Als je ds. Kersten erbij haalt moet je dat overal mee doen. Hij wilde ook dat het niveau van de Theologische school dat van een universiteit kreeg. Ook dat is nog steeds niet zo. Dus inderdaad wat Luther zegt: kom met eigentijdse argumenten.-DIA- schreef:Ik meen eerlijk dat het niet verkeerd is het verleden te vergeten... Als je dat doet, en een heel groot deel van ons volk heeft al nauwelijks notie meer van het verleden, dan komen we makkelijk op wegen en paden waarin we zullen dwalen en verdwalen...Luther schreef:Laat ik het nu eens met je eens zijn, DIA. Maar niet vanwege ds. Kersten. Laten we die man er in 2010 buiten houden. Er zijn voldoende eigenstandige argumenten vanuit het gedachtegoed van de SGP om Ayaan geen aanmoedigingsprijs te geven.-DIA- schreef:Ik vraag me af of het verstandig is om een prijs (ere geven, hulde brengen!) aan een atheïstiche vrouw...
Ik heb daar ernstige bedenkingen bij... Wat doen de SGP-jongeren? Zou ds. Kersten dit ook hebben goed-
gekeurd, en met hem alle standvastige SGP'ers? Zou dat niet op gespanenn voet staan met de SGP-beginselen...
Zouden we dan toch zwichten voor de druk van buitenaf? Zouden we verrotten van binnenuit?
Het zijn vragen die wel sterk in je naar boven kunnen komen.
Een kleine nuancering, een klein beetje relativeren van een standpunt kan soms enorme consequenties hebben...
Theologische school GG universitair?
Theologische school GG universitair?
Re: Ayaan Hirsi Ali
Dat heeft het ook zeker. Het niveau van de theologische school is volgens sommige predikanten die ook aan een universiteit theologie hebben gestudeerd, gelijkwaardig. Ook doe jij net voorkomen of ds. Kersten daar heel zijn leven naar gestreefd heeft en dat het niet gelukt is. Dat is grote onzin. En waarom dit voorbeeld gebruikt wordt om met eigentijdse argumenten te komen is mij een raadsel.vlinder schreef:Als je ds. Kersten erbij haalt moet je dat overal mee doen. Hij wilde ook dat het niveau van de Theologische school dat van een universiteit kreeg. Ook dat is nog steeds niet zo. Dus inderdaad wat Luther zegt: kom met eigentijdse argumenten.-DIA- schreef:Ik meen eerlijk dat het niet verkeerd is het verleden te vergeten... Als je dat doet, en een heel groot deel van ons volk heeft al nauwelijks notie meer van het verleden, dan komen we makkelijk op wegen en paden waarin we zullen dwalen en verdwalen...Luther schreef:Laat ik het nu eens met je eens zijn, DIA. Maar niet vanwege ds. Kersten. Laten we die man er in 2010 buiten houden. Er zijn voldoende eigenstandige argumenten vanuit het gedachtegoed van de SGP om Ayaan geen aanmoedigingsprijs te geven.-DIA- schreef:Ik vraag me af of het verstandig is om een prijs (ere geven, hulde brengen!) aan een atheïstiche vrouw...
Ik heb daar ernstige bedenkingen bij... Wat doen de SGP-jongeren? Zou ds. Kersten dit ook hebben goed-
gekeurd, en met hem alle standvastige SGP'ers? Zou dat niet op gespanenn voet staan met de SGP-beginselen...
Zouden we dan toch zwichten voor de druk van buitenaf? Zouden we verrotten van binnenuit?
Het zijn vragen die wel sterk in je naar boven kunnen komen.
Een kleine nuancering, een klein beetje relativeren van een standpunt kan soms enorme consequenties hebben...
Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
Dat het niveau hetzelfde is betwijfel ik. In ieder geval vind ds. Golverdingen dat het niveau omhoog moet naar een volwaardige universitaire studie. Aangezien hij beiden heeft gedaan ga ik liever op zijn woorden af dan de jouwe.
Ik vind het vaak flauw dat oudvaders voor een karretje gespannen worden voor maar een paar dingen. De rest laten we gemakshalve maar rusten omdat dit toch niet haalbaar blijkt. Zoals Luther al aangaf: kom met eigentijdse voorbeelden. Maar omdat iemand ds. Kersten erbij haalde als HET voorbeeld, kan ik ook voorbeelden geven waarin ook wel beter naar die man geluisterd mag worden.
Dat het niveau hetzelfde is betwijfel ik. In ieder geval vind ds. Golverdingen dat het niveau omhoog moet naar een volwaardige universitaire studie. Aangezien hij beiden heeft gedaan ga ik liever op zijn woorden af dan de jouwe.
Ik vind het vaak flauw dat oudvaders voor een karretje gespannen worden voor maar een paar dingen. De rest laten we gemakshalve maar rusten omdat dit toch niet haalbaar blijkt. Zoals Luther al aangaf: kom met eigentijdse voorbeelden. Maar omdat iemand ds. Kersten erbij haalde als HET voorbeeld, kan ik ook voorbeelden geven waarin ook wel beter naar die man geluisterd mag worden.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Dus dat er nog geen universiteit is komt omdat we niet naar ds. Kersten hebben geluisterd? Over inlegkunde gesproken! Dat er geen universiteit is komt omdat men in de Gereformeerde Gemeenten ook altijd ruimte wil laten voor predikanten die uit hun vissersboot geroepen zijn, en die niet aan de voeten van Gamaliël hebben gezeten. Ds. Golverdingen zegt nergens dat het niveau omhoog moet.vlinder schreef:Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
Vanuit een vissersboot kun ook via het HBO naar een universitaire studie hoor. Dat lijkt me geen valide argument. Bovendien is het in deze complexe samenleving wel nodig om predikanten bijzonder goed voor te bereiden.Erasmiaan schreef:Dus dat er nog geen universiteit is komt omdat we niet naar ds. Kersten hebben geluisterd? Over inlegkunde gesproken! Dat er geen universiteit is komt omdat men in de Gereformeerde Gemeenten ook altijd ruimte wil laten voor predikanten die uit hun vissersboot geroepen zijn, en die niet aan de voeten van Gamaliël hebben gezeten. Ds. Golverdingen zegt nergens dat het niveau omhoog moet.vlinder schreef:Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
Mister schreef:Vanuit een vissersboot kun ook via het HBO naar een universitaire studie hoor. Dat lijkt me geen valide argument. Bovendien is het in deze complexe samenleving wel nodig om predikanten bijzonder goed voor te bereiden.Erasmiaan schreef:Dus dat er nog geen universiteit is komt omdat we niet naar ds. Kersten hebben geluisterd? Over inlegkunde gesproken! Dat er geen universiteit is komt omdat men in de Gereformeerde Gemeenten ook altijd ruimte wil laten voor predikanten die uit hun vissersboot geroepen zijn, en die niet aan de voeten van Gamaliël hebben gezeten. Ds. Golverdingen zegt nergens dat het niveau omhoog moet.vlinder schreef:Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
Dat zou idd kunnen. Maar zo is het doorgaans niet. Ds. Bregman had weinig studie, geen vooropleiding, slechts lagere school, en de studie aan de Theologsiche School viel hem erg zwaar, zodat hij wel eens is weggelopen uit moedeloosheid. Toch was juist ds. Bregman een dominee die het hart van Gods volk vertolkte, ondanks zijn gebrek aan studie. Dat studie niet te verachten is is een andere zaak, die ook ds.Bregman zelf wel onderkende... Maar niet iedereen heeft de gave om te kunnen studeren.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 mar 2010, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Precies. Onze geachte oudvaders op de Synode van Dordt hebben niets voor niets gesteld dat een predikant een universitaire opleiding moeten hebben.Mister schreef:Vanuit een vissersboot kun ook via het HBO naar een universitaire studie hoor. Dat lijkt me geen valide argument. Bovendien is het in deze complexe samenleving wel nodig om predikanten bijzonder goed voor te bereiden.Erasmiaan schreef:Dus dat er nog geen universiteit is komt omdat we niet naar ds. Kersten hebben geluisterd? Over inlegkunde gesproken! Dat er geen universiteit is komt omdat men in de Gereformeerde Gemeenten ook altijd ruimte wil laten voor predikanten die uit hun vissersboot geroepen zijn, en die niet aan de voeten van Gamaliël hebben gezeten. Ds. Golverdingen zegt nergens dat het niveau omhoog moet.vlinder schreef:Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
Oei, dan heb je iets gemist. Bij het 100-jarig bestaan heeft hij een pleidooi gevoerd om de Theologische School op te schalen naar een volwaardige Theologische Hogeschool.Erasmiaan schreef:Dus dat er nog geen universiteit is komt omdat we niet naar ds. Kersten hebben geluisterd? Over inlegkunde gesproken! Dat er geen universiteit is komt omdat men in de Gereformeerde Gemeenten ook altijd ruimte wil laten voor predikanten die uit hun vissersboot geroepen zijn, en die niet aan de voeten van Gamaliël hebben gezeten. Ds. Golverdingen zegt nergens dat het niveau omhoog moet.vlinder schreef:Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
En die visserboot en de bekende boerenarbeiders... dat kan echt niet meer in 2010. Nog afgezien van het feit dat ze er ook nauwelijks meer zijn in onze gezindte.
Ik vind inderdaad dat een predikant een universitaire opleiding moet krijgen, of een opleiding die qua niveau daaraan gelijk is. En als er dan iemand uit een vissersboot geroepen wordt, dan moet zo iemand misschien 6 of 8 jaar studeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hmmm.... zouden we dan mannen als Amos de toegang tot de kansel moeten ontzeggen omdat hij niet 'geleerd' was? Want daar komt het wel in feite op neer. Weet je hoe juist die eenvoudige predikers in de Gereformeerde Gemeenten tot een grote zegen zijn geweest? Toen was er meer vrucht op de prediking dan nu. Ligt dat dan aan de opleiding? Nee, maar ik wil maar zeggen, dat wie een Goddelijke roeping heeft niet door de mens mag worden tegengestaan en tegengewerkt. Nu is er nog een openening (al zal dat nu wel meer een theoretische opening zijn).Luther schreef:Oei, dan heb je iets gemist. Bij het 100-jarig bestaan heeft hij een pleidooi gevoerd om de Theologische School op te schalen naar een volwaardige Theologische Hogeschool.Erasmiaan schreef:Dus dat er nog geen universiteit is komt omdat we niet naar ds. Kersten hebben geluisterd? Over inlegkunde gesproken! Dat er geen universiteit is komt omdat men in de Gereformeerde Gemeenten ook altijd ruimte wil laten voor predikanten die uit hun vissersboot geroepen zijn, en die niet aan de voeten van Gamaliël hebben gezeten. Ds. Golverdingen zegt nergens dat het niveau omhoog moet.vlinder schreef:Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
En die visserboot en de bekende boerenarbeiders... dat kan echt niet meer in 2010. Nog afgezien van het feit dat ze er ook nauwelijks meer zijn in onze gezindte.
Ik vind inderdaad dat een predikant een universitaire opleiding moet krijgen, of een opleiding die qua niveau daaraan gelijk is. En als er dan iemand uit een vissersboot geroepen wordt, dan moet zo iemand misschien 6 of 8 jaar studeren.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 mar 2010, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zo , weer de volgende rotonde.
Ik ben het helemaal eens met het feit dat een predikant een gedegen opleiding behoort te hebben, maar met Erasmiaan ben ik het eens dat de opleiding aan de Boezemsingel vaak erg wordt onderschat.
Het ging Ds Golverdingen niet om de opleiding op zich, maar zou graag de erkenning zien en het schooltje omvormen tot universiteit.
Ik ben het helemaal eens met het feit dat een predikant een gedegen opleiding behoort te hebben, maar met Erasmiaan ben ik het eens dat de opleiding aan de Boezemsingel vaak erg wordt onderschat.
Het ging Ds Golverdingen niet om de opleiding op zich, maar zou graag de erkenning zien en het schooltje omvormen tot universiteit.
Als je de classicale examens wel een shebt bijgewoond, dan heeft dat een enorm feitelijk karakter. Dat zijn geen diepgravende, wetenschappelijke examens.Wilhelm schreef:Zo , weer de volgende rotonde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sorteer ik ook even voor bij de rotonde, waarom dan geen vakken volgen aan de TUA in Apeldoorn? Daar studeren nu veel meer GG predikanten en GG studenten.Wilhelm schreef:Zo , weer de volgende rotonde.
Ik zou het enorm toejuichen als de Theologische School van de GG, het seminarie van de HHK samen zouden gaan op de TUA.Auto schreef:Sorteer ik ook even voor bij de rotonde, waarom dan geen vakken volgen aan de TUA in Apeldoorn? Daar studeren nu veel meer GG predikanten en GG studenten.Wilhelm schreef:Zo , weer de volgende rotonde.
Die zitten aan de VU dus dat zal niet op korte termijn zijn.Wilhelm schreef:
Een grotere samenwerking zou idd alleen maar toe te juichen zijn, wat mij betreft ook met het Herst herv seminarie
Dia, ik denk niet dat je dit zo stellen mag.-DIA- schreef:Hmmm.... zouden we dan mannen als Amos de toegang tot de kansel moeten ontzeggen omdat hij niet 'geleerd' was? Want daar komt het wel in feite op neer. Weet je hoe juist die eenvoudige predikers in de Gereformeerde Gemeenten tot een grote zegen zijn geweest? Toen was er meer vrucht op de prediking dan nu. Ligt dat dan aan de opleiding? Nee, maar ik wil maar zeggen, dat wie een Goddelijke roeping heeft niet door de mens mag worden tegengestaan en tegengewerkt. Nu is er nog een openening (al zal dat nu wel meer een theoretische opening zijn).Luther schreef:Oei, dan heb je iets gemist. Bij het 100-jarig bestaan heeft hij een pleidooi gevoerd om de Theologische School op te schalen naar een volwaardige Theologische Hogeschool.Erasmiaan schreef:Dus dat er nog geen universiteit is komt omdat we niet naar ds. Kersten hebben geluisterd? Over inlegkunde gesproken! Dat er geen universiteit is komt omdat men in de Gereformeerde Gemeenten ook altijd ruimte wil laten voor predikanten die uit hun vissersboot geroepen zijn, en die niet aan de voeten van Gamaliël hebben gezeten. Ds. Golverdingen zegt nergens dat het niveau omhoog moet.vlinder schreef:Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
mvg Jet
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....