Huwelijksbevestiging in de kerk
Huwelijksbevestiging in de kerk
Het is binnen de gereformeerde gezindte de 'gewoonte' dat het huwelijk niet alleen burgerlijk wordt gesloten (in het gemeentehuis), maar ook kerkelijk (door middel van een huwelijksbevestigingsdienst).
Is een huwelijksbevestiging in de kerk een traditie of is dit een Bijbelse opdracht of Bijbels te onderbouwen? Boven het huwelijksbevestigingsformulier staat: Formulier om den huwelijken staat voor de gemeente van Christus te bevestigen.
Wat is jullie mening hierover:traditie of Bijbelse opdracht?
Is een huwelijksbevestiging in de kerk een traditie of is dit een Bijbelse opdracht of Bijbels te onderbouwen? Boven het huwelijksbevestigingsformulier staat: Formulier om den huwelijken staat voor de gemeente van Christus te bevestigen.
Wat is jullie mening hierover:traditie of Bijbelse opdracht?
-
Hoe werden huwelijken ten tijde van de Bijbel dan gesloten? Kwamen zij ook in de tempel? Volgens mij staat er niet letterlijk in de Bijbel dat je 'in de kerk moet trouwen'. Maar misschien weet iemand wel waaruit je het kunt afleiden.Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Moeilijk, beide denk ik.
Bij zo'n belangrijke stap in je leven wil je wel de zegen van de Heere, toch?
Ik ben het wel met Barryvrouw eens dat je bij zo'n belangrijke stap wel de Heere en Zijn zegen nodig hebt.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Nee, anders was het geen 'traditieOorspronkelijk gepost door H.M.H.Maar dat hoeft dan toch niet per sé in de kerk? Dat kun je ook sámen in het gebed bij God brengen?Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Kerkelijke bevestiging is een 'goede' traditie, waarin we Gods zegen vragen over de voorgenomen stap.
In roemenie heb ik het andersom meegemaakt. Door de week werd het huwelijk op het gemeentehuis bevesstigd. Hierbij waren vrijwel geen gasten aanwezig, en hoewel het bruidpaar voor de wet getrouwd waren werden ze door niemand van de gelovigen als getrouwd beschouwd. Het gemeentehuis was slechts een formaliteit. Op zondag in de dienst werden ze echt in het huwelijk bevestigd. Na deze dienst waren ze man en vrouw. Alle familieleden, kennissen en vrienden waren er nu wel bij, en na de kerk was er een gezamenlijke maaltijd met toespraken e.d.. Ik vond het een eye-opener.
Als je zegt: "het hoeft toch niet perse in de kerk" dan zeg ik: je hebt het voorrecht dat je in de kerk kunt trouwen. Een goed huwelijk is niet met zijn 2en, maar met zijn 3en. Een drievoudig snoer zal niet licht verbroken worden.
[Aangepast op 5/5/04 door Dathenum]
Als je zegt: "het hoeft toch niet perse in de kerk" dan zeg ik: je hebt het voorrecht dat je in de kerk kunt trouwen. Een goed huwelijk is niet met zijn 2en, maar met zijn 3en. Een drievoudig snoer zal niet licht verbroken worden.
Ik vind het ook een voorrecht dat je in de kerk kunt trouwen hoor. Maar met jouw verhaal kun je het nog niet Bijbels aantonen. Of doe je dit met het neerzetten van je laatste regel "Een drievoudig snoer zal niet licht verbroken worden"?Oorspronkelijk gepost door Dathenum
In roemenie heb ik het andersom meegemaakt. Door de week werd het huwelijk op het gemeentehuis bevesstigd. Hierbij waren vrijwel geen gasten aanwezig, en hoewel het bruidpaar voor de wet getrouwd waren werden ze door niemand van de gelovigen als getrouwd beschouwd. Het gemeentehuis was slechts een formaliteit. Op zondag in de dienst werden ze echt in het huwelijk bevestigd. Na deze dienst waren ze man en vrouw. Alle familieleden, kennissen en vrienden waren er nu wel bij, en na de kerk was er een gezamenlijke maaltijd met toespraken e.d.. Ik vond het een eye-opener.
't Is wel mooi dat het eerste wat jong-gehuwden doen als ze uit het stad-/gemeentehuis komen is samen naar de kerk gaan om een zegen te vragen. Gods zegen vragen bij belangrijke stappen lijkt me wel Bijbels.
Als je het juridisch wil bekijken kun je je afvragen of de kerk nodig is. Als je uitgaat van scheiding van kerk en staat wel maar anders zou je kunnen zeggen dat een huwelijk in één keer voor de burgelijke gemeente en voor de kerk gesloten wordt. Ik dacht dat in het verleden in bijvoorbeeld Zeeland ook wel werd getrouwd zonder kerkelijke inzegening/bevestiging.
Als je het juridisch wil bekijken kun je je afvragen of de kerk nodig is. Als je uitgaat van scheiding van kerk en staat wel maar anders zou je kunnen zeggen dat een huwelijk in één keer voor de burgelijke gemeente en voor de kerk gesloten wordt. Ik dacht dat in het verleden in bijvoorbeeld Zeeland ook wel werd getrouwd zonder kerkelijke inzegening/bevestiging.
Als je het tegen mij hebt is dat inderdaad niet wat ik bedoelde. Ik kan je helemaal volgen maar de vraag was of het een Bijbelse opdracht was, daarom heb ik ook naar de andere kant gekeken. Je hoort mij niet zeggen dat trouwen zonder kerkelijke inzegening/bevestiging wel goed is hoor.Oorspronkelijk gepost door Annelies21
Ik trouw niet voor de traditie in de kerk. Wij trouwen in de kerk omdat wij een zegen over ons huwelijk willen vragen aan God en ook uit blijk dat wij God nodig hebben in ons leven en dat wij ook niet een huwelijk aandurven zonder Gods zegen gevraagd te hebben!!
Wat is mooier dan een kerkelijke bevestiging. Trouwen op het stadhuis is mooi maar trouwen in de kerk heeft voor mij veel betekenis en ik zie het ook als zegen dat we dit nog kunnen doen!!
Misschien is wat ik zeg niet helemaal wat jij bedoelde, maar ik moest het even kwijt.
Ik ben het helemaal met je eens en zo kijk ik ook tegen een huwelijksbevestiging in de kerk aan. Maar ik dacht eigenlijk dat het wel Bijbels 'aan te tonen was' dat het een huwelijksbevestiging hoort. Maar dat heb je met je standpunt (waar ik achter sta) niet aangetoond.Oorspronkelijk gepost door Annelies21
Ik trouw niet voor de traditie in de kerk. Wij trouwen in de kerk omdat wij een zegen over ons huwelijk willen vragen aan God en ook uit blijk dat wij God nodig hebben in ons leven en dat wij ook niet een huwelijk aandurven zonder Gods zegen gevraagd te hebben!!
Wat is mooier dan een kerkelijke bevestiging. Trouwen op het stadhuis is mooi maar trouwen in de kerk heeft voor mij veel betekenis en ik zie het ook als zegen dat we dit nog kunnen doen!!
Misschien is wat ik zeg niet helemaal wat jij bedoelde, maar ik moest het even kwijt.
Om even op de eerste post te reageren:
Als je een belangrijke gelegenheid hebt, vraag je daar ook God's zegen over. En wat dacht je van alle vergaderingen/verenigingen... daar vragen we ook Zijn zegen over, dus waarom ook niet over het huwelijk.
Deze traditie heb ik niks op tegen
Als je een belangrijke gelegenheid hebt, vraag je daar ook God's zegen over. En wat dacht je van alle vergaderingen/verenigingen... daar vragen we ook Zijn zegen over, dus waarom ook niet over het huwelijk.
Deze traditie heb ik niks op tegen
Met vriendelijke groet, Rick Marsman