Leerdiensten

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Leerdiensten

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Auto schreef:
Erasmiaan schreef: Ja, ik heb zit zoeken, maar kon in het register van refdag het artikel niet vinden (vermoedelijk heb ik niet goed gezocht). Ik meen dat ik een enkel jaar geleden een krantenartikel heb gelezen, waarin dit gesteld werd.
Bedoel je dit artikel in het RD?
VEENENDAAL – Over het Bijbelboek Job is voornamelijk in de Tweede Wereldoorlog gepreekt. Dat blijkt uit een inventarisatie van 14.000 preken van christelijke gereformeerde predikanten door drs. Machiel Vennik.
Wiskundige Machiel Vennik onderzocht in opdracht van het Documentatiecentrum van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) meer dan 14.000 preken van christelijke gereformeerde predikanten die gehouden zijn in de periode van 1898 tot 2009.
Zijn conclusies zijn gebundeld in het boekje ”Zie, Ik verkondig u grote blijdschap”, dat donateurs van het Documentatiecentrum vanaf vrijdag kunnen bestellen bij het centrum.

Uit het onderzoek van Vennik, medewerker van het Documentatiecentrum in Veenendaal, blijkt dat het kerkelijk jaar ongeveer 20 procent van de preken bepaalt. De overige 80 procent is vrije stof. Van de vrije preken gaat de ene helft over het Oude en de andere helft over het Nieuwe Testament.Uit Lukas 2 wordt het meest gepreekt. Ook Romeinen 8 en Hebreeën 11 zijn geliefde hoofdstukken. Psalm 84 is het meeste bepreekte hoofdstuk uit het Oude Testament, namelijk vijftig keer. Genesis 49 volgt op de tweede plaats met 39 keer.

De tekstkeuze komt uit alle Bijbelboeken, behalve uit 2 Johannes, en uit 930 van de 1189 Bijbelhoofdstukken. De hoofdstukken waarover geen preek aanwezig is, komen vrijwel alleen uit het Oude Testament. Van slechts zes hoofdstukken van het Nieuwe Testament is geen preek aanwezig.

Over veel gedeelten uit de Bijbel die ook bij niet-kerkelijken bekend zijn, zoals de schepping, David en Goliath, Psalm 23, de barmhartige Samaritaan, wordt weinig gepreekt. Over Genesis 1 zijn slechts twee preken. Ezra is het minst bepreekte Bijbelboek. De laatste preek daaruit dateert van 6 mei 1962.

Alleen in de periode 1930 tot 1945 is er meer gepreekt over het Oude Testament dan in de periode 1994 tot 2009. Van 1930 tot 1945 zijn veel preken gehouden over profetische gedeelten van de Bijbel, zoals Jesaja, Jeremia en Openbaring.

De Bijbelboeken Markus, Efeze en Jakobus worden steeds vaker gebruikt als basis voor de preek.

Het grootste deel van de onderzochte preken is afkomstig uit de serie ”Uit de Levensbron”, een bundel preken bestemd voor leesdiensten, die sinds 1927 wordt uitgegeven. Andere bronnen zijn cassettes, prekenboekjes, (gedenk)boeken en radio- en televisiekerkdiensten.

Met name van de predikanten ds. J. H. Velema, ds. G. Blom en ds. I. de Bruyne gaat het om vrijwel al hun preken.

Het Documentatiecentrum van de Christelijke Gereformeerde Kerken werkt aan een digitale catalogus van alle artikelen, preken, boeken en tijdschriften die het in zijn bezit heeft.
Vast niet want het zegt het tegendeel van wat Erasmiaan beweerde (Zie gekleurd citaat)
Nou ja, als je het vlug had gelezen dan had je die conclusie kunnen trekken, het is een artikel van 11 dec. 2009. Dus ik vind het nog knap dat je dan dit nog oppikt. Maar het is wel mooi om te lezen dat de verdeling goed is ;)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Leerdiensten

Bericht door Jongere »

memento schreef:
Jongere schreef:Oh help, dat is een oud citaat.
Ik ben wel van mening dat het in de preken vooral draait om opbouw van de gemeente en de oproep tot bekering en geloof. Om het verkondigen van Gods Woord (wat met álle en heel diverse terreinen van het leven te maken heeft). Maar niet in de eerste plaats tekstuitleg. Paulus roept ons op niet te vervallen in eindeloze geslachtsrekeningen en Petrus noemt sommige dingen 'zwaar om te verstaan'. Ik denk dat je daaruit mag afleiden dat je er geen wet van hoeft te maken om over elke tekst een hele preek te kunnen vullen.
Als je de tekstgedeeltes waar je het in onderstreepte zin over hebt onderzoekt, zul je zien dat deze absoluut NIET zeggen dat sommige tekstgedeelten niet geschikt zijn voor de prediking.

Als Paulus spreekt over "eindeloze geslachtsrekeningen", dan heeft hij het niet over preken over de geslachtsregisters, maar tegen hen die meenden dat de geslachtsregisters uit de evangeliën niet klopten, en daarom Christus niet erkende als de door God voorzegde Messias.

Je haalt ook Petrus aan. Deze zegt dat sommige dingen in Paulus brieven moeilijk zijn, en dat sommigen dat tot hun verderf gebruikt hebben. Is dat een waarschuwing, om vooral je maar niet bezig te houden met die moeilijke dingen in Paulus brieven? Is het niet veel meer een aansporing, dat die moeilijke gedeelten uitgelegd moeten worden...

Kortom, m.i. bewijzen deze teksten niet wat je stelt.
Ok, da's waar.
Blijft dat ik me goed kan vinden in de nuchtere en onderbouwde visie van iemand als Lloyd-Jones over de prediking. Ik denk dat dat het beste is voor de gemeente.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Leerdiensten

Bericht door Johann »

Wij hebben 52 leerdiensten per jaar, en ik vind het elke keer weer verrijkend, en erg bijzonder.

Kortom: ik ben daar erg tevreden mee
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Leerdiensten

Bericht door Marnix »

Wij 104.... ongeveer. ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Leerdiensten

Bericht door Johann »

Marnix schreef:Wij 104.... ongeveer. ;)
Oké dat is bijzonder,

In de zin van, sochtends en savonds/smiddags ook cathechismus verklaring?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Leerdiensten

Bericht door Marnix »

Nee, in de zin van dat ik het onderscheid dat gemaakt wordt over leerdiensten niet herken. Ik leer elke dienst, en dan hebben we bij laaaaange na geen 52 catechismuspreken op de zondag. Maar wel 104 leer-diensten. Leerdiensten zonder catechismus zijn prima mogelijk... we hadden afgelopen zondagochtend en middag hele leerzame diensten, beide keren gewoon preken over een Bijbelgedeelte.

Daarom snap ik niet zo goed waarom men het een leerdienst noemt en het ander eredienst ofzo... beide diensten zijn leerdiensten en erediensten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leerdiensten

Bericht door -DIA- »

memento schreef:Leerdient: Goed!
Gebruik van belijdenisgeschriften, zoals HC: Goed!
Preken vanuit HC (waarbij de HC als een bijbeltekst behandeld wordt, die uitgelegd wordt): Niet zo goed.

Ik zou zeggen: Neem een artikel/zondag uit de HC (of DL of NGB) als richtlijn, en behandel vervolgens aan de hand van één of meerdere Schriftplaatsen de inhoud van dat artikel/zondag. Als er ergens behoefte aan is, dan is het wel dat de leer in de Schrift gegrond wordt. Gods Woord is het uitgangspunt, en juist in onze tijd is het belangrijk om de gemeente te leren dat de leer, dat de belijdenis, uit de Schrift opkomt. De belijdenis is niet een waarheid, die de Schrift verklaard. Maar de belijdenis is waar, omdat ze opkomt uit de Schrift.

Verder: Laten we niet te vast zitten aan de "officiële" leerdiensten. Helaas heet veel "leerdienst" wat inhoudelijk bezien die naam niet waardig is, en heet soms iets geen "leerdienst", terwijl het het inhoudelijk gezien wel is. Ik vindt daarom niet het aantal "leerdiensten" interessant. Laten we liever kijken naar het totaalplaatje: Wordt de Schrift uitgelegd, en is daarbinnen voldoende uitleg van de leer. Het gaat bij dit soort dingen niet om hoeveel het gebeurt, of welke vorm (zoals bv HC-uitleg) gebruikt wordt, maar om de vraag hóe het gebeurt, hoe het inhoudelijk vorm krijgt.
De Chatechismus traditioneel behandelen is een noodzaak om standvastig te blijven. Dwalingen moeten steeds bestreden en rechtgezet worden. Maar ik snap je reactie. Want vanzelf, als je de Nadere Reformatie min of meer een dwaling noemt passen de catechismus en de andere belijdenisgeschriften niet meer goed. Dat zal ook wel gelden voor veel kanttekeningen bij de Statenvertaling.
Dat kwam zo in me op, maar ik hoop wel dat ik hier de plank flink missla...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Leerdiensten

Bericht door Orchidee »

Johann schreef:Wij hebben 52 leerdiensten per jaar, en ik vind het elke keer weer verrijkend, en erg bijzonder.

Kortom: ik ben daar erg tevreden mee
Wij hebben al jaren geen catechismuspreken meer, maar wel iedere zondag 2 preken, waar ik veel van kan leren :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Leerdiensten

Bericht door Johann »

Hmm, dat lijkt me enigszins een ´gemis´ in hoeverre het een gemis is, als Gods Woord maar recht gesneden word uiteraard, maar vind het altijd wel fijn, en leer er altijd weer uit.

Ervaar jij dat niet zo?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Leerdiensten

Bericht door Orchidee »

Johann schreef:Hmm, dat lijkt me enigszins een ´gemis´ in hoeverre het een gemis is, als Gods Woord maar recht gesneden word uiteraard, maar vind het altijd wel fijn, en leer er altijd weer uit.

Ervaar jij dat niet zo?
Eerlijk gezegd mis ik het nu niet, al heb ik jarenlang diverse keren de catechismus rond horen preken, en vond dat natuurlijk ook heel leerzaam, maar je kan ook een leerzame vrije preek hebben, en dan mis ik niet specifiek, de catechismus.
Al zou ik het voor mijn kinderen wel weer eens goed vinden, dat de catechismus behandelt word.
Maar wie weet, we heben pas een nieuwe predikant...
Maar die is niet fulltime dus hebben we vaak andere ds, die dan toch weer vrije stof preken.
Laatst gewijzigd door Orchidee op 30 sep 2010, 03:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Leerdiensten

Bericht door Johann »

Aha, oké ja ik snap dat het niet een zo groot gemis zou zijn, als het Woord nog recht gesneden word is dat in wezen genoeg, maar zoals je zelf ook aangeeft het is wel leerzaam, en zeker ook voor kinderen!
Oké, ik hoop dat de nieuwe predikant tot zegen mag zijn!
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Leerdiensten

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
memento schreef:Leerdient: Goed!
Gebruik van belijdenisgeschriften, zoals HC: Goed!
Preken vanuit HC (waarbij de HC als een bijbeltekst behandeld wordt, die uitgelegd wordt): Niet zo goed.

Ik zou zeggen: Neem een artikel/zondag uit de HC (of DL of NGB) als richtlijn, en behandel vervolgens aan de hand van één of meerdere Schriftplaatsen de inhoud van dat artikel/zondag. Als er ergens behoefte aan is, dan is het wel dat de leer in de Schrift gegrond wordt. Gods Woord is het uitgangspunt, en juist in onze tijd is het belangrijk om de gemeente te leren dat de leer, dat de belijdenis, uit de Schrift opkomt. De belijdenis is niet een waarheid, die de Schrift verklaard. Maar de belijdenis is waar, omdat ze opkomt uit de Schrift.

Verder: Laten we niet te vast zitten aan de "officiële" leerdiensten. Helaas heet veel "leerdienst" wat inhoudelijk bezien die naam niet waardig is, en heet soms iets geen "leerdienst", terwijl het het inhoudelijk gezien wel is. Ik vindt daarom niet het aantal "leerdiensten" interessant. Laten we liever kijken naar het totaalplaatje: Wordt de Schrift uitgelegd, en is daarbinnen voldoende uitleg van de leer. Het gaat bij dit soort dingen niet om hoeveel het gebeurt, of welke vorm (zoals bv HC-uitleg) gebruikt wordt, maar om de vraag hóe het gebeurt, hoe het inhoudelijk vorm krijgt.
De Chatechismus traditioneel behandelen is een noodzaak om standvastig te blijven. Dwalingen moeten steeds bestreden en rechtgezet worden. Maar ik snap je reactie. Want vanzelf, als je de Nadere Reformatie min of meer een dwaling noemt passen de catechismus en de andere belijdenisgeschriften niet meer goed. Dat zal ook wel gelden voor veel kanttekeningen bij de Statenvertaling.
Dat kwam zo in me op, maar ik hoop wel dat ik hier de plank flink missla...
Ik vind dat je met dat soort uitspraken moet uitkijken. De catechismus is een prima methode, je kan stellen dat het goed is, of vanuit historisch oogpunt zelfs belangrijk. Maar je kan niet stellen dat het noodzakelijk is want dan stel je dat je niet zonder kan. En dan kijk je teveel door een culturele bril, er zijn talloze kerken en christenen geweest die geen catechismus hadden of hebben, voor wie de catechismus blijkbaar niet noodzakelijk was.
Johann schreef:Hmm, dat lijkt me enigszins een ´gemis´ in hoeverre het een gemis is, als Gods Woord maar recht gesneden word uiteraard, maar vind het altijd wel fijn, en leer er altijd weer uit.

Ervaar jij dat niet zo?
Ik vind catechismuspreken goed en leerzaam, maar ik hoef niet per se iedere zondag, jaar in jaar uit, uit hetzelfde boekje te leren. Ik vind het prima 's middags een catechismuspreek te hebben, maar ook prima om een andere preek te hebben waarin het Woord goed uitgelegd wordt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leerdiensten

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:Leerdient: Goed!
Gebruik van belijdenisgeschriften, zoals HC: Goed!
Preken vanuit HC (waarbij de HC als een bijbeltekst behandeld wordt, die uitgelegd wordt): Niet zo goed.

Ik zou zeggen: Neem een artikel/zondag uit de HC (of DL of NGB) als richtlijn, en behandel vervolgens aan de hand van één of meerdere Schriftplaatsen de inhoud van dat artikel/zondag. Als er ergens behoefte aan is, dan is het wel dat de leer in de Schrift gegrond wordt. Gods Woord is het uitgangspunt, en juist in onze tijd is het belangrijk om de gemeente te leren dat de leer, dat de belijdenis, uit de Schrift opkomt. De belijdenis is niet een waarheid, die de Schrift verklaard. Maar de belijdenis is waar, omdat ze opkomt uit de Schrift.

Verder: Laten we niet te vast zitten aan de "officiële" leerdiensten. Helaas heet veel "leerdienst" wat inhoudelijk bezien die naam niet waardig is, en heet soms iets geen "leerdienst", terwijl het het inhoudelijk gezien wel is. Ik vindt daarom niet het aantal "leerdiensten" interessant. Laten we liever kijken naar het totaalplaatje: Wordt de Schrift uitgelegd, en is daarbinnen voldoende uitleg van de leer. Het gaat bij dit soort dingen niet om hoeveel het gebeurt, of welke vorm (zoals bv HC-uitleg) gebruikt wordt, maar om de vraag hóe het gebeurt, hoe het inhoudelijk vorm krijgt.
De Chatechismus traditioneel behandelen is een noodzaak om standvastig te blijven. Dwalingen moeten steeds bestreden en rechtgezet worden. Maar ik snap je reactie. Want vanzelf, als je de Nadere Reformatie min of meer een dwaling noemt passen de catechismus en de andere belijdenisgeschriften niet meer goed. Dat zal ook wel gelden voor veel kanttekeningen bij de Statenvertaling.
Dat kwam zo in me op, maar ik hoop wel dat ik hier de plank flink missla...
Ik vind dat je met dat soort uitspraken moet uitkijken. De catechismus is een prima methode, je kan stellen dat het goed is, of vanuit historisch oogpunt zelfs belangrijk. Maar je kan niet stellen dat het noodzakelijk is want dan stel je dat je niet zonder kan. En dan kijk je teveel door een culturele bril, er zijn talloze kerken en christenen geweest die geen catechismus hadden of hebben, voor wie de catechismus blijkbaar niet noodzakelijk was.
Maar het feit staat: waar de Catechismus is afgeschaft of niet meer voldoende wordt behandeld (en de andere formulieren worden verwaarloosd) komen plaatselijke kerken en hele kerkgenootschappen in en vrije val...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leerdiensten

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Marnix schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:Leerdient: Goed!
Gebruik van belijdenisgeschriften, zoals HC: Goed!
Preken vanuit HC (waarbij de HC als een bijbeltekst behandeld wordt, die uitgelegd wordt): Niet zo goed.

Ik zou zeggen: Neem een artikel/zondag uit de HC (of DL of NGB) als richtlijn, en behandel vervolgens aan de hand van één of meerdere Schriftplaatsen de inhoud van dat artikel/zondag. Als er ergens behoefte aan is, dan is het wel dat de leer in de Schrift gegrond wordt. Gods Woord is het uitgangspunt, en juist in onze tijd is het belangrijk om de gemeente te leren dat de leer, dat de belijdenis, uit de Schrift opkomt. De belijdenis is niet een waarheid, die de Schrift verklaard. Maar de belijdenis is waar, omdat ze opkomt uit de Schrift.

Verder: Laten we niet te vast zitten aan de "officiële" leerdiensten. Helaas heet veel "leerdienst" wat inhoudelijk bezien die naam niet waardig is, en heet soms iets geen "leerdienst", terwijl het het inhoudelijk gezien wel is. Ik vindt daarom niet het aantal "leerdiensten" interessant. Laten we liever kijken naar het totaalplaatje: Wordt de Schrift uitgelegd, en is daarbinnen voldoende uitleg van de leer. Het gaat bij dit soort dingen niet om hoeveel het gebeurt, of welke vorm (zoals bv HC-uitleg) gebruikt wordt, maar om de vraag hóe het gebeurt, hoe het inhoudelijk vorm krijgt.
De Chatechismus traditioneel behandelen is een noodzaak om standvastig te blijven. Dwalingen moeten steeds bestreden en rechtgezet worden. Maar ik snap je reactie. Want vanzelf, als je de Nadere Reformatie min of meer een dwaling noemt passen de catechismus en de andere belijdenisgeschriften niet meer goed. Dat zal ook wel gelden voor veel kanttekeningen bij de Statenvertaling.
Dat kwam zo in me op, maar ik hoop wel dat ik hier de plank flink missla...
Ik vind dat je met dat soort uitspraken moet uitkijken. De catechismus is een prima methode, je kan stellen dat het goed is, of vanuit historisch oogpunt zelfs belangrijk. Maar je kan niet stellen dat het noodzakelijk is want dan stel je dat je niet zonder kan. En dan kijk je teveel door een culturele bril, er zijn talloze kerken en christenen geweest die geen catechismus hadden of hebben, voor wie de catechismus blijkbaar niet noodzakelijk was.
Maar het staat: waar de Catechismus is afgeschaft of niet genoeg meer wordt behandeld (en de andere formulieren worden verwaarloosd) komen plaatselijke kerken en hele kerkgenootschappen in en vrije val...
Maar wat ook staat: waar deze (leerdiensten en niet de HC zelf) niet zijn afgeschaft of verminderd deze in een woordenbrij ontaarden, waar ook niet echt naar geluisterd wordt.
Het verbalisme wat dan ontstaan kan er toe gaan leiden dat het Woord van God niet meer leven kan, maar zich moet schikken naar de leer. Terwijl dat andersom moet zijn.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leerdiensten

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Marnix schreef:
-DIA- schreef:
De Chatechismus traditioneel behandelen is een noodzaak om standvastig te blijven. Dwalingen moeten steeds bestreden en rechtgezet worden. Maar ik snap je reactie. Want vanzelf, als je de Nadere Reformatie min of meer een dwaling noemt passen de catechismus en de andere belijdenisgeschriften niet meer goed. Dat zal ook wel gelden voor veel kanttekeningen bij de Statenvertaling.
Dat kwam zo in me op, maar ik hoop wel dat ik hier de plank flink missla...
Ik vind dat je met dat soort uitspraken moet uitkijken. De catechismus is een prima methode, je kan stellen dat het goed is, of vanuit historisch oogpunt zelfs belangrijk. Maar je kan niet stellen dat het noodzakelijk is want dan stel je dat je niet zonder kan. En dan kijk je teveel door een culturele bril, er zijn talloze kerken en christenen geweest die geen catechismus hadden of hebben, voor wie de catechismus blijkbaar niet noodzakelijk was.
Maar het staat: waar de Catechismus is afgeschaft of niet genoeg meer wordt behandeld (en de andere formulieren worden verwaarloosd) komen plaatselijke kerken en hele kerkgenootschappen in en vrije val...
Maar wat ook staat: waar deze (leerdiensten en niet de HC zelf) niet zijn afgeschaft of verminderd deze in een woordenbrij ontaarden, waar ook niet echt naar geluisterd wordt.
Het verbalisme wat dan ontstaan kan er toe gaan leiden dat het Woord van God niet meer leven kan, maar zich moet schikken naar de leer. Terwijl dat andersom moet zijn.
Dat ligt niet aan de Catechismus, maar aan de predikant. Als die de Catechismus niet goed kan verklaren (bevindelijk) en elke preek niet acutualiseert dan kan dat, maar als de Catechismus goed behandeld en verklaard wordt zal elke cateschismuspreek actueel zijn (immers blijven de dwalingen ook altijd actueel!)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie