De kerk, onze moeder?

Plaats reactie
PvS
Inactief

De kerk, onze moeder?

Bericht door PvS »

Onderstaande las ik elders op het internet.
"...Wat moeten de hervormde c.q. gereformeerde kerken doen? We moeten echter eerst vragen: Wat hebben ze hier te lande gedaan? U kunt het vinden op de website van de Lutheran World Federation. De Protestantse Kerk in Nederland is lid van deze organisatie met ongeveer 2,5 miljoen leden. En is dus medeverantwoordelijk. Ze is medeplichtig aan de verloochening van het volbrachte werk van Christus en daarom van Hem Zelf. Het is dus onmogelijk lid te zijn of te blijven van zo'n kerk (PKN) die pretendeert een dochter van de reformatie te zijn, maar in wezen haar geboorterecht heeft verkocht en de theologische posities der reformatie heeft ontkracht en teniet gemaakt. Alleen de gereformeerden hebben recht op iedere kansel in de PKN, dat recht is het recht van Christus dat wij billijk eren. O, onze moeder, hoe zijt ge zo overspelig geworden? Het smart ons zeer, ziende op ons land en volk, maar nog meer om die gezegende Heere Wiens Naam is 'de Heere onze gerechtigheid'..."
Waar vinden wij de kerk die hier "onze moeder" wordt genoemd, in de ware zin van het woord?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Mara

Re: De kerk, onze moeder?

Bericht door Mara »

Er stond een mooi stukje in BhP, van ds den Butter. Een paar zinnen hieruit.

Moeder takelt hoe langer hoe verder af. We zagen het aankomen, maar wilden er toen nog niet aan. Moeder werd steeds meer vergeetachtig. Als we haar bezochten hielden we steeds vaker een gevoel van teleurstelling over. Dingen waar ze vroeger stellig in was, zei ze hoe langer hoe minder. Natuurlijk spraken we er als kinderen over. We vonden het erg. Moeder was vroeger zo'n kordate vrouw. Er waren dingen die voor haar vast stonden en ze vond dat dat voor ons ook moest. Maar nu, ach,....soms zou je willen dat de Heere haar maar wegnam.
ds den B herinnert zich nog de kanselboodschap van 1953, klare taal. Hij begreep toen al niet waarom veel broeders en zusters het er niet mee eens waren en het wat te streng vonden.
In 1998 zei moeder nog: Houden jullie allemaal je mond, want ik kan uit de Bijbel geen andere conclusies trekken. Jullie moeten me niet verder in de war brengen. Ik blijf bij de overtuiging die ik altijd gehad heb.
Nu ruim 10 jaar later dient een ander probleem zich aan. Moeder denkt maar zo lang na, ze takelde nog verder af, alles is helemaal niet meer zo helder. Mijn eigen broeders en zusters brengen haar nog verder in de war. Misschien dat moeder nog wat onsamenhangende woorden zal spreken, een soort nietszeggend compromis.
En zo raken we moeder kwijt. Zo herkennen we haar niet meer. Als het zo moet gaan, zou het dan misschien niet beter zijn dat ze spoedig overlijdt, voordat ze nog meer van haar kinderen in verwarring brengt ?

Aangrijpend stuk !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gian

Bericht door Gian »

Mara schreef:Er stond een mooi stukje in BhP, van ds den Butter. Een paar zinnen hieruit.

Moeder takelt hoe langer hoe verder af. We zagen het aankomen, maar wilden er toen nog niet aan. Moeder werd steeds meer vergeetachtig. Als we haar bezochten hielden we steeds vaker een gevoel van teleurstelling over. Dingen waar ze vroeger stellig in was, zei ze hoe langer hoe minder. Natuurlijk spraken we er als kinderen over. We vonden het erg. Moeder was vroeger zo'n kordate vrouw. Er waren dingen die voor haar vast stonden en ze vond dat dat voor ons ook moest. Maar nu, ach,....soms zou je willen dat de Heere haar maar wegnam.
ds den B herinnert zich nog de kanselboodschap van 1953, klare taal. Hij begreep toen al niet waarom veel broeders en zusters het er niet mee eens waren en het wat te streng vonden.
In 1998 zei moeder nog: Houden jullie allemaal je mond, want ik kan uit de Bijbel geen andere conclusies trekken. Jullie moeten me niet verder in de war brengen. Ik blijf bij de overtuiging die ik altijd gehad heb.
Nu ruim 10 jaar later dient een ander probleem zich aan. Moeder denkt maar zo lang na, ze takelde nog verder af, alles is helemaal niet meer zo helder. Mijn eigen broeders en zusters brengen haar nog verder in de war. Misschien dat moeder nog wat onsamenhangende woorden zal spreken, een soort nietszeggend compromis.
En zo raken we moeder kwijt. Zo herkennen we haar niet meer. Als het zo moet gaan, zou het dan misschien niet beter zijn dat ze spoedig overlijdt, voordat ze nog meer van haar kinderen in verwarring brengt ?

Aangrijpend stuk !
Wat een dramatiek. Dat de kerk onze moeder is komt uit het rooms katolicisme. Jeruzalem wordt in de bijbel onze moeder genoemd, dus is dat nu de kerk...
Met de Kerk is niets mis, die zal zonder vlek of rimpel met Hem verschijnen op Zijn dag. Ik vraag me af wat er dan nog van de kerk over is. Waarschijnlijk niets.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik weet dat het nieuwe Jeruzalem onze moeder wordt genoemd.

26 Maar het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen. (Gal 3)

En de link die er wordt gelegd is niet alleen met het nieuwe Jeruzalem dat later zal komen, maar met het nieuwe verbond

21 Zeg mij, u die onder de wet wilt zijn, luistert u niet naar de wet?
22 Want er staat geschreven dat Abraham twee zonen had, een van de slavin, en een van de vrije.
23 Maar hij die van de slavin was, is naar het vlees geboren, hij echter die van de vrije was, door de belofte.
24 Deze dingen hebben een zinnebeeldige betekenis; want deze vrouwen zijn de twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinaï, dat kinderen voortbrengt voor de slavernij, dat is Hagar.
25 Want deze Hagar is de berg Sinaï in Arabië, en komt overeen met het huidige Jeruzalem, dat met haar kinderen in slavernij is.
26 Maar het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen.

Zoals het oude Jeruzalem de stad van het oude verbondsvolk was wordt het nieuwe Jeruzalem, dat boven is, de stad van het nieuwe verbondsvolk, de kerk, hier onze moeder genoemd... En in Openbaring 21 wordt die stad de bruid van Christus genoemd (en dat is ook geregeld doorgetrokken naar de Kerk als bruid)

2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
3 En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.

Ik denk dat de beeldspraak daar vandaan komt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Gian schreef:
Mara schreef:Er stond een mooi stukje in BhP, van ds den Butter. Een paar zinnen hieruit.

Aangrijpend stuk !
Wat een dramatiek. Dat de kerk onze moeder is komt uit het rooms katolicisme. Jeruzalem wordt in de bijbel onze moeder genoemd, dus is dat nu de kerk...
Met de Kerk is niets mis, die zal zonder vlek of rimpel met Hem verschijnen op Zijn dag. Ik vraag me af wat er dan nog van de kerk over is. Waarschijnlijk niets.
Jij wilt ds den Butter toch niet van valse dramatiek en heulen met het katholicisme beschuldigen ? Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie