Leesdiensten
Leesdiensten
Leesdiensten: voor velen van ons waarschijnlijk heel gewoon, maar in andere kerken kent men het vaak niet (meer). Het is een noodoplossing, voortkomend uit het tekort aan predikanten. Ik ben ervan overtuigd dat ook dit middel gezegend kan worden. Maar aan de andere kant denk ik dan ook wel eens: zoek dan in elk geval een preek in begrijpelijke taal, en laat die lezen door iemand die lezen kàn. Degene die de preek leest, moet mijns inziens toch wel iemand zijn die op dat gebied bekwaam is. Dat is niet altijd het geval, en dan word je als kerkganger al gehinderd door het gebrekkige lezen. En de preek zelf: taalgebruik van honderd of meer jaar geleden, voorbeelden van een verwordende maatschappij waar mensen zich per stoomtram verplaatsen - zou men daar nou niet iets aan kunnen doen? Ouderlingen die zelf kinderen hebben, moeten toch snappen dat zo'n antieke preek gewoon niet landt bij de jeugd? Om de jeugd bij de kerk te houden en om het Woord bij hen te brengen mag men toch wel wat moeite doen om qua taalgebruik en voordracht beter aan te sluiten bij de jongere? Voor mijn gevoel blijven op dat gebied veel kansen onbenut. Wat vinden jullie daarvan?
~~Soli Deo Gloria~~
- ndonselaar
- Contacteer:
Opmerkelijk is dat men in sommige kringen zegt dat men de preek niet uit mag schrijven 'het moet toch van boven komen'.
Vervolgens leest men de uitgeschreven preken van deze mensen wél.
Natuurlijk kan een leesdienst vrucht dragen Hendrikus, maar het is en blijft een noodoplossing! Het mag alleen in uiterste nood. Maar, ja als de vorm norm wordt binnen de traditie probeert het dan maar eens te veranderen.
Vervolgens leest men de uitgeschreven preken van deze mensen wél.
Natuurlijk kan een leesdienst vrucht dragen Hendrikus, maar het is en blijft een noodoplossing! Het mag alleen in uiterste nood. Maar, ja als de vorm norm wordt binnen de traditie probeert het dan maar eens te veranderen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Well, als er toch leesdienst is heb ik liever een preek van een oudvader dan één van een hedendaagse predikant. Ondanks het taalgebruik.
BTW: Waarom word de taal van oudvader-preken niet eens geupdate? Gewoon hertalen, of als ze uit het buitenlands vertaald zijn gewoon opnieuw vertalen. Ik heb trouwes genoeg redelijk recent vertaalde preken gezien met een goed begrijpbaar taalgebruik, ook voor de jeugd (hoor ikzelf ook nog n btje bij).
BTW: Waarom word de taal van oudvader-preken niet eens geupdate? Gewoon hertalen, of als ze uit het buitenlands vertaald zijn gewoon opnieuw vertalen. Ik heb trouwes genoeg redelijk recent vertaalde preken gezien met een goed begrijpbaar taalgebruik, ook voor de jeugd (hoor ikzelf ook nog n btje bij).
Wij hadde gistreochtend een leesdienst, een preek van een nog levende (linkse) predikant, en het enige, en dan ook echt het enige waar de hele preek over ging, was over de wezengestalte. Inclusief een gedetailleerde uitleg over verschillende vormen van die gestalte. Ik heb nix tegen de standenleer, maar als we een preek helemaal gaan wijden aan de verklaaring ener gestalte zonder verdere inhoud te geven aan de preek zijn we niet goed bezig, m.i. 's Middags een leespreek uit de catechismus van Hoogerland, dat mag ik dan al stuk grager horen.Oorspronkelijk gepost door PimLeg uit.Oorspronkelijk gepost door memento
Well, als er toch leesdienst is heb ik liever een preek van een oudvader dan één van een hedendaagse predikant. Ondanks het taalgebruik.
De oudvaders waren veel breder dan veel predikanten nu. Nu is men vastgeklonken in een bepaalde wijze waarop God de mens bekeerd, en globaar preekt men nog maar over 2 dingen:
1. Hóe God de mens bekeerd
2. Welke gestalten/standen een bekeerde mee maakt
Bij de oudvaders komen deze zaken ook echt wel aan bod, alleen ook:
1. De bewuste oproep aan de ongelovige om te gaan geloven
2. De heiligmaking
3. De praktische kant van Gods woord
4. De heiligheid van God
Mn. Dat laatste mis ik erg tegenwoordig. Alles is zo gericht op de gelovige. Hoe een méns bekeerd word, hoe een méns gestalten heeft, hoe een méns... Het gaat er niet om wát een mens doet, en hoe een mens het beleefd, maar om de eer van God!
[Aangepast op 24/5/04 door memento]
Mem.
Ik herken wel iets in wat je zegt. Maar dan moet de rijkdom van de oudvaders niet versluierd worden door ouderwets taalgebruik, waardoor we er weinig meer van snappen. Die hertalingen, daar ben ik idd ook voor!

P.S. Gisterenavond nog bij jullie naar de HNHK geweest. Fijne en leerzame dienst!
Ik herken wel iets in wat je zegt. Maar dan moet de rijkdom van de oudvaders niet versluierd worden door ouderwets taalgebruik, waardoor we er weinig meer van snappen. Die hertalingen, daar ben ik idd ook voor!
Een beetje meer Hervormd zeg maar?Oorspronkelijk gepost door memento
2. De heiligmaking
4. De heiligheid van God

P.S. Gisterenavond nog bij jullie naar de HNHK geweest. Fijne en leerzame dienst!
Rhodé, onze gemeente (en ook de kerkeraad) staat nogal links in de GG, en gestalten-preken zoals ik noemde worden bijna nooit gelezen bij ons, daarom verbaasde het me zo.
-------------
ff voor de duidelijkheid: ook in de GG word leerzaam en goed gepreekt. Wat ik noemde waren alleen wat punten die ik onderbelicht vind. Ik ben nog maar weinig preken tegengekomen waarin helemaal niets leerzaams in was, echter wel veel preken waar veel meer uit de tekst te halen was dan erin gelegd werd zeg maar
Ah, bij ten Klooster op Ridderkerk? Is een heel fijne predikant, kan heel goed en duidelijk preken! kGa (bijna) altijd met de feestdagen bij m kerken als we zelf leesdienst hebben, altijd fijne en leerzame dienstenP.S. Gisterenavond nog bij jullie naar de HNHK geweest. Fijne en leerzame dienst!
-------------
ff voor de duidelijkheid: ook in de GG word leerzaam en goed gepreekt. Wat ik noemde waren alleen wat punten die ik onderbelicht vind. Ik ben nog maar weinig preken tegengekomen waarin helemaal niets leerzaams in was, echter wel veel preken waar veel meer uit de tekst te halen was dan erin gelegd werd zeg maar
Niet bij ons: daar zijn kerkenraadsleden wel aftredend, maar ze worden meteen weer herkozen. Vrijwel altijd hebben ze "levenslang". Weinig kans op vernieuwing...Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Daarom is het maar goed dat er om de zoveel tijd een wisseling van de helft van de kerkenraad plaatsvind!
~~Soli Deo Gloria~~
Yep. Nu ze in een andere kerk moeten samenkomen zijn de tijden dusdanig dat een extra dienst daar mogelijk is, dus zonder dat je de diensten in je eigen gemeente hoeft te laten schieten. Bijzonder aan te raden!Oorspronkelijk gepost door memento
Ah, bij ten Klooster op Ridderkerk? Is een heel fijne predikant, kan heel goed en duidelijk preken! kGa (bijna) altijd met de feestdagen bij m kerken als we zelf leesdienst hebben, altijd fijne en leerzame dienstenP.S. Gisterenavond nog bij jullie naar de HNHK geweest. Fijne en leerzame dienst!
- ndonselaar
- Contacteer:
Ik had het niet beter kunnen verwoorden Memento!Oorspronkelijk gepost door mementoWij hadde gistreochtend een leesdienst, een preek van een nog levende (linkse) predikant, en het enige, en dan ook echt het enige waar de hele preek over ging, was over de wezengestalte. Inclusief een gedetailleerde uitleg over verschillende vormen van die gestalte. Ik heb nix tegen de standenleer, maar als we een preek helemaal gaan wijden aan de verklaaring ener gestalte zonder verdere inhoud te geven aan de preek zijn we niet goed bezig, m.i. 's Middags een leespreek uit de catechismus van Hoogerland, dat mag ik dan al stuk grager horen.Oorspronkelijk gepost door PimLeg uit.Oorspronkelijk gepost door memento
De oudvaders waren veel breder dan veel predikanten nu. Nu is men vastgeklonken in een bepaalde wijze waarop God de mens bekeerd, en globaar preekt men nog maar over 2 dingen:
1. Hóe God de mens bekeerd
2. Welke gestalten/standen een bekeerde mee maakt
2. De heiligmaking
4. De heiligheid van God
Mn. Dat laatste mis ik erg tegenwoordig. Alles is zo gericht op de gelovige. Hoe een méns bekeerd word, hoe een méns gestalten heeft, hoe een méns... Het gaat er niet om wát een mens doet, en hoe een mens het beleefd, maar om de eer van God!
[Aangepast op 24/5/04 door memento]
Gisteren een preek gehoord van een overleden oud gereformeerd predikant en 's avonds een preek gelezen van Ds. Renwick uit Schotland. Bij de laatste wordt én de gelovige in zijn aanvechtingen vertroost en de ongelovige het middel aangeboden. Wat zijn dan veel predikaties vandaag de dag schraal. Of je moet er natuurlijk van houden om ruim een uur aan te moeten horen hoe God werkt. Zouden deze ook weten dat God een verrassend God is?
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Trouwens, nog zoiets: kerkenraadsleden worden bij ons steevast gekozen als diaken. Na verloop van tijd komen sommigen van hen op tweetal te staan voor ouderling. Maar het zijn toch twee verschillende ambten, een ouderling is toch geen gepromoveerde diaken? En, om terug te keren naar die leesdiensten: inderdaad kan ik me bij bepaalde diakenen voorstellen dat die beter lezen dan bepaalde ouderlingen - die op hun beurt misschien wel weer uitstekend werk doen in het bezoeken van zieken en bejaarden, maar de gave missen om een preek te lezen.Niet bij ons: daar zijn kerkenraadsleden wel aftredend, maar ze worden meteen weer herkozen. Vrijwel altijd hebben ze "levenslang". Weinig kans op vernieuwing...
~~Soli Deo Gloria~~
- ndonselaar
- Contacteer: