Hypocrieten

bjdendekker

Hypocrieten

Bericht door bjdendekker »

Ik vond een citaat van Okke Jager dat ik jullie niet onthouden wilde:

"De gevaarlijkste mensen in de kerk zijn de hypocrieten, die zoveel op de normale gemeenteleden lijken dat wij ons hun tegenwoordigheid niet eens bewust zijn. Het grootste gevaar ligt heus niet bij hen, die zo opvallend anders zijn dan de anderen. De kanker in de kerk komt van de mensen die precies over het paadje lopen, zodat niemand kan vermoeden dat ze er eigenlijk niet bij horen."
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik weet niet of ze het gevaarlijkst zijn...
Ik denk dat ze het meeste hulp nodig hebben.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
...dat wij ons hun tegenwoordigheid niet eens bewust zijn....
oh? knap hoor van okee dat hij dat wel is.

[Aangepast op 7/5/04 door Jongere]
Sijmen11

Bericht door Sijmen11 »

omdat ze zo'n hard hart hebben.....
Matthijs

Bericht door Matthijs »

hypocrieten zijn bijna niet te onderscheiden van echte christenen. Denk maar eens aan de gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden.

Maar, zijn wij misschien zelf zo'n hypocriet? Of hebben jullie geen arglistig hart?
Sijmen11

Bericht door Sijmen11 »

zekers
Sijmen11

Bericht door Sijmen11 »

wat ik alleen in een reactie op Rhode wou zeggen, is dat het niet aan de prediking ligt. Gods Woord is duidelijk genoeg.
Mart01

Bericht door Mart01 »

ik denk inderdaad dat de hypocrieten heel gevaarlijk zijn. Maar het is wellicht verstandig op te merken dat Okke Jager de kerk op een andere manier bekijkt dan de meeste reformatorischen.

Ik chargeer:
Bij ons loopt iedereen op het paadje onbekeerd, sommigen lopen op het paadje bekeerd en vallen direct op. Het gaat er dan om dat wij er ookuitspringen, dat mensen ook van ons zeggen dat hij op het paadje bekeerd wandelt en dan groeien wij van trots. Ja dan zijn we wellicht ook hypocriet, maar wel anders dan vriend Okke het bedoelt.

[Aangepast op 7/5/04 door Mart01]
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
ik snap het ook niet zo hoor. Als je het niet eens aan ze kan zien of merken, hoe weet je dan of ze hypocriet zijn? Dit neigt toch wel erg veel op het zomaar oordelen over iemands genadestaat.
Citaten van Okke mogen wat mij betreft achterwege blijven.
Artikel 29. Van het onderscheid en de mertekenen der ware en valse kerk.

Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden, welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten, die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten, welke zeggen dat zij de Kerk zijn.

De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt;dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.

Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen, de ware God en hun naaste liefhebben, niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn, maar door de Geest strijden zij daar elke dag tegen, hun leven lang. Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Here Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem.

Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen. Zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in zijn Woord geboden heeft, maar naar eigen goedvinden voegt zij eraan toe en laat zij eruit we. Zij grondt zich meer op mensen dan op Christus. Zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar bestraffen over haar zonden, hebzucht en afgoderij.

Deze twee kerken zijn gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden.

[Aangepast op 8/5/04 door Dathenum]

[Aangepast op 10/5/04 door Dathenum]
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door MatthijsMaar, zijn wij misschien zelf zo'n hypocriet? Of hebben jullie geen arglistig hart?
1Ti 1:15 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren (hypocrieten) zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.
Dat is het wonderlijke. De ware hypocrieten vinden zichzelf rechtvaardig, en de ware rechtvaardigen (niet in zichzelf) vinden zichzelf hypocriet!

[Aangepast op 8/5/04 door Dathenum]
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Oorspronkelijk gepost door Orckie

Citaten van Okke mogen wat mij betreft achterwege blijven.
Ik wreef even mijn ogen uit. Ik dacht dat er stond
Citaten van Orckie mogen wat mij betreft achterwege blijven.
Maar nee, bij nader inzien stond het er toch anders. Maar helaas, Orckie, ik houd mij het recht voor te citeren wie ik wil, als ik het de moeite waard vind om erover na te denken. Vooruit, nog eentje, om je te plagen:

Oorsp[ronkelijk geschreven door Okke Jager
Wat is het verschil tussen een progressief en een conservatief?
Een conservatief denkt dat hij gelooft en een progressief gelooft dat hij denkt.
Plaats reactie