Niet van de wereld!?

Plaats reactie
kridje
Contacteer:

Niet van de wereld!?

Bericht door kridje »

N.a.v. de discussie over jongeren en daaruit voortkomend het leven van ouderen start ik dit onderwerp.

Afgelopen zondag weer de opmerking gehoord dat we als het goed is 'niet van de wereld zijn maar op de wereld leven'

Hoe is dit aan ons leven te zien???? Ik ben van mening dat het op dit moment haast niet aanwezig is (incl. mezelf want ik ben zelf ook net zo verkeerd!). Tijdens de preek werd ook de opmerking 'wereldgelijkvormigheid' aangehaald. Ik geloof dat deze macht de kerk in zijn macht heb! Maar dit was jullie al duidelijk vanuit andere discussies.

Wat zijn volgens jullie de kenmerken van niet-wereldgelijkvormigheid? Volgens mij in het bijzonder een niet-materialistisch leven! Is dit in onze samenleving zichtbaar? Volgens mij niet! Ik vond het dan ook fijn dat ds. Paul zondagmorgen bidden voor een opwekking in Nederland en een oprechte terugkeer naar Gods Woord!

Dit moest ik effe kwijt!

[Aangepast op 12/10/03 door kridje]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dirk,

We lezen in de Schrift:

De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven. Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

We staan dus wel in de wereld, maar laat die wereld dan zien door de vrucht des Geestes dat wij niet zijn zoals de wereld.

Dan moeten we, ook ik, sterven aan onszelf. Het is zoals afgelopen vrijdag in het RD stond dat we veelal zo leven 'hoeveel haren kan ik uit mijn staart trekken, zodat het nog net een staart is'

Het bloed der martelaren was het zaad der kerk, zo zou het ook met onze vrucht moeten zijn. De kerk wordt juist dan vermeerderd door het zout der aarde.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ajm

Bericht door ajm »

Wereldgelijkvormigheid heeft niet allereerst te maken met je gedrag, maar met je denken. Je bent wereldgelijkvormig als je denkt zoals de wereld denkt. Dat wil zeggen: Als je gericht bent op de begeerlijkheid des vleses, de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens? (1 Joh. 2:16)
Die gerichtheid kan zich hullen in een heel vroom jasje!

Het tegenovergestelde van wereldgelijkvormig zijn is gericht zijn op de wil van God en de eer van God.

Je kunt dus alleen niet-wereldgelijkvormig zijn als je bent wedergeboren.
Kridje, die misschien wel Dirk heet, je zegt dat je net zo verkeerd bent als iedereen. Maar het gaat er niet om of je verkeerd bent of niet (want dat zijn alle mensen) maar of je békeerd bent.
lejo

Bericht door lejo »

De Bijbel leert ons van 2 koninkrijken, 2 wegen, 2 heren, enz. Ik denk dan aan Augustinus’ “stad Godsâ€
england

Bericht door england »

Lees maar eens Galaten 5vers 22: de vruchten van de Geest zij...
Warmte is een van de dingen. Niet dat kleffe gedoe om zieltjes te winnen, maar een liefde voor de medemens die uit het hart komt! Niet zo van:ik ben heiliger dan gij...

Het met alles mee willen doen, het willen zijn als de wereld! Het is je hele houding naar anderen toe!
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Het met alles mee willen doen, het willen zijn als de wereld! Het is je hele houding naar anderen toe!
Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met iemands houdig; hoe iemand in dit leven staat, tegenover God en de medemens.

En niet met allerlij uiterlijke regeltjes en tradities, als dat het enige is dan word daar zo doorheen geprikt.

[Aangepast op 24/11/03 door Dathenum]
Geert

Bericht door Geert »

Oorspronkelijk gepost door kridje

Wat zijn volgens jullie de kenmerken van niet-wereldgelijkvormigheid? Volgens mij in het bijzonder een niet-materialistisch leven! Is dit in onze samenleving zichtbaar? Volgens mij niet! Ik vond het dan ook fijn dat ds. Paul zondagmorgen bidden voor een opwekking in Nederland en een oprechte terugkeer naar Gods Woord!

Dit moest ik effe kwijt!

[Aangepast op 12/10/03 door kridje]

Hoi Kridje,

Al eerder door anderen aangehaald: er zijn MAAR TWEE wegen. En er is geen tussenweg. Je behoort of God, of de wereld toe.
Er is niet zoiets van een tussenweg in de kerk - 'voldoen aan alle regels, netjes leven, de juiste kledingvoorschriften volgen etc', maar leven zonder God.
Ook dat is een soort 'wereldgelijkvormigheid', maar dan anders als je begrijpt wat ik bedoel.
De duivel komt vaak als een engel des lichts. In de wereld is hij voor ons wel herkenbaar, maar in de kerk niet zo goed.

Het gaat maar om één ding en dat is te lezen in het Woord van God:

"Romeinen 12:2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene."

Dat is dus niet-wereldgelijkvormig zijn: hervormd worden door een vernieuwing van denken etc.

(let wel, d.m.v. deze posting wil ik zeker geen tradities veroordelen. Mensen mogen van mij leven volgens allerlei gewoonten en regels, zolang het maar niet tegen het Woord ingaat.)

G.
england

Bericht door england »

In het engels staat het er zelfs nog beter. Ze gebruiken dan het woord 'tranformed', transformeren. dat is maar niet een beetje aanpassen en zo...
capricornus

Bericht door capricornus »

'k ga het weer eens in een ander lingo zetten, met wat Vlaams en vanuit een levend geloof : kan je 's morgens opstaan en de Heer en Zijn Zoon groeten en met Hen afspreken : ik ga er met U weer tegen aan, help mij of kom mij halen, eender hoe, ik ben er weer klaar voor (nog een kopje koffie helpt wel); en kan je 's avonds zeggen, Heer, hier ben ik nog, ik heb mijn best gedaan, 't is weer niet helemaal zoals het moet, ontferm u over deze zondaar, maar ik verlang naar Uw en mijn huis, naar Uw Rijk dat kome, en als U mij vannacht komt halen, dan is het goed Heer, ik leg mij nu in Uw hand, in Uw liefde.
Dit klinkt allemaal zoeterig romantisch, maar wie kan het echt zeggen ? Ik in elk geval doe het al een tijdje behoorlijk spontaan, en ik voel : ik ben in deze wereld, maar de gehechtheid, het zijn van deze wereld, dat mindert. Met ouder worden gebeuren er rare dingen, vind ik, maar dit is niet onprettig. Het is als wandelen in een mist met de wetenschap : achter die mistbank is alles mooier.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Afgelopen zondag weer de opmerking gehoord dat we als het goed is 'niet van de wereld zijn maar op de wereld leven'

Hoe is dit aan ons leven te zien???? Ik ben van mening dat het op dit moment haast niet aanwezig is (incl. mezelf want ik ben zelf ook net zo verkeerd!). Tijdens de preek werd ook de opmerking 'wereldgelijkvormigheid' aangehaald. Ik geloof dat deze macht de kerk in zijn macht heb! Maar dit was jullie al duidelijk vanuit andere discussies.

Wat zijn volgens jullie de kenmerken van niet-wereldgelijkvormigheid? Volgens mij in het bijzonder een niet-materialistisch leven! Is dit in onze samenleving zichtbaar?
De niet-wereldgelijkvormigheid komt op uit de vruchten van de Geest: liefde, zachtmoedigheid, ootmoedigheid, mildheid, behulpzaamheid.

Maar ook daarin dat je trouw bent in alles wat je zegt, geen kwaad spreekt over anderen, niet meedoet met de massa.

Laat zien dat je een ander leven hebt leren kennen. Weg wereld (bioscoop, popconcerten, voetbalgekte, televisie wellicht), wees tevreden met wat je hebt, straal dat ook uit. Loop niet mee met de hypes van de wereld. Wees op zijn tijd waarschuwend voor het eeuwig verderf (is het een moeten omdat het zo hoort of een heilig moeten?). Laat zien dat er een God in de hemel is Die het alles ziet. Loop niet verkrampt te doen bij discussies over gefilterd Internet, kledingregels. Zoek niet de plaatsen van ijdelheid op: discotheek, kroeg, strandfeesten etc.

Laat duidelijk zien dat het aardse je niet in beslag kan nemen, omdat je wat beters hebt leren kennen, boven het aardse uit. Laat je niet al te gauw gek maken door wat er om je heen gebeurt en laat ook duidelijk uitkomen dat de Heere je leven leidt en het wereldgebeuren ook leidt. Het maakt indruk wanneer je omgang met de Heere (als je dat zo nauw mag kennen) zo is, dat je de oordelen gevoelt, maar ook niet minder de goedheid van God in alles wat Hij ons geeft. Wij belijden het alles in Zijn hand te leggen en een stil en gerust leven te leiden tot Zijn eer. Laat dat ook uitkomen dan...die rust die je uitstraalt.

Wat mij altijd weer opvalt in echt bekeerde mensen is hun mildheid, betrokkenheid, maar vooral ook de rust die ze uitstralen en de onvoorwaardelijke liefde tot de naaste, maar niet minder in het feit dat de wereld en het grote wereldse hun een beetje meewarig doet kijken (zij weten wel beter!). En ook de ernst en nauwgezetheid valt me op.

Groeten,
Refojongere
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere Wat mij altijd weer opvalt in echt bekeerde mensen
Echt bekeerde mensen..............?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ja, want er zijn ook nep-bekeerde mensen (bijvoorbeeld de vijf dwaze maagden).
Plaats reactie