Rijssens Stille Oorlog

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Gijs83 »

http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... ijssen.ece
http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... kt%27..ece

Ik meen dat ik het in het verleden wel eens ergens vermeld heb, dat men op een zondagmorgen eens stond te filmen bij onze kerk. De film waar het om ging het heet "Rijssens Stille Oorlog". Doet onwillekeurig denken aan de term: 'koude oorlog'. Op de site van het Parkgebouw in Rijssen, waar de film op 7 oktober a.s. wordt vertoond, wordt film als volgt omschreven: ‘Er is een stille oorlog', daarmee vat Fatma Öztürk kort samen wat er voor haar als moslima in Rijssen gaande is. Het dorp heeft van oudsher een grotendeels streng christelijke bevolking. Dat reformatorische gereformeerde karakter wordt in toenemende mate bedreigd door secularisatie en een groeiende groep moslims. Net als Fatma zijn zij voor het merendeel van Turkse afkomst. Van integratie tussen beide geloofsgroepen is nauwelijks sprake. ‘Dat kan alleen maar', zegt Fatma gelaten, ‘als ik mijn geloof afleg'. Dit religieuze drama staat centraal in ‘Rijssens Stille Oorlog'.

De vraag is natuurlijk hoe dienen christenen met dit soort situatie om te gaan, dat dit nog wel mis gaat, zal de film waarschijnlijk op een pijnlijke manier bloot leggen. Tja na Barneveld en Staphorst in karikatuur te hebben gezet is dus nu Rijssen aan beurt. Het wordt vervolgens vandaag ook nog eens breed uitgemeten in Dagblad Tubantia, waardoor er weer een beeld van Rijssen wordt geschetst, die deels waar is, maar anderzijds gaan er mensen ook weer verkeerde conclusies uittreken, moet de media niet wat terughoudender zijn in dit soort situaties?

Er staat bij de 2e link een trailer van de film. Ook kerkgangers bij onze kerk staan er op. Op de trailer sta ik zelf overigens niet op. De meeste mensen ken ik dan wel weer. De hulpkoster die deur sluit is overigens 1 van de voorzitters van onze jeugdvereniging.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door tukkertje »

Eerst zien, dan oordelen. Zal wel weer vol zitten met vooroordelen, foute veronderstellingen, karikaturen etc.

Overigens bevat de trailer al een onwaarheid. Er zou nooit een bom ontploft zijn. Bij mijn weten is dat wel zo en zijn er enkele Rijssenaren mee omgekomen.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Rijssen »

Ach ja dat is typisch Tubantia, altijd tegen Rijssen trappen.
De meeste stakkers die daar reageren zijn stinkend jaloers op Rijssen.
Op de werkgelegenheid en dat Rijssen één van de meest welvarende steden is van Overijssel en zelfs van Nederland.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:De vraag is natuurlijk hoe dienen christenen met dit soort situatie om te gaan, dat dit nog wel mis gaat, zal de film waarschijnlijk op een pijnlijke manier bloot leggen. Tja na Barneveld en Staphorst in karikatuur te hebben gezet is dus nu Rijssen aan beurt. Het wordt vervolgens vandaag ook nog eens breed uitgemeten in Dagblad Tubantia, waardoor er weer een beeld van Rijssen wordt geschetst, die deels waar is, maar anderzijds gaan er mensen ook weer verkeerde conclusies uittreken, moet de media niet wat terughoudender zijn in dit soort situaties?
Dat is een goede vraag Gijs.
De vraag is of het altijd een karikatuur is, of dat wij het als karikatuur ervaren. Zo'n film zegt namelijk wel iets over wat wij kennelijk onbedoeld uitstralen.

De oplossing is dat we de media wat ruimer baan geven. En dat we als kring daar ook wat ontspannener mee omgaan. Hoe verkrampter we ermee omgaan, hoe meer de gedachte zal rijzen dat er echt wat mis is.
Daarbij komt dat ook refobolwerken als Rijssen steeds meer geïsoleerd komen te staan t.o.v. de rest van Nederland. Misschien moeten gemeenten als Rijssen zich eens vervoegen bij stadsgemeenten zoals Groningen, Rotterdam-Zuidwijk etc: Hoe doen jullie dat nu, hoe staan jullie t.o.v. de buurt om je heen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Gijs83 »

Ook nog een vraag is die best filmmaker naar de goede plaats gegaan. Hij zocht dus een plaats waar relatief veel 'refo's' wonen en relatief veel moslims. Weten jullie nog plaatsen met veel refo's waar ook best veel moslims wonen. (Dan heb ik het niet over grote steden als Amersfoort).
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Mister »

Veenendaal
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Gabrielle »

ik ben benieuwd, kan me niet voorstellen dat er een " stille oorlog" gaande is.
ik heb er iig niks van gemerkt.

kan me voorstellen dat de gefilmde mensen niet zo blij zijn om zo in beeld te komen.
( het is overigens wel eens goed om zo door een andere bril naar " onze manieren" te kijken.)
het zal voor een buitenstaander zeer vreemd overkomen.

als Gods naam maar niet geschaad wordt door deze film, en daar ben ik niet zeker van.
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Zacheüs »

Gijs83 schreef:Ook nog een vraag is die best filmmaker naar de goede plaats gegaan. Hij zocht dus een plaats waar relatief veel 'refo's' wonen en relatief veel moslims. Weten jullie nog plaatsen met veel refo's waar ook best veel moslims wonen. (Dan heb ik het niet over grote steden als Amersfoort).
Leerdam
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23922
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door refo »

Zacheüs schreef:
Gijs83 schreef:Ook nog een vraag is die best filmmaker naar de goede plaats gegaan. Hij zocht dus een plaats waar relatief veel 'refo's' wonen en relatief veel moslims. Weten jullie nog plaatsen met veel refo's waar ook best veel moslims wonen. (Dan heb ik het niet over grote steden als Amersfoort).
Leerdam
Gouda
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door albion »

Rijssen schreef:Ach ja dat is typisch Tubantia, altijd tegen Rijssen trappen.
De meeste stakkers die daar reageren zijn stinkend jaloers op Rijssen.
Op de werkgelegenheid en dat Rijssen één van de meest welvarende steden is van Overijssel en zelfs van Nederland.
Ik weet niet meer in welk tijdschrift ik het gelezen heb, maar er zijn daar aardig wat werknemers: Voortman(?) werd genoemd en er staan ook aardige optrekjes... :)
Dat was in de jaren 60 toch wel wat eenvoudiger in Rijssen (als ik het me nog kan herinneren). En komt Baan ook niet uit Rijssen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16774
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Hendrikus »

Gabrielle schreef:ik ben benieuwd, kan me niet voorstellen dat er een " stille oorlog" gaande is.
ik heb er iig niks van gemerkt.

kan me voorstellen dat de gefilmde mensen niet zo blij zijn om zo in beeld te komen.
( het is overigens wel eens goed om zo door een andere bril naar " onze manieren" te kijken.)
het zal voor een buitenstaander zeer vreemd overkomen.

als Gods naam maar niet geschaad wordt door deze film, en daar ben ik niet zeker van.
De filmmaker beoogt geen objectiviteit, maar probeert te scoren met spraakmakende, sensationele scènes. Daar is onze gezindte niet mee gediend. Er zijn wel mensen uit onze richting die zich hebben laten filmen. Ik vrees dat ze daar spijt van krijgen...
~~Soli Deo Gloria~~
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Joannah »

Hendrikus schreef:
Gabrielle schreef:ik ben benieuwd, kan me niet voorstellen dat er een " stille oorlog" gaande is.
ik heb er iig niks van gemerkt.

kan me voorstellen dat de gefilmde mensen niet zo blij zijn om zo in beeld te komen.
( het is overigens wel eens goed om zo door een andere bril naar " onze manieren" te kijken.)
het zal voor een buitenstaander zeer vreemd overkomen.

als Gods naam maar niet geschaad wordt door deze film, en daar ben ik niet zeker van.
De filmmaker beoogt geen objectiviteit, maar probeert te scoren met spraakmakende, sensationele scènes. Daar is onze gezindte niet mee gediend. Er zijn wel mensen uit onze richting die zich hebben laten filmen. Ik vrees dat ze daar spijt van krijgen...
De Media is alleen maar uit op verkoopcijfers en sensatie, ik wantrouw ze ten zeerste.
Ze doen ook meer fout dan goed.
Kijk naar die predikant die korans wilde verbranden, v orige week, de media zou in dat geval de medeoorzaak zijn geweest van alle doden die gevallen waren door onlusten.
Maar goed, alles moet wijken voor vrijheid van meningsuiting en vrijheid om te beledigen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door tukkertje »

Waarom is die filmmaker niet bij mij langs geweest. Woon nog wel zo dicht bij de kerk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Luther »

Ik merk dat de vinger nu wel heel snel naar de media gaat. En misschien is dat ook zeer terecht. Maar dan gaan we wel voorbij aan de vraag, welk beeld wij kennelijk uitstralen. Of is dat geen vraag?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10463
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Orchidee »

Luther schreef:Ik merk dat de vinger nu wel heel snel naar de media gaat. En misschien is dat ook zeer terecht. Maar dan gaan we wel voorbij aan de vraag, welk beeld wij kennelijk uitstralen. Of is dat geen vraag?
Dit is wel een zeer eenzijdig beeld, want toen ik naar de artikelen heb gekeken, dacht ik nog:
Jammer dat ze er alleen een bepaalde kerk neerzetten, met een bepaalde uitstraling.
Als er bij ons zondags foto's of een filmpje gemaakt zou worden, van hoe wij naar de kerk gaan, krijg je al een heel ander beeld.
En dan zie je alleen nog maar de "buitenkant"
Wat er binnen in het kerkgebouw gehoort word, is ook nogal verschillend.
Dus eigenlijk is het gewoon een karikatuur neerzetten van Rijssen, en dat klopt ook niet helemaal.
Niet heel kerkelijk Rijssen zal zich in deze karikatuur herkennen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie