk geen ongezuurd brood gebruikt voor de gelegenheid ?
(Om het maar eens bij de hoofdzaak te houden )
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Marnix »

Ik neem aan omdat dit bij het Pesach hoorde, maar nergens gekoppeld is aan het avondmaal. Daar wordt alleen "brood" genoemd, nergens dat het ongezuurd moet zijn. Het brood was ongezuurd vanwege het haastige vertrek van de Israelieten uit Egypte, daar herinnerde het aan. Dat is in het nieuwe testament niet actueel omdat het Avondmaal niet wijst op de verlossing uit Egypte maar uit de slavernij van de zonde.
Willem schreef:
Marnix schreef:
Mara schreef:De gedachte... Een gedachte borrelt niet zomaar op. Wanneer allerlei vernieuwingen doorgevoerd worden, hapert vaak de prediking ook enigszins. Als de prediking bevindelijk is, heeft men geen behoefte aan nieuwigheden. Integendeel !
Het doorvoeren van veranderingen, is eigenlijk een teken dat de mensen ontevreden ergens mee zijn.
En de oude normen en waarden wegdoen, omdat ze slechts traditie zouden zijn, is geen vrucht van de ware Godsvreze denk ik. Want elke vernieuwing of verandering voert grote onrust met zich mee.
Ik wil graag bij de kern van het Evangelie blijven en dingen laten vernieuwen die van belang zijn. Om te beginnen: het hart !
Eenvoud is kenmerk van het ware.
Het gaat niet om "nieuwigheden". De kerkgeschiedenis kent tal van veranderingen en die kwamen er niet maar omdat men ontevreden was, er geen bevinding was. Dingen veranderen omdat ze slechts tradities zijn hoeft niet verkeerd te zijn als de Bijbel centraal staat. Oude normen en waarden bewaren enkel omdat ze traditie zijn is net zo min vrucht van ware Godsvreze. Ware Godsvreze is namelijk niet gericht op menselijke tradities maar op Gods Woord, op Hem. Ik geloof dat je graag bij de kern van het Evangelie wil blijven, maar voor 1 ding moet je uitkijken: Ook door niets te veranderen kan je de kern van het Evangelie uit het ook verliezen, als tradities belangrijk worden. En je kan ook bij de kern van het Evangelie blijven als er dingen veranderen die de kern van het evangelie niet raken. Wel of geen tafel voorin de kerk hebben staan met Avondmaal is niet en raakt ook niet de kern van het Evangelie, daarom snap ik je niet dat je zoveel belang hecht dat iets blijft, terwijl dat niet bij de kern van het Evangelie hoort.
Het lijkt me goed - om e.e.a. toch wat helderder te krijgen - om deze theoretische discussie toch wat praktischer te krijgen. Enerzijds om te begrijpen waar nu precies het inzichtverschil zit anderzijds om helder te krijgen of het niet enkel een hypothetische disucussie is.
Marnix, wat zou, gelet op de huidige praktijk, ceremonie's etc. volgens jouw wel aan vernieuwing /verandering toe zijn en waarom?
Dat verschilt per kerkverband. Daarnaast zeg ik niet dat veranderingen overal moeten plaatsvinden. Om bij het voorbeeld van een avondmaalstafel of doorgeven door de banken te blijven, dat is geen verandering die noodzakelijk is maar uit praktische overweging kan er wel voor gekozen worden.
Een paar voorbeelden. Dat b.v. een kerk in Afrika die eeuwenlang een oprit vol mul zand hadden besluiten de oprit te verharden - door de goedgevigheid van enkele toeristen - zodat de koster niet maandag en dinsdag bezig is de kerk uit te vegen lijkt me een nieuwigheid die enkel positief gewaardeerd kan worden, niet de boodschap van het Evangelie beinvloed en benoemd kan worden als een verbetering t.o.v. vroeger. Anderzijds lijkt me het gebruik van GSM's tijdens de dienst - ook al zijn dit vernieuwende aspecten - niet iets wat we toe moeten staan. Het blijven in de traditie dat in de kerk vroeger geen mobiele telefoons afgingen en nu ook geen mobiele telefoons afgaan is m.i. verdedigbaar op grond van de Bijbel ook al staat dit niet expliciet vermeld.
Voorbeeld 1: Mee eens
Voorbeeld 2: Dat er vroeger geen telefoons afgingen is meer omdat er vroeger geen mobiele telefoons waren. Die zijn er nu wel dus is de vraag: Hoe ga je er mee om? De Bijbel zegt dat er een zekere orde in de erediensten moet zijn. Dus telefoons moeten niet af gaan in de kerkdienst tenzij daar een gegronde reden voor is (ernstige ziekte in de familie, vrijwillige brandweer enz). Daarom kan een telefoon ook uit. Verder moeten we daar niet te wettisch mee omgaan. Ik heb de Bijbel op mijn iPhone en lees vaak daarmee de Bijbelgedeelten mee. Het apparaat heeft een vliegtuigmodus waarbij je niet kan bellen en gebeld kan worden dus hij kan niet afgaan en het zorgt niet voor wanorde, dus dat lijkt me ook prima verdedigbaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door edward »

Marnix schreef:Ik neem aan omdat dit bij het Pesach hoorde, maar nergens gekoppeld is aan het avondmaal. Daar wordt alleen "brood" genoemd, nergens dat het ongezuurd moet zijn. Het brood was ongezuurd vanwege het haastige vertrek van de Israelieten uit Egypte, daar herinnerde het aan. Dat is in het nieuwe testament niet actueel omdat het Avondmaal niet wijst op de verlossing uit Egypte maar uit de slavernij van de zonde.
De verlossing uit Egypte was toch de stoffelijke, aardse versie van onze verlossing uit 'geestelijk egypte'?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Marnix »

ja, een soort voorafspiegeling daarvan. Maar daarmee is niet alles hetzelfde gebleven na het leven en sterven en opstaan van Jezus Christus. Wij herdenken niet de verlossing uit Egypte, maar dat waar het heen wijst, de verlossing van de slavernij van de zonde. En daarop heeft het eten van ongezuurd brood geen toegevoegde waarde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Germanicus »

Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door henriët »

Wanneer mag je deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
Als je een kerkelijk recht hebt, maar ook wanneer je een Goddelijk recht hebt, wordt wel eens gesproken.
Wanneer je niet meer zonder Hem leven kunt, en Hij Zijn Licht gaf in de duisternis, en je hebt iets mogen zien van het Borgwerk van Hem voor jou.
Ik lees in het formulier over de beloften, ik lees ook over het heilig willen leven,

Nu had ik onlangs een gesprek met iemand over dat er soms mensen zijn die niet weten dat hun zonden vergeven zijn, maar toch deelnam aan het HA.
Op grond waarvan moet/ kun je weten dat je zonden zijn vergeven?
Ten diepste is dat toch al wanneer de Heere een mens wederom geboren laat worden?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door refo »

Je kunt dat gronden op je geloof in de beloften van God.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie