Natuurrampen

Mara

Natuurrampen

Bericht door Mara »

Als je zo het nieuws bekijkt of de krant leest, schrik je toch weer van de enorme rampen die de aarde teisteren.
Zo maar een greep: overstromingen in Pakistan, China.
Een groot brok ijs, ter grootte van Ameland, breekt af en drijft in de zee.
De bosbranden en de hitte in Moskou.
Ik weet het, het is van alle tijden, die vreselijke rampen, we zouden er bijna "immuum" van worden. Het verdriet is soms TE erg.
Maar het grijpt me toch wel weer aan, die vreselijke beelden.
In die landen (Pakistan) is al zo weinig.
We kopen ons schuldgevoel maar weer af met een paar euro's in de collectebus.
Het is een druppel op een gloeiende plaat.
Veel mensen gaan daadwerkelijk helpen, maar de ene wee is nog niet over of de andere wee komt.
Wie merkt het op ?
Wie verootmoedigt zich daadwerkelijk ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Re: Natuurrampen

Bericht door Marnix »

Hoe bedoel je dat precies? Wat zou je graag willen zien?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Ik blijf maar bij mezelf Marnix. Wat doen we als we de krant neerleggen, de tv uitdrukken. Gewoon verdergaan met de dagelijkse bezigheden.
s'Avonds op bed komen dan de gedachten. Zouden die mensen daar ook antidepressiva krijgen en slachtofferhulp ?
Ze hebben het al zo arm, nu dit nog. Wat doen wij met onze zegeningen ? Vanzelfsprekend aanvaarden ?
Het zou ons tot de troon der genade moeten brengen, soms beleef ik dat zo, dat die mensen lijden vanwege onze zonden.
Sorry, even off topic, maar als ik dan aan dat gehos en gespring van afgelopen zaterdag denk, ook DAT zou ons op de knieen moeten brengen.
artistiek

Bericht door artistiek »

Mara schreef:Ik blijf maar bij mezelf Marnix. Wat doen we als we de krant neerleggen, de tv uitdrukken. Gewoon verdergaan met de dagelijkse bezigheden.
s'Avonds op bed komen dan de gedachten. Zouden die mensen daar ook antidepressiva krijgen en slachtofferhulp ?
Ze hebben het al zo arm, nu dit nog. Wat doen wij met onze zegeningen ? Vanzelfsprekend aanvaarden ?
Het zou ons tot de troon der genade moeten brengen, soms beleef ik dat zo, dat die mensen lijden vanwege onze zonden.
Sorry, even off topic, maar als ik dan aan dat gehos en gespring van afgelopen zaterdag denk, ook DAT zou ons op de knieen moeten brengen.
En toch hè, ik vraag me weleens af, wie zouden er nou gelukkiger zijn...
Zijn wij, die leven in voorspoed, weelde en overvloed, ook werkelijk gelukkiger als zij die het met veel minder moeten doen en ook nog eens allerlei rampen moeten meemaken?
En dat denk ik ook weleens van Gods volk hier of in landen waar ze verdrukt en vervolgt worden. Ik denk zelfs dat die mensen in hun verdrukking veel afhankelijker zijn van hun Leidsman en daardoor een nauwer leven hebben met de Heere.
Misschien iets om eens over na te denken...
Mara

Bericht door Mara »

Je hebt gelijk artistiek !
Dat geloof ik eigenlijk ook. Het komt wel vaker aan de orde hier, op het forum, waar hebben we daadwerkelijk de Heere nog bij nodig ?
Als we iets willen hebben, kopen we het.
Als we ziek zijn gaan we naar de dokter.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Ik blijf maar bij mezelf Marnix. Wat doen we als we de krant neerleggen, de tv uitdrukken. Gewoon verdergaan met de dagelijkse bezigheden.
Ik weet niet of je kan stellen dat die mensen lijden om onze zonden.

Het is soms moeilijk om hulp aan die mensen concreet te maken, behalve door financieel en met gebed ze te ondersteunen en misschien, als je die ruimte hebt, er naar toe te gaan om hulp te bieden. Maar in de Bijbel is hulp vaak ook een materieel iets.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
En toch hè, ik vraag me weleens af, wie zouden er nou gelukkiger zijn...
Zijn wij, die leven in voorspoed, weelde en overvloed, ook werkelijk gelukkiger als zij die het met veel minder moeten doen en ook nog eens allerlei rampen moeten meemaken?
En dat denk ik ook weleens van Gods volk hier of in landen waar ze verdrukt en vervolgt worden. Ik denk zelfs dat die mensen in hun verdrukking veel afhankelijker zijn van hun Leidsman en daardoor een nauwer leven hebben met de Heere.
Misschien iets om eens over na te denken...
mee eens... wat vaak ook leidt tot meer verbondenheid. Wij hebben het hier op bepaalde vlakken goed, maar de keerzijde is dat we ons als christenen hier druk maken, verdeeld zijn etc. om zaken waar dat daar nooit zo zou zijn. Armoede zorgt voor problemen, welvaart misschien nog wel meer.
jvdg

Bericht door jvdg »

De mix van Mara en Artistiek kan ik onderschrijven.
Laat beide postings ons richtsnoer zijn.
Woord, daad en liefde
jochanan

Bericht door jochanan »

bij natuurrampen gaan mijn gedachten steeds vaker uit naar "het begin der weeën" of zijn we al verder dan de eerste weeën?
artistiek

Bericht door artistiek »

jochanan schreef:bij natuurrampen gaan mijn gedachten steeds vaker uit naar "het begin der weeën" of zijn we al verder dan de eerste weeën?
Dat zijn de verborgenheden des Heeren, wij kunnen het elkaar alleen maar toeroepen: zijt nuchteren en WAAKT!
Het zal toch wat zijn als na ons 'feesten' Hij zal komen en ons 'slapende' vinden... dan zal Hij zich omkeren en zeggen: 'Slaapt nu maar voort tot in der eeuwigheid'
Marnix

Bericht door Marnix »

jochanan schreef:bij natuurrampen gaan mijn gedachten steeds vaker uit naar "het begin der weeën" of zijn we al verder dan de eerste weeën?
Lastig te zeggen. Rampen zijn er natuurlijk al eeuwenlang en altijd heeft men gezegd: Het duurt niet lang meer voor Hij terugkomt. door de toenemende wereldbevolking eisen ze meer slachtoffers.... maar ik weet niet of er meer rampen zijn dan vroeger?
Mara

Bericht door Mara »

Wat ik persoonlijk zie, de rampen, maar die zijn idd van alle tijden, maar de enorme omvang daarvan. Mede doordat er meer mensen in 1 gebied wonen.
Maar ook de schaamteloosheid van veel uitwassen, men schaamt zich bijna nergens voor.
De zonde wordt steeds openlijker.
Je kunt het amper nog ontwijken.
Als je hier door het natuurgebied gaat fietsen, kun je 2 vrijende homo's tegenkomen, gewoon langs het fietspad ! ( en dan bedoel ik ook vrijen ! Niet alleen zoenen)
Ze liggen er topless te zonnen.
De liefdeloosheid en kilheid tov elkaar. In mijn eigen familie.
Een nichtje zei het gisteren nog tegen me, ik lig op een vuilnishoop en ze gaan niet eens meer de zooi uitzoeken, ik doe er niet meer toe. (zij wordt genegeerd door haar eigen broers en zussen) En ze gaan allemaal trouw naar de kerk, maar luisteren kennelijk voor een ander (als ik de liefde niet had.....)
Daarom, het kan er van buiten nog allemaal best goed uitzien, maar van binnen, in eigen kring ?
jochanan

Bericht door jochanan »

Marnix schreef:
Lastig te zeggen. Rampen zijn er natuurlijk al eeuwenlang en altijd heeft men gezegd: Het duurt niet lang meer voor Hij terugkomt. door de toenemende wereldbevolking eisen ze meer slachtoffers.... maar ik weet niet of er meer rampen zijn dan vroeger?
zoek de statistieken over de laatste 4 decennia maar op over aardbevingen en vulkaanuitbarstingen (niet schrikken hoor!)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

jochanan schreef:
Marnix schreef:
zoek de statistieken over de laatste 4 decennia maar op over aardbevingen en vulkaanuitbarstingen (niet schrikken hoor!)
Heeft dat niet te maken met dat er steeds meer geregistreerd wordt?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara

Bericht door Mara »

Ja, en door de moderne media weten we alles binnen een paar minuten.
Ik weet niet of dit nu een zegen is !
TEveel weten is ook niet alles.
Plaats reactie