Plaats van de vrouw ( uit bijbels oogpunt)
Plaats van de vrouw ( uit bijbels oogpunt)
Ik las dat de SGP-Gouda over dit onderwerp een discussie-avond belegd.
Anno 2004 werkt de halve vrouwelijke goegemeente en brengen hun kinderen bij opa en oma.
Of ze brengen de kinderen naar de creche of in een veel erger geval gaan ze nog naar naschoolse opvang.
Wat vinden jullie; Behoort een vrouw alleen voor haar egzin te zorgen en heeft de vader daar ook een grote taak in. Of dient de Vader naast zijn vadertaak tevens kostwinner te zijn en is het voor een vrouw bestemd om helemaal voor haar gezin te gaan, thuis te zijn als de kinderen uit school komen en zich te beperken tot de moedertaak / zorgtaak ?
wat zegt de bijbel hierover? In spreuken 31 lezen we toch ook dat een vrouw handel drijft?
Wat vinden jullie van werkende moeders? ( en luie vaders??)
laten we er eens lekker breed over uitmeten.
Anno 2004 werkt de halve vrouwelijke goegemeente en brengen hun kinderen bij opa en oma.
Of ze brengen de kinderen naar de creche of in een veel erger geval gaan ze nog naar naschoolse opvang.
Wat vinden jullie; Behoort een vrouw alleen voor haar egzin te zorgen en heeft de vader daar ook een grote taak in. Of dient de Vader naast zijn vadertaak tevens kostwinner te zijn en is het voor een vrouw bestemd om helemaal voor haar gezin te gaan, thuis te zijn als de kinderen uit school komen en zich te beperken tot de moedertaak / zorgtaak ?
wat zegt de bijbel hierover? In spreuken 31 lezen we toch ook dat een vrouw handel drijft?
-
Kinderen naar basisschool? Moeder thuis.
En weet je even afgezien van het SGP-standpunt:
Ik kan me mateloos irriteren aan werkende jonge moeders die voorrang krijgen bij mijn werkgever.
Er wordt momenteel zelfs een enquete gehouden wat hun specifieke wensen zijn. Vindt dat zo onterecht. Waarom zou ik als werkende getrouwde niet mijn specifieke wensen kenbaar mogen maken? Waarom krijgen ze extra voorrang? Ze willen toch zelf kinderen en werken?
En weet je even afgezien van het SGP-standpunt:
Ik kan me mateloos irriteren aan werkende jonge moeders die voorrang krijgen bij mijn werkgever.
Er wordt momenteel zelfs een enquete gehouden wat hun specifieke wensen zijn. Vindt dat zo onterecht. Waarom zou ik als werkende getrouwde niet mijn specifieke wensen kenbaar mogen maken? Waarom krijgen ze extra voorrang? Ze willen toch zelf kinderen en werken?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Wat is er mis met vaders die thuis zijn?
Ondergetekende is veelvuldig thuis doordeweeks overdag en dan gaat mijn vrouw werken. Gaat goed hoor!
Er zijn zoveel mogelijkheden zonder dat je de kinderen tekort doet en dan bedoel ik niet een sleutel geven of naar een creche!
Eigenlijk teveel om hier allemaal ten berde te brengen,
Wat is het SGP-standpunt in deze dan?
Je zou ook kunnen stellen: moet je als vrouw een leuke baan altijd op willen geven...je man kan mss ook wel zijn steentje bijdragen aan de opvoeding en huishouding??
Ondergetekende is veelvuldig thuis doordeweeks overdag en dan gaat mijn vrouw werken. Gaat goed hoor!
Er zijn zoveel mogelijkheden zonder dat je de kinderen tekort doet en dan bedoel ik niet een sleutel geven of naar een creche!
Eigenlijk teveel om hier allemaal ten berde te brengen,
Wat is het SGP-standpunt in deze dan?
Je zou ook kunnen stellen: moet je als vrouw een leuke baan altijd op willen geven...je man kan mss ook wel zijn steentje bijdragen aan de opvoeding en huishouding??
-
Goed boek over de bijbelse positie van de vrouw, geschreven door 2 bekende Amerikaanse theologen (Wayne Grudem en John Piper): Recovering Biblical Manhood & Womanhood
Dit klopt niet helemaal met je uitgangspunt als christen denk ik. Want kinderen krijg je nog steeds in mijn optiek. Uit deze opmerking zou ik af kunnen leiden dat je kinderen niet gewild kan hebben....Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Waarom krijgen ze extra voorrang? Ze willen toch zelf kinderen en werken?
Zelf heb ik ook gewerkt en werk ik tot aan de zomervakantie. Toen we nog 1 kind hadden ging dat prima ( 1,5 dag voor de klas). Nu met twee wordt het lastiger en stop ik er ook mee.
Misschien kun je het ook eens van de andere kant bekijken. Heel de dag met (kleine) kinderen bezig zijn en het huishouden doen is prima hoor, maar kun je je voorstellen dat het ook wel eens prettig is om met anderen te praten dan alleen met een peuter. Des te meer geniet je ervan als je de dag erna weer helemaal met de kinderen bezig kan zijn en mag zijn.
Daarnaast hoef je als vrouw ook je opleiding niet 'weg te doen' mijns inziens. Je mag je talenten waar nodig en mogelijk is toch gebruiken? Deborah was ook een richteres...
Verder is het vaak zo geweest dat er (ook in het reformatorisch en chrsitelijk onderwijs) een tekort was aan leerkrachten. Dan zijn ze blij met 'invallende' moeders.
Wel vind ik dat je eigen gezin op de eerste plaats moet staan. Dus zou ik als mijn kind ziek is bijvoorbeeld ook thuisblijven.
En als mijn man een dag in de week thuis is, heb ik er geen probleem mee dat hij eens voor de kids zorgt. Want 'arbeiden' kan thuis ook!
Groeten Nic
-
Sorry, als ik zeg kinderen en werken wil je zelf, bedoel ik niet dat je zelf voor kinderen hebt gekozen, maar wel voor de combinatie. Waarom een werkende jonge moeder voorrang op mij moet krijgen, begrijp ik niet! (Ik ben als docente werkzaam).Oorspronkelijk gepost door nicnameWant kinderen krijg je nog steeds in mijn optiek. Uit deze opmerking zou ik af kunnen leiden dat je kinderen niet gewild kan hebben....Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Waarom krijgen ze extra voorrang? Ze willen toch zelf kinderen en werken?
Misschien kun je het ook eens van de andere kant bekijken. Heel de dag met (kleine) kinderen bezig zijn en het huishouden doen is prima hoor, maar kun je je voorstellen dat het ook wel eens prettig is om met anderen te praten dan alleen met een peuter. Des te meer geniet je ervan als je de dag erna weer helemaal met de kinderen bezig kan zijn en mag zijn.
Daarnaast hoef je als vrouw ook je opleiding niet 'weg te doen' mijns inziens. Je mag je talenten waar nodig en mogelijk is toch gebruiken?
Verder is het vaak zo geweest dat er (ook in het reformatorisch en chrsitelijk onderwijs) een tekort was aan leerkrachten. Dan zijn ze blij met 'invallende' moeders.
Wel vind ik dat je eigen gezin op de eerste plaats moet staan. Dus zou ik als mijn kind ziek is bijvoorbeeld ook thuisblijven.
En als mijn man een dag in de week thuis is, heb ik er geen probleem mee dat hij eens voor de kids zorgt. Want 'arbeiden' kan thuis ook!
Groeten Nic
Zeker je talenten niet vergooien.
En ik denk dat je dankbaar mag zijn dat je bezig kunt zijn met je kinderen.
Invallende moeders is denk ik een noodoplossing. Half werk thuis, half werk op school. Denk maar eens aan alle vergaderingen.
Kind ziek en thuis blijven? Dat kan er bij mij niet in. Dan denk ik, werk dan niet als je kinderen hebt of zorg voor een oppas die ook je zieke kind opvangt.
Klopt, dat laatste is bij mij ook het geval. Ik heb een goede oppas aan mijn moeder en schoonmoeder, dus in praktijk ook niet reeel gedacht denk ik. Daar heb je gelijk in, dan hebben ze op je werk ook niets aan je, als je daarvoor thuisblijft.....
Maar dankbaar ben ik ook voor en met onze kids, maar er zijn ook nog andere redenen die je er toe kunnen zetten om toch een dag te werken.
Misschien ben ik voor de kinderen ook wel wat gezelliger als ik af en toe iets anders heb. En of dat nu werken op school is of vrijwilligerswerk of wat dan ook, dat doet er niet toe. Want zoals jij erover schrijft lijkt het of een vrouw met kinderen continu bij de kinds moet zijn, dus structureel vrijwilligerswerk zou ook af te keuren zijn? Of gaat het dan de andere kant op?
Groetjes Nic.
Maar dankbaar ben ik ook voor en met onze kids, maar er zijn ook nog andere redenen die je er toe kunnen zetten om toch een dag te werken.
Misschien ben ik voor de kinderen ook wel wat gezelliger als ik af en toe iets anders heb. En of dat nu werken op school is of vrijwilligerswerk of wat dan ook, dat doet er niet toe. Want zoals jij erover schrijft lijkt het of een vrouw met kinderen continu bij de kinds moet zijn, dus structureel vrijwilligerswerk zou ook af te keuren zijn? Of gaat het dan de andere kant op?
Groetjes Nic.
-
Nee hoor, maar aub geen voorkeurspositie boven vrouwen zonder kinderen.Oorspronkelijk gepost door nicname
Klopt, dat laatste is bij mij ook het geval. Ik heb een goede oppas aan mijn moeder en schoonmoeder, dus in praktijk ook niet reeel gedacht denk ik. Daar heb je gelijk in, dan hebben ze op je werk ook niets aan je, als je daarvoor thuisblijft.....
Groetjes Nic.
-
- Contacteer:
-
Komen er toch geen kinderen waar ze op gehoopt hadden.....Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Veel meiden leren tot ze bijna ingenieur zijn, krijgen ze verkering en voordat ze goed en wel aan de bak zijn komen er kindertjes.
Kan je toch beter gelijk gaan werken, of is dat kortzichtig?
Dit is ook onze visie, vandaar dat mijn vrouw niet werkt nu we 3 kinderen hebben in de leeftijd van half jaar t/m 5 .Oorspronkelijk gepost door Annelies21Oorspronkelijk gepost door SGpeetje
Ik las dat de SGP-Gouda over dit onderwerp een discussie-avond belegd.
Ik vind het heel erg als ik al moeder zijnde mijn kinderen naar een opvang zou brengen op naar opa en oma, om zelf lekker vrolijk te kunnen blijven werken.
Kinderen komen voort uit de liefde tussen man en vrouw en is een geschenk van God. Als vader en moeder ben je dus verantwoordelijk voor je kinderen, wij zullen zelf de kinderen op moeten voeden, dat beloof je toch ook bij de doop? Ik heb er geen moeite mee als het kindje op school zit en de vrouw gaat dan weer werken, wel zou ik er voor zorgen dat ik op tijden wanneer de kinderen thuis zijn, zelf ook thuis ben!! Kinderen hebben dat nodig, gezellig als ze thuis komen uit school hun verhaaltje te kunnen vertellen tegen mams en als paps uit zn werk komt kunnen ze daar tegen kletsen of spelen of wat dan ook!!
Nee ik zou niet gaan werken zolang mijn kinderen thuis zijn, wij willen ze zelf opvoeden en niet de baby/peuter juffrouw op de chreche
Ook met de onregelmatige diensten die ik heb zou het zeker niet bevordelijk zijn voor het gezinsleven.
Wat vinden jullie overigens van de situatie dat een moeder van 3 kinderen alleen nachtdiensten in de weekenden draait als de man thuis is?
Een schoonzus van ons doet dat, en zodoiende zit haar man om het weekend alleen met de kinderen, en ligt mammie overdag op bed te slapen.
gezelliiiiiiiigggggg