TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door monique »

als de tour de france niet eens meer mag
wat mag er dan wel
in de bijbel staat niet er mag geen tour de france gehouden worden mensen dus niet doen
staat er niet dus het mag
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door henriët »

monique schreef:als de tour de france niet eens meer mag
wat mag er dan wel
in de bijbel staat niet er mag geen tour de france gehouden worden mensen dus niet doen
staat er niet dus het mag
Monique, het gaat er niet om dat er iets niet eens meer mag, het gaat erom, willen wij als christen leven en past daar dan zo 'n evenement bij?
De redenering die je vervolgens geeft is niet steekhoudend. In de Bijbel staat dat alles wat we doen, tot Gods eer moet zijn..

We willen zo snel t middenpad lopen, en het lijkt zo gauw zo vroom als je iets niet of juist wel doet, maar vergeet niet dat er geen middenweg is wanneer we sterven zullen.. dan is t het pad ten leven, of het pad ten doods..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Jo-Ann »

henriët schreef:
monique schreef:als de tour de france niet eens meer mag
wat mag er dan wel
in de bijbel staat niet er mag geen tour de france gehouden worden mensen dus niet doen
staat er niet dus het mag
Monique, het gaat er niet om dat er iets niet eens meer mag, het gaat erom, willen wij als christen leven en past daar dan zo 'n evenement bij?
De redenering die je vervolgens geeft is niet steekhoudend. In de Bijbel staat dat alles wat we doen, tot Gods eer moet zijn..

We willen zo snel t middenpad lopen, en het lijkt zo gauw zo vroom als je iets niet of juist wel doet, maar vergeet niet dat er geen middenweg is wanneer we sterven zullen.. dan is t het pad ten leven, of het pad ten doods..
Van harte mee eens!

Bij mij zingt bij het lezen van deze topics psalm 16 door mijn hoofd, de laatste verzen.
Van alles kan een 'god' gemaakt worden, ook van eten, van genieten.
Is dan alle genieten fout? Ik denk aan prediker: IJdelheid der ijdelheden...
Maar ook over genieten gaat het in de prediker, het mag, maar weet dat God u om al deze dingen zal doen komen voor het gericht.
En gedenk aan uw Schepper in de dagen van uw jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen.

Ik ben een beetje warrig, maar ik vind het werkelijk erg hoe alle topsport goedgepraat wordt onder het motto dat God het ook wel goed zal vinden. Ik kan dit niet anders zien dan de hoge, heilige God voor ons menselijk karretje spannen.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Gijs83 »

Mara schreef:Na de voetbal, al zitten we er nog midden in, komt nu de TdF, die het nieuws gaat beheersen.
Wat vinden jullie ervan ?
Lance Armstrong die zich "terugvecht" na zijn strijd tegen kanker.
De hele binnenstad van Rotterdam een paar dagen op slot.
Honderdduizenden mensen die rijendik staan te juichen en uren wachten om zoeffff een stel wielrenners langs te zien suizen.
De verhalen over doping.
Nu worden de fietsen gescand :deg omdat er een hulpmotor in zou kunnen zitten :bobo
Eerlijke sport, zeggen de liefhebbers.
Sportieve jongens.
Vrouwen zijn apart, tja, die kunnen niet zo hard fietsen :haha
Vergis je niet, hier gaat ook veel geld in om.
Voetbal is een teamsport, je bent afhankelijk van de rest van je maatjes, wielersport is individueel.
De zondag is onteerd op de Z.H. en Zeeuwsche eilanden, omdat daar de karavaan doorheen trok.
Het heeft Rotterdam scheppen met geld gekost.
Ik kop hem er maar in (om in v.b. termen te blijven) wielrennen net zo erg, of niet ?

Zou die zo het nieuws gaan beheersen? Als je alleen het RD leest, zul je er heel weinig van meekrijgen.
Ik vraag me trouwens af of Lance Armstrong wel weer meedoet.
Dat die Tour juist door Zeeland moest gaan, dat was volgens onze dominee, omdat het zo in Gods raad besloten was. Net zoals die kermis hier in Rijssen.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door tukkertje »

Ik snap werkelijk niet waar jullie je zo druk om maken. Laat die mensen toch lekker fietsen door Fankrijk. Als je er niets van wilt horen, dan doe je je ogen en oren maar dicht.
Ik vind het knap dat je drie weken dag in dag uit zo kunt presteren.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Gijs83 »

Mara schreef:
Marnix schreef:Hahaha.
huisman schreef:
freek schreef:Als jullie nu gewoon de naam boven het topic Oranjegekte veranderen, is dit topic niet meer nodig.
Nee dat kan niet het gaat om de gele trui niet om de oranje trui dat is heeeeeeel anders :yahoo
Dan veranderen we het van "Oranjegekte" in "Geelzucht" :D
Je hebt toch ook de roze en bolletjestrui ? :?
enne, geelzucht is geen prettige ziekte :deg
Er is ook nog een witte trui....
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Gijs83 »

tukkertje schreef:Ik snap werkelijk niet waar jullie je zo druk om maken. Laat die mensen toch lekker fietsen door Fankrijk. Als je er niets van wilt horen, dan doe je je ogen en oren maar dicht.
Ik vind het knap dat je drie weken dag in dag uit zo kunt presteren.
Dat kan wel knap zijn, maar waar doen ze het voor? Ik denk aan iets om je zelf te bevredigen.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Gijs83 »

tukkertje schreef:
Gijs83 schreef:
tukkertje schreef:Ik snap werkelijk niet waar jullie je zo druk om maken. Laat die mensen toch lekker fietsen door Fankrijk. Als je er niets van wilt horen, dan doe je je ogen en oren maar dicht.
Ik vind het knap dat je drie weken dag in dag uit zo kunt presteren.
Dat kan wel knap zijn, maar waar doen ze het voor? Ik denk aan iets om je zelf te bevredigen.


Zelfbevrediging??? Waar heb je het nu dan weer over??????
Ik bedoel dat zichzelf eens over de bol aait, van dat heb ik toch maar even weer goed gedaan! Tot Gods eer? Lijkt me niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Mara »

Rambam schreef:
Mara schreef: Maar er zijn maar enkele sporten waarin het meteen afgoderij wordt.
Voor iemand die oproept tot het afwijzen van professionele sport, doe je bepaalde uitspraken die niet passen bij iemand die er niets van wil weten.

Het is nu eenmaal zo dat meer mensen op hol slaan als Sneijder een doelpunt maakt dan als Kramnik zijn Kramnikaanval inzet. Afgoderij heeft dus niets te maken met het aantal mensen dat een sport volgt, maar met de mate waarin men een sporter of sportteam adoreert.
DAAR kun je bewondering voor hebben. DAT zijn de doorzetters.
Ik denk niet dat je kunt spreken over wie het meeste doorzettingsvermogen heeft. Wat telt is de drive van mensen om een sportprestatie te leveren, of je daar nu veel geld mee verdient en wordt aanbeden of niet.
Als er geen mens meer naar het stadion zou gaan, was het gauw over denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Marco »

In alle discussies over sport komen - naast de zondagsheiliging - steeds weer dezelfde argumenten terug. Ik lees steeds weer: er wordt overdreven gejuicht, sporters worden 'vergoddelijkt' en het is vermaak dat niet tot Gods eer is bedoeld.

Je kunt je dan een paar dingen afvragen: Als er mensen zijn die een sport vergoddelijken, is het dan mogelijk om er wel 'normaal' mee om te gaan, en is dat geoorloofd?
Om te beginnen denk ik dat het aantal mensen dat zich verkeerd ergens mee bezig houdt er niet toe doet. Als het over voetbal gaat, gaat het om grotere groepen dan wanneer het over wielrennen gaat, maar ook bij andere sporten hebben de echte fans hun idolen. En niet alleen bij sport, dat geldt ook voor muziek, politiek en theologie*.

Daarmee heb ik dus nog niets gezegd over voetbal of wielrennen. Alleen dat het geen andere categorie betreft dan schaken of korfbal. Wel is het zo dat bij voetbal en schaatsen mensen wat verder gaan in de manier van beleven: bij andere sporten zie je minder oranje-geklede fans, en wordt er vaak minder uitbundig gejuicht bij een doelpunt of een wereldrecord. Maar ook daarin moet je je afvragen of de mate van vieren het verschil is. Alsof je een schaal van 1 - 10 kunt opstellen, waarbij juichen in de categorie 5 nog mag en 6 niet meer. Iedere vorm van ontspanning waarbij je zelf niet 'uitvoerend' bent komt daar dus mee in het vizier. Maakt het dus allemaal wat genuanceerder, lijkt me.

Dan het argument dat het niet bedoeld is tot Gods eer. Vind ik wat lastiger. Wie op deze gronden het volgen van de Tour of van het WK afwijst, moet zich daarom realiseren dat in dat geval elke vorm van vermaak die niet rechtstreeks is bedoeld tot eer van God zondig is. En dat betreft dan ook bijvoorbeeld het potje schaak dat je speelt met broer of zus op zaterdagmiddag of zelfs de partij volleybal op een gemeentedag van een kerk: je speelt dan gewoon tegen elkaar, terwijl Gods eer er echt niet groter door wordt als jij een punt scoort of een blok opzet voor je tegenstander. En ook van alle vormen van kunst die niet rechtstreeks bedoeld zijn om Gods eer te vermeerderen mag je dan niet genieten.

Volgens mij maken wij ons er te gemakkelijk vanaf als we alleen naar deze argumenten kijken. Je geniet dan ook niet meer van de zaken die God in de schepping heeft gelegd om daarvan te genieten**. En dan wordt discussieren over dit onderwerp ineens niet meer zo zwart-wit als sommigen het hier stellen.

* Ik denk dan aan mensen die bepaalde voorgangers of schrijvers nalopen. Het gedweep met sommige theologen bereikt hoogten die de gemiddelde tour-volger nooit zal begrijpen.

** In Genesis lees ik al dat de muziek, de techniek en de veefokkerij zijn uitgevonden of ontwikkeld door drie zonen van uitgerekend Lamech. Muziek en veehouderij zijn daarna in de Bijbel met uitstek zaken die positief worden benaderd. Dat geeft ergens te denken. Zou dan niet veel meer gelden dat van belang is, hoe jij als christen zaken als cultuur of sport beleeft, meer nog dan wie de uitvoerende is?

O ja: nog iets: ik geniet met name van de bergetappes. Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik veel van de cols in de Tour zelf weleens heb gefietst..
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Jo-Ann »

Marco schreef:In alle discussies over sport komen - naast de zondagsheiliging - steeds weer dezelfde argumenten terug. Ik lees steeds weer: er wordt overdreven gejuicht, sporters worden 'vergoddelijkt' en het is vermaak dat niet tot Gods eer is bedoeld.

Je kunt je dan een paar dingen afvragen: Als er mensen zijn die een sport vergoddelijken, is het dan mogelijk om er wel 'normaal' mee om te gaan, en is dat geoorloofd?
Mijns inziens is het wel geoorloofd als er normaal mee om wordt gegaan. Voetballen of fietsen is goed voor je lichaam en deze heb je te verzorgen.
Om te beginnen denk ik dat het aantal mensen dat zich verkeerd ergens mee bezig houdt er niet toe doet. Als het over voetbal gaat, gaat het om grotere groepen dan wanneer het over wielrennen gaat, maar ook bij andere sporten hebben de echte fans hun idolen. En niet alleen bij sport, dat geldt ook voor muziek, politiek en theologie*.
Net zo goed als het niet goed is om voetballers te vergoddelijken of te vereren, geldt dit hetzelfde voor dominees. Alleen gaat het in dit topic over voetballers.
Daarmee heb ik dus nog niets gezegd over voetbal of wielrennen. Alleen dat het geen andere categorie betreft dan schaken of korfbal. Wel is het zo dat bij voetbal en schaatsen mensen wat verder gaan in de manier van beleven: bij andere sporten zie je minder oranje-geklede fans, en wordt er vaak minder uitbundig gejuicht bij een doelpunt of een wereldrecord. Maar ook daarin moet je je afvragen of de mate van vieren het verschil is. Alsof je een schaal van 1 - 10 kunt opstellen, waarbij juichen in de categorie 5 nog mag en 6 niet meer. Iedere vorm van ontspanning waarbij je zelf niet 'uitvoerend' bent komt daar dus mee in het vizier. Maakt het dus allemaal wat genuanceerder, lijkt me.
Ik denk dat het uitbundig vieren, met name bij voetbal, buiten alle proporties is. Hierbij wordt vaak ook nog teveel gedronken, zodat mensen zich meer te buiten gaan dan wanneer ze nuchter zijn.
Verder is het bij voetbal ook een vorm van moeten. Je moet het voetbal leuk vinden, je moet het prachtig vinden dat je hele straat oranje is, denk je hier anders over dan val je buiten de boot.
en wat te denken van de vele vernielingen na een wedstrijd? het maakt niet uit of ze verloren of gewonnen hebben.
Dan het argument dat het niet bedoeld is tot Gods eer. Vind ik wat lastiger. Wie op deze gronden het volgen van de Tour of van het WK afwijst, moet zich daarom realiseren dat in dat geval elke vorm van vermaak die niet rechtstreeks is bedoeld tot eer van God zondig is.
En wie komt er dan zonder zonde van af? Reinig mij van de verborgen afdwalingen
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Marnix »

Ik denk dat het uitbundig vieren, met name bij voetbal, buiten alle proporties is. Hierbij wordt vaak ook nog teveel gedronken, zodat mensen zich meer te buiten gaan dan wanneer ze nuchter zijn.
Verder is het bij voetbal ook een vorm van moeten. Je moet het voetbal leuk vinden, je moet het prachtig vinden dat je hele straat oranje is, denk je hier anders over dan val je buiten de boot.
en wat te denken van de vele vernielingen na een wedstrijd? het maakt niet uit of ze verloren of gewonnen hebben.
Welke vernielingen? Na de overwinning van afgelopen vrijdag vierden Nederlanders feest. Het verliep zonder noemenswaardige incidenten. Het lijkt zo net of iedereen stomdronken de boel kort en klein slaat. Overigens is er helemaal geen "moeten". Ik ken best mensen die voetbal niet interessant vinden en heb nog niemand hen daarom voor gek horen verklaren. Dat veel mensen het wel leuk vinden wil niet zeggen dat iedereen dat dus maar moet vinden. Ik heb wel eens het idee dat de mensen die tegen voetbal zijn aan negatieve beeldvorming doen, dingen overtrokken neerzetten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Jo-Ann »

Marnix schreef:
Ik denk dat het uitbundig vieren, met name bij voetbal, buiten alle proporties is. Hierbij wordt vaak ook nog teveel gedronken, zodat mensen zich meer te buiten gaan dan wanneer ze nuchter zijn.
Verder is het bij voetbal ook een vorm van moeten. Je moet het voetbal leuk vinden, je moet het prachtig vinden dat je hele straat oranje is, denk je hier anders over dan val je buiten de boot.
en wat te denken van de vele vernielingen na een wedstrijd? het maakt niet uit of ze verloren of gewonnen hebben.
Welke vernielingen? Na de overwinning van afgelopen vrijdag vierden Nederlanders feest. Het verliep zonder noemenswaardige incidenten. Het lijkt zo net of iedereen stomdronken de boel kort en klein slaat. Overigens is er helemaal geen "moeten". Ik ken best mensen die voetbal niet interessant vinden en heb nog niemand hen daarom voor gek horen verklaren. Dat veel mensen het wel leuk vinden wil niet zeggen dat iedereen dat dus maar moet vinden. Ik heb wel eens het idee dat de mensen die tegen voetbal zijn aan negatieve beeldvorming doen, dingen overtrokken neerzetten.
Bij ons in het dorp waren bushokjes vernield, auto's vernield, er liep een spoor van het café waar ze gekeken hadden naar het station. Ach, misschien geen noemenswaardige incidenten in jouw ogen, wel weer belastinggeld.
Ik heb het gevoel dat ik van jou voetbal ook leuk moet vinden en positief moet waarderen. In mijn ogen kan dit niet samen gaan met Godsvrees. Hier zal jij misschien weer tegenin gaan en zo blijven we in hetzelfde cirkeltje ronddraaien. Daarom trek ik me uit deze discussie.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Mara »

De aversie tegen voetbal komt denk ik ook door het gedrag van bep "supporters". Dit kom in je geen enkele sport tegen.
Dat er wedstrijden zonder UIT-publiek moeten worden gespeeld, wedstrijden op bep tijden en dagen moeten worden gespeeld, de burgemeester een drankverbod in de binnenstand moet afvaardigen.
Hoor je dat bij tennis ? Hockey ? In Rotterdam is een groot evenement, concours hippique, er gebeurt dan niks. Komen ook veel mensen op af.
Voetbal met veel bier, geeft een raar soort signaal aan mannen (soms ook vrouwen). Gelukkig niet ALLE mannen, maar er zijn er bij waar ik me voor zou schamen als het mn man of broer zou zijn.
En juist in die armere volkswijken deinst men er niet voor terug een seizoenskaart te kopen, lid te worden van de fanclub, een shirtje aan te schaffen van een kleine 100 euro ! Ook zijn er mensen die in hun clubshirt begraven willen worden, de kist in de clubkleuren, met logo, willen.
DAT zijn de zaken die ik niet begrijp.
Ik heb hier ook zoons die vanavond zitten te kijken, met hun vrienden, ik ga een rondje fietsen, het is heerlijk weer.
Maar die jongens zitten gewoon aan de cola, met een bak popcorn, na afloop gaan ze gewoon naar huis.
Ik kan het wel begrijpen als je jong bent dat je zo'n spannende wedstrijd wilt bekijken.
Als ze winnen zijn ze natuurlijk blij, maar weten dat er zondag niet gekeken gaat worden.
Als ze verliezen, houdt het gewoon op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: TOUR DE FRANCE, mag dat ?

Bericht door Joannah »

Jo-Ann schreef:
Marnix schreef:
Ik denk dat het uitbundig vieren, met name bij voetbal, buiten alle proporties is. Hierbij wordt vaak ook nog teveel gedronken, zodat mensen zich meer te buiten gaan dan wanneer ze nuchter zijn.
Verder is het bij voetbal ook een vorm van moeten. Je moet het voetbal leuk vinden, je moet het prachtig vinden dat je hele straat oranje is, denk je hier anders over dan val je buiten de boot.
en wat te denken van de vele vernielingen na een wedstrijd? het maakt niet uit of ze verloren of gewonnen hebben.
Welke vernielingen? Na de overwinning van afgelopen vrijdag vierden Nederlanders feest. Het verliep zonder noemenswaardige incidenten. Het lijkt zo net of iedereen stomdronken de boel kort en klein slaat. Overigens is er helemaal geen "moeten". Ik ken best mensen die voetbal niet interessant vinden en heb nog niemand hen daarom voor gek horen verklaren. Dat veel mensen het wel leuk vinden wil niet zeggen dat iedereen dat dus maar moet vinden. Ik heb wel eens het idee dat de mensen die tegen voetbal zijn aan negatieve beeldvorming doen, dingen overtrokken neerzetten.
Bij ons in het dorp waren bushokjes vernield, auto's vernield, er liep een spoor van het café waar ze gekeken hadden naar het station. Ach, misschien geen noemenswaardige incidenten in jouw ogen, wel weer belastinggeld.
Ik heb het gevoel dat ik van jou voetbal ook leuk moet vinden en positief moet waarderen. In mijn ogen kan dit niet samen gaan met Godsvrees. Hier zal jij misschien weer tegenin gaan en zo blijven we in hetzelfde cirkeltje ronddraaien. Daarom trek ik me uit deze discussie.
Opmerkelijk dat de supporters in ZUid AFrika, niets kort en klein slaan, maar goed, daar is dan ook (gelukkig en terecht) een wat mindere tolerant politiebestel.In Nederland kun je er wel vanuit gaan dat je er mee wegkomt, of het is gewoon de volksaard, niet europese landen hebben volgens mij nauwelijks last van voetbalvandalisme etc
voor een fout jurkje ga je al achter de tralies ;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie