kerktelefoon jonge gezinnen.

alblasser
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2009, 12:08

kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door alblasser »

Hoe staan jullie tegenover kerktelefoon voor jonge gezinnen?
Wij hebben geen kinderkres in de kerk.
Nu komt het voorstel van de kerkraad om jonge gezinnen kerktelefoon te geven.
Vinden jullie dit gepast?? denk aan spelende kinderen e.d. kan je de aandacht er dan bij houden?
is het eerbiedig?
graag reactie's.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Orchidee »

alblasser schreef:Hoe staan jullie tegenover kerktelefoon voor jonge gezinnen?
Wij hebben geen kinderkres in de kerk.
Nu komt het voorstel van de kerkraad om jonge gezinnen kerktelefoon te geven.
Vinden jullie dit gepast?? denk aan spelende kinderen e.d. kan je de aandacht er dan bij houden?
is het eerbiedig?
graag reactie's.
Wij luisteren gewoon via de pc naar de kerkdienst, als er iemand thuis moet blijven, door wat voor omstandigheden dan ook.
Het is natuurlijk anders als je gewoon naar de kerk gaat, maar het is beter als niets!
Wij hebben wel creche, en daar hoor je ook de preek, maar je kan je natuurlijk voorstellen, dat kinderen gewoon gaan spelen...althans, zo gaat dat bij ons :)
Kerktelefoon is natuurlijk niet meer helemaal van deze tijd, behalve handig voor oude mensen, die niet met een pc om kunnen gaan, want het is nog een dure business ook :hum
Laatst gewijzigd door Orchidee op 08 sep 2010, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Tiberius »

Onze ervaring is: als je hele kleintjes heb (zeg maar tot 1 jaar), dan kan je goed meeluisteren.
Wanneer ze wat ouder worden is het niet meer mogelijk (of je moet 's avonds laat kerk hebben, bijvoorbeeld met weekdiensten). Enerzijds omdat ze luidruchtig(er) spelen, anderzijds omdat je dan vaak ook wat wil voorlezen/vertellen.

Bovendien: als de kerkenraad het geeft, zou ik het zeker aanpakken; al is het maar dat je één keer in de maand mee kan luisteren.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Ander »

Wij luisteren de eigen diensten mee via de scanner. 's Morgens gaat onze oudste (net 3) altijd mee naar de kerk en dan gaat meeluisteren prima. (nog twee kinderen thuis) 's Avonds is het hele spul nog op en dan is meeluisteren eigenlijk niet mogelijk. 'k Zet hem altijd wel aan maar hoor niet veel. En, eerbiedig? Elk woord wat je hoort is meegenomen toch? Ik eis van mijn kinderen dat ze onder het gebed in de kinderstoel/op de bank zitten maar voor de rest mogen ze gewoon hun gang gaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door huisman »

Wij hebben in beide diensten kinderoppas zodat ouders al vlug weer samen naar de kerk kunnen. Blijft toch het mooiste om als gezin op te gaan. Vanaf 3 a 4 jaar gaan de kinderen mee naar de kerk . Voor kerken die 's avonds kerk hebben kan twee keer oppas natuurlijk niet. Maar ik heb nooit begrepen waarom kerkenraden ook 's morgens geen kinderoppas willen.
Wat zijn daar de beweegredenen voor?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Ander »

huisman schreef:Wij hebben in beide diensten kinderoppas zodat ouders al vlug weer samen naar de kerk kunnen. Blijft toch het mooiste om als gezin op te gaan. Vanaf 3 a 4 jaar gaan de kinderen mee naar de kerk . Voor kerken die 's avonds kerk hebben kan twee keer oppas natuurlijk niet. Maar ik heb nooit begrepen waarom kerkenraden ook 's morgens geen kinderoppas willen.
Wat zijn daar de beweegredenen voor?
Andere mensen passen dan op jouw kinderen. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. 't Is voor jonge gezinnen op de zondagmorgen ook een heel gedoe om de kinderen aan te kleden, tasjes klaar te maken, kinderwagens en buggy's in te laden en ze bij de kerk in de creche te brengen. Wij maken daarom ook geen gebruik van de creche (althans, zo weinig mogelijk). Het gebeurt wel eens een heel enkele keer dat mijn vrouw op zondag werkt, dan brengen we de kinderen 's morgens naar de creche zodat we toch 1x kunnen allebei.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Marco »

Ander schreef:
huisman schreef:Wij hebben in beide diensten kinderoppas zodat ouders al vlug weer samen naar de kerk kunnen. Blijft toch het mooiste om als gezin op te gaan. Vanaf 3 a 4 jaar gaan de kinderen mee naar de kerk . Voor kerken die 's avonds kerk hebben kan twee keer oppas natuurlijk niet. Maar ik heb nooit begrepen waarom kerkenraden ook 's morgens geen kinderoppas willen.
Wat zijn daar de beweegredenen voor?
Andere mensen passen dan op jouw kinderen. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. 't Is voor jonge gezinnen op de zondagmorgen ook een heel gedoe om de kinderen aan te kleden, tasjes klaar te maken, kinderwagens en buggy's in te laden en ze bij de kerk in de creche te brengen. Wij maken daarom ook geen gebruik van de creche (althans, zo weinig mogelijk). Het gebeurt wel eens een heel enkele keer dat mijn vrouw op zondag werkt, dan brengen we de kinderen 's morgens naar de creche zodat we toch 1x kunnen allebei.
Het principe van een creche is dat je met 2 of drie personen past op kinderen van misschien wel 10 gezinnen. Als van die tien gezinnen de ouders meedraaien in het crecherooster kunnen ze allemaal veel vaker de kerkdienst bijwonen dan wanneer ieder voor zich op de kinderen zou passen. Als kerklid ben je broer en zus van elkaar. Zo gek is het toch niet, dat je je broer of zus een uurtje op je kinderen laat passen, en af en toe op de kinderen van broer en zus past?

Bij ons is er trouwens alleen creche in de morgendienst. 's Middags luisteren we vaak mee via internet (kerkomroep.nl).
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Mister »

Ander schreef:
huisman schreef:Wij hebben in beide diensten kinderoppas zodat ouders al vlug weer samen naar de kerk kunnen. Blijft toch het mooiste om als gezin op te gaan. Vanaf 3 a 4 jaar gaan de kinderen mee naar de kerk . Voor kerken die 's avonds kerk hebben kan twee keer oppas natuurlijk niet. Maar ik heb nooit begrepen waarom kerkenraden ook 's morgens geen kinderoppas willen.
Wat zijn daar de beweegredenen voor?
Andere mensen passen dan op jouw kinderen. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. 't Is voor jonge gezinnen op de zondagmorgen ook een heel gedoe om de kinderen aan te kleden, tasjes klaar te maken, kinderwagens en buggy's in te laden en ze bij de kerk in de creche te brengen. Wij maken daarom ook geen gebruik van de creche (althans, zo weinig mogelijk). Het gebeurt wel eens een heel enkele keer dat mijn vrouw op zondag werkt, dan brengen we de kinderen 's morgens naar de creche zodat we toch 1x kunnen allebei.
Wat is het probleem aan het feit dat anderen 2 uurtjes per week hooguit op je kinderen passen? :quoi
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Orchidee »

Effe geheel :offtopic , mijn oudste dochter heeft ongeveer 1 x in de mnd oppasdienst.
Wij hebben vaak 2 x p/zondag creche
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door rekcor »

Ander schreef:
huisman schreef:Wij hebben in beide diensten kinderoppas zodat ouders al vlug weer samen naar de kerk kunnen. Blijft toch het mooiste om als gezin op te gaan. Vanaf 3 a 4 jaar gaan de kinderen mee naar de kerk . Voor kerken die 's avonds kerk hebben kan twee keer oppas natuurlijk niet. Maar ik heb nooit begrepen waarom kerkenraden ook 's morgens geen kinderoppas willen.
Wat zijn daar de beweegredenen voor?
Andere mensen passen dan op jouw kinderen. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
Die verantwoordelijkheid verdwijnt niet zodra je anderen inschakelt. Ze krijgt alleen een andere vorm, bijv. dat je ervoor zorgt dat een geschikt persoon erop past. Dan heb jij nog steeds de verantwoordelijkheid over je kinderen, waarop je aangesproken kunt worden zodra de bewuste persoon niet geschikt blijkt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Tiberius »

Bij een kindercreche in de kerk is de kerkenraad verantwoordelijk, in ieder geval aansprakelijk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Marnix »

alblasser schreef:Hoe staan jullie tegenover kerktelefoon voor jonge gezinnen?
Wij hebben geen kinderkres in de kerk.
Nu komt het voorstel van de kerkraad om jonge gezinnen kerktelefoon te geven.
Vinden jullie dit gepast?? denk aan spelende kinderen e.d. kan je de aandacht er dan bij houden?
is het eerbiedig?
graag reactie's.
Het is volgens mij niet ongepast. Er zijn twee mogelijkheden: 1. je luistert niet naar de preek. 2. Je luistert wel naar de preek, ook al spelen er soms kinderen en ben je soms afgeleid. Optie 2 lijkt me dan altijd beter. Of het ook heel praktisch is is een tweede, dat ligt ook een beetje aan de kinderen. Sommigen kunnen prima een poos lief spelen, anderen hebben meer aandacht nodig. Maar op je vrag of het eerbiedig is kan ik zeggen: Ja, God zal niet in zijn eer aangetast zijn als jij naar een preek luistert terwijl je ondertussen op je kinderen moet letten.

Wat ook een optie zou zijn, maar ik weet niet hoe dat in jou kerk ligt, is om de preken via internet uit te zenden (goedkoper dan kerktelefoon) en ze te bewaren zodat ze later terug te luisteren zijn. Dan kan je hem bijvoorbeeld 's avonds of door de week terugluisteren. Zo heb ik geregeld in de trein naar het werk een preek teruggeluisterd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ja, God zal niet in zijn eer aangetast zijn als jij naar een preek luistert terwijl je ondertussen op je kinderen moet letten.
Bovendien: als je de kinderen voor het eerst (of later) meeneemt naar de kerk, moet je er ook op letten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Marnix »

Precies... en ik denk dat je dan beter wel kan gaan en misschien een paar dingen missen, dan de hele preek missen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Mara »

Wij hebben onze kinderen nooit naar een creche gebracht.
Wij pasten om de beurt op, ging prima, er was trouwens nog geen kerkdienst via internet te beluisteren.
Een creche vind ik nadelen hebben, niet voor gezonde kinderen met weerstand, maar voor de meer kwetsbare wel.
Bovendien zijn er ouders die hun kind (half)ziek naar de creche brengen.
Dan hebben ze blijkbaar een zetpilletje gezet, maar halverwege de ochtend zakt het kindje helemaal in.
Van mijn schoonzus en een vriendin (beiden lid van een grote gemeente) zijn het vaak dezelfde kinderen (ouders dus).
Daar is de creche niet voor bedoeld m.i.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie