Gaven van de Geest

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Gaven van de Geest

Bericht door vogeltje »

Volgens het mirakelboek ( uit de middeleeuwen) zijn er een heleboel mensen opgestaan uit de dood. Het is oude tekst maar je kunt het wel lezen. Sja...als ik het lees ga ik uit van schijndood. Ze worden allen levend door aanroeping van heiligen. Of na een bedevaart.

De moeder de moeder van Ralph en Ebenezer Erskine was al begraven toen ze tijdens een grafroof opeens haar ogen opende en uitriep: 'Helaas, helaas.'
De dief nam de benen en zijzelf stapt uit haar kist en ging naar huis, gehuld in haar doodskleed.

Toch heb ik een boek gelezen over zendig Z-O Azië waarbij na gebed een meisje werd opgewekt nadat ze bij een ongeval om het leven kwam. Het gebed om opwekking uit de dood vond plaats na een openlijk uitdaging of de God van de christenen wel macht had over de dood of dat het een fabel/verhaal was.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?
Zou het niet zo kunnen zijn dat er uitzonderingen zijn op die 'regel'? In dit geval was deze man immers door God voorbestemd om weer tot leven gewekt te worden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Zeg dan meteen dat je het niet gelooft.
Ik vind dit een vervelende, insinuerende opmerking.

Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?
Ik weet het niet. Nogmaals, in de Bijbel staan die verhalen ook en daar lezen we niet wat de opgewekte doden ervaren hebben. Dat de ziel na de dood naar de hemel gaat geloven we allemaal.... maar als God nog een plan met iemand hier op aarde heeft, kan het dan zijn dat ze in ieder geval niet in de hemel zijn geweest met hun ziel, of het niet herinneren, omdat ze dan nooit meer terug zouden willen? Ik denk dat zo iemand niet meer kan vertellen dan de man uit het artikel dat je aanhaalt. En als het goed is hebben we het ook niet nodig.

(De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?
Zou het niet zo kunnen zijn dat er uitzonderingen zijn op die 'regel'? In dit geval was deze man immers door God voorbestemd om weer tot leven gewekt te worden.
Oei, daar ben ik bang voor. De Roomsen denken ook dat er een uitzondering op die regel is... en kunnen dat niet Bijbels funderen. Jij en ik ook niet voor déze kwestie.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Zeg dan meteen dat je het niet gelooft.
Ik vind dit een vervelende, insinuerende opmerking.

Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?
Ik weet het niet. Nogmaals, in de Bijbel staan die verhalen ook en daar lezen we niet wat de opgewekte doden ervaren hebben. Dat de ziel na de dood naar de hemel gaat geloven we allemaal.... maar als God nog een plan met iemand hier op aarde heeft, kan het dan zijn dat ze in ieder geval niet in de hemel zijn geweest met hun ziel, of het niet herinneren, omdat ze dan nooit meer terug zouden willen? Ik denk dat zo iemand niet meer kan vertellen dan de man uit het artikel dat je aanhaalt. En als het goed is hebben we het ook niet nodig.

(De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’)
Nogmaals, in de Bijbel staat het niet, maar deze persoon zou uitsluitsel kunnen geven hoe het bij hem gegaan is. En dan zou het heel goed mogelijk zijn dat hij er niets (meer) van weet. Maar dat volgt in ieder geval niet uit de Bijbel, dat is gissen van jou zijde. En dat we het niet nodig hebben is een opmerking die niet relevant is.

Overigens zou uit die gelijkenis volgen dat God niet werkt door wederbrengen van mensen uit de dood. In feite zeg jij, door die gelijkenis in dit verband aan te halen, dat het niet kan.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?
Zou het niet zo kunnen zijn dat er uitzonderingen zijn op die 'regel'? In dit geval was deze man immers door God voorbestemd om weer tot leven gewekt te worden.
Oei, daar ben ik bang voor. De Roomsen denken ook dat er een uitzondering op die regel is... en kunnen dat niet Bijbels funderen. Jij en ik ook niet voor déze kwestie.
Dat kan ik inderdaad niet. Maar stel dat deze man in de hemel is geweest en God heeft aanschouwd, dan zou er nu dus op aarde iemand rondlopen die God heeft gezien en daarover kan vertellen. Dat lijkt me dan lastig te rijmen met de Bijbel, waarin toch duidelijk staat dat 'niemand ooit God heeft gezien'.

Ik begrijp overigens je verwijzing naar het vagevuur, maar het was niet mijn bedoeling om een soort analogie daarmee te maken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?
Zou het niet zo kunnen zijn dat er uitzonderingen zijn op die 'regel'? In dit geval was deze man immers door God voorbestemd om weer tot leven gewekt te worden.
Oei, daar ben ik bang voor. De Roomsen denken ook dat er een uitzondering op die regel is... en kunnen dat niet Bijbels funderen. Jij en ik ook niet voor déze kwestie.
Dat kan ik inderdaad niet. Maar stel dat deze man in de hemel is geweest en God heeft aanschouwd, dan zou er nu dus op aarde iemand rondlopen die God heeft gezien en daarover kan vertellen. Dat lijkt me dan lastig te rijmen met de Bijbel, waarin toch duidelijk staat dat 'niemand ooit God heeft gezien'.
Inderdaad, dat lijkt me ook niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?
Zou het niet zo kunnen zijn dat er uitzonderingen zijn op die 'regel'? In dit geval was deze man immers door God voorbestemd om weer tot leven gewekt te worden.
Ik schrik een beetje van het ongeloof op dit forum Lazarus,de zoon van de weduwe van Zarfath, de jongeling van Naïn enz.
zijn bijbelse voorbeelden van de almacht van de HEERE, het is deze almacht die de HEERE wilde laten zien op het zendingsveld. Dan zijn vragen als waar was de gestorvene en hoe heeft hij dat ervarenen niet relevant
De juiste reactie was b.v. van de weduwe van Zarfath
24 Toen zeide die vrouw tot Elia: Nu weet ik, dat gij een man Gods zijt, en dat het woord des HEEREN in uw mond waarheid is.
Alle andere zaken die wij willen weten over een wonder gaan aan de Wonderdoener voorbij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Waar zie jij ongeloof op dit forum op dit punt? Volgens mij heeft niemand hier gesteld dat het onwaarschijnlijk of onmogelijk is?
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Zeg dan meteen dat je het niet gelooft.
Ik vind dit een vervelende, insinuerende opmerking.

Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?
Ik weet het niet. Nogmaals, in de Bijbel staan die verhalen ook en daar lezen we niet wat de opgewekte doden ervaren hebben. Dat de ziel na de dood naar de hemel gaat geloven we allemaal.... maar als God nog een plan met iemand hier op aarde heeft, kan het dan zijn dat ze in ieder geval niet in de hemel zijn geweest met hun ziel, of het niet herinneren, omdat ze dan nooit meer terug zouden willen? Ik denk dat zo iemand niet meer kan vertellen dan de man uit het artikel dat je aanhaalt. En als het goed is hebben we het ook niet nodig.

(De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’)
Nogmaals, in de Bijbel staat het niet, maar deze persoon zou uitsluitsel kunnen geven hoe het bij hem gegaan is. En dan zou het heel goed mogelijk zijn dat hij er niets (meer) van weet. Maar dat volgt in ieder geval niet uit de Bijbel, dat is gissen van jou zijde. En dat we het niet nodig hebben is een opmerking die niet relevant is.

Overigens zou uit die gelijkenis volgen dat God niet werkt door wederbrengen van mensen uit de dood. In feite zeg jij, door die gelijkenis in dit verband aan te halen, dat het niet kan.
Ik stel niet dat het niet kan. Ik haalde het aan om aan te geven dat we die tekenen niet nodig hebben of krijgen om alsnog tot geloof te komen als we de Bijbel al hebben. Verdere links zocht ik er niet achter, dus niet zoiets als: "God doet het daar niet dus doet Hij het nooit." De Bijbel bewijst dat het wel kan, en daarnaast zijn er nog meer voorbeelden van. Laat daar geen misverstand over zijn. Verder was ik vooral nieuwsgierig naar waarom je zo benieuwd bent naar hoe die persoon het zelf ervaren heeft, waarom je daar graag uitsluitsel over wil. Dat was niet negatief of kritisch bedoeld. Zie het niet als een aanval. Zo was het niet bedoeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Het ongeloof zit hem niet in het wel of niet geloven van dit wonder , maar in meer willen weten van de persoon als van de Wonderdoener, Waarom zou ons daar niks van verteld worden in de Bijbel ?Daar hoor je nooit getuigenissen van personen die uit de dood zijn opgewekt. Het liefst zouden wij zo'n persoon interviewen in de krant, op tv, radio enz (er een kermisattractie van maken).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Dat was ook mijn punt, maar Erasmiaan heeft volgens mij wel duidelijk gemaakt dat hij gewoon benieuwd daar naar is, wat ik me wel kan voorstellen, zonder de persoon centraal te stellen of eerst zijn beleving te willen horen voordat hij gelooft dat het wonder echt gebeurd is. Dat is geen ongeloof of kleingeloof maar gewoon nieuwsgierigheid of daar iets van bekend is, zonder dat hij zich daar verder door laat leiden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Dat was ook mijn punt, maar Erasmiaan heeft volgens mij wel duidelijk gemaakt dat hij gewoon benieuwd daar naar is, wat ik me wel kan voorstellen, zonder de persoon centraal te stellen of eerst zijn beleving te willen horen voordat hij gelooft dat het wonder echt gebeurd is. Dat is geen ongeloof of kleingeloof maar gewoon nieuwsgierigheid of daar iets van bekend is, zonder dat hij zich daar verder door laat leiden.

Prima, maar het lijkt mij teveel op eerst zien,horen.voelen en dan geloven (Thomas).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door jakobmarin »

2 kor 12:
Te roemen is werkelijk niet gepast voor mij, want ik zal komen op verschijningen en openbaringen van de Heere.
Ik ken namelijk een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam gebeurde, weet ik niet; of buiten het lichaam, ik weet het niet; God weet het – dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen.
En ik weet van deze mens – of het in het lichaam of buiten het lichaam gebeurde, weet ik niet; God weet het – dat hij werd opgenomen in het paradijs en onuitsprekelijke woorden heeft gehoord, die het een mens niet is geoorloofd uit te spreken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Gaven van de Geest

Bericht door vogeltje »

Ik vind het mooi wat Spurgeon zegt over wonderen nav Markus 16: 15-18. De wonderen waren een de alarmklok/bel in de wereld, die geluid werd om de aandacht van alle mensen in de wereld te vestigen op het feit dat het grote evangelie-feest gereed was. Wij hebben deze alarmbel niet meer nodig... ( Wij hebben het Woord)

Maar in byzondere situatie is het heel goed mogelijk dat God werkt op een manier die wij niet doorzien. Door een wonder, droom etc.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door jakobmarin »

vogeltje schreef:Ik vind het mooi wat Spurgeon zegt over wonderen nav Markus 16: 15-18. De wonderen waren een de alarmklok/bel in de wereld, die geluid werd om de aandacht van alle mensen in de wereld te vestigen op het feit dat het grote evangelie-feest gereed was. Wij hebben deze alarmbel niet meer nodig... ( Wij hebben het Woord)

Maar in byzondere situatie is het heel goed mogelijk dat God werkt op een manier die wij niet doorzien. Door een wonder, droom etc.
Hier is zeker wat voor te zeggen, als wij mensen dan maar niet gaan bepalen wat een bijzondere situatie is :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie