De man in de ijzeren spelonk

DWW
Contacteer:

De man in de ijzeren spelonk

Bericht door DWW »

Afbeelding

Toen leidde hij hem bij de hand naar een donkere plaats, waar in een ijzeren spelonk een man zat, die er buitengewoon droevig uitzag; hij had de ogen naar de aarde gekeerd en de handen ineengevlochten en zuchtte zo bitter, alsof zijn hart zou breken.
CHRISTEN vroeg weer: "Wat wil dit zeggen?" en UITLEGGER beval hem, eens met die man te spreken.
CHRISTEN vroeg hem, wie hij was. Hij antwoordde: "Ik ben, wat ik eertijds niet was."
"Wat was u dan?" hernam CHRISTEN, en de man zei: "Ik was eens een sierlijk en bloeiend belijder in mijn eigen ogen en in de ogen van anderen. Ik was eens, naar ik dacht, bereid voor de Hemelse stad en ik verblijdde mij met de gedachte, dat ik er zou komen."
"Maar wat bent u nu?" vroeg CHRISTEN. "Ik ben nu een wanhopend mens,"
antwoordde hij. "Ik werd in deze ijzeren spelonk opgesloten en kan er niet uitkomen; och neen, ik kan het nu niet."
"Maar hoe kwam u in deze ongelegenheid?" vroeg CHRISTEN verder en de man gaf ten antwoord: "Ik liet na te waken en nuchter te zijn; ik legde de teugels op de nek van mijn begeerlijkheden; ik zondigde tegen het licht van Gods Woord en tegen Zijn goedheid; ik heb de Geest bedroefd en Hij is van mij geweken; ik heb de duivel verzocht en hij is tot mij ingekomen; ik heb God tot toorn getergd en Hij heeft mij verlaten, ik heb mijn hart zo verhard, dat ik mij niet kan bekeren."
Zich hierop tot UITLEGGER kerende, vroeg CHRISTEN: "Maar is er geen hoop meer voor zo'n mens?"
"Vraag dat hem eens," antwoordde UITLEGGER.
CHRISTEN deed het en zei: "Wel, is er nu geen hoop meer voor u, dan om altijd in deze ijzeren spelonk van wanhoop opgesloten te blijven?"
"Ach neen," zei hij, "volstrekt geen hoop!"
"Waarom?" liet CHRISTEN er op volgen, "de Zoon des Gezegenden is immers barmhartig?"
"Ja," antwoordde hij, "maar ik heb Hem opnieuw gekruisigd (Hebr.6:6). Ik heb Zijn Persoon gesmaad, Zijn gerechtigheid veracht, Zijn bloed als onrein vertreden (Hebr.10:29); ik heb de Geest der genade smaadheid aangedaan en daardoor mijzelf uitgesloten van al de beloften; nu blijven er voor mij niets anders over dan bedreigingen, vreselijke, waarachtige bedreigingen van een zeker oordeel en een hitte des vuurs, dat de tegenstanders en ook mij zal verslinden." CHRISTEN vroeg nog meer en zei: "Waarom hebt u uzelf in deze staat van ellende gebracht?" En het antwoord luidde: "Om de lusten, vermaken en voordelen van deze wereld, van welke ik mij veel genot beloofde; maar nu knaagt mij elk van deze dingen als een vurige worm." "Maar kunt u nu geen berouw tonen en u weer bekeren?" vervolgde CHRISTEN.
"God," antwoordde hij, "weigert mij de bekering; Zijn woord geeft mij geen aanmoediging om te geloven; ja, Hij zelf heeft mij in deze ijzeren spelonk gesloten en geen mens ter wereld kan er mij uithelpen. O eeuwigheid, eeuwigheid, hoe zal ik worstelen met de kwellingen, die ik eeuwig zal ondergaan!"
Toen zei UITLEGGER tot CHRISTEN: "Houd de ellende van deze man altijd in gedachtenis; laat zij u een eeuwige waarschuwing zijn."
"Wel," zei CHRISTEN, "dat is vreselijk! God helpe mij, om te waken en nuchter te zijn en te bidden, dat ik de wegen schuwen mag, waardoor deze man in die ellende gekomen is. Mijnheer, is het nu nog geen tijd om mijn weg te vervolgen?"

"Blijf nog een ogenblik," zei UITLEGGER, "ik zal u nog één ding laten zien en ga dan vrij uws weegs." Hierop vatte hij CHRISTEN weer bij de hand en leidde hem in een kamer, waar iemand, die zeer trilde en beefde, uit zijn bed opstond en zijn kleren aantrok. "Waarom," zo vroeg CHRISTEN, "beeft deze man zo?" UITLEGGER beval hem, de man zelf de reden daarvan te vragen. Dat deed hij en hij ontving tot antwoord: "Deze nacht droomde ik; en zie, de hemelen werden zeer zwart; ook donderde en bliksemde het op een vreselijke wijze, zodat ik zeer beangstigd en verbaasd werd. Ik zag dat de wolken een ongewoon aanzien hadden, ook hoorde ik een groot geluid van een bazuin en een Man zat op de wolken, omringd door vele duizenden hemelingen (1 Kor. 15:52, 1 Thess. 4:16, Judas vs. 15, Joh.5:28, 2 Thess. 1:8, Openb. 20:11-14, Jes. 26:21, Micha 7:16,17,Ps.5:6,7,Dan.7:9,10). Intussen stond alles in vuur; ook de hemelen waren door de vlammen aan het branden geraakt. Ik hoorde daarop een stem, roepende: Staat op, gij doden, en komt ten Oordeel. Terstond scheurden de steenrotsen, de graven werden geopend en de doden, die er in lagen, kwamen te voorschijn; sommigen van dezen waren zeer verblijd en hieven hun hoofden op, maar anderen zochten zich te verschuilen onder de bergen. De Man, die op de wolken zat, opende een boek en gebood de gehele wereld voor Hem te verschijnen. Echter maakte een geweldige vlam, die van Hem uitschoot, een open plaats tussen Hem en hen; zoals tussen de rechter en de gevangenen die voor de rechtbank staan. Ik hoorde ook roepen tot degenen, die Hem vergezelden: Vergader het onkruid, ook het kaf en de stoppelen, en werp ze in de brandende poel (Matth.3:10 en 13:30,Mal.4:1). Terstond daarop barstte de grondeloze put open, juist waar ik stond, en uit zijn mond kwam met een vervaarlijk geluid zeer veel rook en vurige kolen. Toen werd ook gezegd tot dezelfde personen: Vergader de tarwe in de schuur (Matth.3:12), en van toen af zag ik velen opgenomen en heengedragen in de wolken (1 Thess.4:16,17), maar ik werd achtergelaten; ik trachtte mij ook te verschuilen, maar kon niet, want Hij, die op de wolken zat, hield Zijn ogen steeds op mij; mijn zonden kwamen mij ook te binnen en mijn geweten beschuldigde mij van alle zijden (Rom. 2:14, 15), en daarop werd ik wakker."

"Maar wat maakte u zo beangst op het zien van dit gezicht?" vroeg CHRISTEN.
En de man antwoordde: "Wat? Wel ik dacht, dat de dag des Oordeels gekomen was en daar was ik niet op voorbereid. Doch dit ontstelde mij het meest, dat de engelen er verscheidenen vergaderden en mij lieten staan; ook opende de put van de hel zijn mond juist dáár waar ik stond; daarbij benauwde mijn geweten mij en meende ik te bemerken, dat de Rechter gedurig zijn oog op zulk een wijze op mij richtte, dat ik zijn afkeer van mij van zijn gezicht lezen kon."
Toen zei UITLEGGER tot CHRISTEN: "Hebt u al deze dingen wel opgemerkt?"
Hij antwoordde: "Ja, en zij doen mij hopen en vrezen."
"Houd," zo zei hij verder, "deze dingen in uw hart, opdat zij u mogen zijn als prikkels in uw zijden, om u voort te drijven op de weg, die u te gaan hebt."
CHRISTEN gordde nu zijn lendenen en schikte zich tot de reis, en UITLEGGER zei:
"De Trooster zij allerwegen met u, goede CHRISTEN, en vergezelle u op de weg naar de Hemelstad."

Citaat uit : Eens christenreize naar de eeuwigheid - J. Bunyan
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Mister
Administrator

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Mister »

DWW, wat is je bedoeling met dit topic? Kennisgeving? Discussie?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Mister schreef:DWW, wat is je bedoeling met dit topic? Kennisgeving? Discussie?
Kennisgeving, overdenking en bezinning, waarop mogelijk een samenspreking kan volgen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DWW schreef:
Kennisgeving, overdenking en bezinning, waarop mogelijk een samenspreking kan volgen.
Dat is hier ook best wel eens nodig...
Ik bedoel dat er bedroevend weinig kennis is van de grondwaarheden, die onder ons altijd volkomen zekerheid hadden.
En voor mij (en nog een overblijfsel) nog hebben...

Laat ik er een oproep aan toevoegen: Blijft in hetgeen u geleerd is.
Zoekt niet naar verandering.
Wie de kerkgeschiedenis kent weet hoe aan gebrek aan kennis van de Waarheid hele geslachten ten onder zijn gegaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
DWW schreef:
Ik bedoel dat er bedroevend weinig kennis is van de grondwaarheden, die onder ons altijd volkomen zekerheid hadden.

Wie de kerkgeschiedenis kent weet hoe aan gebrek aan kennis van de Waarheid hele geslachten ten onder zijn gegaan.
Ik lees hier niets van de kennis van de grondwaarheden DIA, waarom het hier gaat dat wij de toekomende toorn dagelijks overdenken als een werkelijkheid om ons te meer aan te sporen om heilig te leven,bewogen te zijn met onze naasten met een ziel voor de eeuwigheid,Want één zaak is echt belangrijk het laatste oordeel komt met de dag dichterbij "Haast u om uwens wil". En de genadetijd kan ook in ons leven al weleens over zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion

Bericht door albion »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
DWW schreef:

Ik lees hier niets van de kennis van de grondwaarheden DIA, waarom het hier gaat dat wij de toekomende toorn dagelijks overdenken als een werkelijkheid om ons te meer aan te sporen om heilig te leven,bewogen te zijn met onze naasten met een ziel voor de eeuwigheid,Want één zaak is echt belangrijk het laatste oordeel komt met de dag dichterbij "Haast u om uwens wil". En de genadetijd kan ook in ons leven al weleens over zijn.
Neemt niet weg dat we ook met elkaar over deze zaken kunnen nadenken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Ik bedoel dat er bedroevend weinig kennis is van de grondwaarheden, die onder ons altijd volkomen zekerheid hadden.
Zoals...?
BJD

Bericht door BJD »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Ik bedoel dat er bedroevend weinig kennis is van de grondwaarheden, die onder ons altijd volkomen zekerheid hadden.
Zoals...?
Ja.. wordt eens concreet..
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

BJD schreef:
Afgewezen schreef:
Zoals...?
Ja.. wordt eens concreet..
Ach, we weten al niet eens meer wat grondwaarheden zijn. Een bewijs voor de actualiteit van bovenstaande stelling.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
DWW schreef:

Laat ik er een oproep aan toevoegen: Blijft in hetgeen u geleerd is. Zoekt niet naar verandering.
Ik lees hier niets van de kennis van de grondwaarheden DIA, waarom het hier gaat dat wij de toekomende toorn dagelijks overdenken als een werkelijkheid om ons te meer aan te sporen om heilig te leven,bewogen te zijn met onze naasten met een ziel voor de eeuwigheid, Want één zaak is echt belangrijk het laatste oordeel komt met de dag dichterbij "Haast u om uwens wil". En de genadetijd kan ook in ons leven al weleens over zijn.
Een mens kan niet heilig leven, Gods volk ook niet. Doe dus je best maar niet. Christus moet onze heiligheid en onze rechtvaardigheid voor God zijn, 1 Kor. 1:30. De rijke jongeling en de spitsvondige wetgeleerde werden door Hem heengezonden met werk. "Doe dat ....etc" Heen gezonden met een onvervulde wet. Maar de geraakte, de bloedvloeiende vrouw en bijv. die zondares uit Lukas 7 werden heengezonden met een volbrachte wet(=evangelie): "Ga heen, uw geloof heeft u behouden, u zonden zijn u vergeven!" Dit is dus het verschil tussen hel en hemel. Alleen naar hun vernieuwde natuur is Gods volk in Christus een heilig schepsel voor God, krachtens toerekening, Rom. 5:19, Rom. 7:26. Een wedergeboren mens kan wel geestelijk worden afgebroken. Hij moet wassen, ik minder worden. Ik kan niet zijn die ik wezen moet voor God, daarom is Hij het voor mij door Borgtochtelijke plaatsbekleding, is het verdriet maar ook de troost van Gods verloste volk. Het louterende vuur van de inwonende Geest van Christus, doet hen haten alles wat God haat, en liefhebben alles wat God liefheeft. Dat moge overduidelijk zijn.

Dit stukje was eigenlijk meer geplaatst tot bezinning, met de insteek van : Doorzoek uzelf nauw, ja, doorzoek nauw.......etc. Want er is zoveel nabijkomend werk onder ons, vroeger al maar ook vandaag nog. Velen geroepen, weinigen verkoren. Wat er op lijkt, met een gestalte van godzaligheid, maar wat het niet is. Wanneer de verdrukkingen zullen komen, zal openbaar komen wat uit God geboren is, en wat niet. Het verschil van het zaad dat tussen de doornen en op de steenachtige plaatsen viel, en het zaad dat in de goede aarde viel. Het zaad moet daarom eerst sterven wil het leven. Daar hoor ik hier helaas zo weinig mensen over spreken. Dat achter de dood het leven ligt, en achter het verlies de zegen, weten we immers allemaal. Maar het blijkt zo weinig uit ons schrijven. Misschien wel nuttig om deze dingen gedurig op onszelf te blijven projecteren.
Laatst gewijzigd door DWW op 29 apr 2010, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

DWW schreef:[. Het zaad moet daarom eerst sterven wil het leven. Daar hoor ik hier helaas zo weinig mensen over spreken. Dat achter de dood het leven ligt, en achter het verlies de zegen, weten we immers allemaal. Maar het blijkt zo weinig uit ons schrijven. Misschien wel nuttig om deze dingen gedurig op onszelf te blijven projecteren.

Weet je DWW, als je iets van dat sterven kent , dan spreek je daar niet zo graag over. De aandacht is dan meer gericht op het leven wat daar achter ligt. Als we Christus in het oog hebben zullen we dan nog spreken over onze stervensgang ? Spreekt een mens in gemeenschap met Het Leven over de dood ?
Persoonlijk vind ik het juist een gevaar als mensen alleen maar over dat sterven spreken en dat zo benadrukken zonder dat je hoort over het leven wat daarachter ligt.

Onze opdracht is om goed over de Koning te spreken. Het verliezen van onszelf daar komt de mens vanzelf wel achter.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Wilhelm schreef:
DWW schreef:[. Het zaad moet daarom eerst sterven wil het leven. Daar hoor ik hier helaas zo weinig mensen over spreken. Dat achter de dood het leven ligt, en achter het verlies de zegen, weten we immers allemaal. Maar het blijkt zo weinig uit ons schrijven. Misschien wel nuttig om deze dingen gedurig op onszelf te blijven projecteren.
Weet je DWW, als je iets van dat sterven kent , dan spreek je daar niet zo graag over.
Komt, ziet hier een mens die mij gezegd heeft, wat ik gedaan heb, is deze niet de Christus....?? (Joh. 4:29)

Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft, Gal. 2:19-20.

Bij mensen die alleen over het leven spreken, en nooit over het gestorven zijn voor God, alleen maar over de zegen spreken en nooit over de vloek, alleen maar over de hemel spreken en nooit over de hel, beluister je geen wonder van genade, en hebben te vrezen dat zij het geheim van zalig worden (nog) niet kennen. Het komt niet op de gave en de geur en kleur aan waarmee we dat vertellen, maar slechts op de eenvoudigheid.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Bunyan weet het wel te zeggen, zo dat het tot in het hart raakt.
In De Christenreis: de afgesloten spelonk, en het laatste oordeel.
Beide aangelegenheden maken zo duidelijk dat het voor een ieder tijd is om de Heere aan te lopen als een waterstroom. Hij is de weg, DE WEG, tot behoudenis, want ieder van ons, ik voorop, ben om mijn vijandschap tegen de Allerhoogste terecht verloren.
In De Heilige Oorlog geeft Bunyan het beeld van de overwinning op de van de Heere afgevallen/opstandige stad Mensziel, u en ik. De leiding van de ingenomen stad moet uittrekken naar de overwinnende vorst. Hij vraagt onder meer of ze, als Hij niet tegen de stad was opgetrokken, de dienst aan de boze verlaten zouden hebben; het antwoord was : neen, want de dienst aan de boze beviel ons alleszins. Ook vroeg de vorst wat ze dachten wat er hen te wachten stond nu ze van Hem waren afgevallen, de dienst aan Hem hadden opgezegd, tegen Hem zo lang mogelijk oorlog hadden gevoerd onder aanvoering van de boze; het antwoord was: de eeuwige dood Heere. Daarna vroeg Hij of ze daar nog iets tegen in te brengen hadden, waarop het antwoord was: neen Heere, het is rechtvaardig. En tot hun verbijstering beval De Vorst om de trompet te steken en bij acclamatie uit te roepen dat Hij een volkomen overwinning had behaald op Stad Mensziel, die zij beaamden met Amen. Waarna Hij hen begenadigde, omarmde en kuste.
Voor mij is de weg naar het heil nergens zo duidelijk gebracht als hier
-de volkomen terechte verlorenheid van mij, en van ieder, die in het gunstigste geval De Schepper vergeet dagen zonder getal en het onrecht indrinkt als water( Job ), en die overigens ziet dat het bedenken van ziczelf, van mij, niets anders is dan permanente onblusbare vijandschap tegen God ( Paulus in de brief aan de Romeinen );
-de Heere Die opzoekt en overtuigt van recht en van oordeel
-de Heere Die de begeerte geeft om dat te erkennen,Gods recht en mijn onrecht,. en zich aan Hem over te geven op genade of ongenade
-en dan het eeuwig wonder dat de Heere, voor ieder van ons volkomen onverdiend en van Zijn zijde volkomen onverplicht, gratie geeft, op grond van( alleen ) het offer van de Heere Jezus op Golgotha
Wat blijft er anders over, dan om met koningin Esther uit te gaan naar de Koning, kom ik om dan kom ik om. Om Hem als Koning en Rechter en Hogepriester te huldigen, te eren, te aanbidden. Hoe is HIJ het waard!Wat een Koning, om zo het verlorene te zoeken, de wet te vervullen en onverkort te handhaven, door plaatsvervangend Zelf de straf-de dood - tegen de overtreding er van door mij en u, te betalen.
Het doet ook voelen hoe vreselijk het zal zijn, om als iemand dat vorenstaande niet wil en afwijst, uiteindelijk en definitief-eeuwig buiten de Heere te moeten zijn, dat is waarlijk de eeuwige dood.
Hoe hartelijk en met klem roept Hij: zoekt Mij en leeft, waarom zoudt ge sterven?
De boeken van Bunyan zij dan ook een ernstige en tevens zo warme uitnodiging om tot de Here te gaan;
laten we dan uitgaan tot Hem buiten de legerplaats zegt de brief aan de Hebreeen,
en de engelen zeiden tegen Lot en zijn familie - en daarmede tegen een ieder van ons - haast u om uws levens wil.
Thomas
huisman

Bericht door huisman »

DWW schreef
Een mens kan niet heilig leven, Gods volk ook niet. Doe dus je best maar niet.
Dit vind ik "vrome" praat die onbijbels is Dit zegt de H.C.
Vr en antw 90
Vraag 90
Wat is de opstanding des nieuwen mensen?

Antwoord 90
Het is een hartelijke vreugde in God door Christus , en een ernstige lust en liefde om naar den wil Gods in alle goede werken te leven.
En ja Christus is gegeven tot rechtvaardiging en heiliging (1 Kor 1:30) maar overal in de Schrift wordt opgeroepen om heilig te leven. Toch maar niet proberen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:DWW schreef
Een mens kan niet heilig leven, Gods volk ook niet. Doe dus je best maar niet.
Dit vind ik "vrome" praat die onbijbels is Dit zegt de H.C.
Vr en antw 90
Vraag 90
Wat is de opstanding des nieuwen mensen?

Antwoord 90
Het is een hartelijke vreugde in God door Christus , en een ernstige lust en liefde om naar den wil Gods in alle goede werken te leven.
En ja Christus is gegeven tot rechtvaardiging en heiliging (1 Kor 1:30) maar overal in de Schrift wordt opgeroepen om heilig te leven. Toch maar niet proberen ?
Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde, Rom. 7:26.
Plaats reactie