Prediking en verkiezing

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Prediking en verkiezing

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef: Onlangs hoorde ik gelukkig in mijn eigen gemeente ook het tegendeel: "Gemeente, begin a.u.b. niet met de uitverkiezing. Daar moet u helemaal niets mee. Laat dat voor God liggen. Het gaat om wat onze plicht is: Bidden, bezig-zijn in Gods Woord, blijven liggen aan Gods gendadetroon, totdat Hij ook ons genadig zij."
Tja, de Dordtse vaderen hadden het ook verkeerd, door met de uitverkiezing te beginnen...

Meende altijd te weten dat onze bekering een eenzeidig Godswerk was. Niet om iets van de menselijke verantwoordelijkheid voor zijn doodstaat af te doen. Maar het is nu ten enenmale zo, dat een dood mens niet eens bidden kan. De dominee kan wel de mens aan het werk zetten, maar wij kunnen geen zucht aan onze zaligheid toe doen...

Dan is voor mij het antwoord hier op van de Dordtse vaderen veel meer Bijbels:

16 Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Onlangs las ik een boekje van een reformator: Hiëronymus Zanchius. Die zegt het volgende over de plaats van de praedestinatie in de prediking.
en nu, waarom behoorde dit leerstuk niet openlijk gepredikt te worden en waarom mag er niet in het openbaar op aangedrongen worden? - een leerstuk dat een uitdrukkelijke openbaring is, een leerstuk dat geheel tot Gods eer is, wat op een allerbijzonderste wijze leidt tot de bekering, de troost en de heiligmaking van de uitverkorenen, en zelfs de goddelozen zelf zonder verontschuldiging laat. Maar misschien zult u nog geneigd zijn te vragen of de predestinatie inderdaad een Schriftuurlijk leerstuk is. Als dit zo is, laat ik dan bij wijze van proef u beleefd vragen de volgende verklaringen in de Heilige Schrift te beschouwen - ten eerste: van Christus; ten tweede: van Zijn apostelen. "Zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben" (Matt. 11:21), waaruit blijkt dat de Tyriërs en Sidoniërs, tenminste het grootste deel van hen, stierven in een staat van onboetvaardigheid, maar dat als God hun dezelfde genademiddelen had gegeven die aan Israël waren geschonken, dat zij dan niet onbekeerd gestorven waren; maar die middelen waren niet aan hen geschonken. Hoe kan dat verklaard worden? Alleen om de eenvoudige reden dat God hen naar Zijn soevereine wil verworpen had. Dan is het ook geen wonder dat onze Heere dat hoofdstuk besluit met deze opmerkelijke woorden: "Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U."Waar Christus de Vader dankt omdat Hij precies datgene doet, waar de Arminianen tegen uitroepen dat het onrechtvaardig is en het als partijdig of eenzijdig afkeuren.
Ik kom nu, in de tweede plaats, tot de Apostelen: “En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet; opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: “Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?” Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft: Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, in Ik hen geneze” (Joh. 12:37-40) Zonder een zekere voorkennis kon er geen profetie zijn, en zonder predestinatie geen zekere voorkennis. Daarom wordt ons, teneinde de profetie, voorkennis en predestinatie hun vervulling krijgen, uitdrukkelijk gezegd dat deze personen niet konden geloven; ouk èdunanto, zij waren er niet toe in staat, het was buiten hun macht. Kortom, er is nauwelijks een bladzijde in het Evangelie van Johannes dat niet, of uitdrukkelijk, òf stilzwijgend melding maakt van de verkiezing en de verwerping.
De apostel Petrus zegt van Judas: “Mannen broeders, deze Schrift moest vervuld worden, welke de Heilige Geest door den mond Davids voorzegd heeft van Judas” (Hand. 1:16), namelijk: “dat hij heenging in zijn eigen plaats” (vers 25), naar de plaats der straf die voor hem bepaald was.
“Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood” (Hand. 2:23)
“Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beiden Herodus en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls; om te doen al wat Uw hand en Uw raad tevoren bepaald had, dat geschieden zou” (Hand. 4:27) pro-oorise genesthai, gepredestineerd wat zou gebeuren.
De grote kerkvader Augustinus weerlegt in zijn waardevolle traktaat De Dono Perseverantiae ( over de gave der volharding) op doeltreffende wijze de tegenwerpingen van hen die het leerstuk der predestinatie begraven en stilzwijgen. Hij toont aan, dat het in het openbaar moet worden geleerd, en hij beschrijft de noodzaak en het nut van de prediking ervan en geeft de wijze te kennen waarop het tot stichting geschieden moet. (…) laten we dan maar luisteren naar wat Luther, het grote licht in de Kerk dacht aangaande het onderwerp dat voor ons ligt (in een reactie op Erasmus). (…) De apostel Paulus verklaart, handelend over God met beslistheid: “Hij verhardt, wien Hij wil” en nog eens: “God willende zijn toorn bewijzen, enz.” En de apostel schreef dit niet om het te doen smoren onder weinige personen en om het in een hoek te verbergen, maar hij schreef het aan de christenen in Rome, wat in werkelijkheid betekende: dit leerstuk voor de gehele wereld ten tonele te voeren, er het zegel van algemene imprimatur op te zetten en het bekend te maken aan gelovigen over de lengte en breedte der aarde. Wat kan er harder klinken in de onbesneden oren van vleselijke mensen dan die woorden van Christus: “Velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren.” En elders: “Ik weet, wie ik uitverkoren heb.” Nu, deze en gelijkluidende stellige verklaringen van Christus en Zijn apostelen zijn u juist de stellingen, die u, o Erasmus, brandmerkt als nutteloos en schadelijk. U werpt tegen: “Als deze dingen alzo zijn, wie zal dan trachten zijn leven te beteren?” Ik antwoord: “Zonder de Heilige Geest kan niemand zijn leven waarlijk beteren.” Reformatie is slechts verniste huichelarij, tenzij het voorkomt uit genade. De uitverkorenen en ware vromen worden verbeterd door de Geest Gods, en die mensen die niet verbeterd worden door Hem zullen verloren gaan.”
Laatst gewijzigd door Ander op 17 mei 2010, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: prediking en verkiezing

Bericht door Bert Mulder »

Dank je voor deze citaten, Ander
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: prediking en verkiezing

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Komen die ciaten uit de Absolute Predestinatie van Prof. Dr. H. Zanchius, Ander?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

Titels horen met een hoofdletter. Dus misschien kan van de 'p' even een hoofdletter gemaakt worden?
:garde
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: prediking en verkiezing

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:Titels horen met een hoofdletter. Dus misschien kan van de 'p' even een hoofdletter gemaakt worden?
:garde
http://www.law.leidenuniv.nl/medewerker ... ine-letter

Titels nooit met een hoofdletter, behalve wanneer de eerste titel aan het begin van de zin staat of wanneer volledige naam inclusief titel niet in zinsverband staat;
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: prediking en verkiezing

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:Titels horen met een hoofdletter. Dus misschien kan van de 'p' even een hoofdletter gemaakt worden?
:garde
http://www.law.leidenuniv.nl/medewerker ... ine-letter

Titels nooit met een hoofdletter, behalve wanneer de eerste titel aan het begin van de zin staat of wanneer volledige naam inclusief titel niet in zinsverband staat;
Ik kan niet bij de link komen, maar volgens mij bedoel jij nu andere titels dan ik...
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: prediking en verkiezing

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Titels horen met een hoofdletter. Dus misschien kan van de 'p' even een hoofdletter gemaakt worden?
:garde
;)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: prediking en verkiezing

Bericht door Ander »

Johann Gottfried Walther schreef:Komen die ciaten uit de Absolute Predestinatie van Prof. Dr. H. Zanchius, Ander?
Ja.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: prediking en verkiezing

Bericht door Democritus »

Ander schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Komen die ciaten uit de Absolute Predestinatie van Prof. Dr. H. Zanchius, Ander?
Ja.
Voorzover ik weet is Zanchius een vertegenwoordiger van een zeer radicaal supralapsarisme en lag deze hiermee niet in de lijn van o.a. Calvijn.

Als wij ons gereformeerd noemen in hoeverre kunnen of willen wij ons dan beroepen op iemand als Zanchius. Ik sta meer in de lijn van Bullinger (zwijgen waar de Schrift zwijgt i.v.m. de verwerping van eeuwigheid). Of Calvijn, bij het spreken over de uitverkiezing gelijk over Christus spreken (Christus de spiegel van de uitverkiezing).
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: prediking en verkiezing

Bericht door Ander »

Democritus schreef:Voorzover ik weet is Zanchius een vertegenwoordiger van een zeer radicaal supralapsarisme en lag deze hiermee niet in de lijn van o.a. Calvijn.
Is dat het enige wat je daarover te melden hebt? Ik kende de man ook niet, alleen van genoemd boekje.
In het voorwoord op genoemde boekje lees ik het volgende: (...)Het was een uitmuntend man, die bijzonder begaafd was en veel heeft bijgedragen om in die veelbewogen tijd der Hervorming het Woord Gods zuiver te bewaren in de Kerk. De grote hervormer Johannes Calvijn beschrijft hem in een van zijn brieven als een voortreffelijk, buitengewoon man en hij spreekt hem aan als zijn zeer geachte broeder. Omgekeerd noemt Zanchius Calvijn zijn hooggeachte vader.(...)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door GJdeBruijn »

De vraag is niet óf de verkiezing in de prediking thuis hoort, maar hoé.
En dat is afhankelijk van het behandelde schriftgedeelte of thema.
In alle gevallen zal duidelijk moeten zijn dat de verkiezing een troostleer is.
Omdat Hij ons eerst heeft liefgehad!

Het waarschuwen van sommige oudvaders over het wel of niet beginnen met de verkiezing heeft niet betrekking op de prediking, maar op de persoonlijke toepassing. Een mens moet ten aanzien van de persoonlijke toepassing beginnen bij Adam: Gevallen en schuldig. Dood in de zonden en misdaden. En dus niet beginnen in het doolhof van Gods verborgen raadsbesluit. Zo leerden (waarschuwden!) zowel Zanchius als Calvijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door refo »

Natuurlijk mag je er over preken. Maar niet als een soort allesoverheersend keurslijf, waarin het Evangelie alle dynamiek kwijtraakt. De manier waarop Zanchius met die bijbelgedeelten is al zeer bedenkelijk. Jezus zegt helemaal niet dat Tyrus en Sidon niet verkoren waren. Hij zegt dat Jeruzalem zich niet bekeerde.

De verkiezingsleer is prima, bedoeld als troost.
Een verkiezingsidee als grondslag van iedere preek is volstrekt anti-bijbels.

De manier waarop dat gaat werken is ook bijzonder cynisch. Van te voren ligt alles vast. Inclusief een eeuwig verderf. En dat wordt dan weer goed gepraat met een andere waarheid: ja maar, we waren goed geschapen. Dat is helemaal niet de boodschap die God verkondigd wil hebben. Want het is een noodlotsprediking. Zelfs 'vraag er maar veel om' wordt bijzonder dubieus.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door huisman »

refo schreef:Natuurlijk mag je er over preken. Maar niet als een soort allesoverheersend keurslijf, waarin het Evangelie alle dynamiek kwijtraakt. De manier waarop Zanchius met die bijbelgedeelten is al zeer bedenkelijk. Jezus zegt helemaal niet dat Tyrus en Sidon niet verkoren waren. Hij zegt dat Jeruzalem zich niet bekeerde.

De verkiezingsleer is prima, bedoeld als troost.
Een verkiezingsidee als grondslag van iedere preek is volstrekt anti-bijbels.

De manier waarop dat gaat werken is ook bijzonder cynisch. Van te voren ligt alles vast. Inclusief een eeuwig verderf. En dat wordt dan weer goed gepraat met een andere waarheid: ja maar, we waren goed geschapen. Dat is helemaal niet de boodschap die God verkondigd wil hebben. Want het is een noodlotsprediking. Zelfs 'vraag er maar veel om' wordt bijzonder dubieus.
Onderstaande posting had ik al geplaatst op topic over Dr C Steenblok maar past hier ook goed

Of wij helemaal niets met de uitverkiezing moeten ben ik het niet mee eens. Wij mogen er idd niet mee beginnen maar dat er een verkiezing is is wel geopenbaard. De uitverkiezing is ook een trooststuk zie b.v. Zacharia 3
1 ¶ Daarna toonde Hij mij Josua, den hogepriester , staande voor het aangezicht van den Engel des HEEREN; en de satan stond aan zijn rechterhand, om hem te wederstaan.
2 Doch de HEERE zeide tot den satan: De HEERE schelde u, gij satan! ja, de HEERE schelde u, Die Jeruzalem verkiest; is deze niet een vuurbrand uit het vuur gerukt?
3 Josua nu was bekleed met vuile klederen, als hij voor het aangezicht des Engels stond.
4 Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.
5 Dies zeg Ik: Laat ze een reinen hoed op zijn hoofd zetten. En zij zetten dien reinen hoed op zijn hoofd, en zij togen hem klederen aan; en de Engel des HEEREN stond daarbij.
Toen de HEERE de satan wees op de verkiezing had de satan geen beschuldiging meer in te brengen.
Het valt mij op dat deze kant van de verkiezing zo weinig op de voorgrond geplaatst wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door eilander »

De citaten in de openingsposting vind ik niet helemaal passen bij de topictitel: zoals al is opgemerkt, gaat het er hier om hoe de uitverkiezing moet functioneren in de prediking, niet of dit een Bijbels leerstuk is.
Mijns inziens gaat het om evenwicht in de prediking. In een preek van drie kwartier/een uur zou het toch mogelijk moeten zijn om een aantal kanten van de boodschap in de gekozen Bijbeltekst te belichten? Zeker zal de uitverkiezing aan bod komen, maar dan toch ook de verantwoordelijkheid van de mens! Is zalig worden dan geen eenzijdig Godswerk meer? Ja zeker, maar ook in het oordeel zal een ieder geoordeeld worden naar zijn werken.
Kortom: in iedere preek zal mijns inziens met twee woorden gesproken moeten worden.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Prediking en verkiezing

Bericht door Ander »

eilander schreef:De citaten in de openingsposting vind ik niet helemaal passen bij de topictitel: zoals al is opgemerkt, gaat het er hier om hoe de uitverkiezing moet functioneren in de prediking, niet of dit een Bijbels leerstuk is.
Huh? De eerste zin van het eerste citaat is:
en nu, waarom behoorde dit leerstuk niet openlijk gepredikt te worden en waarom mag er niet in het openbaar op aangedrongen worden?
Plaats reactie