Kind van niet-hetero ouders dopen?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door memento »

Auto schreef:Wacht even, het kind wordt de doop onthouden door de levenswijze van de ouders, niet door het optreden van de kerk. Keer op keer wordt de verantwoording op de verkeerde instantie gelegd. Door hun levenswijze die zeer duidelijk afwijkt van Gods Woord en de zonde instand houden belemmeren ze de doop van het kind.
Het is inderdaad zo, dat iemand die door praktiserend homofiel te leven, zich niet geloofwaardig maakt, als het gaat in een JA zeggen op de vraag of hij/zij beloofd het kind naar het Woord Gods op te voeden. Die optie valt terecht af.

Wel moet daarbij het volgende opgemerkt worden:
1. De zonde van de ouders maakt niet, dat de verbondsrelatie tussen God en kind veranderd. Het kind (aangenomen dat het onder het Woord opgroeit) is nog steeds een verbondskind.
2. Wanneer er in zo'n geval mensen uit de omgeving zijn, die een christelijke opvoeding van het kind (mn het komen onder het Woord) kunnen garanderen, dan kan gedoopt worden door hen als peter en meter de belofte te laten doen, die de ouders zouden moeten doen.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door blijmoedig »

Auto schreef:Wacht even, het kind wordt de doop onthouden door de levenswijze van de ouders, niet door het optreden van de kerk. Keer op keer wordt de verantwoording op de verkeerde instantie gelegd. Door hun levenswijze die zeer duidelijk afwijkt van Gods Woord en de zonde instand houden belemmeren ze de doop van het kind.
Wat ik maar niet kan begrijpen, is het gemak waarmee mensen worden afgeschreven. "Heb jij even pech joh kind dat je ouders op een 'oneigenlijke' wijze van elkaar houden!" "Sorry hoor, niets aan te doen, moeten je ouders maar niet zo zondigen!" "Nee hoor, echt niet, jij hoort er echt niet bij!". "God kan niet houden van kinderen zoals jij, en laat staan van je ouders!" Ik ben zo blij dat wij een liefdevolle Vader in de hemel hebben. Als het van ons mensen af zou hangen, zou de hel erg vol zijn, en de hemel bedroevend leeg.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door Auto »

blijmoedig schreef:
Auto schreef:Wacht even, het kind wordt de doop onthouden door de levenswijze van de ouders, niet door het optreden van de kerk. Keer op keer wordt de verantwoording op de verkeerde instantie gelegd. Door hun levenswijze die zeer duidelijk afwijkt van Gods Woord en de zonde instand houden belemmeren ze de doop van het kind.
Wat ik maar niet kan begrijpen, is het gemak waarmee mensen worden afgeschreven. "Heb jij even pech joh kind dat je ouders op een 'oneigenlijke' wijze van elkaar houden!" "Sorry hoor, niets aan te doen, moeten je ouders maar niet zo zondigen!" "Nee hoor, echt niet, jij hoort er echt niet bij!". "God kan niet houden van kinderen zoals jij, en laat staan van je ouders!" Ik ben zo blij dat wij een liefdevolle Vader in de hemel hebben. Als het van ons mensen af zou hangen, zou de hel erg vol zijn, en de hemel bedroevend leeg.
Wat een gezwam, waar lees jij dat ik mensen afschrijf? Dat is jouw interpretatie met jouw vooroordelen. Zonde = zonde en dat staat Gods Woord niet toe en ik zeg helemaal niets over desbetreffende personen. Jij draait onterecht de zaak om en jij maakt Gods Woord kloppend naar deze situatie en dat klopt gewoonweg niet. En pastoraal zouden deze mensen wel begeleid moeten worden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:Wat ik maar niet kan begrijpen, is het gemak waarmee mensen worden afgeschreven. "Heb jij even pech joh kind dat je ouders op een 'oneigenlijke' wijze van elkaar houden!" "Sorry hoor, niets aan te doen, moeten je ouders maar niet zo zondigen!" "Nee hoor, echt niet, jij hoort er echt niet bij!". "God kan niet houden van kinderen zoals jij, en laat staan van je ouders!" Ik ben zo blij dat wij een liefdevolle Vader in de hemel hebben. Als het van ons mensen af zou hangen, zou de hel erg vol zijn, en de hemel bedroevend leeg.
Het probleem is dat jij redeneert vanuit een bepaald 'rechtvaardigheidsgevoel': het is toch niet eerlijk dat kinderen de dupe zijn van de ouders.
Ons uitgangspunt moet echter zijn: wat zegt de Schrift? Daarin wordt niet een vaag liefdesbegrip gehanteerd, dat we zelf mogen invullen volgens onze normen van menslievendheid, maar daarin wordt duidelijk aangegeven wat God wil: dat Zijn gemeente heilig is.
Worden de kinderen van bijv. homoseksuele ouders daarvan de dupe? Ja, evenals dat je kinderen de dupe ervan worden als je als christen het geloof vaarwel zegt en de wereld in gaat.
Maar wie is dan de schuldige?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kind van niet-hetero ouders dopen?

Bericht door helma »

en je bent toch als ouders verantwoordelijk! Je sleept je kinderen dikwijls in de zonde mee.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door memento »

blijmoedig schreef:
Auto schreef:Wacht even, het kind wordt de doop onthouden door de levenswijze van de ouders, niet door het optreden van de kerk. Keer op keer wordt de verantwoording op de verkeerde instantie gelegd. Door hun levenswijze die zeer duidelijk afwijkt van Gods Woord en de zonde instand houden belemmeren ze de doop van het kind.
Wat ik maar niet kan begrijpen, is het gemak waarmee mensen worden afgeschreven. "Heb jij even pech joh kind dat je ouders op een 'oneigenlijke' wijze van elkaar houden!" "Sorry hoor, niets aan te doen, moeten je ouders maar niet zo zondigen!" "Nee hoor, echt niet, jij hoort er echt niet bij!". "God kan niet houden van kinderen zoals jij, en laat staan van je ouders!" Ik ben zo blij dat wij een liefdevolle Vader in de hemel hebben. Als het van ons mensen af zou hangen, zou de hel erg vol zijn, en de hemel bedroevend leeg.
Vergelijk het als volgt:

Er was eens een land, met een rechtvaardige en goede koning, die zeer veel van kinderen hield. Er woonde echter in dat land een man en een zwangere vrouw, die tegen beter weten in de wetten van dat land brak. De straf, zo bepaalde de rechter van die koning, is verbanning. Die man en vrouw werden verbannen naar een ver, ver land. Daar werd hun kind geboren. In een ver, ellendig land. Dankzij zijn ouders.

Is dit nu de liefdeloosheid van die koning, of de schuld van de ouders...
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door blijmoedig »

Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:Wat ik maar niet kan begrijpen, is het gemak waarmee mensen worden afgeschreven. "Heb jij even pech joh kind dat je ouders op een 'oneigenlijke' wijze van elkaar houden!" "Sorry hoor, niets aan te doen, moeten je ouders maar niet zo zondigen!" "Nee hoor, echt niet, jij hoort er echt niet bij!". "God kan niet houden van kinderen zoals jij, en laat staan van je ouders!" Ik ben zo blij dat wij een liefdevolle Vader in de hemel hebben. Als het van ons mensen af zou hangen, zou de hel erg vol zijn, en de hemel bedroevend leeg.
Het probleem is dat jij redeneert vanuit een bepaald 'rechtvaardigheidsgevoel': het is toch niet eerlijk dat kinderen de dupe zijn van de ouders.
Ons uitgangspunt moet echter zijn: wat zegt de Schrift? Daarin wordt niet een vaag liefdesbegrip gehanteerd, dat we zelf mogen invullen volgens onze normen van menslievendheid, maar daarin wordt duidelijk aangegeven wat God wil: dat Zijn gemeente heilig is.
Worden de kinderen van bijv. homoseksuele ouders daarvan de dupe? Ja, evenals dat je kinderen de dupe ervan worden als je als christen het geloof vaarwel zegt en de wereld in gaat.
Maar wie is dan de schuldige?
Het gaat hier niet om mij rechtvaardigheidsgevoel. Wel hebben wij een Rechtvaardig God. Is de Heere God niet zowel Heilig, als Rechtvaardig, als Liefde, als etc.? Uiteindelijk mogen wij mijns inziens de eigenschappen van God niet tegen elkaar uitspelen, of een ervan verabsoluteren. Daarnaast denk ik dat ons een bepaalde terughoudendheid past wanneer het gaat om de zogenoemde zichtbare zonden, terwijl er ook tig zonden in het verborgene plaatsvinden. Waarom zou een kind van lesbische ouders niet tot het Verbond kunnen horen, en een kind van ouders die de katjes in het donker knijpen of zich anderszins bezondigen wel?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:Het gaat hier niet om mij rechtvaardigheidsgevoel. Wel hebben wij een Rechtvaardig God. Is de Heere God niet zowel Heilig, als Rechtvaardig, als Liefde, als etc.? Uiteindelijk mogen wij mijns inziens de eigenschappen van God niet tegen elkaar uitspelen, of een ervan verabsoluteren.
Dat doet niemand. Maar als God de heiligheid van de gemeente benadrukt - en dat doet Hij zowel in OT als NT- wie zijn wij dan om de grenzen 'ruimer' te willen trekken?
blijmoedig schreef:Daarnaast denk ik dat ons een bepaalde terughoudendheid past wanneer het gaat om de zogenoemde zichtbare zonden, terwijl er ook tig zonden in het verborgene plaatsvinden. Waarom zou een kind van lesbische ouders niet tot het Verbond kunnen horen, en een kind van ouders die de katjes in het donker knijpen of zich anderszins bezondigen wel?
Ja, deze zie je ook altijd weer voorbijkomen: waarom díe zonde benadrukken terwijl er ook zoveel mensen zijn die.... en dan kun je natuurlijk van alles invullen.
Maar daar gaat het toch helemaal niet over? Als je zegt dat iemand niet mag stelen, ga je het toch niet hebben over iemand die in het geniep incest pleegt? Als iemand in het openbaar kwaad doet in de gemeente, dan kun je je toch niet verschuilen achter de mogelijke verborgen zonden van andere gemeenteleden - en dús het uitdrukkelijke gebod van God aan je laars lappen?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door Auto »

blijmoedig schreef:Het gaat hier niet om mij rechtvaardigheidsgevoel. Wel hebben wij een Rechtvaardig God. Is de Heere God niet zowel Heilig, als Rechtvaardig, als Liefde, als etc.? Uiteindelijk mogen wij mijns inziens de eigenschappen van God niet tegen elkaar uitspelen, of een ervan verabsoluteren. Daarnaast denk ik dat ons een bepaalde terughoudendheid past wanneer het gaat om de zogenoemde zichtbare zonden, terwijl er ook tig zonden in het verborgene plaatsvinden. Waarom zou een kind van lesbische ouders niet tot het Verbond kunnen horen, en een kind van ouders die de katjes in het donker knijpen of zich anderszins bezondigen wel?
Precies, wat je zegt de Heere God is een Heilig, Rechtvaardig God vol van liefde en in Zijn ogen kan geen zonde zijn. En het is geen eigenschappen van God tegen elkaar uitspelen. Jij trekt de eigenschappen van God erbij om het in jouw straatje te passen. Daarnaast stel je 2 zaken tegen over elkaar wat niet kan. Openbare zonde en verborgen zonde ... waar je nog even prikt met de vooroordelen. En daar mee moet je oppassen want voor je het weet ga je met algemeenheden zaken suggereren en dan ben je met verspreiden van leugens bezig.

Een kind van ouders die niet in een normale relatie leven kan gewoon tot het verbond behoren als de ouders zich bekeren van hun zondige wegen en hun zonden belijden voor het aangezicht van God. En als het zo hoog wordt gespeeld is de optie die Memento aan geeft mogelijk dat een kind wel gedoopt kan worden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door Afgewezen »

Auto schreef:Een kind van ouders die niet in een normale relatie leven kan gewoon tot het verbond behoren als de ouders zich bekeren van hun zondige wegen en hun zonden belijden voor het aangezicht van God. En als het zo hoog wordt gespeeld is de optie die Memento aan geeft mogelijk dat een kind wel gedoopt kan worden.
Overigens kun je je dan wel afvragen in hoeverre zo'n kind dan nog is 'geheiligd in de gelovige ouder(s)'.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door blijmoedig »

Auto schreef:
blijmoedig schreef:
Auto schreef:Wacht even, het kind wordt de doop onthouden door de levenswijze van de ouders, niet door het optreden van de kerk. Keer op keer wordt de verantwoording op de verkeerde instantie gelegd. Door hun levenswijze die zeer duidelijk afwijkt van Gods Woord en de zonde instand houden belemmeren ze de doop van het kind.
Wat ik maar niet kan begrijpen, is het gemak waarmee mensen worden afgeschreven. "Heb jij even pech joh kind dat je ouders op een 'oneigenlijke' wijze van elkaar houden!" "Sorry hoor, niets aan te doen, moeten je ouders maar niet zo zondigen!" "Nee hoor, echt niet, jij hoort er echt niet bij!". "God kan niet houden van kinderen zoals jij, en laat staan van je ouders!" Ik ben zo blij dat wij een liefdevolle Vader in de hemel hebben. Als het van ons mensen af zou hangen, zou de hel erg vol zijn, en de hemel bedroevend leeg.
Wat een gezwam, waar lees jij dat ik mensen afschrijf? Dat is jouw interpretatie met jouw vooroordelen. Zonde = zonde en dat staat Gods Woord niet toe en ik zeg helemaal niets over desbetreffende personen. Jij draait onterecht de zaak om en jij maakt Gods Woord kloppend naar deze situatie en dat klopt gewoonweg niet. En pastoraal zouden deze mensen wel begeleid moeten worden.
Dat is inderdaad mijn interpretatie, naar aanleiding van wat ik lees :livre Kijk, daar valt natuurlijk geen speld tussen te krijgen: Zonde = zonde! Krachtige taal! Maar zo lang niemand mij hier duidelijk kan maken waarom een lesbische relatie zondiger zou zijn, dan de zonden die ons allen aankleeft, gaat het er bij mij niet in dat er voor een kindje waarover we het hier hebben bij de Heere God geen plaats zou zijn. Daarvoor hoef ik Gods Woord niet meer of minder kloppend voor te maken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:
Auto schreef:
blijmoedig schreef:
Auto schreef:Wacht even, het kind wordt de doop onthouden door de levenswijze van de ouders, niet door het optreden van de kerk. Keer op keer wordt de verantwoording op de verkeerde instantie gelegd. Door hun levenswijze die zeer duidelijk afwijkt van Gods Woord en de zonde instand houden belemmeren ze de doop van het kind.
Wat ik maar niet kan begrijpen, is het gemak waarmee mensen worden afgeschreven. "Heb jij even pech joh kind dat je ouders op een 'oneigenlijke' wijze van elkaar houden!" "Sorry hoor, niets aan te doen, moeten je ouders maar niet zo zondigen!" "Nee hoor, echt niet, jij hoort er echt niet bij!". "God kan niet houden van kinderen zoals jij, en laat staan van je ouders!" Ik ben zo blij dat wij een liefdevolle Vader in de hemel hebben. Als het van ons mensen af zou hangen, zou de hel erg vol zijn, en de hemel bedroevend leeg.
Wat een gezwam, waar lees jij dat ik mensen afschrijf? Dat is jouw interpretatie met jouw vooroordelen. Zonde = zonde en dat staat Gods Woord niet toe en ik zeg helemaal niets over desbetreffende personen. Jij draait onterecht de zaak om en jij maakt Gods Woord kloppend naar deze situatie en dat klopt gewoonweg niet. En pastoraal zouden deze mensen wel begeleid moeten worden.
Dat is inderdaad mijn interpretatie, naar aanleiding van wat ik lees :livre Kijk, daar valt natuurlijk geen speld tussen te krijgen: Zonde = zonde! Krachtige taal! Maar zo lang niemand mij hier duidelijk kan maken waarom een lesbische relatie zondiger zou zijn, dan de zonden die ons allen aankleeft, gaat het er bij mij niet in dat er voor een kindje waarover we het hier hebben bij de Heere God geen plaats zou zijn. Daarvoor hoef ik Gods Woord niet meer of minder kloppend voor te maken.
O, er zijn nog veel meer zonden te noemen die maken dat ouders hun kind níét kunnen laten dopen. Verder krijg ik de indruk dat jij jezelf toch wel een nobeler mens vindt dan de meeste RF'ers. Gefeliciteerd met deze status! :)
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door blijmoedig »

Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:Het gaat hier niet om mij rechtvaardigheidsgevoel. Wel hebben wij een Rechtvaardig God. Is de Heere God niet zowel Heilig, als Rechtvaardig, als Liefde, als etc.? Uiteindelijk mogen wij mijns inziens de eigenschappen van God niet tegen elkaar uitspelen, of een ervan verabsoluteren.
Dat doet niemand. Maar als God de heiligheid van de gemeente benadrukt - en dat doet Hij zowel in OT als NT- wie zijn wij dan om de grenzen 'ruimer' te willen trekken?
blijmoedig schreef:Daarnaast denk ik dat ons een bepaalde terughoudendheid past wanneer het gaat om de zogenoemde zichtbare zonden, terwijl er ook tig zonden in het verborgene plaatsvinden. Waarom zou een kind van lesbische ouders niet tot het Verbond kunnen horen, en een kind van ouders die de katjes in het donker knijpen of zich anderszins bezondigen wel?
Ja, deze zie je ook altijd weer voorbijkomen: waarom díe zonde benadrukken terwijl er ook zoveel mensen zijn die.... en dan kun je natuurlijk van alles invullen.
Maar daar gaat het toch helemaal niet over? Als je zegt dat iemand niet mag stelen, ga je het toch niet hebben over iemand die in het geniep incest pleegt? Als iemand in het openbaar kwaad doet in de gemeente, dan kun je je toch niet verschuilen achter de mogelijke verborgen zonden van andere gemeenteleden - en dús het uitdrukkelijke gebod van God aan je laars lappen?
Laat dat 'mogelijk' van de verborgen zonden maar gerust weg :) De zonden gaan aan niemand van ons voorbij. En ja, ik denk dat dat in dit verband weldegelijk een rol speelt. Mensen houden namelijk erg van labeltjes plakken. Goed en fout. Zwart en wit. Het goede kamp en het slechte kamp. Ik wil alleen maar zeggen dat een bepaalde ootmoedigheid ons zou sieren. Zeker als het gaat om een kind. Die de Heere God toch ook reeds als ongevormde klomp heeft gezien.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:Laat dat 'mogelijk' van de verborgen zonden maar gerust weg :) De zonden gaan aan niemand van ons voorbij. En ja, ik denk dat dat in dit verband weldegelijk een rol speelt. Mensen houden namelijk erg van labeltjes plakken. Goed en fout. Zwart en wit. Het goede kamp en het slechte kamp. Ik wil alleen maar zeggen dat een bepaalde ootmoedigheid ons zou sieren. Zeker als het gaat om een kind. Die de Heere God toch ook reeds als ongevormde klomp heeft gezien.
Paulus geeft heel duidelijk aan dat een bepaalde man om een bepaalde zonde uit de gemeente geweerd moet worden (1 Kor. 5). Praten over zonde is altijd gemakkelijk, totdat het concreet wordt.
Dan krijgt zo'n zonde inderdaad een labeltje en dat labeltje hangt aan een mens. Ja, zo werkt dat.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door Auto »

blijmoedig schreef: Maar zo lang niemand mij hier duidelijk kan maken waarom een lesbische relatie zondiger zou zijn, dan de zonden die ons allen aankleeft, gaat het er bij mij niet in dat er voor een kindje waarover we het hier hebben bij de Heere God geen plaats zou zijn. Daarvoor hoef ik Gods Woord niet meer of minder kloppend voor te maken.
Je draait het weer om. De hele discussie rond deze relatie vorm. Toon aan dat God deze relatievorm toe staat .... dat staat nergens. Wel geeft Gods Woord heel duidelijk aan dat alleen een relatie van man-vrouw wordt toegestaan. Dat de genoemde alternatieve vorm duidelijk in OT en NT wordt verworpen. Alleen jij past elke keer je eigen leesregels toe en schuift de eeuwenoude zienswijze ter zijde en zet de leesbril van een 21e eeuw mens op je neus.
Plaats reactie