Laaghangende oordelen

-DIA-
Berichten: 32858
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Laaghangende oordelen

Bericht door -DIA- »

We slapen... U, ik, wij allemaal.

Weinig mensen beseffen in welk een tijd we nu leven.

Misschien eens ter bezinning, dat we er eens wat bij stil gezet mogen worden.

Het overlijden van ds. F. Mallan had me heel wat te zeggen.
Meerdere malen heeft hij opgemerkt hoe laag de oordelen over Nederland hangen.
Ook heeft hij meerdere malen gezegd dat hij het bij zijn leven niet meer zou meemaken.

Nu is hij alles strijd voor eeuwig te boven. En de hitte van Gods gramshap is voor
eeuwig geblust. Maar zouden de oordelen nu niet haastig over deze wereld uitgegoten
worden?

Al als 6-jarig kind kwam hij voor God te staan: Moeten sterven en niet te kunnen.
Ds. Roos noemt het in het RD 'het dood'lijkst tijdgewricht', en met recht. Maar
dat zijn zaken die bijna niet meer gehoord en verstaan worden.

Dat tekent zeker ook het oordeel. Ook de Koning van de Kerk heeft erop gewezen.
hoe bij zijn wederkomst alles in slaap zou zijn... Wijze en dwaze maagden.
Uiterlijk geen verschil...
We slapen... En toch.. Is het veel gezegd dat er heel weinig bij wordt stilgestaan?
Ik dacht: Het kan ook niet anders. Als je slaapt merk je niet dat je slaapt.

Maar dan... Het oordeel komt. En ligt reeds over dit land en over de wereld.
Wat staat ons te wachten?
Wie zal het zeggen. Eén ding weten we wel: Zo die dagen niet werden verkort,
om der uitverkorenen wil, geen vlees zou behouden worden.

Zien we op alles, dan mogen we wel beven. Nu is ds. Mallan niet meer onder ons.
Zijn geschriften spreken nog: Haast u, om uws levens wil.
Het oordeel zou eens heel dichtbij kunnen zijn. Dichter dan velen menen en
verwachten.

Laten we dit eens bedenken, en alle ijdelheid en lege woorden eens laten rusten.
Het is nog tijd. Maar het oordeel en de eeuwigheid genaakt.
Zie ook de tekenen der tijden die ons Gods Woord niet voor niets vermeldt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door huisman »

DIA vlied te toekomende toorn zei Johannes de Doper tegen de scharen, later mocht hij zeggen hoe wij aan de welverdiende straf kunen ontkomen : Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt.
Naar dat Lam moet je wijzen, niet naar een predikant of naar een bevinding want daarmee kunnen wij (jij en ik) niet voor God verschijnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Afgewezen »

Beste mensen, is het nu niet mogelijk om zelfs in een titel zo'n domme fout te vermijden?
Wat zijn nou weer laaghangende 'oodelen'?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:Beste mensen, is het nu niet mogelijk om zelfs in een titel zo'n domme fout te vermijden?
Wat zijn nou weer laaghangende 'oodelen'?
typefout van jodelen misschien?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Ds. Roos noemt het in het RD 'het dood'lijkst tijdgewricht', en met recht. Maar dat zijn zaken die bijna niet meer gehoord en verstaan worden.
Even los van de persoon van ds. Mallan, maar zoals ds. Roos hier de term 'het dood'lijkst tijdsgewricht' gebruikte, kan ik het er niet mee eens zijn.
Hij stelt dit namelijk een aantal jaren vóór de openbaring van Christus aan de ziel. En dat kan natuurlijk nooit.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Ds. Roos noemt het in het RD 'het dood'lijkst tijdgewricht', en met recht. Maar dat zijn zaken die bijna niet meer gehoord en verstaan worden.
Even los van de persoon van ds. Mallan, maar zoals ds. Roos hier de term 'het dood'lijkst tijdsgewricht' gebruikte, kan ik het er niet mee eens zijn.
Hij stelt dit namelijk een aantal jaren vóór de openbaring van Christus aan de ziel. En dat kan natuurlijk nooit.

Juist, ik vind het ook moeilijk om te reageren omdat het hier om een artikel gaat over een overleden dienstknecht van God. Maar zon wiskundige beschrijving ... Ik zou hierover graag eens een Bijbelse uitleg willen horen.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef: Nu is hij alles strijd voor eeuwig te boven. En de hitte van Gods gramshap is voor
eeuwig geblust. Maar zouden de oordelen nu niet haastig over deze wereld uitgegoten
worden?
Ik vraag me af of je het overlijden van ds. Mallan zo expliciet moet koppelen aan het 'haastig uitgegoten worden' van de oordelen.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Ds. Roos noemt het in het RD 'het dood'lijkst tijdgewricht', en met recht. Maar dat zijn zaken die bijna niet meer gehoord en verstaan worden.
Even los van de persoon van ds. Mallan, maar zoals ds. Roos hier de term 'het dood'lijkst tijdsgewricht' gebruikte, kan ik het er niet mee eens zijn.
Hij stelt dit namelijk een aantal jaren vóór de openbaring van Christus aan de ziel. En dat kan natuurlijk nooit.

Juist, ik vind het ook moeilijk om te reageren omdat het hier om een artikel gaat over een overleden dienstknecht van God. Maar zon wiskundige beschrijving ... Ik zou hierover graag eens een Bijbelse uitleg willen horen.
Ik denk dat in deze context het geen vruchtbare discussie wordt of wij spreken af dat alles wat wij zeggen niets van doen heeft met Ds Mallan....afgesproken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik denk dat in deze context het geen vruchtbare discussie wordt of wij spreken af dat alles wat wij zeggen niets van doen heeft met Ds Mallan....afgesproken?
Het gaat me ook niet om de persoon van ds. Mallan, maar om de omschrijving van ds. Roos. Hij stelt dat er een dood'lijk tijdsgewricht kan zijn, waarin iemand dus kennelijk kan weten uitverkoren te zijn, terwijl pas jaren later de openbaring van Christus aan de ziel volgt (en nog later de verzoening met een drie-enig God).
Dat is m.i. onmogelijk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door pierre27 »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik denk dat in deze context het geen vruchtbare discussie wordt of wij spreken af dat alles wat wij zeggen niets van doen heeft met Ds Mallan....afgesproken?
Het gaat me ook niet om de persoon van ds. Mallan, maar om de omschrijving van ds. Roos. Hij stelt dat er een dood'lijk tijdsgewricht kan zijn, waarin iemand dus kennelijk kan weten uitverkoren te zijn, terwijl pas jaren later de openbaring van Christus aan de ziel volgt (en nog later de verzoening met een drie-enig God).
Dat is m.i. onmogelijk.

K zou zeggen haal er uit wat DIA wilde opmerken en het andere in een topic bespreken, iets van broederlijke liefde ook richting DIA mag wel weer wat aangehaald worden...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik denk dat in deze context het geen vruchtbare discussie wordt of wij spreken af dat alles wat wij zeggen niets van doen heeft met Ds Mallan....afgesproken?
Het gaat me ook niet om de persoon van ds. Mallan, maar om de omschrijving van ds. Roos. Hij stelt dat er een dood'lijk tijdsgewricht kan zijn, waarin iemand dus kennelijk kan weten uitverkoren te zijn, terwijl pas jaren later de openbaring van Christus aan de ziel volgt (en nog later de verzoening met een drie-enig God).
Dat is m.i. onmogelijk.

Ik ben het met je eens ..maar anderen zullen met DIA zeggen " Maar dat zijn zaken die bijna niet meer gehoord en verstaan worden."
Trouwens elke bevinding hoe dierbaar ook kan ons niet zaligmaken...alleen Christus ..en de vraag is kennen wij Hem , is het geen lippentaal maar echt :Geef mij Jezus of ik sterf....dat is een "dood'lijk tijdsgewricht" die Christus als inhoud heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Mister »

Ik krijg bijna de indruk dat ds. Mallan in eigen persoon de oordelen heeft tegengehouden.

De tijden worden juist steeds beter. Het getal van de gelovigen groeit, de wederkomst komt dagelijks dichterbij. Zo zou je het ook eens kunnen bekijken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:Ik krijg bijna de indruk dat ds. Mallan in eigen persoon de oordelen heeft tegengehouden.

De tijden worden juist steeds beter. Het getal van de gelovigen groeit, de wederkomst komt dagelijks dichterbij. Zo zou je het ook eens kunnen bekijken.

Inderdaad zo bezien worden de tijden steeds beter, maar je snapt best wat DIA bedoeld...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door memento »

-DIA- schreef:Maar dan... Het oordeel komt. En ligt reeds over dit land en over de wereld.
Wat staat ons te wachten?
Ach, de oordelen beginnen bij het huis Gods. En de reden: Zij hebben niet gewild dat Ik Koning over hen zijn zou. Er staat ons maar één ding te doen: Bekeer je en leef, want waarom zou je sterven?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Gijs83 »

Ik snap DIA best. Als jij kijkt hoeveel predikanten er dit jaar al weggenomen zijn(Ds.Veenendaal, Ds.de Jongste en nu Ds.Mallan) en vast nog meer kinderen Gods, dan kun haast niet dat God zijn kinderen voor de oordelen thuis haalt, dat ze dit of dat niet mee hoeven te maken. Kijken we naar de kabinetsformatie, de partijen die daar meedoen staan de beperking diverse christelijke rechten voor(vrouw, vrijheid van onderwijs e.d.). Tel daar Nederland in de ban van Oranje bij op en de Tour de France door Nederland. Dan kan onze dominee nog wel eens gelijk hebben dat de oordelen en/of vervolgingen wel eens heel dichtbij konden zijn. Dus ik denk dat DIA niets teveel zegt.
Gesloten