Tot een eeuwige inzetting.

huisman

Tot een eeuwige inzetting.

Bericht door huisman »

In de het O.T. kom je vaak tegen de frase "het zij u tot een eeuwige inzetting." Wat voorbeelden hieronder. Hoe moeten wij dat zien ? Gaat het altijd op wat de kanttekeninigen vermelden bij deze uitdrukking ?
33) tot een eeuwige inzetting.

Te weten, totdat de Messias komt, die het einde en de vervulling der wet is.
Leviticus 3:17 Dit zij een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen: geen vet noch bloed zult gij eten.
Leviticus 6:18 Al wat mannelijk is onder de zonen van Aaron zal het eten; het zij een eeuwige inzetting voor uw geslachten van de vuurofferen des HEEREN; al wat die zal aanroeren, zal heilig zijn.
Leviticus 6:22 Ook zal de priester, die uit zijn zonen in zijn plaats de gezalfde zal worden, hetzelfde doen ; het zij een eeuwige inzetting; het zal voor den HEERE geheel aangestoken worden.
Leviticus 7:34 Want de beweegborst en den hefschouder heb Ik van de kinderen Israels uit hun dankofferen genomen, en heb dezelve aan Aaron, den priester, en aan zijn zonen, tot een eeuwige inzetting gegeven, van de kinderen Israels.
Leviticus 7:36 Hetwelk de HEERE hun van de kinderen Israels te geven geboden heeft, ten dage als Hij hen zalfde; het zij een eeuwige inzetting voor hun geslachten.
Leviticus 10:9 Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u, als gij gaan zult in de tent der samenkomst, opdat gij niet sterft; het zij een eeuwige inzetting onder uw geslachten;
Leviticus 10:15 Den hefschouder en de beweegborst zullen zij nevens de vuurofferen des vets toebrengen, om ten beweegoffer voor het aangezicht des HEEREN te bewegen; hetwelk, voor u en uw zonen met u, tot een eeuwige inzetting zijn zal, gelijk als de HEERE geboden heeft.
Leviticus 16:29 En dit zal voor u tot een eeuwige inzetting zijn: gij zult in de zevende maand, op den tienden der maand, uw zielen verootmoedigen , en geen werk doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.
Leviticus 16:31 Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting.
Leviticus 16:34 En dit zal u tot een eeuwige inzetting zijn , om voor de kinderen Israels van al hun zonden, eenmaal des jaars, verzoening te doen. En men deed, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.
Leviticus 17:7 En zij zullen ook niet meer hun slachtofferen den duivelen, welke zij nahoereren , offeren; dat zal hun een eeuwige inzetting zijn voor hun geslachten.
Leviticus 23:14 En gij zult geen brood, noch geroost koren, noch groene aren eten, tot op dienzelven dag, dat gij de offerande uws Gods zult gebracht hebben; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen.
Leviticus 23:21 En gij zult op dienzelfden dag uitroepen , dat gij een heilige samenroeping zult hebben; geen dienstwerk zult gij doen; het is een eeuwige inzetting in al uw woningen voor uw geslachten.
Leviticus 23:31 Gij zult geen werk doen; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen.
Leviticus 23:41 En gij zult dat feest den HEERE zeven dagen in het jaar vieren; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten; in de zevende maand zult gij het vieren.
Leviticus 24:3 Aaron zal die voor het aangezicht des HEEREN gedurig toerichten, van den avond tot den morgen, buiten den voorhang van de getuigenis, in de tent der samenkomst; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten.
Leviticus 24:9 En het zal voor Aaron en zijn zonen zijn , die dat in de heilige plaats zullen eten ; want het is voor hem een heiligheid der heiligheden uit de vuurofferen des HEEREN, een eeuwige inzetting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Democritus

Re: Tot een eeuwige inzetting.

Bericht door Democritus »

huisman schreef:In de het O.T. kom je vaak tegen de frase "het zij u tot een eeuwige inzetting." Wat voorbeelden hieronder. Hoe moeten wij dat zien ? Gaat het altijd op wat de kanttekeninigen vermelden bij deze uitdrukking ?
33) tot een eeuwige inzetting.

Te weten, totdat de Messias komt, die het einde en de vervulling der wet is.
Leviticus 3:17 Dit zij een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen: geen vet noch bloed zult gij eten.
Leviticus 6:18 Al wat mannelijk is onder de zonen van Aaron zal het eten; het zij een eeuwige inzetting voor uw geslachten van de vuurofferen des HEEREN; al wat die zal aanroeren, zal heilig zijn.
Leviticus 6:22 Ook zal de priester, die uit zijn zonen in zijn plaats de gezalfde zal worden, hetzelfde doen ; het zij een eeuwige inzetting; het zal voor den HEERE geheel aangestoken worden.
Leviticus 7:34 Want de beweegborst en den hefschouder heb Ik van de kinderen Israels uit hun dankofferen genomen, en heb dezelve aan Aaron, den priester, en aan zijn zonen, tot een eeuwige inzetting gegeven, van de kinderen Israels.
Leviticus 7:36 Hetwelk de HEERE hun van de kinderen Israels te geven geboden heeft, ten dage als Hij hen zalfde; het zij een eeuwige inzetting voor hun geslachten.
Leviticus 10:9 Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u, als gij gaan zult in de tent der samenkomst, opdat gij niet sterft; het zij een eeuwige inzetting onder uw geslachten;
Leviticus 10:15 Den hefschouder en de beweegborst zullen zij nevens de vuurofferen des vets toebrengen, om ten beweegoffer voor het aangezicht des HEEREN te bewegen; hetwelk, voor u en uw zonen met u, tot een eeuwige inzetting zijn zal, gelijk als de HEERE geboden heeft.
Leviticus 16:29 En dit zal voor u tot een eeuwige inzetting zijn: gij zult in de zevende maand, op den tienden der maand, uw zielen verootmoedigen , en geen werk doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.
Leviticus 16:31 Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting.
Leviticus 16:34 En dit zal u tot een eeuwige inzetting zijn , om voor de kinderen Israels van al hun zonden, eenmaal des jaars, verzoening te doen. En men deed, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.
Leviticus 17:7 En zij zullen ook niet meer hun slachtofferen den duivelen, welke zij nahoereren , offeren; dat zal hun een eeuwige inzetting zijn voor hun geslachten.
Leviticus 23:14 En gij zult geen brood, noch geroost koren, noch groene aren eten, tot op dienzelven dag, dat gij de offerande uws Gods zult gebracht hebben; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen.
Leviticus 23:21 En gij zult op dienzelfden dag uitroepen , dat gij een heilige samenroeping zult hebben; geen dienstwerk zult gij doen; het is een eeuwige inzetting in al uw woningen voor uw geslachten.
Leviticus 23:31 Gij zult geen werk doen; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen.
Leviticus 23:41 En gij zult dat feest den HEERE zeven dagen in het jaar vieren; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten; in de zevende maand zult gij het vieren.
Leviticus 24:3 Aaron zal die voor het aangezicht des HEEREN gedurig toerichten, van den avond tot den morgen, buiten den voorhang van de getuigenis, in de tent der samenkomst; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten.
Leviticus 24:9 En het zal voor Aaron en zijn zonen zijn , die dat in de heilige plaats zullen eten ; want het is voor hem een heiligheid der heiligheden uit de vuurofferen des HEEREN, een eeuwige inzetting.
Moet je eens googlen op 'gods gezette tijden' en Peter Steffens. Dit is een messias belijdende Jood en docent Hebreeuws.
Ik heb pas een lezing gehoord over leviticus waarin hij aangeeft dat de Bijbels Feestdagen (niet de Joodse) een eeuwige inzetting zijn en daarom nog steeds gevierd dienen te worden.

Tevens vindt hij het van belang omdat daarmee acht dient te worden gegeven op de tekenen van de tijden. Alle Bijbelse Feestdagen zijn vervuld (Pascha = Pasen, Pinksteren) in de tijd. Hij is van mening dat dat een aantal Bijbelse Feestdagen nog niet vervuld zijn en als er een einde aan de cyclus komt dan zal Jezus wederkomen.

Heel veel interessante gedachten heb me er verder nog niet in verdiept.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
utrech

Bericht door utrech »

Mag je een feest alleen vieren als er nog geen vervulling is? als er vervuld is is feest vieren toch nog beter.
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij gaat het niet alleen om feest, maar ook om regels die God aan Israel gaf. Daar staat bij dat het eeuwige inzettingen zijn. Maar geldt dat dan ook voor ons? Wij leren dat die dingen zijn afgeschaft door Christus offer. Maar dat staat er niet. Hoe gaan we daar mee om?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Volgens mij gaat het niet alleen om feest, maar ook om regels die God aan Israel gaf. Daar staat bij dat het eeuwige inzettingen zijn. Maar geldt dat dan ook voor ons? Wij leren dat die dingen zijn afgeschaft door Christus offer. Maar dat staat er niet. Hoe gaan we daar mee om?
Precies sommige van die eeuwige inzettingen hebben een Nieuwtestamentisch "opvolger" gekregen b.v. besnijdenis, doop
wekenfeest,Pinksteren, Pascha, Pasen. Sabath Zondag. Maar wat heeft de HEERE bedoeld toen Hij die eeuwige inzettingen gaf aan Israël ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
Marnix schreef:Volgens mij gaat het niet alleen om feest, maar ook om regels die God aan Israel gaf. Daar staat bij dat het eeuwige inzettingen zijn. Maar geldt dat dan ook voor ons? Wij leren dat die dingen zijn afgeschaft door Christus offer. Maar dat staat er niet. Hoe gaan we daar mee om?
Precies sommige van die eeuwige inzettingen hebben een Nieuwtestamentisch "opvolger" gekregen b.v. besnijdenis, doop
wekenfeest,Pinksteren, Pascha, Pasen. Sabath Zondag. Maar wat heeft de HEERE bedoeld toen Hij die eeuwige inzettingen gaf aan Israël ?
Er zijn wel opvolgers, maar of dat NT-isch is, daarvoor is men nog steeds niet uitgediscussieerd. In het OT staat 'eeuwig' en wij maken ervan: totdat de Messias gekomen is. Het lijkt me dat dat toch wel een behoorlijke verdraaiing is van wat er staat.

Als er in de bijbel gesproken wordt over eeuwige straffen, dan moet dat opeens weer wel letterlijk worden opgevat. Letterlijk, in ieder geval in de zin van wat de Ger gezindte daaronder is gaan verstaan.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:
Er zijn wel opvolgers, maar of dat NT-isch is, daarvoor is men nog steeds niet uitgediscussieerd. In het OT staat 'eeuwig' en wij maken ervan: totdat de Messias gekomen is. Het lijkt me dat dat toch wel een behoorlijke verdraaiing is van wat er staat.

Als er in de bijbel gesproken wordt over eeuwige straffen, dan moet dat opeens weer wel letterlijk worden opgevat. Letterlijk, in ieder geval in de zin van wat de Ger gezindte daaronder is gaan verstaan.
Dat is dus mijn vraag, wij hadden op dankdag een preek over het loofhuttenfeest ook zo'n eeuwige inzetting voor het volk Israël. Mijn vraag is als joden tot geloof in Christus komen moeten ze dan dit feest blijven houden (er is geen Nieuwtestamentische variant van) Het is toch een eeuwige inzetting ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Er zijn wel opvolgers, maar of dat NT-isch is, daarvoor is men nog steeds niet uitgediscussieerd. In het OT staat 'eeuwig' en wij maken ervan: totdat de Messias gekomen is. Het lijkt me dat dat toch wel een behoorlijke verdraaiing is van wat er staat.
Mij niet. Het is geheel in de lijn die de Bijbel zélf volgt. Neem als het voorbeeld het 'eeuwige priesterschap':

Ex. 40:15 En gij zult hen zalven, gelijk als gij hun vader zult gezalfd hebben, dat zij Mij het priesterambt bedienen. En het zal geschieden, dat hun hun zalving zal zijn tot een eeuwig priesterdom bij hun geslachten.

Num.25: 13 En hij zal hebben, en zijn zaad na hem, het verbond des eeuwigen priesterdoms, daarom dat hij voor zijn God geijverd, en verzoening gedaan heeft voor de kinderen Israëls.

Heb. 7: 11 Indien dan nu de volkomenheid door het Levietische priesterschap ware (want onder hetzelve heeft het volk de wet ontvangen), wat nood was het nog, dat een ander priester naar de ordening van Melchizedek zou opstaan, en die niet zou gezegd worden te zijn naar de ordening van Aäron?
12 Want het priesterschap veranderd zijnde, zo geschiedt er ook noodzakelijk verandering der wet.

Hebr. 10: 1 Want de wet, hebbende een schaduw der toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden, die zij alle jaren geduriglijk opofferen, nimmermeer heiligen degenen, die daar toegaan.
2 Anderszins zouden zij opgehouden hebben, geofferd te worden, omdat degenen, die den dienst pleegden, geen geweten meer zouden hebben der zonden, eenmaal gereinigd geweest zijnde;
3 Maar nu geschiedt in dezelve alle jaren weder gedachtenis der zonden.
4 Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneme.
5 Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid;
6 Brandofferen en offer voor de zonde hebben U niet behaagd.
7 Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God!
8 Als Hij te voren gezegd had: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers, en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden);
9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.
10 In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.
11 En een iegelijk priester stond wel alle dagen dienende, en dezelfde slachtofferen dikmaals offerende, die de zonden nimmermeer kunnen wegnemen;
12 Maar Deze, een slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende, is in eeuwigheid gezeten aan de rechter hand Gods;
13 Voorts verwachtende, totdat Zijn vijanden gesteld worden tot een voetbank Zijner voeten.
14 Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.
15 En de Heilige Geest getuigt het ons ook;
16 Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden;
17 En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken.
18 Waar nu vergeving derzelve is, daar is geen offerande meer voor de zonde.
refo schreef:Als er in de bijbel gesproken wordt over eeuwige straffen, dan moet dat opeens weer wel letterlijk worden opgevat. Letterlijk, in ieder geval in de zin van wat de Ger gezindte daaronder is gaan verstaan.
Niet opeens. De leer van de eeuwige straf is niet uitsluitend gebaseerd op het woordje 'eeuwig'.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
huisman schreef:

Het Hebreeuwse woord wat door de statenvertalers met "eeuwig" vertaald (in het OT dus) heeft een veel bredere betekenis dan het Griekse woord wat met "eeuwig" is vertaald. Vandaar wellicht het verschil.
rekcor

Bericht door rekcor »

Misschien dat genoemde wetten nog wel gelden voor Messiasbelijdende joden, maar niet voor 'heiden'-christenen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:Misschien dat genoemde wetten nog wel gelden voor Messiasbelijdende joden, maar niet voor 'heiden'-christenen?
Dat zou dan betekenen dat de Messiasbelijdende Joden een soort voortgaande oude bedeling hebben ten opzichte van de heiden-christenen. Ik geloof niet dat de Bijbel ons die richting wijst. In Christus zijn álle schaduwen en ceremoniën vervuld, ook die van de OT sacramenten en feesten. Dat geldt voor Jood en heiden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
refo schreef:
huisman schreef:

Het Hebreeuwse woord wat door de statenvertalers met "eeuwig" vertaald (in het OT dus) heeft een veel bredere betekenis dan het Griekse woord wat met "eeuwig" is vertaald. Vandaar wellicht het verschil.
Als leek, wat betreft de oude talen, let ik toch wel op de verklaarders. Dan wordt er vaak gezegd: hier in de betekenis van 'een lange tijd'. Dat is iets anders dus als eindeloos...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
rekcor schreef:Misschien dat genoemde wetten nog wel gelden voor Messiasbelijdende joden, maar niet voor 'heiden'-christenen?
Dat zou dan betekenen dat de Messiasbelijdende Joden een soort voortgaande oude bedeling hebben ten opzichte van de heiden-christenen. Ik geloof niet dat de Bijbel ons die richting wijst. In Christus zijn álle schaduwen en ceremoniën vervuld, ook die van de OT sacramenten en feesten. Dat geldt voor Jood en heiden.
Dat ben ik wel met jou eens maar dan is het toch wel fijn om te zien hoe ze vervuld zijn, Bij de offer en priesterdienst is het duidelijk (Heb je al eerder laten zien met de teksten uit Hebreeën ) Maar niet bij alle "eeuwige"inzettingen uit het O.T.
is het duidelijk hoe die inzetting vervuld is in het N.T. (b.v. het loofhuttenfeest één van de drie grote feesten in Israël)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Dat ben ik wel met jou eens maar dan is het toch wel fijn om te zien hoe ze vervuld zijn.
Maar zolang je dat misschien niet exact duidelijk is, kun je toch op grond van de overige Schriftgegevens ervan uitgaan dat ook dít feest zijn vervulling heeft in Christus, op welke wijze dan ook?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Dat ben ik wel met jou eens maar dan is het toch wel fijn om te zien hoe ze vervuld zijn.
Maar zolang je dat misschien niet exact duidelijk is, kun je toch op grond van de overige Schriftgegevens ervan uitgaan dat ook dít feest zijn vervulling heeft in Christus, op welke wijze dan ook?
Volgende vraag dan: Wisten de eerste hoorders van deze eeuwige inzettingen dat ze niet voor eeuwig zouden zijn maar totdat de Zone Davids zou komen?
Plaats reactie