Oordelen we te snel over andere kerken?

Daphne

Oordelen we te snel over andere kerken?

Bericht door Daphne »

Ik vraag me af,

Oordelen we niet te snel over andere kerken? Waarom wordt er niet naar de positieve dingen uit een kerk gekeken, waarom worden alleen de negatieve punten bellicht....

Ik zit zelf in de Nederlands Hervormde kerk. In deze kerk voel ik me thuis.
Ik heb een aantal vrienden die naar de Gereformeerde Gemeente gaan.

Nu is dat fijn natuurlijk, we kunnen diepgaand praten over geloofs kwesties. Maar vaak als die vriendinnen mee gaan naar de kerk, wordt er zo kritisch geluisterd dat eigenlijk de boodschap niet overkomt.
Er wordt zo gezocht naar "verkeerde" punten dat de boodschap aan hun voorbij gaat. De Boodschap van genade, liefde en trouw van God horen ze wel, vinden ze mooi maar.... ze misten toch wel.........
dan komt er een hele waslijst met negatieve punten, of de dominee heeft zus te weinig belicht, zo die zin gezegd....
Zijn we tegenwoordig niet TE gespitst op de zogenaamde "fouten" van andere kerken?
wpv

Bericht door wpv »

AIk herken je situatie, daphne. Maar je moet toegeven dat bij de GG en de NHK heel andere accenten gelegd worden. Vanuit dat oogpunt zal een GG-er in een hervormde preek iets missen. De meeste NHK-predikanten dringen zo aan op het aannemen van het geloof(de goeden uitgezonderd).
Daarom wil ik niet spreken over 'fouten' over en weer, maar meer over accentverschillen.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oke daar heb je gelijk in... maar stel... Ik ga een keer naard de evangelische gemeente, dan zullen er hoogstwaarchijnlijk dingen zijn die ik niet fijn zal vinden. Oke maar dat weet ik dan al bij voorbaat. Zou de houding niet beter zijn als we met een open houding naar zo'n dienst zullen gaan? Zou ik dan niet de positieve dingen moeten bellichten?
Waarom dan altijd de negatieve?
Oke er zullen verschillen zijn in de verkondiging, maar waarom kijken we dan niet verder? Ik denk als je met een positieve houding naar zo'n dienst gaat, dat God absoluut de dienst zal zegenen. Dat je geraakt, door een lied, een zin of de zegen de kerk verlaat.

Ik vind het overigens wel jammer dat je "De meeste NHK-predikanten dringen zo aan op het aannemen van het geloof (de goeden uitgezonderd)." schrijft, heel jammer dat MIJN kerk zo''n imago heeft bij jou. Naar mijn mening verkondigen de predikanten van de NHK van genade, liefde en eerbied, rechtvaardigheid van God...... wat is er dan mis...?
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Ik vind het overigens wel jammer dat je "De meeste NHK-predikanten dringen zo aan op het aannemen van het geloof (de goeden uitgezonderd)." schrijft, heel jammer dat MIJN kerk zo''n imago heeft bij jou. Naar mijn mening verkondigen de predikanten van de NHK van genade, liefde en eerbied, rechtvaardigheid van God...... wat is er dan mis...?
Misschien stel ik het inderdaad wat te scherp, maar dat is mijn ervaring met de NHK, waar ik een aantal jaren in verkeerd heb, en waar ik genoeg predikanten heb gehoord om een goede indruk te krijgen van de algemene lijn.
Zeker de laatste jaren is het zo dat de nadruk steeds meer gelegd wordt op het evangelie en het aannemen daarvan. Dat is inderdaad nodig, maar m.i. blijft de wet teveel achterwege.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door wpv
AIk herken je situatie, daphne. Maar je moet toegeven dat bij de GG en de NHK heel andere accenten gelegd worden. Vanuit dat oogpunt zal een GG-er in een hervormde preek iets missen. De meeste NHK-predikanten dringen zo aan op het aannemen van het geloof(de goeden uitgezonderd).
Daarom wil ik niet spreken over 'fouten' over en weer, maar meer over accentverschillen.
Beste Wim,

Je wilt niet spreken over 'fouten'? Waarom noem je dan diegenen die aandringen op het aannemen van het geloof 'fout'?
Je zegt het niet expliciet, maar de NH predikanten die het niet doen, zijn de goeden, dus de andere de 'fouten'.
Lecram

Bericht door Lecram »

Je mist inderdaad de zegen van de preek als je naar punten gaat zoeken waar je kritiek op hebt. Zo kan je op iedere preek wel kritiekpunten aanwijzen.

Mij maakt het niet uit van welk kerkgenootschap een gemeente is, als Jezus maar voluit verkondigd wordt. En Jezus verkondigen is zowel de zonde aanwijzen als een ruim evangelie.
Zo kan ik ook van een preek van een pinkstergemeente genieten. Maar ook van een GG preek of wat voor kerk dan ook.
nicname

Bericht door nicname »

Oke maar dat weet ik dan al bij voorbaat. Zou de houding niet beter zijn als we met een open houding naar zo'n dienst zullen gaan? Zou ik dan niet de positieve dingen moeten bellichten?
Waarom dan altijd de negatieve?
Oke er zullen verschillen zijn in de verkondiging, maar waarom kijken we dan niet verder? Ik denk als je met een positieve houding naar zo'n dienst gaat, dat God absoluut de dienst zal zegenen. Dat je geraakt, door een lied, een zin of de zegen de kerk verlaat.
Ik ben het met je eens dat je met een open houding naar de kerk moet gaan. Ik heb mezelf er meer dan eens op betrapt dat ik luisterde naar dingen die een predikant (zelfs van ons eigen kerkverband) verkeerd zei. Je wordt dan te kritisch. Je moet je ervan bewust zijn dat het God is die spreekt door ZIjn knechten en luisteren naar wat Hij tot je te zeggen heeft. Ik bedoel eigenlijk: luister niet teveel naar de dominee, maar naar God.
Persoonlijk kon ik daardoor ook de zwakheden van predikanten wegdenken, die vallen dan in het niet. (Of er moeten echt onwaarheden verkondigd worden natuurlijk, maar daar ga je niet van uit!)

Groetjes Nicname

[Aangepast op 22/5/03 door nicname]
roseline

Bericht door roseline »

Je hoeft niet bevooroordeeld naar iemand van een andere geloofsgemeenschap te luisteren.
Maar toch mag je alles wat je hoort kritisch toetsen aan het Woord. Toetst alles en behoudt het goede, staat er.
Alles dus toetsen.
Niet aan je 'eigen' dogma's, of die van je kerk, maar aan het Woord.

Groeten, Rose.
Jelle

Bericht door Jelle »

Het is jammer dat we binnen de Hervormde kerk niet zoveel bevindelijke preken meer horen. Ook binnen de Hervormde kerk merkt men dat het evangelische gedahtengoed steeds meer ingang vindt.
Vaak voel ik de preek meer als een opgelezen verhaal wat de dominee in e afgelopen week heeft uitgewerkt, nog maar weinig voel je de echte betrokkenheid, het eigen beleven van de dominee daaruit spreken.
Hoe het ook zij in de rechter flank van de gereformeerde gezindte komt men bevinding toch meer tegen.
Dat is hetgene ik vaak mis in de prediking.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door nicname
Ik ben het met je eens dat je met een open houding naar de kerk moet gaan. Ik heb mezelf er meer dan eens op betrapt dat ik luisterde naar dingen die een predikant (zelfs van ons eigen kerkverband) verkeerd zei. Je wordt dan te kritisch. Je moet je ervan bewust zijn dat het God is die spreekt door ZIjn knechten en luisteren naar wat Hij tot je te zeggen heeft. Ik bedoel eigenlijk: luister niet teveel naar de dominee, maar naar God.
Persoonlijk kon ik daardoor ook de zwakheden van predikanten wegdenken, die vallen dan in het niet. (Of er moeten echt onwaarheden verkondigd worden natuurlijk, maar daar ga je niet van uit!)

Groetjes Nicname
Dat bedoel ik :)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
nicname

Bericht door nicname »

Groetjes Nicname
Dat bedoel ik :)
Mooi zo, maar nu de praktijk nog...

Groetjes Nicname
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik bedoel eigenlijk: luister niet teveel naar de dominee, maar naar God.

Groetjes Nicname
Mooi zo, maar nu de praktijk nog...

Groetjes Nicname [/quote]

:+
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door wpv
Beste Wim,

Je wilt niet spreken over 'fouten'? Waarom noem je dan diegenen die aandringen op het aannemen van het geloof 'fout'?
Je zegt het niet expliciet, maar de NH predikanten die het niet doen, zijn de goeden, dus de andere de 'fouten'.
Het woord 'fouten' heb ik niet gebruikt. Ik blijf spreken over accentsverschillen. En je kunt niet zeggen: die dominee is goed, of: die dominee is fout.
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Mij maakt het niet uit van welk kerkgenootschap een gemeente is, als Jezus maar voluit verkondigd wordt. En Jezus verkondigen is zowel de zonde aanwijzen als een ruim evangelie.
Dat 'zonde aanwijzen' is juist wat ik meestal mis in de NHK.
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Het is jammer dat we binnen de Hervormde kerk niet zoveel bevindelijke preken meer horen. Ook binnen de Hervormde kerk merkt men dat het evangelische gedahtengoed steeds meer ingang vindt.
Vaak voel ik de preek meer als een opgelezen verhaal wat de dominee in e afgelopen week heeft uitgewerkt, nog maar weinig voel je de echte betrokkenheid, het eigen beleven van de dominee daaruit spreken.
Hoe het ook zij in de rechter flank van de gereformeerde gezindte komt men bevinding toch meer tegen.
Dat is hetgene ik vaak mis in de prediking.
Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken.
Plaats reactie