Gekleed naar de kerk

MvB

Gekleed naar de kerk

Bericht door MvB »

Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen:

De laatste weken hebben we vaak prachtig, zomers weer gehad op zondag. Heerlijk, echt waar. Wat een genieten is dat, lekker buiten in de tuin. Maar ik zie er ook vaak een beetje tegenop want ik weet dat ik dan weer niet fijn in de kerk zal zitten. Gisteren dus ook weer. Ik zie mannen in korte broeken (eentje zelfs in zwemshort) op teenslippers. Vrouwen in strandjurkjes, laaguitgesneden topjes, een enkeling zelfs zo'n strapless top of jurk. Ook de dames over het algemeen op slippers.
Ik weet: je mag niet oordelen. Ik heb dit ook al eens aangekaart bij de kerkenraad: ook dan krijg ik te horen dat ik anderen niet mag oordelen op het uiterlijk en dat het niet het belangrijkste is. Helemaal mee eens! Maar toch, het zegt toch ook iets over de gemeente? Het zegt toch iets over hoe een gemeente in relatie tot de Heere staat? Het niet mogen oordelen voelt voor mij meer als een dooddoener. Daar kan ik niets mee. Mijns insziens oordeel ik niet, maar voel ik me juist heel onprettig in de kerk doordat ik me gegeneerd voel door wat ik zie. Het leid mijn aandacht af van het Woord en de prediking.
Ik vraag me dan ook oprecht af of ik op deze manier een dienst tot Gods eer meemaak. Maar misschien ben ik gewoon ouderwets en is inmiddels algemeen geaccepteerd? Er staan in de Bijbel geen regels over hoe je je moet kleden in een eredienst. Maar voor mij persoonlijk voelt dit als geen respect hebben voor die machtige, heilige God. Maar misschien voelen zij dat wel heel anders?

Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit meemaken.
albion

Re: Gekleed naar de kerk

Bericht door albion »

Ik weet ook niet wat men onder 'eerbaar gekleed' versta? En dat staat volgens mij toch wel in de Bijbel.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
refo

Bericht door refo »

Er staan heel wat zaken niet in de bijbel, waarvan we zouden zweren dat ze er wel in staan.
Daarom: welke kledingvoorschriften zijn er?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Josephus

Bericht door Josephus »

Hm, ik heb nog nooit iemand in de kerk mogen betrappen in een zwemshort (hopelijk was het geen Speedo-slip).

Verder denk ik niet dat je hier tot eenduidige kledingvoorschriften gaat komen. Zelf vind ik een korte broek voor een volwassen man eigenlijk not done tijdens de eredienst (een lange linnen broek is heus niet veel warmer). Met slippers en sandalen heb ik minder moeite.

Ik moet wel zeggen dat ik mijn mening hieromtrent een beetje laat afhangen van de situatie, bijvoorbeeld of er wel of geen fatsoenlijk klimaatsysteem aanwezig is.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Er staan heel wat zaken niet in de bijbel, waarvan we zouden zweren dat ze er wel in staan.
Daarom: welke kledingvoorschriften zijn er?
Paulus heeft geïnspireerd door de Heilige Geest een hoofdstuk geschreven over o.a de hoofdbedekking 1 Kor 11 verder begrijpen wij best dat als wij naderen voor Gods aangezicht dat wij ons zo mogen kleden dat niets de gemeente afleidt van de dienst der gebeden. Dus eerbaar en niet in strandkleding (En dat staat idd niet letterlijk in de Schrift)
3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is , dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw , noch de vrouw zonder den man, in den Heere.
12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw ; doch alle dingen zijn uit God.
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt , dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MvB schreef:Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen:

De laatste weken hebben we vaak prachtig, zomers weer gehad op zondag. Heerlijk, echt waar. Wat een genieten is dat, lekker buiten in de tuin. Maar ik zie er ook vaak een beetje tegenop want ik weet dat ik dan weer niet fijn in de kerk zal zitten. Gisteren dus ook weer. Ik zie mannen in korte broeken (eentje zelfs in zwemshort) op teenslippers. Vrouwen in strandjurkjes, laaguitgesneden topjes, een enkeling zelfs zo'n strapless top of jurk. Ook de dames over het algemeen op slippers.
Ik weet: je mag niet oordelen. Ik heb dit ook al eens aangekaart bij de kerkenraad: ook dan krijg ik te horen dat ik anderen niet mag oordelen op het uiterlijk en dat het niet het belangrijkste is. Helemaal mee eens! Maar toch, het zegt toch ook iets over de gemeente? Het zegt toch iets over hoe een gemeente in relatie tot de Heere staat? Het niet mogen oordelen voelt voor mij meer als een dooddoener. Daar kan ik niets mee. Mijns insziens oordeel ik niet, maar voel ik me juist heel onprettig in de kerk doordat ik me gegeneerd voel door wat ik zie. Het leid mijn aandacht af van het Woord en de prediking.
Ik vraag me dan ook oprecht af of ik op deze manier een dienst tot Gods eer meemaak. Maar misschien ben ik gewoon ouderwets en is inmiddels algemeen geaccepteerd? Er staan in de Bijbel geen regels over hoe je je moet kleden in een eredienst. Maar voor mij persoonlijk voelt dit als geen respect hebben voor die machtige, heilige God. Maar misschien voelen zij dat wel heel anders?

Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit meemaken.
Het uitgangspunt moet zijn, zoals kleding bedoeld is: bedekkend en niet ontdekkend. Dat geldt dus ook buiten het kerkgebouw. Verder is het zo dat een kerkdienst een heilige samenkomst is onder leiding van de ambten, vertegenwoordigende Christus' ambten. Dat zou op z'n minst iets moeten losmaken van: eerbied, ontzag, eerbaarheid, bedekking. Het is misschien een afgezaagd voorbeeld: Maar al die mensen zouden er anders bijlopen als ze op audiëntie bij de koningin zouden gaan.
De extreme warmte van de afgelopen weken mag best leiden tot het thuis laten van een colbertje bijvoorbeeld, omdat we niet het onmogelijke van mensen kunnen vragen. Dat geldt m.i. niet van teenslippers, korte broeken, hempjes zonder mouwen, spagettibandjes, e.d.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hoorde gisteren nog van iemand die als diaken z'n jasje had uitgedaan tijdens de dienst van vorige week, toen het inderdaad erg warm was. Dat was daar nog nooit gebeurd! Enkele ambtsdragers volgden zijn voorbeeld. In de achterliggende week heeft dat heel wat onrust gegeven in de desbetreffende gemeente. Hij kreeg zelfs een anonieme brief van een gemeentelid…. :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:Hoorde gisteren nog van iemand die als diaken z'n jasje had uitgedaan tijdens de dienst van vorige week, toen het inderdaad erg warm was. Dat was daar nog nooit gebeurd! Enkele ambtsdragers volgden zijn voorbeeld. In de achterliggende week heeft dat heel wat onrust gegeven in de desbetreffende gemeente. Hij kreeg zelfs een anonieme brief van een gemeentelid…. :bobo
Ik heb het hier al vaker gezegd: we kunnen niet het onmogelijke vragen van een mens. Voor mij is het: of geen colbertje aan, of thuis blijven.
Mensen die daarover brieven sturen, kunnen we toch prima uitleggen hoe het zit?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
MvB

Bericht door MvB »

Luther schreef:Het uitgangspunt moet zijn, zoals kleding bedoeld is: bedekkend en niet ontdekkend. Dat geldt dus ook buiten het kerkgebouw. Verder is het zo dat een kerkdienst een heilige samenkomst is onder leiding van de ambten, vertegenwoordigende Christus' ambten. Dat zou op z'n minst iets moeten losmaken van: eerbied, ontzag, eerbaarheid, bedekking.
Precies, dat is precies wat ik mis.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:Hoorde gisteren nog van iemand die als diaken z'n jasje had uitgedaan tijdens de dienst van vorige week, toen het inderdaad erg warm was. Dat was daar nog nooit gebeurd! Enkele ambtsdragers volgden zijn voorbeeld. In de achterliggende week heeft dat heel wat onrust gegeven in de desbetreffende gemeente. Hij kreeg zelfs een anonieme brief van een gemeentelid…. :bobo
Ik heb het hier al vaker gezegd: we kunnen niet het onmogelijke vragen van een mens. Voor mij is het: of geen colbertje aan, of thuis blijven.
Anonieme brieven sturen binnen de christelijke gemeente zou sowieso niet moeten kunnen.
Het gebeurt in bepaalde kringen echter nog maar al te vaak...
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MvB schreef:
Luther schreef:Het uitgangspunt moet zijn, zoals kleding bedoeld is: bedekkend en niet ontdekkend. Dat geldt dus ook buiten het kerkgebouw. Verder is het zo dat een kerkdienst een heilige samenkomst is onder leiding van de ambten, vertegenwoordigende Christus' ambten. Dat zou op z'n minst iets moeten losmaken van: eerbied, ontzag, eerbaarheid, bedekking.
Wellicht is dit dan een handreiking om het gesprek aan te gaan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Anonieme brieven sturen binnen de christelijke gemeente zou sowieso niet moeten kunnen.
Klopt. Ik heb er ook meerdere mogen ontvangen... :bobo
memento

Bericht door memento »

1. Het voorbeeld van audiëntie bij de koningin is niet alleen afgezaagd, maar klopt ook niet. Of hijs je je elke keer als je bidt in een pak? En zou men dus onder de douche of in het zwembad niet bidden mogen?
2. Wat gepaste kleding is, is per cultuur en per streek verschillend.
3. Laten we gewoon de middenweg varen tussen enerzijds de ander vrijlaten in zijn geweten (dat ik me iets niet kan veroorloven tegenover God wil niet zeggen dat dus ook voor de ander verkeerd is), en anderzijds onze broeders en zusters niet ergeren.
4. Erger je je, praat dit dan uit met de persoon in kwestie, en doe dat niet in de eerste plaats via de kerkenraad oid.

Verder: Als in een gemeente verwacht wordt dat de predikant zijn toga of preekjas aanhoudt, mag hij wat dat betreft ook wel wat solidariteit vanuit de gemeente die voor hem zit verwachten. Kortom, indien gij zulks van uw voorganger verwacht, houdt dan zelf ook uw jasje aan.
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:Anonieme brieven sturen binnen de christelijke gemeente zou sowieso niet moeten kunnen.
Anoniem een brief versturen getuigt sowieso van lafheid (tenzij je echt heel zwaarwegende argumenten hebt), of het nu binnen of buiten de christelijke gemeente gebeurt.
Zelf hanteer ik de stelregel dat anonieme brieven in principe ongelezen de versnipperaar in kunnen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
MvB

Bericht door MvB »

Luther schreef:
MvB schreef:
Wellicht is dit dan een handreiking om het gesprek aan te gaan.
Dat heb ik al meerdere keren geprobeerd. Maar ik krijg steeds hetzelfde antwoord waar ik niet verder mee kom.
Gesloten