Kleding als bedekking

MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Kleding als bedekking

Bericht door MvB »

Ik vroeg met het volgende af.

In de Bijbel staat duidelijk dat je met kleding geen aanstoot mag geven. Adam en Eva bedekten zich met bladeren voor God na de zondeval. Ik ben zelf opgevoed met als regel dat je je lichaam moet bedekken met je kleding en dat je bijv. zomers niet zo bloot mogelijk er bij moet lopen. Ik mocht bijv. geen topjes aan zonder mouwen, dat was te bloot.
Nu denk ik daar zelf niet zo over. Mijn kinderen mogen van mij met warm weer best een jurkje zonder mouwen dragen. Maar ik merk wel dat ik er bij kleding wel altijd op let dat het "nette" kinderkleding is. Geen superstrakke kleding, geen ultrakorte broekjes/rokjes etc.
Nu is mijn dochter (6) bij een vriendinnetje geweest en ze vertelde dat haar vriendinnetje thuis vaak gewoon in haar onderbroekje (zonder hemd) buiten speelt als het zonnetje schijnt. En dat zij dat ook wel wil. Dus nu vraagt ze bij ieder zonnestraaltje of ze in haar onderbroek buiten mag spelen. En eerlijk gezegd wil ik dat niet. Ik begrijp best dat je bij heel warm weer het lekker vind om er luchtig bij te lopen. Maar het voelt voor mij niet goed om kinderen aan te wennen er regelmatig zo bij te gaan lopen. Maar ik vind het lastig om haar dit vanuit Bijbels oogpunt uit te leggen.
Ik vroeg me af hoe anderen hier mee omgaan. Of hoe anderen hun kinderen in dit opzicht opvoeden?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33444
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleding als bedekking

Bericht door Tiberius »

Jij voedt je kind toch op? En niet dat vriendinnetje.
Ik denk dat het een beetje overkill is om dit t.o.v. in deze situatie vanuit Bijbels oogpunt uit te willen leggen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Kleding als bedekking

Bericht door MarthaMartha »

Je kunt haar denk ik heel eenvoudig uitleggen waarom we kleding dragen, precies zoals je noemt met Adam en Eva. Natuurlijk wordt er heel verschillend gedacht over kleding die wel/niet bedekkend is. Daarin moet je voor jezelf de afweging maken wat je denkt dat eerbare kleding is, daarin kan ieder tot andere conclusies komen. Jouw kind heeft nu nog de leeftijd dat jij voor haar bepaalt wat ze draagt / dragen mag. En het is goed als je haar uit kunt leggen wat jij eerbare kleding vindt en waarom. Ik kan me voorstellen dat er verschil is tussen de kleding waar ze thuis en in de eigen tuin in speelt en die waarmee je de straat op gaat, in het openbaar komt. Maar ook dat kun je haar gewoon vertellen, vertellen hoe jij tot keuzes komt. En daar hoeft dan lang niet altijd een lijst van bijbelteksten achteraan te komen. Als je kind merkt dat jij daarin de wil van de Heere zoekt te volgen is het goed.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Kleding als bedekking

Bericht door MvB »

MarthaMartha, het is niet perse voor deze ene situatie om met Bijbelteksten aan te komen. Maar ik ging door haar vraag gewoon nadenken over mijn motivaties. En ik kwam daarbij tot de conclusie dat ik het persoonlijk niet nodig vind dat mijn kinderen op een onderbroekje na steeds naakt buiten gaan lopen. En ja, mijn gedachte aan Adam en Eva leid me daar wel in. Ik vind het prima dat ze lekker in het zwembadje spelen bij warm weer. Maar ook dan wen ik mijn dochter er aan dat ze gewoon een badpak draagt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4029
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleding als bedekking

Bericht door Terri »

Zomaar een praktische opmerking; dat laatste stukje stof zorgt niet voor meer warmte.
Het is vaak het idee.
En je verbrandt ook minder heftig.
In warme landen kleden de inwoners zich ook gewoon, ter bescherming.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Kleding als bedekking

Bericht door MarthaMartha »

MvB schreef:MarthaMartha, het is niet perse voor deze ene situatie om met Bijbelteksten aan te komen. Maar ik ging door haar vraag gewoon nadenken over mijn motivaties. En ik kwam daarbij tot de conclusie dat ik het persoonlijk niet nodig vind dat mijn kinderen op een onderbroekje na steeds naakt buiten gaan lopen. En ja, mijn gedachte aan Adam en Eva leid me daar wel in. Ik vind het prima dat ze lekker in het zwembadje spelen bij warm weer. Maar ook dan wen ik mijn dochter er aan dat ze gewoon een badpak draagt.
Dat begrijp ik hoor! Het was ook meer bedoelt om daarin te ontspannen... En dat badpakje kan ik me prima voorstellen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Kleding als bedekking

Bericht door aritha »

MvB schreef:Ik vroeg met het volgende af.

In de Bijbel staat duidelijk dat je met kleding geen aanstoot mag geven. Adam en Eva bedekten zich met bladeren voor God na de zondeval. Ik ben zelf opgevoed met als regel dat je je lichaam moet bedekken met je kleding en dat je bijv. zomers niet zo bloot mogelijk er bij moet lopen. Ik mocht bijv. geen topjes aan zonder mouwen, dat was te bloot.
Nu denk ik daar zelf niet zo over. Mijn kinderen mogen van mij met warm weer best een jurkje zonder mouwen dragen. Maar ik merk wel dat ik er bij kleding wel altijd op let dat het "nette" kinderkleding is. Geen superstrakke kleding, geen ultrakorte broekjes/rokjes etc.
Nu is mijn dochter (6) bij een vriendinnetje geweest en ze vertelde dat haar vriendinnetje thuis vaak gewoon in haar onderbroekje (zonder hemd) buiten speelt als het zonnetje schijnt. En dat zij dat ook wel wil. Dus nu vraagt ze bij ieder zonnestraaltje of ze in haar onderbroek buiten mag spelen. En eerlijk gezegd wil ik dat niet. Ik begrijp best dat je bij heel warm weer het lekker vind om er luchtig bij te lopen. Maar het voelt voor mij niet goed om kinderen aan te wennen er regelmatig zo bij te gaan lopen. Maar ik vind het lastig om haar dit vanuit Bijbels oogpunt uit te leggen.
Ik vroeg me af hoe anderen hier mee omgaan. Of hoe anderen hun kinderen in dit opzicht opvoeden?
Een meisje, 6 jaar, groep twee (?) mag van mij best in de achtertuin spelen met alleen een broekje aan. Maar ik zou haar niet in een onderbroekje laten spelen. Ik zou haar leren dat haar onderbroek niet gezien hoeft te worden. Ik zou haar dan een korte broek aantrekken. Of haar tankini of zwempak ofzo. Gewoon in eigen tuin moet dat toch kunnen?
Wanneer het kind van het ene zwembadje naar het andere in de buurt loopt zou ik z'n leuke handdoek kopen die over haar zwemkleren heen kan. ( erg leuke te koop bij de zeeman, met capuchon voor natte haren en koude wind!)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kleding als bedekking

Bericht door Marnix »

ik snap ook niet precies waarom ze per se in een onderbroek wil lopen. Misschien is het gewoon kopieren van iets wat anderen doen. Aan de andere kant zou ik me er ook niet zo druk om maken. Het zijn kinderen, die zich nog niet zo druk maken om zaken waar volwassenen dat vaak wel doen. Dat verandert ook vanzelf weer.

Het probleem met het badpak snap ik sowieso niet. Waarom mag je dochter er niet aan wennen een badpak te dragen? Ik speelde als kind vaak in mijn zwembroek buiten, en mijn zusjes in badpak, maar het is nou niet zo dat we tegenwoordig dat aan doen als we naar de stad gaan ofzo. Op het strand overigens wel, en dan doe ik ook niet een handdoek om als ik niet zwem.

Waarom willen we überhaupt alles zo bedekken? Gaat er er niet vooral om om je schaamte, (schaamdelen dus?) te bedekken?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Kleding als bedekking

Bericht door aritha »

Marnix schreef:ik snap ook niet precies waarom ze per se in een onderbroek wil lopen. Misschien is het gewoon kopieren van iets wat anderen doen. Aan de andere kant zou ik me er ook niet zo druk om maken. Het zijn kinderen, die zich nog niet zo druk maken om zaken waar volwassenen dat vaak wel doen. Dat verandert ook vanzelf weer.

Het probleem met het badpak snap ik sowieso niet. Waarom mag je dochter er niet aan wennen een badpak te dragen? Ik speelde als kind vaak in mijn zwembroek buiten, en mijn zusjes in badpak, maar het is nou niet zo dat we tegenwoordig dat aan doen als we naar de stad gaan ofzo. Op het strand overigens wel, en dan doe ik ook niet een handdoek om als ik niet zwem.

Waarom willen we überhaupt alles zo bedekken? Gaat er er niet vooral om om je schaamte, (schaamdelen dus?) te bedekken?
Ik wil niet dat mijn dochter of zoon in hun zwemkleding op straat lopen.
Niet uit schaamte maar om ze te beschermen. Er is hier een kinderlokker actief geweest en ik ben voorzichtig geworden.
( hij is wel gepakt hoor). ::salut
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kleding als bedekking

Bericht door Marnix »

Voordat soort gekken moet je altijd uitkijken idd.... ik vraag me wel af of een badpak het gevaar echt vegroot maar goed... ik snap je punt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleding als bedekking

Bericht door -DIA- »

Over opvoeden gesproken. Niet dat ik een goede opvoeder ben, maar je ziet aan de kinderen wel vaak waar ze vandaam komen.
Ik heb vlak voor mijn raam een speelplaatsjke voor kinderen. Dan haal je de refokinderen er wel gauw uit.

Anderzijds is er ook een heel verschil in kinderen. Vorig jaar was er een meisje van een jaar of 8 (kan ik moeilijk inschatten maar goed) die echt niet wist waar ze mee bezig was denk ik: Een hele middag op het duikelrek showen dat ze "groot" was en een string droeg. Dat kind ziet misschien zelf niet in dat er mensen zijn die daar aanstoot aan nemen, en anders nog, dat er mensen kunnen zijn die daardoor aangetrokken tot erge dingen komen. Maar dan vraag je je toch af waarom haar ouders haar zo laten gaan...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10461
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleding als bedekking

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:Over opvoeden gesproken. Niet dat ik een goede opvoeder ben, maar je ziet aan de kinderen wel vaak waar ze vandaam komen.
Ik heb vlak voor mijn raam een speelplaatsjke voor kinderen. Dan haal je de refokinderen er wel gauw uit.

Anderzijds is er ook een heel verschil in kinderen. Vorig jaar was er een meisje van een jaar of 8 (kan ik moeilijk inschatten maar goed) die echt niet wist waar ze mee bezig was denk ik: Een hele middag op het duikelrek showen dat ze "groot" was en een string droeg. Dat kind ziet misschien zelf niet in dat er mensen zijn die daar aanstoot aan nemen, en anders nog, dat er mensen kunnen zijn die daardoor aangetrokken tot erge dingen komen. Maar dan vraag je je toch af waarom haar ouders haar zo laten gaan...
Misschien weten haar ouders het helemaal niet :hum
Laatst gewijzigd door Orchidee op 04 jun 2010, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4029
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleding als bedekking

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:Over opvoeden gesproken. Niet dat ik een goede opvoeder ben, maar je ziet aan de kinderen wel vaak waar ze vandaam komen.
Ik heb vlak voor mijn raam een speelplaatsjke voor kinderen. Dan haal je de refokinderen er wel gauw uit.

Anderzijds is er ook een heel verschil in kinderen. Vorig jaar was er een meisje van een jaar of 8 (kan ik moeilijk inschatten maar goed) die echt niet wist waar ze mee bezig was denk ik: Een hele middag op het duikelrek showen dat ze "groot" was en een string droeg. Dat kind ziet misschien zelf niet in dat er mensen zijn die daar aanstoot aan nemen, en anders nog, dat er mensen kunnen zijn die daardoor aangetrokken tot erge dingen komen. Maar dan vraag je je toch af waarom haar ouders haar zo laten gaan...
Inderdaad Dia, dit is niet te vatten. Ouders moeten zuinig op hun kinderen zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kleding als bedekking

Bericht door helma »

-DIA- schreef:Over opvoeden gesproken. Niet dat ik een goede opvoeder ben, maar je ziet aan de kinderen wel vaak waar ze vandaam komen.
Ik heb vlak voor mijn raam een speelplaatsjke voor kinderen. Dan haal je de refokinderen er wel gauw uit.

Anderzijds is er ook een heel verschil in kinderen. Vorig jaar was er een meisje van een jaar of 8 (kan ik moeilijk inschatten maar goed) die echt niet wist waar ze mee bezig was denk ik: Een hele middag op het duikelrek showen dat ze "groot" was en een string droeg. Dat kind ziet misschien zelf niet in dat er mensen zijn die daar aanstoot aan nemen, en anders nog, dat er mensen kunnen zijn die daardoor aangetrokken tot erge dingen komen. Maar dan vraag je je toch af waarom haar ouders haar zo laten gaan...

had ze maar een legging aan :hum
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10461
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleding als bedekking

Bericht door Orchidee »

helma schreef:
-DIA- schreef:Over opvoeden gesproken. Niet dat ik een goede opvoeder ben, maar je ziet aan de kinderen wel vaak waar ze vandaam komen.
Ik heb vlak voor mijn raam een speelplaatsjke voor kinderen. Dan haal je de refokinderen er wel gauw uit.

Anderzijds is er ook een heel verschil in kinderen. Vorig jaar was er een meisje van een jaar of 8 (kan ik moeilijk inschatten maar goed) die echt niet wist waar ze mee bezig was denk ik: Een hele middag op het duikelrek showen dat ze "groot" was en een string droeg. Dat kind ziet misschien zelf niet in dat er mensen zijn die daar aanstoot aan nemen, en anders nog, dat er mensen kunnen zijn die daardoor aangetrokken tot erge dingen komen. Maar dan vraag je je toch af waarom haar ouders haar zo laten gaan...

had ze maar een legging aan :hum
:super Ik heb ook graag dat de meiden een legging dragen...is vaak veel fatsoenlijker :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten