Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
-
Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
waarom is er geen formulier voor het afleggen van openbare belijdenis?
er bestaan immers verschillende formulieren (doop,huwelijk,avondmaal),maar de enige die we missen is een formulier voor het afleggen van openbare belijdenis
er bestaan immers verschillende formulieren (doop,huwelijk,avondmaal),maar de enige die we missen is een formulier voor het afleggen van openbare belijdenis
Re: belijdenis
Goede vraag...ik heb geen echt antwoord alleen misschien dat openbare belijdenis meer een kerkelijke instelling is dan een Bijbelse?nederlander schreef:waarom is er geen formulier voor het afleggen van openbare belijdenis?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gezien het verschil in "waardering" en "duiding" van het afleggen van belijdenis des geloofs, ook al klaarblijkelijk ten tijde van het opstellen van de formulieren (i.t.t. het vrij algemeen gevoelen dienaangaande van de later afgescheiden kerken), heeft men het opstellen hiervan achterwege gelaten.
Ik denk zomaar dat het vanzelfsprekend was dat men belijdenis van het geloof pas aflegde als de belijder inderdaad een gelovige in de ware zin des woords was.
Door in te stemmen met de leer die "alhier" geleerd werd (het Ja-woord), betuigde men een lidmaat van de kerk te zijn, waarna de belijder de toegang tot de sacramenten in volle rechten werd gesteld, en een volwaardig lid werd van de kerk.
Een formulier daarvoor achtte men kennelijk niet nodig.
Ik denk zomaar dat het vanzelfsprekend was dat men belijdenis van het geloof pas aflegde als de belijder inderdaad een gelovige in de ware zin des woords was.
Door in te stemmen met de leer die "alhier" geleerd werd (het Ja-woord), betuigde men een lidmaat van de kerk te zijn, waarna de belijder de toegang tot de sacramenten in volle rechten werd gesteld, en een volwaardig lid werd van de kerk.
Wat zeg je nou in feite, jvdg?jvdg schreef:Gezien het verschil in "waardering" en "duiding" van het afleggen van belijdenis des geloofs, ook al klaarblijkelijk ten tijde van het opstellen van de formulieren (i.t.t. het vrij algemeen gevoelen dienaangaande van de later afgescheiden kerken), heeft men het opstellen hiervan achterwege gelaten.

Je bent al volwaardig lid met de doop: als lidmaat van zijn gemeente behoren ze gedoopt te worden. Daar is het doopformulier duidelijk in. Het dienstboek van de NHK kent wel een formulier.
Precies.hervormde schreef:Je bent al volwaardig lid met de doop: als lidmaat van zijn gemeente behoren ze gedoopt te worden. Daar is het doopformulier duidelijk in. Het dienstboek van de NHK kent wel een formulier.
"De jonge menschen, die belijdenis des geloofs afleggen, zijn reeds leden der Gemeente, zij zijn als zodanig gedoopt; door hunnen Doop zijn zij in de Gemeente opgenomen; - zij worden dus geene leden der Gemeente, als zij belijdenis doen; neen, zij zijn het reeds".
(Overgenomen uit het Amsterdamsch Zondagsblad 1893 No. 10)
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat in de NHK het veelal vanzelfsprekend is dat de belijdenis des geloofs een volledig (kerkelijk) recht geeft, ja zelfs een verplichting, op de deelneming aan het sacrament van het Heilig Avondmaal.Afgewezen schreef:Wat zeg je nou in feite, jvdg?jvdg schreef:Gezien het verschil in "waardering" en "duiding" van het afleggen van belijdenis des geloofs, ook al klaarblijkelijk ten tijde van het opstellen van de formulieren (i.t.t. het vrij algemeen gevoelen dienaangaande van de later afgescheiden kerken), heeft men het opstellen hiervan achterwege gelaten.
In de afgescheiden kerk wordt geleerd dat de belijdenis een kerkelijk recht inhoudt op die deelneming, maar niet zomaar zonder meer.
Enfin, dat is een discussie die al vaak is gevoerd op dit forum, en, ik althans, wil die discussie niet weer oprakelen.
Maar dat doe je dan toch maar weer weljvdg schreef:Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat in de NHK het veelal vanzelfsprekend is dat de belijdenis des geloofs een volledig (kerkelijk) recht geeft, ja zelfs een verplichting, op de deelneming aan het sacrament van het Heilig Avondmaal.Afgewezen schreef:Wat zeg je nou in feite, jvdg?jvdg schreef:Gezien het verschil in "waardering" en "duiding" van het afleggen van belijdenis des geloofs, ook al klaarblijkelijk ten tijde van het opstellen van de formulieren (i.t.t. het vrij algemeen gevoelen dienaangaande van de later afgescheiden kerken), heeft men het opstellen hiervan achterwege gelaten.
In de afgescheiden kerk wordt geleerd dat de belijdenis een kerkelijk recht inhoudt op die deelneming, maar niet zomaar zonder meer.
Enfin, dat is een discussie die al vaak is gevoerd op dit forum, en, ik althans, wil die discussie niet weer oprakelen.

Er is toch een verschil tussen kerkelijk recht en Goddelijk recht (Ik zit nog niet zolang op dit forum dus alle discussies uit het verleden ken ik niet)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als Afgewezen mij een vraag stelt, heb ik maar te antwoorden.Mister schreef:Maar dat doe je dan toch maar weer weljvdg schreef:Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat in de NHK het veelal vanzelfsprekend is dat de belijdenis des geloofs een volledig (kerkelijk) recht geeft, ja zelfs een verplichting, op de deelneming aan het sacrament van het Heilig Avondmaal.Afgewezen schreef:Wat zeg je nou in feite, jvdg?jvdg schreef:Gezien het verschil in "waardering" en "duiding" van het afleggen van belijdenis des geloofs, ook al klaarblijkelijk ten tijde van het opstellen van de formulieren (i.t.t. het vrij algemeen gevoelen dienaangaande van de later afgescheiden kerken), heeft men het opstellen hiervan achterwege gelaten.

Het kwam er niet zo duidelijk uit, maar ik doel uiteraard, als norm, op het Goddelijk recht.huisman schreef:Er is toch een verschil tussen kerkelijk recht en Goddelijk recht (Ik zit nog niet zolang op dit forum dus alle discussies uit het verleden ken ik niet)
Anders heeft het geen enkele waarde.
Er is dus ook een kerkelijk recht en een goddelijk recht om te dopen?
Waarom zou er wel een formulier voor moeten zijn?nederlander schreef:waarom is er geen formulier voor het afleggen van openbare belijdenis?
De formulieren zijn bedoeld om onderwijs te geven op Bijbelse gronden. Dat onderwijs hebben de belijdeniscatechisanten nu juist jarenlang gehad.
Toen ik belijdenis deed vond ik het bijzonder kaal. De dienst duurde anderhalf uur. Toen alle 30 belijdeniscatechisanten ja zeggen op de vragen. Geen praatje eromheen, geen persoonlijk tekst. Nu ik bij ons een formulier hoor lezen vind ik dat fijner. Gelijk ook onderwijs voor de gemeente die misschien al jaren geleden belijdenis heeft gedaan. Er worden zinnen uit zowel het doopformulier als het avondmaalsformulier geciteerd. Ik vind het een mooi formulier wat ze bij ons gebruiken. Wij hebben ook een predikant gehad die schreef zelf een stukje om voor te kunnen lezen van de kansel, die was ook heel mooi en persoonlijk.Tiberius schreef:Waarom zou er wel een formulier voor moeten zijn?nederlander schreef:waarom is er geen formulier voor het afleggen van openbare belijdenis?
De formulieren zijn bedoeld om onderwijs te geven op Bijbelse gronden. Dat onderwijs hebben de belijdeniscatechisanten nu juist jarenlang gehad.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Nou Vlinder, dat is beter dan in je eentje te moeten staan.
Mijn man en ik waren samen, ook heel kaal.
Ik was laatst bij een belijdenisdienst, waarin 1 van de jongens een persoonlijke belijdenis deed, dus waarom hij tot het volgen van de belijdeniscatechisatie was gekomen. DAT was indrukwekkend.
Mijn man en ik waren samen, ook heel kaal.
Ik was laatst bij een belijdenisdienst, waarin 1 van de jongens een persoonlijke belijdenis deed, dus waarom hij tot het volgen van de belijdeniscatechisatie was gekomen. DAT was indrukwekkend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon