Gaven van de Geest

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
1.1Cor 13:8-13.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
Wat ik eigenlijk het meest wonderlijk vind in het NT is, dat Philippus ineens 'weggenomen' werd bij de kamerling. Ze spraken met elkaar en ineens was hij verdwenen en de kamerling vond het niet erg ook!
Zoiets gebeurt toch nu niet meer?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
1.1Cor 13:8-13.
De Geest geeft die gave nu ook nog.

1 Korinthe 13 vanaf vers 8 wijst niet op deze tijd maar op de volmaaktheid. Daar zullen die gaven er niet meer zijn maar de liefde wel. Het gaat over nu tegenover straks.

8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
Wat ik eigenlijk het meest wonderlijk vind in het NT is, dat Philippus ineens 'weggenomen' werd bij de kamerling. Ze spraken met elkaar en ineens was hij verdwenen en de kamerling vond het niet erg ook!
Zoiets gebeurt toch nu niet meer?
Nee, maar dit is natuurlijk geen argumentatie. Zie je eigen redenering over de waarde van de traditie mbt de kinderdoop.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
1.1Cor 13:8-13.

En kan je me dan ook uit die tekst duidelijk uitleggen dat dat over nu gaat? Waarom zou het niet enkel op de nieuwe hemel en aarde slaan? Dat het dan pas afgeschaft wordt?


Het lijkt me trouwens dat de kanttekenaren hier selectief zijn.

9 Want wij kennen37 ten dele, en38 wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte39 zal gekomen zijn,40 dan zal hetgeen ten dele is,41 te niet gedaan worden.

41) ten dele is,
Dat is, deze onvolmaakte kennis. Zie 1 Cor. 13:8.

Waarom laten ze kanttekening 41 enkel slaan op de kennis en niet op de profetie? Als we het op beiden laten slaan dan zullen beiden pas te niet gedaan worden als het volmaakte zal gekomen zijn:
40) zal gekomen zijn,
Hetwelk eerst wezen zal in het toekomende leven.

Of zie ik hier iets over het hoofd?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
Wat ik eigenlijk het meest wonderlijk vind in het NT is, dat Philippus ineens 'weggenomen' werd bij de kamerling. Ze spraken met elkaar en ineens was hij verdwenen en de kamerling vond het niet erg ook!
Zoiets gebeurt toch nu niet meer?
Nee, maar dit is natuurlijk geen argumentatie. Zie je eigen redenering over de waarde van de traditie mbt de kinderdoop.
Het is geen argument, meer een vraag. Ik ben er ook helemaal niet overtuigd dat er geen Geestesgaven meer zouden zijn. En het beroep op de afsluiting van de canon vind ik uit de lucht gegrepen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Joannah schreef:
Fjodor schreef:Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
1.1Cor 13:8-13.

En kan je me dan ook uit die tekst duidelijk uitleggen dat dat over nu gaat? Waarom zou het niet enkel op de nieuwe hemel en aarde slaan? Dat het dan pas afgeschaft wordt?
Nee, dat kan ik niet.
Marnix heeft wat dat betreft gelijk denk ik...
Anderszijds zegt de bijbel dat de tongen NIET een teken zijn voor hen die geloven, maar voor de ongelovigen.(1 Cor 14:22)Opdat zij zien dat God met de gelovigen is en Hem zullen aanbidden en belijden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Klopt, het is een teken voor de ongelovigen en tot stichting van jezelf, tenzij iemand het kan uitleggen in de gemeente. Dan heeft de hele gemeente er baat bij. Paulus zegt dan ook: Wie in tongen spreekt sticht zichzelf, wie profeteert sticht een gemeente. Ook dat lezen we vaak selectief. Zo van: Dus maar niet in tongen spreken maar wel profeteren. Dat is echter niet de boodschap van Paulus.

4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente. 5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
Wat ik eigenlijk het meest wonderlijk vind in het NT is, dat Philippus ineens 'weggenomen' werd bij de kamerling. Ze spraken met elkaar en ineens was hij verdwenen en de kamerling vond het niet erg ook!
Zoiets gebeurt toch nu niet meer?
Nee, maar dit is natuurlijk geen argumentatie. Zie je eigen redenering over de waarde van de traditie mbt de kinderdoop.
Het is geen argument, meer een vraag. Ik ben er ook helemaal niet overtuigd dat er geen Geestesgaven meer zouden zijn. En het beroep op de afsluiting van de canon vind ik uit de lucht gegrepen.
Ik denk dat door het geven van Gods Woord aan de kerk wij de hele openbaring hebben om zalig te kunnen worden. Je ziet in gebieden waar ze de Bijbel niet hebben (b.v. pionierszendingswerk) er nog wel Bijbelse wonderen gebeuren.
Ds C.G. Vreugdenhil heeft op het zendingsveld een opwekking uit de doden meegemaakt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Het is wel een beetje gereformeerd. Wij hebben het niet meer nodig, op andere plekken gebeurt het nog wel. Geloof me, dat soort wonderen gebeuren in Nederland ook. Ik vraag me wel eens sterk af: Gebeurt het niet meer omdat we het niet meer nodig hebben... of gebeurt het niet meer omdat we het niet meer nodig vinden. En er dus ook niet naar streven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door jakobmarin »

Ds Van Campen benadrukt ook dat de gaven ten dienste staan in de bedieningen die in 1kor12 staan, ten behoeve van de naaste (zo kan een genezingsdienst afgelast zijn, wegens ziekte van de voorganger..).

Dus als je bijv. een bediening hebt als ouderling en op bezoek bent bij een zieke die om genezing vraagt, dan kun je gevolg geven aan Jakobus 5 (Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere. En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.)

En altijd moet deze gave 'ingezet' worden tot heenwijzing naar Christus, zoals ook de laatste zin direct spreekt over vergeving van zonde. De gave of de genezing staat niet op zichzelf, áltijd moet je uitkomen bij Jezus.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Daar ben ik het helemaal eens...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Ds C.G. Vreugdenhil heeft op het zendingsveld een opwekking uit de doden meegemaakt.
Geestelijk, bedoel je?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Auto »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Ds C.G. Vreugdenhil heeft op het zendingsveld een opwekking uit de doden meegemaakt.
Geestelijk, bedoel je?
Nee, een opstanding van iemand die al overleden was.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Auto schreef:
Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Ds C.G. Vreugdenhil heeft op het zendingsveld een opwekking uit de doden meegemaakt.
Geestelijk, bedoel je?
Nee, een opstanding van iemand die al overleden was.
Ja, in Bommela.
Daarover schrijft hij in "Medeburgers der heiligen"
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie