Hoe ziet de mantel der liefde eruit?

sela

Hoe ziet de mantel der liefde eruit?

Bericht door sela »

in gesprek met een aantal mensen bleek dat je een heel eigen beeld kunt hebben van de mantel der liefde. een patroon erop. lief of juist cynisch. welke kleuren heeft 'ie? groot, klein?

'ben wel benieuwd naar jullie beeld van de 'mantel der liefde'.
hoe moet ik hem tekenen?
-DIA-

Re: Hoe ziet de mantel der liefde eruit?

Bericht door -DIA- »

Die behoort zo groot te zijn dat hij alles kan bedekken. Hij zou ons allen wel moeten passen.
De kleur is neutral en de vorm ook.
Hij is niet te koop bij de Hema of H&M of waar ook in de Aardsche Winkeken.
Het is een mantel die past voor een zachtmoedige geest, die door God vernederde en verbroken geest.

Anderzijds, zal die mantel ook niet alles bedekken, nee, dan zal die mantel ook wel eens wat òntdekken.
Als je die mantel der liefde draagt, en je ziet je naaste dwalen en verloren gaan kan je bij het dragen van
die mantel niet altijd stil blijven...

Maar het is wel een voortreffelijke mantel!
Ik hoop dat je die mantel maar veel mag dragen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Die behoort zo groot te zijn dat hij alles kan bedekken. Hij zou ons allen wel moeten passen.
Het is een mantel die past voor een zachtmoedige geest, die door God vernederde en verbroken geest.

Anderzijds, zal die mantel ook niet alles bedekken, nee, dan zal die mantel ook wel eens wat òntdekken.
Als je die mantel der liefde draagt, en je ziet je naaste dwalen en verloren gaan kan je bij het dragen van

Is "mantel der liefde " een bijbelse uitdrukking?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
sela

Bericht door sela »

he, dia, dat beschrijf je mooi.
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens diverse sites komt de uitdrukking uit de Bijbel... maar de directe uitdrukking staat niet in de Bijbel. Het enige waar het allicht op zou kunnen wijzen is op het verhaal van Noach die teveel drinkt, en waar Sem en Jafeth hem met een mantel bedekken....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sela

Bericht door sela »

inderdaad. er wordt trouwens ook een paar keer verwezen naar 'de liefde bedekt alle dingen', 1 kor. 13:7.
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Volgens diverse sites komt de uitdrukking uit de Bijbel... maar de directe uitdrukking staat niet in de Bijbel. Het enige waar het allicht op zou kunnen wijzen is op het verhaal van Noach die teveel drinkt, en waar Sem en Jafeth hem met een mantel bedekken....
Ja dat vind ik wel een beeldende gechiedenis met betrekiing tot deze uitdrukking.
De uitdrukking "Mantel der liefde" heeft bij mij ook wel negatieve klank of alles bedekt kan worden door de mantel der liefde.
Zoals DIA terecht schrijft kan die mantel niet alles bedekken, om al onze zonden te laten bedekken hebben wij Jezus bloed nodig en liefde zal ons moeten dringen om niet alleen met de mantel der liefde te bedekken maar te wijzen naar die algenoegzame Zaligmaker, naar het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Die behoort zo groot te zijn dat hij alles kan bedekken. Hij zou ons allen wel moeten passen.

Je kunt hem alleen gebruiken als je die liefde tot je naaste hebt !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sela

Bericht door sela »

kan ik concluderen dat de mantel der liefde iig 'groot' is?
hoe ziet hij er verder uit?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik moet denken aan Galaten 3 vers 27, wat ook de tekst was bij een jeugdkerk waar ik nauw bij betrokken ben geweest. U hebt u met Christus bekleed. En de mantel biedt ook bescherming:

Wie slaapt, slaapt ’s nachts, en wie zich bedrinkt, is ’s nachts dronken; 8 maar laten wij, die toebehoren aan de dag, op onze hoede zijn, omgord met het harnas van geloof en liefde, en getooid met de helm van de hoop op redding. (1 Tess 5)

14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sela

Bericht door sela »

de mantel der liefde bestaat dus eigenlijk voornamelijk uit woorden?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

sela schreef:de mantel der liefde bestaat dus eigenlijk voornamelijk uit woorden?
Zonder daden zijn woorden vaak leeg en hol :)
Marnix

Bericht door Marnix »

sela schreef:de mantel der liefde bestaat dus eigenlijk voornamelijk uit woorden?
Hehe, nee. Maar ik probeer het met woorden te beschrijven, omdat ik hier op het forum weinig andere mogelijkheden. Het is beeldspraak, dus een beeld dat door woorden wordt gevormd. Wat het uitbeeld zijn niet vooral woorden, ook al kan ook door woorden vormgegeven worden aan de mantel der liefde. Maar liefde zit hem niet vooral in woorden, maar vooral in daden.

14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? 15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.

Over liefdemantels gesproken....
artistiek

Bericht door artistiek »

Heeft iedereen die mantel?
Kunnen we die mantel zelf maken?
Of moeten we deze mantel ontvangen?
Plaats reactie