De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Wilhelm »

Wilhelm schreef:
DWW schreef:
Auto schreef:
DWW schreef:Het valt mij op dat er op een REFOFORUM zoveel bijval en sympathie is voor de RKK. Waar zijn de Luthers in onze dagen gebleven die destijds betuigde : "De paus en de rest, ik haat ze als de pest." Niet zozeer om de gewone roomse mensen, maar om de vervloekte leer en roomse gebruiken die ze aanhangen en blijven rechtvaardigen. Het is een leer die Christus blijft kruisigen. Het bloedoffer van Golgotha is volgens hen niet genoeg, nee, er moet geofferd blijven worden. Daarom het altaar in hun kerken. Het is een leer die de kroonrechten van Christus verachtelijk op de straten werpt. Een leer die Wet en Evangelie vermengt, c.q. zalig worden door genade maar ook nog een beetje door de goede werken. Daar moest je eens over nadenken, beste forummers.
Als ik zie hoe jij als voorvechter van de oude waarheid afstand hebt genomen van 2 belijdenisgeschriften die onze geachte voorvaderen ons hebben nagelaten. En als je in de spiegel kijkt moet je ook eens afvragen of de weg die jij gaat een zelf gekozen weg is of een weg die de Schrift ons tekent en die onze voorvaderen hebben opgesteld als leidraad voor de kerk (zie DKO).
Het enige waar ik het niet mee eens ben is, het standpunt van de kinderdoop. Er is geen reformator geweest die dit op grond van Gods Woord heeft kunnen verdedigen. Men is gaan redeneren vanuit het verbond etc....... (We hebben daar inmiddels wellicht genoeg over gediscussieerd). Verder heb ik niet een belijdenisgeschrift terzijde geschoven, beste AUTO. Wat jij ervan maakt is jouw zaak, maar je moet geen dingen zeggen die niet waar zijn.

Waarom beste DWW, geeft je geen reactie op de opmerking van Auto over de toon van jouw discussies met je geestelijke vader ? En dan van mijn kant de vraag : vind je dat in de lijn van de kerkorde om zelf te gaan preken zonder de kerkelijke weg hiervoor te bewandelen ?
Ondermeer vanwege bovenstaande post is zojuist het topic : De pracht van RK kerken , misschien wel terecht, gesloten.
Het past ons niet om een soort van tribunaal op te zetten. Anderzijds mag je van medeforummers die actief meedoen aan discussies ook verwachten dat ze antwoorden geven nav publiekelijk bekende zaken die gevonden worden op hun eigen sites waar regelmatig naar wordt verwezen.

Maar misschien is het beter om de discussie wat algemener te houden.

De laatste tijd hebben we een aantal keer gezien dat de weg tot het ambt gegaan werd op een manier die niet kerkordelijk te noemen is.
Oa. Ds. vd Meer Dhr Ippel. Dhr Burggraaf en Dhr Kleen en eerder ook Dhr Tollenaar zijn op eigen initiatief gaan preken zonder dat daarvoor de kerkordelijke weg werd bewandeld. Het lijkt dan vooral te gaan langs een weg van extra-ordinaire belevingen waardoor men zich geroepen voelt om het Woord te prediken.

Nu is mijn vraag, hoe moeten we deze ontwikkelingen beoordelen ?
De Dordtse kerkorde is er duidelijk over. Er behoort voor lekenpredikers geen ruimte te zijn in de kerk. Er is ook een gevaar dat zulke groepjes, vaak rondom één leider / voorganger, buiten alle kerkelijk(e) gezag en -verbanden om, zich ontwikkelen tot een groep met sektarische trekjes. Anderzijds kunnen we ook in de historie zien dat de prediking van lekenpredikers niet altijd ongezegend is gebleven.

Mag er in bijzondere gevallen in de weg tot het ambt van de kerkordelijke weg worden afgeweken ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17567
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door huisman »

De kerkorde (art 8)geeft zelf ruimte om via een een andere weg predikant te worden.
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2180&page=

Daarbuiten is het m.i. niet geoorloofd om te gaan preken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door DWW »

Wilhelm schreef:Waarom beste DWW, geeft je geen reactie op de opmerking van Auto over de toon van jouw discussies met je geestelijke vader ? En dan van mijn kant de vraag : vind je dat in de lijn van de kerkorde om zelf te gaan preken zonder de kerkelijke weg hiervoor te bewandelen ?
Ten eerste is GPPB niet mijn geestelijk vader. Ik heb GPPB geantwoord op dezelfde wijze als hoe hij gewend is anderen te schrijven. IJzer scherpt men tenslotte met ijzer. Jij kent hem niet, ik dacht dat ik hem kende, totdat ik hem wat beter leerde kennen. Maar het heeft God niet in de weg gestaan. Bileam wilde Israel vloeken, maar God gebruikte zijn tong om Israel te zegenen. Zo heeft God het enkele geschrijf van GPPB voor mij willen zegenen, waardoor ik licht over (drie jaar daarvoor) ontvangen genade begon te verkrijgen. Tesamen met ds. J.J. Roodsant en ds. K. Veldman, is hij het middel geweest, waardoor ik uit de leerdwalingen verlost ben geworden waar jij helaas nog tot je nek in zit. Dit schrijf ik niet uit wangunst, maar God mocht je ogen nog eens willen openen, en je oren willen doorboren. Het kan zo ver gaan, en het kan er allemaal zo op lijken, -niet ongevraagd namen gebruiken-. Lees hier eens wat Jan Geense wel niet allemaal geproefd en gesmaakt had, alvorens hij door de weg van Gods heilige recht werd ingelijfd in Christus Jezus. Het feit dat jij niet weet wat het recht Gods is, wil niet zeggen dat het niet bestaat, -niet ongevraagd namen gebruiken-. Lees hier, door Jan Geense zelf geschreven:

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... geense.pdf

Je durft anoniem in allerlei topics een hoop dingen te schrijven en/of te zeggen, ik vraag me zo af of je dit onder je eigen naamsvermelding ook allemaal zou durven roepen. Het doet me denken aan die stoere opgeschoten ventjes die op straat in groepsverband van alles durven uit te kramen, maar hoe anders is het met hen wanneer je ze alleen tegen komt. In antwoord op je gestelde vraag wil ik je zeggen dat ik mezelf niet heb aangeboden, maar in de middelijke weg gevraagd ben om enkele malen een stichtelijk woord te komen spreken. Dit was, omdat de ouderling van die gemeente een openhart-operatie moest ondergaan, en de andere ouderling geen vrijmoedigheid had om voor te gaan. Als ik niet was gekomen, hadden die mensen eenvoudig weg voor enkele weken op zondag niet samen kunnen komen. Om mezelf op fouten en krommigheden na te luisteren heb ik deze oefeningen opgenomen. Toen enkelen van m'n kennissen me verzochten deze oefeningen ook te mogen horen, heb ik besloten om ze gewoon op m'n website te plaatsen. Daarnaast heb ik er een kanttekening bij geplaatst. Maar tot overdaad wilde jij anoniem op RF nog enkele dingen meer weten. Jongen, toch..... Wat ben je toch gespitst op iemand z'n ondergang. Vraag of God je van deze huichelarij zou willen bekeren, -niet ongevraagd namen gebruiken-.

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ningen.pdf

Hoe en wat mijn weg verder zal zijn, weet ik niet. Ik heb in gebrek geschreven wat de Heere mij heeft laten zien, en heeft willen leren. Maar een ding is zeker waar, ik kon niet meer verder in de bloemen. De Heere is mijn Getuige. Ook ik zou het liefst mezelf in de middelijke weg ergens gaan aanmelden, maar zou werkelijk niet weten waar, beste -niet ongevraagd namen gebruiken-. Het valt niet mee om anderen in een gespreid bedje te zien liggen, en zelf verder alles alleen te moeten uitzoeken. Toch ben ik er niet jaloers op, ik zou niet willen ruilen.

Vriendelijke groet,
D.J. Kleen
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Ander »

Je durft anoniem in allerlei topics een hoop dingen te schrijven en/of te zeggen, ik vraag me zo af of je dit onder je eigen naamsvermelding ook allemaal zou durven roepen. Het doet me denken aan die stoere opgeschoten ventjes die op straat in groepsverband van alles durven uit te kramen, maar hoe anders is het met hen wanneer je ze alleen tegen komt.
Dit past bij een forum. Het feit dat je de echte naam van de forummer weet getuigt ervan dat hij niet alleen maar anoniem wat roept. Je gaat nu wat ver om erg persoonlijk te worden. Bel Wilhelm even of stuur hem een mail. Dit is niet handig.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Auto »

Mensen het verzoek om on topic te blijven en NIET op de persoon te spelen. In de inleiding van het topic staat duidelijk
Het past ons niet om een soort van tribunaal op te zetten. Anderzijds mag je van medeforummers die actief meedoen aan discussies ook verwachten dat ze antwoorden geven nav publiekelijk bekende zaken die gevonden worden op hun eigen sites waar regelmatig naar wordt verwezen.


Enige fatsoensnormen gaarne in acht nemen. Er zijn nu al 2 postings verwijderd die hier niet horen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Auto »

DWW schreef:Hoe en wat mijn weg verder zal zijn, weet ik niet. Ik heb in gebrek geschreven wat de Heere mij heeft laten zien, en heeft willen leren. Maar een ding is zeker waar, ik kon niet meer verder in de bloemen. De Heere is mijn Getuige. Ook ik zou het liefst mezelf in de middelijke weg ergens gaan aanmelden, maar zou werkelijk niet weten waar ...
Vriendelijke groet,
D.J. Kleen
Beste DJK, waarom ga je dan geen theologiestudie oppakken of ga je in ieder geval de talen oppakken onder goede leiding? Dan ga je de middelijke weg. Maar zoals door Huisman al wordt aangegeven de DKO is duidelijk in die zaken. Je kan toch niet zelf op deze wijze aan het 'werk' gaan?
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door DWW »

Ander schreef:
Je durft anoniem in allerlei topics een hoop dingen te schrijven en/of te zeggen, ik vraag me zo af of je dit onder je eigen naamsvermelding ook allemaal zou durven roepen. Het doet me denken aan die stoere opgeschoten ventjes die op straat in groepsverband van alles durven uit te kramen, maar hoe anders is het met hen wanneer je ze alleen tegen komt.
Dit past bij een forum. Het feit dat je de echte naam van de forummer weet getuigt ervan dat hij niet alleen maar anoniem wat roept. Je gaat nu wat ver om erg persoonlijk te worden. Bel Wilhelm even of stuur hem een mail. Dit is niet handig.
Ik heb hem weleens gemaild. Maar telkens wenst hij via het RF verder te discissieeren. Misschien voelt hij zich dan wat sterker, door bijval van anderen als hij niets meer te zeggen weet. Dat geeft verder niet. Ik heb best vaak met hem op dit forum gediscusieerd over allerlei dingen. Maar middels het topic wat hij nu geopend heeft, en de herhaalde vragen die hij me hier openlijk stelt, vraag ik me af, wie hier nu op de persoon speelt. Hij of ik...??
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Ander »

DWW schreef:
Ander schreef:
Je durft anoniem in allerlei topics een hoop dingen te schrijven en/of te zeggen, ik vraag me zo af of je dit onder je eigen naamsvermelding ook allemaal zou durven roepen. Het doet me denken aan die stoere opgeschoten ventjes die op straat in groepsverband van alles durven uit te kramen, maar hoe anders is het met hen wanneer je ze alleen tegen komt.
Dit past bij een forum. Het feit dat je de echte naam van de forummer weet getuigt ervan dat hij niet alleen maar anoniem wat roept. Je gaat nu wat ver om erg persoonlijk te worden. Bel Wilhelm even of stuur hem een mail. Dit is niet handig.
Ik heb hem weleens gemaild. Maar telkens wenst hij via het RF verder te discissieeren. Misschien voelt hij zich dan wat sterker, door bijval van anderen als hij niets meer te zeggen weet. Dat geeft verder niet. Ik heb best vaak met hem op dit forum gediscusieerd over allerlei dingen. Maar middels het topic wat hij nu geopend heeft, en de herhaalde vragen die hij me hier openlijk stelt, vraag ik me af, wie hier nu op de persoon speelt. Hij of ik...??
Daar moet ik je gelijk in geven. Je bent wel heel open over je ervaringen, via je website. Maar dat zal passen bij je roeping.
Alleen, het gaat hier om het niet kerk-ordelijk het predikambt of het oefenaarschap op je nemen en niet om wat DWW allemaal uitvoert. In dit geval komt het natuurlijk wel heel dichtbij omdat je zelf ook een aantal malen geoefend hebt. Ik denk dat het heel lastig wordt om buiten de persoon DWW om hier te discusseren over de beginvraag. Of je moet je daar niet mee inlaten. (ik denk dat het dan snel afgelopen is in dit topic ;))
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17567
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door huisman »

DWW schreef
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ningen.pdf

Hoe en wat mijn weg verder zal zijn, weet ik niet. Ik heb in gebrek geschreven wat de Heere mij heeft laten zien, en heeft willen leren. Maar een ding is zeker waar, ik kon niet meer verder in de bloemen. De Heere is mijn Getuige. Ook ik zou het liefst mezelf in de middelijke weg ergens gaan aanmelden, maar zou werkelijk niet weten waar, beste -niet ongevraagd namen gebruiken-. Het valt niet mee om anderen in een gespreid bedje te zien liggen, en zelf verder alles alleen te moeten uitzoeken. Toch ben ik er niet jaloers op, ik zou niet willen ruilen.
Juist voor de zaken die je noemt in je uitleg rondom je eerste preekbeurten die je heel ootmoedig ondertekent met "Een eenvoudige stuntelaar" zul je toch verlangen naar onderwijs in "predikkunde"?
Verder denk ik dat je een roeping toch ook bevestigd wil zien door een curatorium ? Mijn advies aan een ieder die loopt met en roeping, praat erover met je kerkenraad , vraag een attest, en meld je bij het curatorium . Als het van de HEERE is zijn dat geen struikelblokken maar open deuren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door DWW »

Waar zijn deze tijden en deze leraren heden ten dage gebleven...??
Jonathan Mitchel
Toen de Godzalige Thomas Hooker, in Hartford, in Connecticut stierf, niet om, zoals zijn ouderling zeide, zijn loon te gaan ontvangen, maar zoals hij zelf mocht uitjubelen, om genade en barmhartigheid te verkrijgen, toen kon ds. Stone, zijn Godvrezende ambtsbroeder, terecht schrijven aan Thomas Shepard: “Onze zon is ondergegaan”.

Daarna zond ds. Stone een bericht aan Jonathan Mitchel of hij wilde prediken in de plaats van Thomas Hooker. Tevens stuurde hij een paard, om de af-te-leggen-afstand te vergemakkelijken. Het wordt de eerste maal, dat Mitchel het Woord des Heeren zal bedienen. Vier jaar had hij tijdens zijn studie aan de Harvard universiteit gezeten onder het gehoor van Thomas Shepard en hij zei ervan: “Tenzij het vier jaren in de hemel geweest waren, anders zou ik niet weten, hoe ik meer reden zou hebben de Heere te loven dan over het wonder voor deze vier jaren”.

Nu zal hij zelf die ontzettende last gaan dragen; die uiterste gewilligheid gaan volvoeren. Wij lezen in het dagboek van jonathan Mitchel: “Ik had meer behoefte alleen in een hoek te wenen, dan er aan te denken, de wereld in te gaan, om zulk een werk te doen. Duisternis en dood bewolkten mijn ziel”.

Maar hij gaat. En hij verkondigt het Evangelie, daar in het verre Hartford over Hebr. 11:27: “Want hij hield zich vast, als ziende de Onzienlijke”.

En hij had veel vrucht op zijn arbeid, want we lezen even verder: “Toen liet de Heere mij zien mijn goddeloosheid, mijn totale ongeschiktheid tot dat heilig werk”.

En juist toen begeerde de gemeente van Hartford hem als hun leraar. Toch durfde Jonathan Mitchel het beroep niet aan te nemen. Wat was er namelijk gebeurd: Voor hij ging was ds. Shepard met de geoefendste leden van zijn gemeente bij hem gekomen en Shepard had hem dringend verzocht, zich nog niet te binden. En Mitchel schrijft: “Ik laat de ganse zaak over aan de Goddelijke bestiering”. Wat kon hij beter doen? Dan, eerst na maanden, verzoekt ds. Shepard hem het Woord des Heeren te verkondigen in Cambridge, de eigen gemeente van Shepard. En daar predikt de jonge, hopeloze, gesterkte dienstknecht het Woord des Heeren en Thomas Shepard zit onder zijn gehoor. Dan komt de avond van de Dag des Heeren. Ds. Shepard gaat naar de woning waar Mitchel verblijf houdt. Hij gaat er binnen en hij komt met een boodschap van Zijn Meester. En hij brengt die boodschap vergezeld van de Majesteit Gods: “Dit is de plaats, waar gij rechtens zult arbeiden, alle de dagen uws levens”.

Dan roept hij enige Godvrezende lieden, die de prediking van zijn jonge vriend ook beluisterd hebben en hij vraagt hun, hoe het hun bevallen was.

Het antwoord luide: “Zeer goed!”.

Toe zeide ds. Shepard: “Mijn werk is gedaan.”

Binnen enkele dagen werd hij ziek en riep zijn Meester, Die hem zo uitnemend had liefgehad, hem tot Zich. Toen behoefde Jonathan Mitchel niet meer op een beroep te wachten. Toen hoefde hij ook niet meer naar een ander beroep ooit uit te zien.

Daar in Cambridge zou hij blijven, alle dagen zijns levens.

Ongeveer in de tijd dat Jonathan Mitchel zijn ambt zal aanvaarden in de plaats van ds. Shepard, krijgt hij de pokken, de gevreesde zieke van Nieuw Engeland. Hij wordt tot stervens toe ziek. Maar de Heere had medelijden met hem en niet slechts met hem alleen, maar met de ganse Kerk in de wildernis. Zo mag hij herstellen.

Hersteld zijnde, schrijft hij in zijn dagboek: “De laatste weken ondervond ik een bijzondere tegenspoed. De Heere moge mij helpen haar te beschouwen. Ik kan zeggen: ‘Mijn huid is doorknaagd en verachtelijk geworden en daar is geen rust in mijn beenderen, vanwege mijn zonden, mijn lendenen zijn vervuld met een walgelijke ziekte en daar is geen gezondheid in mijn vlees. Door zulk een bedorven, walgelijke ziekte blijkt wel, dat ik inderdaad ben, namelijk zoals de Profeet spreekt: “Vol van stinkende etterbuilen.”

“Het was in deze tijd, dat ik was als een stad op een berg. Toen ik trachtte te komen tot het zuivere heilige werk der bediening, werd ik bezocht met die ontzettende ziekte. Begin ik iets in de wereld te worden, de Heere zal mij ellendig maken in de ogen van het ganse land; God zal mij vernederen voor de zon en in het gezicht van Israël. Hij wenst mijn bediening te laten beginnen met deze ziekte. Hij weet wat ik nodig heb, veel reiniging, alvorens daartoe te komen. Een walgelijke zondaar zal hebben een walgelijke ziekte!” Dan kijkt hij terug op zijn leven. Mag hij terug zien. “Ik heb geleefd in deze wereld, nu bijna vijfentwintig jaar en tot op vandaag heb ik zeer weinig geweten van God en Christus, en tot op heden weinig voorzorg genomen voor de eeuwigheid. Weinig kennis heb ik bezeten van de gunst en liefde Gods.

Hoe heb ik mij deze tijd toch te nutte gemaakt? Wee mijner; wee, wee mijner! Ik moet beschaamd zijn te spreken, verbaast te denken. Heere, ik weet niet, of er ooit zulk een zondaar is als ik, ooit tot U gekomen is om genade; of er ooit zulk werk gedaan is aan zulk een ellendige schurk; zo’n werk als de redding van mijn ziel moet zijn. Ik ben gegaan door alle middelen der wetenschap en toch zie ik geen waarheid en werkelijkheid in haar heerlijkheid. Door alle beproevingen ging ik heen en toch niet vernederd, of ernstig. Door alle genade en toch niet dankbaar; door alle middelen ten goede en toch slecht, bovennatuurlijk slecht, in de hoogste graad slecht tot op dezen dag toe. Indien de Heere mij enig goed doet, of enig goed door mij doet, dan moet het een scheppend werk zijn. Heere, ik ben tot nets geschikt, noch tot leven; noch tot sterven; noch tot onderwijzen; noch tot denken; noch tot spreken; noch tot doen; noch tot lijden; noch tot gemeenschap met het goed; noch tot het ontvangen van iets. Gegaan door alles wat ik ben, innerlijk en uiterlijk en, niets dan vuilheid en ontzetting.”

De dag komt dat hij tot de bediening geordend zal worden.

Dan schrijft hij: “De Kerk zal, naar ik veronderstel, deze dag beschouwen en bepalen tot een dag van ordening; maar ging er ooit zo’n schepsel, als ik ben, tot zulk een zaak? Toen zij twaalf maanden geleden dit beroep deden, was ik gemeen en slecht; maar veel gemener en slechter ben ik nu.

Groot is de toorn des Heeren die op mij ligt; en de tekenen ervan zijn in enige opzichten vermeerderd. Ik kan niet met vertrouwen gaan tot God, als mijn Vader in Jezus Christus. Ik ken geen waarheid van God, met enige betrekking mijner opzicht. Ik heb geen schat van ondervinding van Christus; ik weet niet wat behoort tot de hoofdzaken der bekering en redding. Mijn zonde is voldoende om een vloek te brengen over alles wat ik doe en over de gehele plaats; ik ben onder de voet van satan zelf.”

Tenslotte, na een ontzettende strijd, zegt hij eindelijk: “Kan het zijn, dat de Heere geen behagen in mij heeft, het zij zo. Ik verdien het niet dat Hij het doet, maar Híj verdient tóch geëerd en gediend te worden, en late het mijn geluk en mijn vreugde zijn, dat te doen, wat mij dan ook in het einde worde.”

Jonathan Mitchel had een vreselijke bediening. Tevens een Godverheerlijkende bediening. Hij schrijft er over onder andere dit: “Mijn toestand is nu zo (zo ontzettend en verloren), dat ik denk, mijns gelijke was nooit op de aarde, sinds Adam werd geformeerd tot deze dag toe. Daar is slechts alleen deze hoop, dat er in de Heere een mate van genade is, boven al datgene, waar iemand ooit gebruik van maakte. Nooit kan iemand aan het einde komen van die oneindigende genade.

Heere, eer Uzelf door mij, op de een of andere wijze, wat er dan ook van mij worde. Heere, het is de ure en macht der duisternis met mij; ik gevoel het verschrikkelijke woeden van de satan in mijn boos hart, nu gericht tegen mij, om mij omver te werpen en Uw Naam af te snijden. De Naam, waartoe Gij mij geroepen hebt, die uit te dragen in deze plaats. Ik weet niet, wat van mij worden zal, noch wat van U te spreken; maar ik laat mijn treurende en met droefheid vervulde ziel aan U over; Heere, ik ben hel, zult Gij mij daar laten liggen?”

Hij is niet oud geworden. Zijn bediening was ontzaggelijk, maar ze behoefde niet zo lang te wezen. Het was Sabbatdag. En Mitchel preekte over: ‘Ik weet dat Gij mij tot de dood zult brengen en tot het huis, bestemd voor al de levenden.”

Hij sprak met macht. Dan gaat hij naar huis, zijn vrijwel ledig huis. En de koorts overvalt hem. Hij word ziek, maar niet ernstig. Maar zijn Meester maakt Zich reeds op, om hem te ontvangen. Zijn ouderlingen omgeven zijn bed en vragen hem aangaande de toekomst. Toen zeide hij: “Als de Heere Jezus enige dienst voor mijn heeft te verrichten voor Hem of voor Zijn lieve volk, dan ben ik gewillig het te doen, maar als mijn werk gedaan is: Zijn wil geschiede.”

Dodelijk krank werd hij. Maar de dood had zijn verschrikking verloren, want we lezen: “Hoe dichter de dood naderde, hoe vrolijker hij werd in zijn Meester.”

Hij viel in bewondering uit over de menigvuldige genade Gods jegens hem en brak uit in deze woorden: “Heere, U roept mij tot U; ik weet niet waarom, als ik op mijzelf zie; maar op Uw verzoek kom ik.” Toen hij daar lag in zijn uiterste, toen stond er ook een jeugdige vriend bij zijn bed. Hij zag zijn leraar heengaan naar de stad, die fundamenten heeft. Hij zag hem gaan met uiterste droefheid des harten, maar hij zag zijn leraar afreizen met de vreugd des hemels stralend van zij aangezicht.

Toen noch eenmaal keek ds. Mitchel die jongman aan, noch eenmaal voor hij binnen mocht gaan in het huis zijns Vaders, met de vele woningen. En toen opende hij zijn mond en zei tot zijn jeugdige vriend: “Mijn vriend, als een stervend man beveel ik u nu, dat gij mij niet ontmoet buiten Christus, in de dag van Christus.”

Bron: Des Heeren werken groot (Merkwaardige voorvallen uit het leven van Gods kinderen).
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Auto »

DWW schreef:Waar zijn deze tijden en deze leraren heden ten dage gebleven...
Even t.a.v. Thomas Sheppard en Thomas Hooker ;)

Thomas Hooker
Thomas Hooker was likely born at Marefield or Birstall, Leicestershire,[2] and went to school at Market Bosworth.[3] He received his Bachelors of Arts from Emmanuel College, Cambridge in 1608, continuing there to earn his Masters of Arts in 1611.[3][4][5] He stayed at Emmanuel as a fellow for a few years.[3] After his stay at Emmanuel, Hooker preached at the Esher parish, where he earned a reputation as an excellent speaker.[3][5]
Around 1626, Hooker became a lecturer at the Chelmsford Cathedral.[3] However, in 1629 Archbishop William Laud suppressed church lecturers, and Hooker was forced to retire to Little Baddow.[3] His leadership of Puritan sympathizers brought him a summons to the Court of High Commission. Forfeiting his bond, Hooker fled to Rotterdam, Holland[5], and from there immigrated to Massachusetts Bay Colony aboard the Griffin.[1][3]
In Massachusetts Bay Colony, Hooker became the pastor of The First Parish in Cambridge at Newetowne, now Cambridge. His parish became known as "Mr. Hooker's Company".[3] Discontented with the suppression of Puritan suffrage and at odds with the colony leadership[5], Hooker led a group of about 100[6] who, in 1636, founded Hartford, Connecticut. This led to the founding of the Connecticut Colony.[3][7] Hooker became more active in politics in Connecticut, helping to draft the Fundamental Orders of Connecticut in 1639. Some historians consider it the first written constitution in the western tradition.[3][8] He also participated in negotiations which led to the New England Confederation.[3] Hooker continued as the leader of the Hartford church until his death in 1647.

Thomas Sheppard
Shepard was born in Towcester, Northamptonshire. His devout mother died when he was four and he lived a difficult life under his stepmother. His father died when he reached ten, at which point he lived with his grandparents and later an older brother, whom he held in high and grateful regard. A schoolmaster ignited in him a scholarly interest, which ultimately led to entry into Emmanuel College in Cambridge University at the age of fifteen.[1] He accounts in his autobiography that he lived a dissatisfied and dissolute life, which led him to pray out in a nearby field, at which point he underwent the beginnings of a conversion experience.
In 1627 he became assistant schoolmaster at Earls Colne Grammar School in Earls Colne, Essex. He became a minister whose sermons and Puritan ways drew the ire of Church of England Archbishop William Laud, and he was forbidden to preach. Following the death of his eldest son, he left England in 1635 with wife and younger son on a difficult voyage for Massachusetts in colonial America. His wife died thereafter, as did his second wife and other children, though he framed these experiences, if not without difficulty, into the perspective of his theology.
Shepard died of quinsy, a Peritonsillar abscess, which is a complication of tonsillitis at the age of 44.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:De kerkorde (art 8)geeft zelf ruimte om via een een andere weg predikant te worden.
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2180&page=

Daarbuiten is het m.i. niet geoorloofd om te gaan preken.
Ik denk dat het lastig is om iemand buiten je eigen kerkverband te veroordelen op grond van je eigen kerkorde. :)
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Germanicus »

Een interessant boek wat o.a. over deze materie gaat is Bavianen en slijkgeuzen van Van Deursen. Hij beschrijft hoe de kerk van de Hervorming sterk hechtte aan gedegen onderwijs en studie, om zo de herontdekte waarheid van het Evangelie zo zuiver mogelijk te houden. Ook moesten predikanten (of jongemannen die predikant wilden worden) een document ondertekenen waarmee ze instemden met de Heidelberger Catechismus. Voor wie geinteresseerd is in hoe de Gereformeerde Kerk in Nederland wortel begon te schieten en zich organiseerde is het een must om dit boek te lezen. Het handelt ook over remonstranten en contraremonstranten (vandaar de titel van het boek).
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Auto »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:De kerkorde (art 8)geeft zelf ruimte om via een een andere weg predikant te worden.
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2180&page=

Daarbuiten is het m.i. niet geoorloofd om te gaan preken.
Ik denk dat het lastig is om iemand buiten je eigen kerkverband te veroordelen op grond van je eigen kerkorde. :)
Dat klopt niet helemaal. De DKO is het standaardwerk voor alle kerkordes. De kerken van heden ten dage hebben wel zaken toegevoegd of uitgebreider geformuleerd. De PKN en de HHK hebben een afwijkende, maar ook daar is de basis de DKO.

En binnen de reformatorische gezindte lijkt mij dat het uitgangspunt wel de DKO zou moeten zijn en dan heeft Huisman gelijk.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Willem »

Auto schreef:
DWW schreef:Hoe en wat mijn weg verder zal zijn, weet ik niet. Ik heb in gebrek geschreven wat de Heere mij heeft laten zien, en heeft willen leren. Maar een ding is zeker waar, ik kon niet meer verder in de bloemen. De Heere is mijn Getuige. Ook ik zou het liefst mezelf in de middelijke weg ergens gaan aanmelden, maar zou werkelijk niet weten waar ...
Vriendelijke groet,
D.J. Kleen
Beste DJK, waarom ga je dan geen theologiestudie oppakken of ga je in ieder geval de talen oppakken onder goede leiding? Dan ga je de middelijke weg. Maar zoals door Huisman al wordt aangegeven de DKO is duidelijk in die zaken. Je kan toch niet zelf op deze wijze aan het 'werk' gaan?
De RKK heeft naast de Bijbel bepaalde dogma's die - op een bepaalde manier uitgesproken - ook onfeilbaar zijn. Het lijkt me niet de bedoeling dat de DKO op een bepaalde manier een dergelijk gezag wordt toegewezen. De Heere is vrij in het roepen en uitstoten van knechten in Zijn Wijngaard en ook in de manier waarop. Ook in het verstrekken van gaven aan Zijn dienstknechten, het zal duidelijk zijn dat kennis van oude talen etc menselijkerwijs een - groot - pre is maar we moeten niet God voorschrijven wat voor opleiding zijn knechten moeten hebben!. Het zal zijn coform het Woord, maar niet perse noodzakelijk volgens de regels van de DKO. Ik denk ook wel dat de DKO de middelijke weg is maar het lijkt me onjuist om iedereen die op een andere manier tot het ambt geroepen wordt per direct te veroordelen als door een zijdeur ingeslopen.
We moeten e.e.a maar afkijken, als het van de Heere is wordt het ook wel bevestigt, is dat het niet dan verdwijnt het vanzelf.
Plaats reactie