Voortgaande huiselijke twist?
Geplaatst: 02 jun 2004, 13:37
drs. A.A. van der Schans heeft in Wapenveld een artikel geschreven over de implicaties van het boek van Van der Zwaag, Afwachten of Verwachten. Zie:
voortduren huishoudelijke twist
Het is meer een speculatief, sociologisch stuk over de Gereformeerde Gemeenten geworden.
Een aantal insinuaties die Van der Schans daarin maakt, kunnen m.i. echt niet door de beugel.
1. dat het curatorium van de GG mannen die zich geroepen weten maar in de lijn van predikanten zoals ds. C. Harinck of ds. C.G. Vreugdenhil staan, systematisch weert. Hierdoor zouden zulke "ruime" predikanten er over een aantal jaren niet meer zijn. Hij noemt dit de "sterfhuisconstructie". Probleem: de beste man geeft er geen enkel bewijs voor. Wie zegt dat zulke mannen zich aanmelden? Wie zegt dat zij om die reden afgewezen worden? Dit neigt naar laster.
2. Hij ontkent dat er een onderstroom in de GG zou zijn die het eens is met Van der Zwaag. Als bewijs geeft hij aan dat in de meeste gemeenten geen preken gelezen worden van ds. C. Harinck, ds. L. Huisman e.d. Een "bewijs" van niks. Die onderstroom domineert nl. niet de kerkenraden (die de preken uitzoeken) maar die onderstroom is er wel degelijk in de vorm van een substantieel deel van de leden. Ik heb al bij heel veel individuele GG-leden Blaauwendraadiaanse geluiden gehoord en ook Blaauwendraad en VanderZwaag zelf geven aan vele adhesiebetuigingen te hebben ontvangen vanuit de gemeenten.
3) De standenleer zou geformaliseerd worden en op formule gebracht. Bewijs wordt niet gegeven. Ik zou dan toch minimaal een standaardwerk (van 1200 pagina's?) willen zien van één der docenten vd theologische school waar dit uitgewerkt wordt, voordat je zoiets kan zeggen. Ds. Moerkerken heeft idd een boekje gepubliceerd, maar dat is niet echt formalisering, en een soortgelijk boekje met bijna dezelfde inhoud verscheen al in 1978. Wat formalisering?
Wat vinden jullie van het artikel van Van der Schans?
[Aangepast op 2/6/04 door Orckie]
voortduren huishoudelijke twist
Het is meer een speculatief, sociologisch stuk over de Gereformeerde Gemeenten geworden.
Een aantal insinuaties die Van der Schans daarin maakt, kunnen m.i. echt niet door de beugel.
1. dat het curatorium van de GG mannen die zich geroepen weten maar in de lijn van predikanten zoals ds. C. Harinck of ds. C.G. Vreugdenhil staan, systematisch weert. Hierdoor zouden zulke "ruime" predikanten er over een aantal jaren niet meer zijn. Hij noemt dit de "sterfhuisconstructie". Probleem: de beste man geeft er geen enkel bewijs voor. Wie zegt dat zulke mannen zich aanmelden? Wie zegt dat zij om die reden afgewezen worden? Dit neigt naar laster.
2. Hij ontkent dat er een onderstroom in de GG zou zijn die het eens is met Van der Zwaag. Als bewijs geeft hij aan dat in de meeste gemeenten geen preken gelezen worden van ds. C. Harinck, ds. L. Huisman e.d. Een "bewijs" van niks. Die onderstroom domineert nl. niet de kerkenraden (die de preken uitzoeken) maar die onderstroom is er wel degelijk in de vorm van een substantieel deel van de leden. Ik heb al bij heel veel individuele GG-leden Blaauwendraadiaanse geluiden gehoord en ook Blaauwendraad en VanderZwaag zelf geven aan vele adhesiebetuigingen te hebben ontvangen vanuit de gemeenten.
3) De standenleer zou geformaliseerd worden en op formule gebracht. Bewijs wordt niet gegeven. Ik zou dan toch minimaal een standaardwerk (van 1200 pagina's?) willen zien van één der docenten vd theologische school waar dit uitgewerkt wordt, voordat je zoiets kan zeggen. Ds. Moerkerken heeft idd een boekje gepubliceerd, maar dat is niet echt formalisering, en een soortgelijk boekje met bijna dezelfde inhoud verscheen al in 1978. Wat formalisering?
Wat vinden jullie van het artikel van Van der Schans?
[Aangepast op 2/6/04 door Orckie]