Re: Gebeden voor EO?!
Geplaatst: 26 mar 2010, 08:39
Als de EO ruimte laat aan mensen om God te lasteren is dit onbijbels.Marnix schreef:---knip--- Spotprent over het gebed is niet gewenst; mvg Tib
"nette mensen" in aanraking brengen met het evangelie, prima... Maar hoeren, tollenaars... of homo's etc.... Dat is zorgwekkend. Het is een bekend verwijt en vanuit gevoel misschien zelfs wel begrijpelijk. Die confrontatie aangaan is spannend, misschien zelfs gevaarlijk. Maar is het daarom fout?
Dit vond ik trouwens wel leuk om te lezen:
http://www.nu.nl/achterklap/2213994/gor ... leven.html
Begrijpen wij dit nog of denken wij dat hier een"andere" God spreekt dan in het N.T.?11 Toen lasterde de zoon der Israelietische vrouw uitdrukkelijk den NAAM, en vloekte ; daarom brachten zij hem tot Mozes; de naam nu zijner moeder was Selomith, de dochter van Dibri, van den stam Dan.
12 En zij leidden hem in de gevangenis, opdat hem, naar den mond des HEEREN, verklaring geschieden zou.
13 En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende:
14 Breng den vloeker uit tot buiten het leger, en allen, die het gehoord hebben , zullen hun handen op zijn hoofd leggen ; daarna zal hem de gehele vergadering stenigen.
15 En tot de kinderen Israels zult gij spreken , zeggende: Een ieder, als hij zijn God gevloekt zal hebben, zo zal hij zijn zonde dragen.
16 En wie den Naam des HEEREN gelasterd zal hebben , zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem zekerlijk stenigen; alzo zal de vreemdeling zijn, gelijk de inboorling, als hij den NAAM zal gelasterd hebben , hij zal gedood worden
Dit zegt een Bijbelverklaarder bij deze tekst (laat de EO dit maar eens ter harte nemen.6 Geeft het heilige den honden niet , noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren .
Bij ogenschijnlijk verstompte en voor het heilige onvatbare zielen, die daarmee slechts de spot drijven, mag de Christen niet onnadenkend en onvoorzichtig de waarheden neerleggen, die slechts voor ernstig denkende zielen toegankelijk zijn, maar hij moet er eerst op proberen te werken, dat zij tot het bewustzijn van hun verloren toestand komen. Christus, de wijze leraar, geeft ons zelf het voorbeeld; de Joden leert Hij meestal slechts door gelijkenissen, dikwijls zo, dat zij Zijn woorden niet onmiddellijk en aanstonds konden verstaan, om hun voorlopig een prikkel in de ziel te drukken, hen op te wekken, hen opmerkzaam te maken op een voor hen nog niet toegankelijke waarheid (hfdst.13:11 <#Mt 13.11>). Hij verzwijgt voorlopig, wat Hij weet, zelfs bij Zijn discipelen, omdat deze nog niet voldoende voorbereid waren (Joh.4:16; 16:12,25 <#Joh 4.16 16.12,25> Luk.24:15vv. <#Lu 24.15>), en weigert een bepaald antwoord, wanneer de vragers niet bekwaam waren, iets te bevatten en op prijs te stellen (hfdst.27:12,14 <#Mt 27.12,14> Joh.8:19; 18:20vv.; 19:9 <#Joh 8.19 18.20 #Joh 19.9>). (WÜTTKE).
Wie in het openbaar moet optreden met de heiligdommen van het Evangelie en in zijn prediking de paarlen van het Christendom laat zien, daartegen is niemand; men laat hem staan en spreken; in de huizen, in de gezellige omgang is de zaak gewoonlijk geheel anders, daar moet deze les van de Heere worden toegepast. Hoort dan, mijn vrienden! Onder de mensen, van wie gij weet, dat zij niet zullen prijzen maar lasteren, en van wie gij weet, dat zij eerder verder zullen afkeren, dan dat zij zich op uw woorden tot het goede zullen keren - onder deze mensen is het zwijgen geoorloofd en het verbergen plicht. Vraagt gij, tot op welke hoogte? zo antwoord ik, zeker niet tot verloochening toe, niet tot zo’n gelijkstelling in woord en daad, dat men in de mening raakt, dat gij evenzo ongelovig zijt als zij, o nee! tot zover nooit. Hoever dan? Ik weet de juiste maat niet. Weest niet lafhartig, maar gebruikt uw verstand, en waar dit te kort schiet, doet daar, zoals Christus Zijn discipelen beveelt: Bidt en u zal gegeven worden.
Ik heb 2 bijbelgedeelten genoemd Marnix ga daar eens op in (Levticus 24 en Mattheüs 7:6) de Heere Jezus zegt het toch echt zelf om geen parelen voor de zwijnen te werpen.Marnix schreef:En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje.
de tekst uit Leviticus gaat over de rechtsgang in de theocratie van verbondsvolk Israel. Waar geloof en staat niet gescheiden waren. Dat is nu niet aan de orde en we moeten het recht niet in eigen handen nemen. Of moeten we Gordon soms stenigen? Moest Jezus de overspelige vrouw, de hoeren en tollenaars stenigen? Of op zijn minst negeren? God is toch dezelfde als toen?huisman schreef:Ik heb 2 bijbelgedeelten genoemd Marnix ga daar eens op in (Levticus 24 en Mattheüs 7:6) de Heere Jezus zegt het toch echt zelf om geen parelen voor de zwijnen te werpen.Marnix schreef:En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje.
Beetje goedkoop om te zeggen moeten wij dan Gordon stenigen, je begrijpt echt wel dat ik dat niet bedoel.Marnix schreef:de tekst uit Leviticus gaat over de rechtsgang in de theocratie van verbondsvolk Israel. Waar geloof en staat niet gescheiden waren. Dat is nu niet aan de orde en we moeten het recht niet in eigen handen nemen. Of moeten we Gordon soms stenigen? Moest Jezus de overspelige vrouw, de hoeren en tollenaars stenigen? Of op zijn minst negeren? God is toch dezelfde als toen?huisman schreef:Ik heb 2 bijbelgedeelten genoemd Marnix ga daar eens op in (Levticus 24 en Mattheüs 7:6) de Heere Jezus zegt het toch echt zelf om geen parelen voor de zwijnen te werpen.Marnix schreef:En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje.
Mattheus 7:6 staat volgens mij niet in context van evangelisatie. Lees de omliggende verzen. Of bijv de verklaring van Matthew Henry. Houdt Mattheus 7:6 in dat Jezus het evangelie niet aan hoeren en tollenaars mocht brengen en niet met ze mocht eten omdat dat Parels voor de zwijnen werpen is? Die tekst is mijn weerlegging. Ga jij daar dan eens op in.
De vraag is niet of we zondaren in aanraking moeten brengen met het evangelie, maar of we het op deze manier moet.Marnix schreef:En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje. De Farizeeën riepen ook: volgens de Bijbel mag je niet omgaan met zondaren, moeten we ons ver van hen houden, niet met ze eten en drinken en geen parelen voor de zwijnen werpen. Ze hadden een vergelijkbare onderbouwing. Maar Jezus, die nooit in strijd met de Bijbel handelt, vult dat heel anders in... Verstaan we dat ook?
Daar gaat de discussie niet over natuurlijk zegt het Evangelie dat Jezus juist het verlorene zoekt en niet de in eigen oog rechtvaardige. Het gaat in dit Topic over eigenlijk één vraag: Heiligt het doel de middelen . Ik zeg nee, er zijn grenzen die Gods Woord duidelijk aangeeft. Godslastering en het misbruiken van Zijn Naam is zeer ernstig en als het ons echt om het zieleheil van Gordon te doen zou zijn dan zou er persoonlijk met hem gesproken worden, hem onderwijs gegeven worden uit Gods Woord, met en voor hem gebeden worden. Maar nu wordt er een TV entertainment van gemaakt tot vermaak van de kijkers.Dit kun je niet vergelijken met Jezus die Zacheüs opzocht of door Samaria moest gaan om daar die vrouw te ontmoeten.Marnix schreef:Dat is inderdaad een goede vraag. Maar ik ging even op de bijbelteksten van Huisman in, daar ging die reactie over.
Over of deze aanpak goed is ga ik graag de dialoog aan.
Huisman, ik vroeg of je op mijn gedeelte over Jezus' omgaan met hoeren en tollenaars in wil gaan. Ik wacht met reageren op je laatste stuk totdat je dat hebt gedaan.
[/quote]Marnix schreef: Daar gaat de discussie niet over natuurlijk zegt het Evangelie dat Jezus juist het verlorene zoekt en niet de in eigen oog rechtvaardige. Het gaat in dit Topic over eigenlijk één vraag: Heiligt het doel de middelen . Ik zeg nee, er zijn grenzen die Gods Woord duidelijk aangeeft. Godslastering en het misbruiken van Zijn Naam is zeer ernstig en als het ons echt om het zieleheil van Gordon te doen zou zijn dan zou er persoonlijk met hem gesproken worden, hem onderwijs gegeven worden uit Gods Woord, met en voor hem gebeden worden. Maar nu wordt er een TV entertainment van gemaakt tot vermaak van de kijkers.Dit kun je niet vergelijken met Jezus die Zacheüs opzocht of door Samaria moest gaan om daar die vrouw te ontmoeten.