Verhouding kerk-Israël
Geplaatst: 14 aug 2010, 12:50
Ter opstarting van een vervolgdiscussie over dit onderwerp (n.a.v. 'lezen wat de bijbel zegt') is deze quote wellicht een goed uitgangspunt.
Dit leidt tot nogal ongemakkelijke discussies, waarbij de een de ander bestookt met Bijbelteksten, zonder dat dit tot een bevredigende oplossing leidt.
Dit brengt ons in feite tot de volgende twee vragen:
1. Hoe kan het zijn dat mensen die de Bijbel serieus willen nemen, tot zulke verschillende uitgangspunten komen?
2. Waar gaan de wegen uiteen en hoe komt dat?
Zelf voel ik mij aangetrokken tot 1), 3), 4) en 5), terwijl een aantal onder ons vooral 2) zijn toegedaan.ZWP schreef:Even verder gezocht:
Volgens Wikipedia zijn er 6 hoofdstromen als het gaat om de verhouding Israël – Kerk
1) Gereformeerde theologie: sterk onderscheid tussen Kerk (NT) en Israel (OT). God heeft Zijn beloften aan Israel niet verbroken, maar vervuld in de Persoon en het werk van Jezus Christus. De Kerk heeft Israel niet vervangen maar er is een doorgaande, organische lijn tussen Israel en de Kerk.
2) Dispensationalisme: Sterk onderscheid tussen Kerk en Israel. Israel is een apart volk, bestaande uit Joden, van Abraham tot aan de huidige staat Israel. De Kerk bestaat uit de alle ware gelovigen in deze bedeling (vanaf Pinksteren). Aan het einde van de verdrukking zal de natie Israel zich bekeren en Jezus erkennen als Messias, en worden opgenomen in de hemel voor de tweede komst van de Heere Jezus tijdens de grote verdrukking.
3) Vervangingstheologie: De relatie van de Heere met de ware gelovigen van nu is de vervanging of vervulling van de relatie die we in het OT zagen tussen de God en Israel. Het land Israel en de Joden betekenen nu niets bijzonders meer.
4) New Covenant – theologie: Israel vormt een tijdelijk beeld van de ongelovigen [lees: gelovigen Afg.]. Ze zijn een voorafschaduwing van de ware besnijdenis, de Kerk. De Kerk bestaat zowel uit Joden als heidenen en er heeft altijd een rest van gelovigen bestaan binnen het ongelovige Israel.
5) Olijfboom theologie: Kerk en Israel zijn beide deel van de geestelijke olijfboom (Rom. 11). Het geestelijke Israel bestaat uit a) de natuurlijke takken, Joodse Christenen b) afgevallen natuurlijke takken, Joden die Jezus verwerpen en c) wilde takken die zijn ingeënt, Christenen uit de volken/heidenen.
6) Dual-covenant – theologie: Joden moeten de wet van Mozes houden, volgens het eeuwige verbond tussen Abraham en God (Gen. 17:13). Heidenen moeten zich bekeren tot het Christendom of zich houden aan de 7 wetten van Noach (?).
Dit leidt tot nogal ongemakkelijke discussies, waarbij de een de ander bestookt met Bijbelteksten, zonder dat dit tot een bevredigende oplossing leidt.
Dit brengt ons in feite tot de volgende twee vragen:
1. Hoe kan het zijn dat mensen die de Bijbel serieus willen nemen, tot zulke verschillende uitgangspunten komen?
2. Waar gaan de wegen uiteen en hoe komt dat?