Presentatietraining voor predikanten: verplichte kost
Presentatietraining voor predikanten: verplichte kost
Ik heb vandaag zelf een presentatie training gevolgd (met veel plezier) en de trainer vertelde dat voor het overkomen van de boodschap het volgende van belang is:
De inhoud (5%)
De woordkeus (37%)
De performance (houding, stem enz., 58%)
Bij de Woordverkondiging zeggen we (terecht) dat het om de inhoud gaat. Maar als de inhoud nu eens niet overkomt door een verkeerde woordkeuze en performance? Dan schiet de preek zijn doel voorbij.
Een predikant zou eigenlijk 'Presentatie' als verplicht vak in zijn vakkenpakket op de theologische opleiding moeten hebben en hier elke 3 a 5 jaar een training voor moeten volgen.
Of vind jij van niet?
[Aangepast op 28/5/04 door Lecram]
De inhoud (5%)
De woordkeus (37%)
De performance (houding, stem enz., 58%)
Bij de Woordverkondiging zeggen we (terecht) dat het om de inhoud gaat. Maar als de inhoud nu eens niet overkomt door een verkeerde woordkeuze en performance? Dan schiet de preek zijn doel voorbij.
Een predikant zou eigenlijk 'Presentatie' als verplicht vak in zijn vakkenpakket op de theologische opleiding moeten hebben en hier elke 3 a 5 jaar een training voor moeten volgen.
Of vind jij van niet?
[Aangepast op 28/5/04 door Lecram]
Ben het eens met je stelling, ik vind de procenten die je noemt allen sterk overtrokken. De getallen die jij noemt lijken me meer voor een ongeinteresseerd publiek (bv. jij bent verkoper en je wilt wat aan een mogelijke klant verkopen). Ik durf te stellen dat bij een geintereseerd publiek de inhoud ruim boven de 50% uitkomt. Soms boeien sprekers gewoon enorm om wat ze te vertellen hebben, ondanks dat ze zich rot uitdrukken, en slecht uit hun woorden komen. Het is maar net hoeveel de boodschap je interesseerd, hoeveel belang je zelf hebt bij het gesprokene.
Als ultieme voorbeeld: stel dat een notaris, met zn schouders naar beneden, met een enorm saaie stem, met een Turks accent je verteld: jij mazzel enorm hebben, jou rijke achter-oom dood, jij krijgen 100 miljoen euro. Wedden dat je dan goed oplet!
Maar desalniettemin blijft het een goeie zaak om de spreekvaardigheid van predikanten op pijl te brengen en te houden. Maar iets wat mij veel belangrijker lijkt is iets verzinnen wat mensen motiveerd om te willen luisteren, ze ervan overtuigen dat het hun eigen belang is om heel aandachtig te luisteren!
Als ultieme voorbeeld: stel dat een notaris, met zn schouders naar beneden, met een enorm saaie stem, met een Turks accent je verteld: jij mazzel enorm hebben, jou rijke achter-oom dood, jij krijgen 100 miljoen euro. Wedden dat je dan goed oplet!
Maar desalniettemin blijft het een goeie zaak om de spreekvaardigheid van predikanten op pijl te brengen en te houden. Maar iets wat mij veel belangrijker lijkt is iets verzinnen wat mensen motiveerd om te willen luisteren, ze ervan overtuigen dat het hun eigen belang is om heel aandachtig te luisteren!
Dat inhoud op 5% staat wil niet zeggen dat dat niet belangrijk is. In tegendeel. Het gaat erom dat dat voor 5% bijdraagt voor het overkomen van de boodschap.
Overigens is het zeker niet zo dat bij verkoop het publiek per definite ongeinteresseerd is. Als jij naar iets op zoek bent, ben jij toch geinteresseerd wat die verkoper je te vertellen hebt?
Maar goed, laat die 5% misschien 10 of 20 zijn, het blijft het kleinste percentage.
Overigens is het zeker niet zo dat bij verkoop het publiek per definite ongeinteresseerd is. Als jij naar iets op zoek bent, ben jij toch geinteresseerd wat die verkoper je te vertellen hebt?
Maar goed, laat die 5% misschien 10 of 20 zijn, het blijft het kleinste percentage.
Het zou zéker niet erg zijn als er op de theologische opleiding aandacht wordt besteed aan het 'presenteren' van de preek. Woordkeus en expressieve vaardigheden zijn gewoon belangrijk voor de aandacht van mensen. Vooral voor kinderen is dat ook heel belangrijk.
Maar wanneer in de preek de woordkeus en performance niet sterk zijn, hoeft de prediking zijn doel 'niet voorbij te schieten'. Dan wordt de werking van Gods Geest in de prediking wel erg afhankelijk gesteld van de woordkeus en performance...
En, wat heb je aan een preek waarvan de inhoud niet (geheel) Bijbels is, maar wel een goede woordkeus en performance heeft?
Maar wanneer in de preek de woordkeus en performance niet sterk zijn, hoeft de prediking zijn doel 'niet voorbij te schieten'. Dan wordt de werking van Gods Geest in de prediking wel erg afhankelijk gesteld van de woordkeus en performance...
En, wat heb je aan een preek waarvan de inhoud niet (geheel) Bijbels is, maar wel een goede woordkeus en performance heeft?
Helaas wordt dit argument te vaak gebruikt. natuurlijk is Gods Geest noodzakelijk, maar het Woord is wel door het gehoor.Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Daarom telt inhoud wel degelijk mee. Anders had er bij inhoud 0% gestaan.En, wat heb je aan een preek waarvan de inhoud niet (geheel) Bijbels is, maar wel een goede woordkeus en performance heeft?
mee eens Lecram!Oorspronkelijk gepost door LecramHelaas wordt dit argument te vaak gebruikt. natuurlijk is Gods Geest noodzakelijk, maar het Woord is wel door het gehoor.Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Daarom telt inhoud wel degelijk mee. Anders had er bij inhoud 0% gestaan.En, wat heb je aan een preek waarvan de inhoud niet (geheel) Bijbels is, maar wel een goede woordkeus en performance heeft?
je kan zo een afspraak maken met de bibliothecaris en hij zal een rondleiding verzorgen.Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens mij zit iets dergelijks ook in de opleiding van de TS aan de Boezensingel. Er wordt aan veel aspecten aandacht besteed, weet ik wel.
Jammer dat er nooit eens een open dag is!
Ik heb toch ook gezegd dat het zéker niet erg zou zijn wanneer er op de theologische opleiding aandacht wordt besteed aan de expressieve vaardigheden?Oorspronkelijk gepost door Lecram
Helaas wordt dit argument te vaak gebruikt. natuurlijk is Gods Geest noodzakelijk, maar het Woord is wel door het gehoor.
Ik denk dat de inhoud als het gaat om de preek toch wel een hoger % moet hebben voor het overkomen van de boodschap. Als de inhoud niet goed is, heb je er niets aan, ook al zijn de woordkeus en performance nog zo goed.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Daarom telt inhoud wel degelijk mee. Anders had er bij inhoud 0% gestaan.
Dat wil helemaal niet zeggen dat ik voor een goede woordkeus en performance pleit. Dat ís ook belangrijk. Maar het lijkt net alsof door het ontbreken hiervan de boodschap (vaak) niet overkomt.
Voorbeelden kunnen ook vervlakkend werken en tijdvulling zijn. Een predikant die z'n tijd volmaakt met verhaaltjes is misschien wel makkelijker te volgen, maar het gaat ten koste van de boodschap. Hoewel, zo af en toe een voorbeeld kan natuurlijk best en de een zal er wat ruimer gebruik van maken dan de ander.
Verder vind ik dat dominees al verschrikkelijk veel moeten kunnen en moeten doen; naast al die vergaderingen en trainingen en huis- en ziekenbezoek en preekvoorbereiding en noem maar op. En van een gemeentelid mag niet gevraagd worden dat-ie ook maar enigszins een actieve luisterhouding heeft, zich inspant om een preek te volgen?
Kortom, presentatietraining is geen verplichte kost, maar kan vast wel een positieve uitwerking hebben.
Wie zijn wij om daar verder over te zemelen?
Verder vind ik dat dominees al verschrikkelijk veel moeten kunnen en moeten doen; naast al die vergaderingen en trainingen en huis- en ziekenbezoek en preekvoorbereiding en noem maar op. En van een gemeentelid mag niet gevraagd worden dat-ie ook maar enigszins een actieve luisterhouding heeft, zich inspant om een preek te volgen?
Kortom, presentatietraining is geen verplichte kost, maar kan vast wel een positieve uitwerking hebben.
Inderdaad, de voorbeelden moeten wel functioneel zijn binnen de preek, anders is het gewoon 'tijdvulling'.Oorspronkelijk gepost door Pied
Voorbeelden kunnen ook vervlakkend werken en tijdvulling zijn. Een predikant die z'n tijd volmaakt met verhaaltjes is misschien wel makkelijker te volgen, maar het gaat ten koste van de boodschap. Hoewel, zo af en toe een voorbeeld kan natuurlijk best en de een zal er wat ruimer gebruik van maken dan de ander.
Natuurlijk mag er van een gemeentelid een actieve luisterhouding gevraagd worden. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar binnen de opleiding kan er toch wel rekening mee worden gehouden? Dat vind ik helemaal niet verkeerd.
Maar ondanks alles gaat het mij toch het meeste om de inhoud. Want daar gaat het om.