Crematie versus begraven

Kislev

Crematie versus begraven

Bericht door Kislev »

Als rasechte refo uiteraard geleerd dat crematie niet goed is en je als christen je doden dient te begraven.

Maar had onlangs een gesprek met een Gereformeerd Vrijgemaakte hierover en die vond crematie geen probleem. Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren was volgens hem ook van toepassing op crematie, zij het dat het was sneller gebeurd dan bij begraven.

Vond het zelf heel lastig om nou aan te geven waarom geen crematie en wel begraven. Kwam niet verder dan dat het in de tijd van Christus ook de gewoonte was om je doden te begraven en crematie iets was van de heidense volken om hen heen. Dacht tevens nog aan dat de graven zullen geopend worden. Maar ook dat was volgens mijn gesprekspartner niet zo'n steekhoudend argument omdat er van de doden van duizend jaar terug ook niets meer over is en die graven ook niet meer bestaan etc.

Kan iemand misschien uiteenzetten wat de juiste bijbelse argumenten zijn voor begraven?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Jezus heeft het ons in leven en sterven voorgeleefd.
Wie zijn wij dan om het anders te doen?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje

Is zeker waar, maar denk dat ik dan als weerwoord krijg; 'dan moet je ook in een rotsgraf begraven worden' of iets dergelijks....
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Kislev

Is zeker waar, maar denk dat ik dan als weerwoord krijg; 'dan moet je ook in een rotsgraf begraven worden' of iets dergelijks....
Zo letterlijk moet je dat niet nemen denk ik. 't Gaat om het wezenlijke verschil. Begraven is expliciet anders dan verbranden.

[Aangepast op 26/5/04 door Breekijzertje]
Lecram

Bericht door Lecram »

Sommige mensen willen uit principe niet bij een crematie van een bekende aanwezig zijn. Gaat dat niet wat ver?
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Sommige mensen willen uit principe niet bij een crematie van een bekende aanwezig zijn. Gaat dat niet wat ver?
Hoewel ik geen voorstander van verbranden ben zal ik de crematie van een bekende niet ontlopen. 'k Heb by the way nog nooit een crematie meegemaakt.

Wie heeft wel eens een crematie meegemaakt en hoe was je ervaring?

Adryan

Bericht door Adryan »

Crematie stamt af van heidense gewoonten. Veel andere godsdiensten cremeren. Opvallend vind ik dat de vroege christenen al de begrafenis kenden terwijl dat in die tijd heel ongewoon was.
Vanaf de Bronstijd (1500-400 v.Chr) was verbranding de meest toegepaste methode waarop de samenleving zich van zijn lijken ontdeed. Ook bij de Romeinen was dat zo, totdat zij uit economische noodzaak - brandhout werd schaars - overgingen op begraven. Maar tot in de zevende eeuw werden de doden in West-Europa voornamelijk verbrand, met uitzondering van de christenen. Naarmate de kerstening vorderde, verminderde ook de lijkverbranding. In 785 vaardigde Karel de Grote een algemeen verbod uit op het verbranden van de doden. Maar het zou al met al toch nog tot de dertiende eeuw duren, voordat er niet meer gecremeerd werd.http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=127
Dat crematie toeneemt heeft dan ook alles te maken met de ontkerstende samenleving.

Moeten wij dan meedoen met heidense gewoonten?

Verder vind ik het wel consequent om, als je tegen crematie ben, er ook niet naar toe te gaan. Maar dat is als het niet concreet voorkomt, makkelijk gezegd. Lijkt me op zich wel een heel moeilijk punt. Stel dat je ouders gecremeerd worden. Zou je er dan niet naar toe gaan? Ik weet niet of ik dat zou kunnen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Verder vind ik het wel consequent om, als je tegen crematie ben, er ook niet naar toe te gaan. Maar dat is als het niet concreet voorkomt, makkelijk gezegd. Lijkt me op zich wel een heel moeilijk punt. Stel dat je ouders gecremeerd worden. Zou je er dan niet naar toe gaan? Ik weet niet of ik dat zou kunnen.
Het is inderdaad een lastig punt. Stel dat een goede collega overleijdt en die wordt gecremeerd, dan toon je een blijk van medeleven. Moeten ze dan zeggen: die is nu christen en die komt niet eens als er rouw is.
Kislev

Bericht door Kislev »

Tsja, pas stond een interview in Terdege met een man uit de paardenwereld. Die was wél naar de crematie gegaan van een bekende uit de paardenwereld. Men vroeg toen tijdens de crematie wie er nog een woord wilde zeggen. Toen is hij naar voren gestapt en heeft gesproken over de noodzaak van bekering. Eén iemand heeft toen later contact met hem over opgenomen en wilde meer van het evangelie weten.

Maar ja, dat is meer uitzondering dan regel dunkt me.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik zou uit respect gaan, ook al ben ik het er niet mee eens.

Dit is hetzelfde als er bv iemand sterft die RK is. Daar heb je ook hele andere gewoonten. Maar uit respect ga je toch.
limosa

Bericht door limosa »

Hoewel ik geen voorstander van verbranden ben zal ik de crematie van een bekende niet ontlopen. 'k Heb by the way nog nooit een crematie meegemaakt.

Wie heeft wel eens een crematie meegemaakt en hoe was je ervaring?
Een crematie maak je niet mee. Da's ook een probleem natuurlijk. Bij een begrafenis breng je de overledene naar de "laatste rustplaats" (is allemaal betrekkelijk natuurlijk, na 10 of 20 of meer jaar wordt er geruimd en gaan de overblijfselen in een knekelput). Je maakt het "toevertrouwen aan de schoot der aarde" dan heel erg mee. Bij een crematie kun je de kist achter een gordijntje schuiven of door een deurtje maar iedereen weet dat er dan nog wat volgt. Het is niet af, zeg maar. Dat is los van eventuele principiele bezwaren mijn grootste probleem met crematie.
limosa

Bericht door limosa »

[on-topic mode aan]

Wat zijn Bijbelse argumenten tegen crematie?
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Ik ga het ff voor je opzoeken in de vorm van een link. Ik heb hier wel eens een discussie over gevoerd. En kwam toen een internet pagina hier over tegen.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

De beloofde link

De conclusie van de auteurs:

Samengevat komt het er op neer, dat binnen de christelijke traditie begraven de meest te verkiezen vorm is. Het toont aan dat het menselijk lichaam niet zonder waarde is doordat er een verwachting is van de opstanding uit de dood. Het begraven van het dode lichaam is dan ook tegelijk een getuigenis naar een ieder die van mening is, dat het met de dood ophoudt en dat het dode lichaam waardeloos is. Het is een getuigenis van geloof in de eigen opstanding, maar vooral van het geloof in de opstanding van Christus uit de dood.
Adryan

Bericht door Adryan »

Wat ik hierin zelf ook belangrijk vind is de gedachte achter crematie. Vooral in het begin hadden de voorstanders van crematie het idee dat op deze manier geen opstanding van de doden meer mogelijk is. Dus met eerbied gesproken God te slim af te willen zijn.

Ik heb de link niet gelezen, maar nu je dat noemt wilde ik dit toch even kwijt.
Plaats reactie