Het echte MANIFEST
Het echte MANIFEST
MANIFEST
Waarin wordt uitgesproken de wens dat de reformatorische kerken in Nederland komen tot een federatieve samenwerking,
en waarin synodes, classes, kerkenraden en individuele belijdende leden van deze kerkverbanden er toe opgeroepen worden in gesprek te gaan hierover.
Als basis voor deze federatieve samenwerking willen we de volgende punten ter overweging stellen.
1) Deze samenwerking wordt aangegaan door de Hersteld Nederlands Hervormde Kerk, Gereformeerde Gemeenten, Christelijk Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Oud Gereformeerde Gemeenten, binnen en buiten verband, en vrije gemeenten die aan de voorgaande verwant zijn.
2) De grondslag is de Heilige Schrift (Oude en Nieuwe Testament, zoals vervat in de canonieke boeken) en de drie formulieren van enigheid.
3) De Dordste kerkorde wordt aangehouden.
4) De samenwerking houdt in dat er kanselruil mogelijk is, op initiatief van individuele kerkenraden.
5) Er wordt een commissie ingesteld waarin vertegenwoordigd alle participerende kerkverbanden en welke periodiek bijeenkomt voor overleg aangaande samenwerking (bijv. richting de overheid, of in onderwijs of zorg, alsook bijv. in godsdienstige/pastorale toerusting van ambtsdragers en kader)
6) Om geschillen te voorkomen die in het verleden gespeeld hebben commiteren alle deelnemende kerkverbanden en de daarin participerende ambtsdragers zich aan de volgende leeruitspraken:
a. Het algemeen aanbod van genade, met bevel van geloof en bekering, dient in de prediking voorgesteld te worden aan alle hoorders.
b. Men laat elkaar vrij twee dan wel drie verbonden te onderscheiden, aangezien beide varianten op een Schriftuurlijke wijze terug vinden zijn bij vertegenwoordigers van Reformatie en Nadere Reformatie.
c. Het genadeverbond behoort niet los gemaakt te worden of los gezien te worden van de uitverkiezing.
d. De doop is een teken en zegel van het genadeverbond. Gedoopten dient men niettemin voor te houden dat wedergeboorte en geloof in Jezus Christus nodig zijn wil men het Koninkrijk Gods beërven.
e. De prediking dient christocentrisch te zijn, en trinitarisch.
f. Niet alleen de verwerving van de zaligheid door de verdienste van Christus dient gepredikt te worden, maar ook de toepassing daarvan door het werk van de Heilige Geest in het hart van een zondaar.
Gezien de nood van de kerk, de opkomst van het moderne heidendom, de werelgelijkvormigheid, lauwheid en dodigheid van het christendom, en de crisis in de prediking willen wij alle betrokkenen met klem oproepen het bovenstaande biddend te overwegen. Mochten in dit gebed ook de woorden uit het Hogepriesterlijk gebed meeklinken:
Johannes 17:11 Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Johannes 17:21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Johannes 17:22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn.
[Aangepast op 5/6/04 door Orckie]
[Aangepast op 5/6/04 door Orckie]
Waarin wordt uitgesproken de wens dat de reformatorische kerken in Nederland komen tot een federatieve samenwerking,
en waarin synodes, classes, kerkenraden en individuele belijdende leden van deze kerkverbanden er toe opgeroepen worden in gesprek te gaan hierover.
Als basis voor deze federatieve samenwerking willen we de volgende punten ter overweging stellen.
1) Deze samenwerking wordt aangegaan door de Hersteld Nederlands Hervormde Kerk, Gereformeerde Gemeenten, Christelijk Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Oud Gereformeerde Gemeenten, binnen en buiten verband, en vrije gemeenten die aan de voorgaande verwant zijn.
2) De grondslag is de Heilige Schrift (Oude en Nieuwe Testament, zoals vervat in de canonieke boeken) en de drie formulieren van enigheid.
3) De Dordste kerkorde wordt aangehouden.
4) De samenwerking houdt in dat er kanselruil mogelijk is, op initiatief van individuele kerkenraden.
5) Er wordt een commissie ingesteld waarin vertegenwoordigd alle participerende kerkverbanden en welke periodiek bijeenkomt voor overleg aangaande samenwerking (bijv. richting de overheid, of in onderwijs of zorg, alsook bijv. in godsdienstige/pastorale toerusting van ambtsdragers en kader)
6) Om geschillen te voorkomen die in het verleden gespeeld hebben commiteren alle deelnemende kerkverbanden en de daarin participerende ambtsdragers zich aan de volgende leeruitspraken:
a. Het algemeen aanbod van genade, met bevel van geloof en bekering, dient in de prediking voorgesteld te worden aan alle hoorders.
b. Men laat elkaar vrij twee dan wel drie verbonden te onderscheiden, aangezien beide varianten op een Schriftuurlijke wijze terug vinden zijn bij vertegenwoordigers van Reformatie en Nadere Reformatie.
c. Het genadeverbond behoort niet los gemaakt te worden of los gezien te worden van de uitverkiezing.
d. De doop is een teken en zegel van het genadeverbond. Gedoopten dient men niettemin voor te houden dat wedergeboorte en geloof in Jezus Christus nodig zijn wil men het Koninkrijk Gods beërven.
e. De prediking dient christocentrisch te zijn, en trinitarisch.
f. Niet alleen de verwerving van de zaligheid door de verdienste van Christus dient gepredikt te worden, maar ook de toepassing daarvan door het werk van de Heilige Geest in het hart van een zondaar.
Gezien de nood van de kerk, de opkomst van het moderne heidendom, de werelgelijkvormigheid, lauwheid en dodigheid van het christendom, en de crisis in de prediking willen wij alle betrokkenen met klem oproepen het bovenstaande biddend te overwegen. Mochten in dit gebed ook de woorden uit het Hogepriesterlijk gebed meeklinken:
Johannes 17:11 Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Johannes 17:21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Johannes 17:22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn.
[Aangepast op 5/6/04 door Orckie]
[Aangepast op 5/6/04 door Orckie]
Een manifest met een mooie inhoud. Ik hoop dat deze kerken elkaar mogen vinden om tot een eenheid te worden.
Toch zal met name punt 6 a en b moeilijkheden geven. In punt 6b zou ik de beide varianten wel eens willen horen aangaande de twee of drie verbondenleer.
Punt 6d vind ik ook helder verwoord. Wedergeboorte en geloof wordt niet bij de doop verkregen, maar moet ons gegeven worden van God.
Ik ben ook blij dat punt 6f is opgenomen in dit Manifest.
Misschien een overbodige vraag, maar naar wie wordt dit Manifest verstuurd? Naar alle kerkverbanden die in punt 1 genoemd zijn?
Groeten,
H.M.H.
Toch zal met name punt 6 a en b moeilijkheden geven. In punt 6b zou ik de beide varianten wel eens willen horen aangaande de twee of drie verbondenleer.
Punt 6d vind ik ook helder verwoord. Wedergeboorte en geloof wordt niet bij de doop verkregen, maar moet ons gegeven worden van God.
Ik ben ook blij dat punt 6f is opgenomen in dit Manifest.
Misschien een overbodige vraag, maar naar wie wordt dit Manifest verstuurd? Naar alle kerkverbanden die in punt 1 genoemd zijn?
Groeten,
H.M.H.
Heel erg goed Orckie...zelfs al zou je bij je besluit blijven en ons over enige postings verlaten, dan heb je in elk geval nog wat gepresteerd!
Maarre...punt 6a, gaat dat lukken, of ben je dan al een deel van je doelgroep kwijt...? En wat wordt er onder verstaan..?
Maar goed, het is verder erg goed opgesteld, en ik ben errug benieuwd naar de reacties!
Maarre...punt 6a, gaat dat lukken, of ben je dan al een deel van je doelgroep kwijt...? En wat wordt er onder verstaan..?
Maar goed, het is verder erg goed opgesteld, en ik ben errug benieuwd naar de reacties!
zie laatste posting van Loyalus onder topic "De prediking van het Evangelie". Oftewijl aflevering 4 van de bespreking door ds. W. Visscher; hierin wordt dit goed uitgelegd.Oorspronkelijk gepost door Pugna
Ziet er goed uit, maar ik heb wel een vraag.
Wat wordt bedoeld met punt 6 c
c. Het genadeverbond behoort niet los gemaakt te worden of los gezien te worden van de uitverkiezing.
Ik heb het genoemde stuk gelezen.Oorspronkelijk gepost door Orckiezie laatste posting van Loyalus onder topic "De prediking van het Evangelie". Oftewijl aflevering 4 van de bespreking door ds. W. Visscher; hierin wordt dit goed uitgelegd.Oorspronkelijk gepost door Pugna
Ziet er goed uit, maar ik heb wel een vraag.
Wat wordt bedoeld met punt 6 c
c. Het genadeverbond behoort niet los gemaakt te worden of los gezien te worden van de uitverkiezing.
Maar wordt met punt c, punt b niet onderuit gehaald.
De drie-verbonden leer ziet de uitverkiezing immers los van het verbond. We kunnen bondeling zijn, maar toch niet zijn uitverkoren.
Je kunt verschillende interpretaties geven aan de drie verbonden. Simpel gezegd: (1) het onderscheid in 3 vormen maken zoals ook een oudvader als P. van Mastrigt deed, maar wel genadeverbond en verkiezing bij elkaar houden, of (2) 3 verbonden onderscheiden en zeggen dat iemand in het wezen van het verbond begrepen is maar nog niet uitverkoren hoeft te zijn (Jongeleen c.s.).Oorspronkelijk gepost door PugnaIk heb het genoemde stuk gelezen.Oorspronkelijk gepost door Orckiezie laatste posting van Loyalus onder topic "De prediking van het Evangelie". Oftewijl aflevering 4 van de bespreking door ds. W. Visscher; hierin wordt dit goed uitgelegd.Oorspronkelijk gepost door Pugna
Ziet er goed uit, maar ik heb wel een vraag.
Wat wordt bedoeld met punt 6 c
c. Het genadeverbond behoort niet los gemaakt te worden of los gezien te worden van de uitverkiezing.
Maar wordt met punt c, punt b niet onderuit gehaald.
De drie-verbonden leer ziet de uitverkiezing immers los van het verbond. We kunnen bondeling zijn, maar toch niet zijn uitverkoren.
Predikanten binnen Bewaar het Pand staan meestal ook wel achter 3 vormen van het verbond, maar dan net als Petrus van Mastrigt, optie 1 dus. Andere predikanten zullen wellicht meer in de lijn van Jongeleen staan (optie 2).
Dus punt c en punt b spreken elkaar niet tegen, maar vullen elkaar aan en sturen naar een interpretatie die gemeengoed was onder Reformatoren en Nadere Reformatoren.
Ziet er goed uit Orckie!
Twee vragen:
- Waarom spreek je van "federatieve samenwerking"? Heb je die vorm bewust gekozen?
- Je noemt als reden voor de samenwerking onder anderen "de crisis in de prediking". Is dat niet wat te generaliserend in negatieve zin? Zou je hier ook de "verwarring in kerkelijk Nederland" kunnen noemen?
Twee vragen:
- Waarom spreek je van "federatieve samenwerking"? Heb je die vorm bewust gekozen?
- Je noemt als reden voor de samenwerking onder anderen "de crisis in de prediking". Is dat niet wat te generaliserend in negatieve zin? Zou je hier ook de "verwarring in kerkelijk Nederland" kunnen noemen?
1) tja, een fusie zit er voorlopig niet in, ben ik bang?Oorspronkelijk gepost door limosa
Ziet er goed uit Orckie!
Twee vragen:
- Waarom spreek je van "federatieve samenwerking"? Heb je die vorm bewust gekozen?
- Je noemt als reden voor de samenwerking onder anderen "de crisis in de prediking". Is dat niet wat te generaliserend in negatieve zin? Zou je hier ook de "verwarring in kerkelijk Nederland" kunnen noemen?
2) akkoord.
Lijkt me een goed plan.Oorspronkelijk gepost door Pim
Ziet er goed uit Orckie. Hoe en waar gaan we dit verspreiden?
Gewoon allemaal in de hal van de kerk leggen en dan zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen? En dan het manifest met de bergen handtekeningen indienen bij de desbetreffende synodes?
Of wat had jij in gedachten?
kzou het in een GerGem en aanverwante denominaties niet zomaar in de hal vd kerk leggen; zul je wellicht eerst met de kerkenraad moeten overleggen ofzo?
Beste mede-forummeres: zullen we dit ook concreet handen en voeten geven, of blijft het bij gedachtenspinsels?
[Aangepast op 7/6/04 door Orckie]
Bedankt;Oorspronkelijk gepost door england
Heel erg goed Orckie...zelfs al zou je bij je besluit blijven en ons over enige postings verlaten, dan heb je in elk geval nog wat gepresteerd!
Maarre...punt 6a, gaat dat lukken, of ben je dan al een deel van je doelgroep kwijt...? En wat wordt er onder verstaan..?
Maar goed, het is verder erg goed opgesteld, en ik ben errug benieuwd naar de reacties!
punt 6a moet geen probleem zijn; Rouwendal heeft in zijn studie aannemelijk gemaakt dat zelfs dr. Steenblok hier voor stond (het aanbod van genade aan allen voorstellen).
In theorie dan.
Nu de praktijk nog. Daar is dit Manifest mede voor bedoeld.