ChristenUnie en sportverdwazing

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Mark Tuitert is iemand die heel hard kan schaatsen. Op de Olympische spelen heeft hij een gouden medaille gehaald. Voor de sportleken onder ons: dat is een bijzondere prestatie.
De gewoonte is dan dat je bij thuiskomst in je woonplaats gehuldigd wordt. Dat vinden sommige mensen dwaas, maar is geen sportverdwazing. Het is ere wie ere toekomt.
Dan nog, moet we dat bevorderen. Er mag best waardering worden uitgesproken voor iemands prestaties, maar hij moet er niet mee 'de lucht ingaan'.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:
Democritus schreef:Ja wanneer is er sprake van sportverdwazing.

Tijdens een EK of WK vind ik het leuk een wedstrijd te bekijken en vooral als Nederland wint. Net zo goed als op de olympische spelen ik het leuk vind dat een Nederlander een medaille wint. Als bij ons een team (tennis) thuisspeelde ging ik ook vaak kijken om ze aan te moedigen!

Is er dan sprake van sportverdwazing?
Nee hoor, houd jij die zondagssporten en die opoffering van die sporters maar in stand door te kijken.
Hoe hou ik het in stand? Als het er niet zou zijn zou ik er geen moment van wakker liggen.
Als ze morgen besluiten heel het voetbal af te schaffen vind ik dat prima. Maar is het feit dat je sport kijken, als het uitkomt, leuk vind gelijk sportverdwazing?

Verdwazing heeft iets van een obsessie niet meer buiten kunnen. Met zo goed als dat auto's, organisten of boeken kan zijn.
Je gaat er gauw mee, tenminste dat heb ik wel, als je een keer 'gedwongen' wordt om te kijken.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Democritus »

Gijs83 schreef:
Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:
Democritus schreef:Ja wanneer is er sprake van sportverdwazing.

Tijdens een EK of WK vind ik het leuk een wedstrijd te bekijken en vooral als Nederland wint. Net zo goed als op de olympische spelen ik het leuk vind dat een Nederlander een medaille wint. Als bij ons een team (tennis) thuisspeelde ging ik ook vaak kijken om ze aan te moedigen!

Is er dan sprake van sportverdwazing?
Nee hoor, houd jij die zondagssporten en die opoffering van die sporters maar in stand door te kijken.
Hoe hou ik het in stand? Als het er niet zou zijn zou ik er geen moment van wakker liggen.
Als ze morgen besluiten heel het voetbal af te schaffen vind ik dat prima. Maar is het feit dat je sport kijken, als het uitkomt, leuk vind gelijk sportverdwazing?

Verdwazing heeft iets van een obsessie niet meer buiten kunnen. Met zo goed als dat auto's, organisten of boeken kan zijn.
Je gaat er gauw mee, tenminste dat heb ik wel, als je een keer 'gedwongen' wordt om te kijken.
Gijs er zitten inderdaad gevaren aan. Maar wat is er in mee gaan? Juichen als er gescoord wordt en het jammer vinden als je ploeg verliest?
Om eerlijk te zijn ik weet het niet goed.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Ik wel. Juichen bij een doelpunt, een keer "heej scheids, waar slaat dat op" roepen bij een onterecht fluitsignaal.... prima. Doe ik rustig vanaf de bank... en verder is het maar een sportwedstrijdje hoor.
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Ja natuurlijk... en als jij door de week met de bus of trein reist hou jij in stand dat het OV ook op zondag actief is. En als je door de week tankt, draag jij er aan bij dat de tankstations op zondag ook open zijn. Enzovoorts. Heel logisch.

Tjonge... 5000 euro voor een huldiging voor iemand die een mooie sportieve prestatie heeft neergezet... en daarbij een ambassadeur is voor sport in het algemeen.... misschien dat het lui en gestresst, gemiddeld te dik Nederland nog eens een beetje in beweging zet.
Wat een rare reactie. Door op zondag te tanken houd je zondagsopenstelling in stand (want er is markt voor).

Zo'n huldiging zet hooguit de handen in beweging, om op elkaar te klappen.
Precies. Dus tank je wel door de week en niet op zondag. En kijk je door de week gerust een potje voetbal...
Gijs83 schreef:
refo schreef:Mark Tuitert is iemand die heel hard kan schaatsen. Op de Olympische spelen heeft hij een gouden medaille gehaald. Voor de sportleken onder ons: dat is een bijzondere prestatie.
De gewoonte is dan dat je bij thuiskomst in je woonplaats gehuldigd wordt. Dat vinden sommige mensen dwaas, maar is geen sportverdwazing. Het is ere wie ere toekomt.
Dan nog, moet we dat bevorderen. Er mag best waardering worden uitgesproken voor iemands prestaties, maar hij moet er niet mee 'de lucht ingaan'.
Tuitert staat als een hele rustige jongen bekend, die niet met zijn prestaties te koop loopt of er mee "de lucht in gaat".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Ik wel. Juichen bij een doelpunt, een keer "heej scheids, waar slaat dat op" roepen bij een onterecht fluitsignaal.... prima. Doe ik rustig vanaf de bank... en verder is het maar een sportwedstrijdje hoor.
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Ja natuurlijk... en als jij door de week met de bus of trein reist hou jij in stand dat het OV ook op zondag actief is. En als je door de week tankt, draag jij er aan bij dat de tankstations op zondag ook open zijn. Enzovoorts. Heel logisch.

Tjonge... 5000 euro voor een huldiging voor iemand die een mooie sportieve prestatie heeft neergezet... en daarbij een ambassadeur is voor sport in het algemeen.... misschien dat het lui en gestresst, gemiddeld te dik Nederland nog eens een beetje in beweging zet.
Wat een rare reactie. Door op zondag te tanken houd je zondagsopenstelling in stand (want er is markt voor).

Zo'n huldiging zet hooguit de handen in beweging, om op elkaar te klappen.
Precies. Dus tank je wel door de week en niet op zondag. En kijk je door de week gerust een potje voetbal...
Ik dacht dat jij ook op zondag keek?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Democritus schreef:
Gijs er zitten inderdaad gevaren aan. Maar wat is er in mee gaan? Juichen als er gescoord wordt en het jammer vinden als je ploeg verliest?
Om eerlijk te zijn ik weet het niet goed.
Je doet soms heel onbewust, terwijl je het er niet mee eens. Volgens is dan toch wel zonde of niet? Eigenlijk moet je je er zo ver mogelijk van houden. Daarvoor is ook gebed nodig. Je kunt nooit te nauwkeurig leven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Democritus schreef:
Gijs er zitten inderdaad gevaren aan. Maar wat is er in mee gaan? Juichen als er gescoord wordt en het jammer vinden als je ploeg verliest?
Om eerlijk te zijn ik weet het niet goed.
Je doet soms heel onbewust, terwijl je het er niet mee eens. Volgens is dan toch wel zonde of niet? Eigenlijk moet je je er zo ver mogelijk van houden. Daarvoor is ook gebed nodig. Je kunt nooit te nauwkeurig leven.
Wat is wel zonde? En waarom? Juichen als een ploeg scoort? Geef eens aan waarom dat zonde is?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
Ja, dat doe ik ook wel eens, gewoon om de cijfertjes, maar is het wel zonde denk ik, als je het niet tot eer van God doet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Tja, als je het door de week volgt komt je de cijfertjes van de zondag sowieso wel een keer te weten. Maar ik weet nog steeds niet precies waarom het niet mag? En mag je door de week wel uitslagen van sportwedstrijden of is dat dan ook zonde?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:Tja, als je het door de week volgt komt je de cijfertjes van de zondag sowieso wel een keer te weten. Maar ik weet nog steeds niet precies waarom het niet mag? En mag je door de week wel uitslagen van sportwedstrijden of is dat dan ook zonde?
Dat lijkt me geen verschil.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... le#p127114
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Lourens »

Ik kan toch wel zeggen dat ik een sportliefhebber ben.

Als ik de tijd en gelegenheid heb sta ik 's zaterdags bij mijn clupje (voordat er een opmerking over komt: nee ik ben niet rood en niet blauw), langs de kant en ik juich als mijn team een doelpunt scoort.
Ik kan genieten van een goed opgezetten of een mooie individuele actie.

Als mijn zoon bij de A1 op het doel staat en hij stopt bijvoorbeeld een goed genomen penalty ben ik trots op hem en juich ik hem toe.

Als mijn dochter bij turnwedstrijden op het erepodium een eremetaal in ontvangst mag nemen ben ik ook trots.

Maar sport heeft zijn grenzen. Het staat bij mij niet op de 1e plaats, verre van dat. Maar sporters hebben toch hun talenten. En daar mag je van genieten, als sporter én als supporter/toeschouwer.
Maar het heeft zijn grens.

Het schiet mij nu te binnen. Toen mijn zoontje nog een D-spelertje was, was ik elftalleider. Nu was het beslist geen topteam maar ik vond het belangrijkste dat de jongens plezier hadden, voor, tijdens en na de wedstrijd.
Ik stond bekend om mijn enthousiasme langs te lijn en probeerde de jongens wel luidkeels te motiveren en door mee te rennen langs de kant. Verdwazing? Voor de een wel, voor de ander motiverend en we hadden een leuk team ook al stonden we stijf onderaan de ranglijst.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... le#p127114
Oke. WK heb ik idd wel gevolgd.

@ Gijs: Waar ligt volgens jou dan de grens tussen sport / ontspanning en het kijken naar een sportwedstrijd? Wanneer is het goed en wanneer niet?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Ik heb hier wel eens aangegeven dat ik de uitslagen van de wedstrijd bekijk. Doel je daar op?
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... le#p127114
Oke. WK heb ik idd wel gevolgd.
Maar dat is geen sport, wil je zeggen?
Plaats reactie