.....conflicten worden niet uit gepraat, maar je mond word gesnoerd als je vraagt waarom het niet word uit gepraat".
Ik ken in mijn omgeving een kerkverband, die zo uit een word geslagen. Er is ruzie, maar niemand weet waarover. De consulent heeft gezegd dat er geen avond maal meer mag worden gehouden. Gezinnen gaan kapot, waarom? omdat men verschillende kanten op gaan (andere kerkverband opzoeken). Het is triest, echt de kerk loopt leeg. En er word niks aan gedaan. Mensen zitten met vragen, en als ze die stellen word hun mond gesnoerd.
Hier word om gebed gevraagd. Laten we bidden voor deze gemeente. Zodat zij weer een gemeente worden waar avondmaal gevierd mag worden.
Bidt jij mee?
Conflicten in gemeentens.....
In het kerkelijke leven word meestal een predikant of ouderling gebruikt uit een andere gemeente als mediator. In de meeste gevallen (althans, in de GG), is het gebruikelijk dat de classis ingrijpt en een onderzoekscommissie insteld (samengesteld uit een aantal ouderlingen uit omliggende gemeenten, met een predikant) die door praten met de gemeenteleden er proberen achter te komen wat de oorzaak is van de onenigheid. Indien de kerkeraad betrokken is bij de onenigheid word (indien de gemeente vakant is uiteraard) het leiderschap van de manslidmatenvergaderingen overgenomen door een predikant, aan te wijzen door de commissie. Enige kanttekening is dat de kerkeraad voor elk ingrijpen van de commissie toestemming moet geven, omdat binnen de GG (en ook heel veel andere kerkgenootschappen) elke gemeente zelf-beslissingsrecht heeft.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Wat erg. Is er geen mediator of zo? Voor het bedrijfsleven zijn die er toch ook? Het gaat erom dat duidelijk wordt waar de pijn zit en waar het nu om gaat. Als ik dit zo lees heeft het al veel te lang geduurd.....
Ik heb zo'n commissie een keer in een gemeente aan het werk gezien, en daar ging het er dus aan toe zoals beschreven. Maargoed, zo'n commissie heeft dus alleen zin als er vanuit de kerkeraad en vanuit de gemeente een wil is om weer bij elkaar te komen, zij kunnen het probleem niet oplossen, alleen maar goede ideeën geven.
Owja, het probleem moet wel bij de classis bekend zijn, wil die de overweging gaan maken om een commissie in te stellen. Dat heb je gemeentelid zelf in de hand, brieven sturen enzow...
Nou ik zal even in het kort vertellen hoe het in deze gemeente is gegaan.
Het gaat hier om een gemeente, ongeveer 300 leden telt. Hebben 1 ouderling, die al vrijlang alleen ouderling is. Er is 1 jaar geweest dat er twee ouderlingen waren. Maar omdat die ene ouderling die al jaren in de kerkenraad zit, niet kan functioneren met iemand erbij. Ging dit natuurlijk niet goed. Toen heeft die andere ouderling zijn ambr neer gelegt.
Deze ouderling die nu (weer) alleen is word gezien als een dictator. Mensen de mond snoeien als men vraagt waarom men het conflict niet uit praten. Want omdat er een conflict is mag er geen avondmaal gevierd worden.
Het klinkt misschien wel vreemd voor sommigen, maar ik kan het niet duidelijker uitleggen.
Alleen vraag ik aan jullie Bidt voor deze gemeente.
En Breekijzertje,
Er is in elk kerkverband wel een conflict. Maar dit is een conflict die nooit word uit gepraat. En je houd mensen van het avondmaal af. Kan dat? lijkt mij in ieder geval niet.
Ik weet wel dat er in kerken niet alles vlekkeloos verloopt.
Bidt voor de kerken.
Het gaat hier om een gemeente, ongeveer 300 leden telt. Hebben 1 ouderling, die al vrijlang alleen ouderling is. Er is 1 jaar geweest dat er twee ouderlingen waren. Maar omdat die ene ouderling die al jaren in de kerkenraad zit, niet kan functioneren met iemand erbij. Ging dit natuurlijk niet goed. Toen heeft die andere ouderling zijn ambr neer gelegt.
Deze ouderling die nu (weer) alleen is word gezien als een dictator. Mensen de mond snoeien als men vraagt waarom men het conflict niet uit praten. Want omdat er een conflict is mag er geen avondmaal gevierd worden.
Het klinkt misschien wel vreemd voor sommigen, maar ik kan het niet duidelijker uitleggen.
En Breekijzertje,
Er is in elk kerkverband wel een conflict. Maar dit is een conflict die nooit word uit gepraat. En je houd mensen van het avondmaal af. Kan dat? lijkt mij in ieder geval niet.
Bidt voor de kerken.
Kan de consulent daar niets aan doen? en hoe zit het met de diakenen kunnen die wel overweg met de ouderling? En er is toch regelmatig kerkvisitatie. In de GG mag zoiets toch niet voorkomen?Oorspronkelijk gepost door anna
En Breekijzertje,
Bidt voor de kerken.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Het gaat hier niet om een gg kerk.Oorspronkelijk gepost door EgbertKan de consulent daar niets aan doen? en hoe zit het met de diakenen kunnen die wel overweg met de ouderling? En er is toch regelmatig kerkvisitatie. In de GG mag zoiets toch niet voorkomen?Oorspronkelijk gepost door anna
En Breekijzertje,
Bidt voor de kerken.
Laat ik even voor de duidelijkheid vertellen welke kerk verband het is. Het gaat hierom een oudgg.
De diakenen durven hun mond ook niet open te doen tegenover die ene ouderling. Hij snoert die mensen gewoon de mond.
Kent dat verband geen kerkvisitatie?
Met vriendelijke groet, Egbert.
Volgens mij spreek het formulier van een "college" van ouderlingen. Niet van 1 persoon juist om het beschreven probleem te voorkomen!!!
Een college is dus meer dan 1 of 2 personen maar voor 300 man moeten er toch nog wel mensen te vinden zijn? 4 of 5. Dan heb je ten minste een college. Verder moeten er toch geregeld verkiezingen zijn?
Een college is dus meer dan 1 of 2 personen maar voor 300 man moeten er toch nog wel mensen te vinden zijn? 4 of 5. Dan heb je ten minste een college. Verder moeten er toch geregeld verkiezingen zijn?
Waar het om gaat, is m.i. ook hier het dictatoriaal gedrag van een enkeling. Helaas komt dat nogal eens voor, ook in andere gemeenten: één persoon is zo dominant dat niemand er tegenin kan of durft te gaan. Zo'n heerser zet dan een stempel op de hele kerkenraad, en daarmee in feite op de hele gemeente. Eén man maakt de dienst uit, bepaalt welke predikanten er beroepen gaan worden, welke vloerbedekking er in de consistorie komt, kortom: alles.
En dat is zeer ongezond.
En dat is zeer ongezond.
~~Soli Deo Gloria~~
Die man ken ik!Oorspronkelijk gepost door annaHet gaat hier niet om een gg kerk.
Laat ik even voor de duidelijkheid vertellen welke kerk verband het is. Het gaat hierom een oudgg.
De diakenen durven hun mond ook niet open te doen tegenover die ene ouderling. Hij snoert die mensen gewoon de mond.
Mijn oude werkgever. Maar een dictator wil ik hem niet noemen..
sorry, dit heeft niet met de discussie te maken.Oorspronkelijk gepost door MatthijsDie man ken ik!Oorspronkelijk gepost door annaHet gaat hier niet om een gg kerk.
Mijn oude werkgever. Maar een dictator wil ik hem niet noemen..